• 0

CE en RoHS nog geldig ?

Ik hoop dat iemand me met het volgende kan helpen:

 

Een voor mij nieuwe chinese leverancier verkoopt zijn lampen met CE en RoHS en heeft hier ook certificaten voor waarvan hij me op aanvraag een kopie heeft gestuurd

 

Bij het controleren van de certificaten en de offerte heb ik echter een verschil vastgesteld in de artikelnummers in de offerte en de artikelnummers die in het certificaat staan. Het artikelnummer in de offerte is 3 posities korter.

 

Bij navraag heeft de leverancier me verzekerd, dat er technisch gezien absoluut niets is gewijzigd en dat de wijziging van artikelnummers alleen noodzakelijk was om deze aan het ERP systeem aan te passen. Dit heeft hij ook in een officiele leveranciersverklaring bevestigd. Onderstaand een kopie van het betreffende deel van deze verklaring.

 

Ik ben nu niet helemaal zeker of de certificaten samen met deze verklaring nu wel geldig zijn. Met name maak ik me zorgen mbt de productaansprakelijkheid.

 

Als ik het keurende instituut vraag, zeggen die me natuurlijk dat er opnieuw gekeurd moet worden. Die willen geld verdienen. Vandaar de vraag hier in HL.

 

Declaration.thumb.jpg.8579958d3675e5c438ca399ef742d710.jpg

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

heel simpel.

 

Wil je dat de CE en RoHS verklaringen geldig zijn dan moeten de modelnummers overeen komen met de markering op het product zelf.

 

Uiteindelijk gaat het erom of je het gelooft of niet wat je verteld wordt. Als je het niet geloofd laat je het de fabriek lekker uitzoeken en tot die tijd bestel je niets. Ik begrijp het problem ook niet helemaal want het is uiteindelijk de sticker waar CE en RoHS logo op staat in combinatie met artikel nummer dat moet kloppen met CE en RoHS verklaringen.

 

Wat er in een offerte staat is niet van belang, wel oorzaak voor verwarring op dit moment.

Enkel voor de administratie handig dat alles terug te herleiden is op een later moment.

Link naar reactie
  • 0

CE is niet een kwestie van geloven als importeur. Dat zal je echt al importeur ZELF moeten controleren en vastleggen in je eigen rapportage. Voor de CE sticker hoef je niet naar China toe, die verkopen ze hier ook :)

november 2019 R.I.P. - Rust in Vrede Tiny - Met dank voor al je bijdragen aan ons forum.

Link naar reactie
  • 0

heel simpel.

 

Wil je dat de CE en RoHS verklaringen geldig zijn dan moeten de modelnummers overeen komen met de markering op het product zelf.

 

Wat er in een offerte staat is niet van belang, wel oorzaak voor verwarring op dit moment.

Ik ga ervan uit, dat als ze in een offerte een bepaald artikelnummer schrijven, dit dan later ook op de uiteindelijke rekening en het product staat. Mijn bron van informatie was niet het product zelf maar een offerte. Je kunt het Pietje Precies noemen, maar ik heb altijd graag, dat zowel op de rekening als ook op het product zelf hetzelfde nummer staat als op de certificaten. Bij mij moet het rond zijn voordat er iets gebeurt.

 

De nummers op het product komen dus niet overeen maar de leverancier bevestigt dat het hetzefde product is als in de certificaten. Zijn de certificaten samen met de leveranciersverklaring voldoende?

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Als het een product is dat onder CE wetgeving valt, moet je volgens mij je er zelf van vergewissen of het aan de Europese veiligheidsregels voldoet. Dan heb je niets aan een verklaring van de fabrikant. Je moet dan ook zijn veiligheidsafwegingen kennen en op kortere termijn kunnen overleggen indien erom gevraagd wordt. Jij bent degene die het product in het Europese verkeer brengt dus jij bent ook verantwoordelijk. Een nummer op een factuur en zo'n verklaring als bovenstaand is m.i. volstrekt onvoldoende voor het voorkomen van aansprakelijkheid.

Link naar reactie
  • 0

Voor CE met de betekenis China Export voldoet het de nummers op de papieren vereenkomen met de het nummer op de sticker.

De verwarring zal zijn dat er ook zoiets is als een CE met de betekenis Conformite Europe. Iets wat je als importeur moet regelen en waar je zelf verantwoordelijk voor bent.

november 2019 R.I.P. - Rust in Vrede Tiny - Met dank voor al je bijdragen aan ons forum.

Link naar reactie
  • 0

@ Fabio: De artikelen die geleverd worden zijn dus wel degelijk hetzelfde als die, die getest werden. Dat is het probleem niet. Ze hebben de artikelnummers echter aan moeten passen aan het adminstartieprogramma dat ze nu gebruiken. En dat verklaart de leverancier nu met een officiele declaratie waar ook een conversie-tabel met alle artikelnummers instaat ("oud nummer in certificaat" = "nieuw nummer in administartie en op product").

 

@ Tiny B: China Export is BOERENBEDROG. Enkele handige chinezen hebben dit in het leven geroepen om onnozele klanten te misleiden en inferieure producten op de markt te brengen. Het doel is hiermee de indruk te wekken dat ze veilig zouden zijn en aan alle eisen voldoen. Daarvoor hebben ze een logo gemaakt dat er verraderlijk echt uitziet. Als je goed kijkt, zie je dat de afstand tussen de letters C en E bij China Export geringer is dan bij het officiele CE-teken. Er is niet "ook zoiets als een CE met .....". Er is maar één CE die echt belangrijk is en dat is die met de betekenis Conformity Europe (vroeger EC voor European Conformity).

 

CE_is_niet_CE.jpg.57460e0b71fca667da6dc0dc70bc3b5e.jpg

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
Een nummer op een factuur en zo'n verklaring als bovenstaand is m.i. volstrekt onvoldoende voor het voorkomen van aansprakelijkheid.

Geverifieerde CE markering, TÜV keuringen, ingangscontrole etc voorkomen (product)aansprakelijkheid ook niet, maar beperken de kans daarop tot een aanvaardbaar (en/of verzekerbaar) restrisico.

Daarnaast beperkt een goede controle op de markering ook de eventuele strafrechtelijke consequenties.

 

China Export is BOERENBEDROG

Tss... ik wist niet dat deze truc nog bestond. Zijn er dus nog echt Chinese fabrikanten die dit gebruiken?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dank Norbert.

 

Ik denk dat ik hieruit de conclusie mag trekken, dat voor wat betreft de zorgvuldigheid (CE-certificaat, leveranciersverklaring met conversietabel, ingangscontrole en het schriftelijk vastleggen van het resultat van de ingangscontrole) aan de eisen van verzekerbaar risico wordt voldaan. Of zou jij als verzekeingsexpert nog meer verlangen om dit te verzekeren?

 

En ja, dit kom je, zij het dan nog zeer sporadisch, toch nog tegen. Het zijn vooral de jongens die thuis in het oude kippenhok de electronica in elkaar zetten en die dan via Aliexpress en andere platforms verkopen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
Ik denk dat ik hieruit de conclusie mag trekken, dat voor wat betreft de zorgvuldigheid (CE-certificaat, leveranciersverklaring met conversietabel, ingangscontrole en het schriftelijk vastleggen van het resultat van de ingangscontrole) aan de eisen van verzekerbaar risico wordt voldaan

Ik heb daar mijn twijfels over. Overigens is het vooral van belang of wel aan de eisen van verantwoord ondernemerschap wordt voldaan. Of het vervolgens ook verzekerbaar is, is een andere kwestie.

 

 

Of zou jij als verzekeingsexpert nog meer verlangen om dit te verzekeren?

Ik verlang persoonlijk alleen gezond verstand en kloppende informatie van mijn relaties, de rest zijn eisen/wensen van verzekeraars (waarop het zelfde van toepassing is uiteraard, maar als de spoeling dun is zijn de eisen zelden te matigen)

 

Back on topic en redenerend vanuit gezond verstand: als artikelnummers niet overeenkomen, dan zijn de certificaten niet geldig, ongeacht welke toelichting of verklaring fabrikant/leverancier daarop verstrekt. Fabrikant/leverancier moet dan de certificaten aan laten passen. Een conversietabel klinkt leuk, maar als deze niet is uitgegeven of gevalideerd door de keuringsinstantie, lijkt het mij weinig waarde hebben

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.