• 0

BTW bij Giftcards wanneer omzetbelasting betalen

Goedemorgen,

 

Wij zijn druk bezig met de ontwikkeling voor een nieuwe GiftCard op de cryptocurrency markt. Nu een vraag welke geld voor verkoop Giftcards binnen NL.

 

Optie 1)

Men koopt een GiftCard van € 50,00 dit is inclusief 21%?

Men wisselt GiftCard in voor Bitcoins tegen een bepaalde koers, Bitcoins zijn niet belast?

 

De 21% bij verkoop van een GiftCard moet je afdragen, dus die ben je kwijt. Netto waarde is dan € 41,32.

 

Gezien er 'cryptocurrency' mee kan worden gekocht kan je men voor een bedrag van € 41,32 bitcoins aanbieden waardoor de giftcard gewoon € 9,00 minder waard is.

 

 

Optie 2)

Men koopt een GiftCard voor € 50,00 welke niet belast is met 21%.

Men wisselt de GiftCard in voor Bitcoins tegen een bepaald tarief, wij betalen 21% over de marge (marge regeling)

 

 

Welke van de twee opties wordt gehanteerd en is juist? Of zijn beide opties fout.

 

//edit : Uiteraard heb ik google en zoekfunctie gebruikt maar kon zo 1,2,3 niet iets concreets vinden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lees dit eens Cadeaubon BTW EU

 

Hetgeen je ermee koopt is met BTW belast. Als je dus iets buiten de EU koopt en dat dan hier in de EU invoert, moet de koper het normaal bij de douane aanmelden en invoerrechten en BTW betalen.

 

Binnen de EU geldt het landelijk BTW tarief. Koop je iets in Duitsland, zit er 19% BTW op.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Helaas enkel beschikbaar voor abbonees;

 

Ik neem aan dat wij enkel BTW moeten betalen over de marge, ik weet dat het hele Cryptocurrency (Bitcoin) verhaal voor vele onduidelijk is.

 

Wij verdienen straks enkel aan de transactie voor inwisseling, over deze marge moeten wij neem ik aan dan 21% btw rekenen ongeacht de transactie naar een persoon buiten de EU is?

Link naar reactie
  • 0

Er zijn wel meer sites te vinden in Google maar ik denk dat het ook zonder de complete tekst toch wel duidelijk is wat er gaat gebeuren per 01.01.2015.

 

Je laatste vraag kan ik niet beantwoorden. Ik ben geen belastingdeskundige. Maar die vraag krijg je beslist na het weekend beantwoord als iedereen weer terug is.

 

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk is het niet heel lastig qua btw op cadeaukaarten en waardepapieren.

 

Bij aankoop, is de cadeaukaart op het 0% tarief, mits er geen vooraf bestemd product aan vast hangt. Wanneer je bijvoorbeeld een TEGOEDbon koopt (bv. je koopt een bon om later een lamp te kunnen betalen), dan valt het weer onder het 21% tarief. Het gaat er dus om of van te voren een product al gedefinieerd is.

 

Als je vervolgens vrijstelling hebt op de verkoop van de cadeaukaart, dan heb je een bepaalde commissie. Ik haal uit het verhaal dat je de exploitant bent van de cadeaukaart. Wanneer je dus een creditfactuur uitschrijft naar een webwinkel (neem ik als voorbeeld), dan is de commissie het 0% tarief.

 

Nu gaf je als voorbeeld de 50 euro kaart. Stel nu je rekent 30% commissie, dan zou het als volgt eruit moeten zien:

Giftkaart waarde: € 50,-

Commissie/provisie: € 15,-

Uit te betalen aan webwinkelier: € 35,-

 

Je geeft daarbij aan dat de webwinkelier over het ontvangen bedrag € 35,- nog zelf de btw moet aftrekken, dit is dan weer afhankelijk van het land.

 

Voor jouw commissie/provisie betaal je eigen btw, eveneens 21%, daar dit voor jouw omzet is voor de geleverde diensten.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Het is eigenlijk iets anders.

 

Men kan straks bij ons een GiftCard kopen met een bepaalde waarde. Bijvoorbeeld € 50,00. Deze GiftCard geven ze aan een vriend(in), zakenpartner of famillie lid als cadeau.

 

De ontvanger kan deze GiftCard bij ons omwisselen voor Bitcoin of Guldencoin (Cryptocurrency). Op het moment van inwisselen stellen wij een bepaalde koers vast, gezien deze elke minuut veranderd. Laten we zeggen standaard koers + 2,5%. Dus bedrag / onze koers = aantal ontvangen coins.

 

Onze marge bij inwisselen van de GiftCard is dus 2,5% van de koers (niet 2,5%). Ik neem aan dat wij enkel 21% BTW hoeven te betalen over de marge wij inwisselen en niet bij verkoop van de GiftCard?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Onze marge bij inwisselen van de GiftCard is dus 2,5% van de koers (niet 2,5%). Ik neem aan dat wij enkel 21% BTW hoeven te betalen over de marge wij inwisselen en niet bij verkoop van de GiftCard?

Ik denk eerder van niet. Een Bitcoin is ook een soort waardepapier en zodra je er wat mee koopt betaal je de BTW voor hetgeen je ermee gekocht hebt (als er BTW op zit). Je verkoopt/ruilt nu een "waardepapier" tegen een ander "waardepapier" waar geen BTW voor verschuldigd is.

 

Ik denk dat je alleen maar belasting moet betalen over de winst die je boekt en BTW hier helemaal niet van toepassing is.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Ken je deze studie al? EFS

 

Of dit artikel? Bitcoin - Duitsland

 

Mooie artikelen, bedankt.

 

Is er hier ook een fiscus die hier meer over weet?

 

Er werd ons aangeraden een brief te sturen in de hoop een officieel antwoord te krijgen uiteraard gaat hier een lange tijd over heen en willen wij zo snel mogelijk met dit project starten.

Link naar reactie
  • 0

Pump;

 

De gestelde vragen, deze zijn per brief verzonden aan de belastingdienst.

 

1) Dienen wij omzetbelasting (21%) te rekenen/betalen bij verkoop van de GiftCard

2) Dienen wij omzetbelasting (21%) te rekenen/betalen bij inwisseling van de GiftCard

3) Dienen wij omzetbelasting (21%) te rekenen/betalen over onze brutowinst marge.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.