• 0

Bedrijfsovername met wat vragen.

Beste Leden van HL.

 

Een kort verhaal vooraf om zo wat duidelijkheid te creëren.

2 vrienden. ( Ik en een goede vriend) zijn beide lang bevriend en werken beide in de IT.

Hebben beide een vast salaris, de ene wat hoger dan de andere.

Beide hebben wij een vrouwtje thuiszitten die hier en daar wat zwart werken.

Vaste baan met contract is tegenwoordig moeilijk te vinden.

 

Beide meisjes zitten toevallig ook in de snijbloemen.

Voorheen hadden we een afspraak als we ooit iets kunnen kopen of beginnen doen we dat zeker voor onze meiden.

 

 

Sinds kort komt er ter overname een bloemen winkel. Een van de meiden werkt ook 6 jaar bij deze bloemenzaak. Maar ze kent de omgeving, klanten, mensen etc.

 

Winkel kost 55K ( vraagprijs )

 

Handel (voorraad) – 8.000 / 10.000 euro

Interieur (volledig) - 10.000 euro

Goodwil - 35.000 euro

TOTAAL: 55.000 euro

 

Huur voor deze 125m2 is 1777 EX BTW.

Bloemenwinkel heeft rond de 270.000 omzet met een winst van 70K per jaar.

Verkoop reden is wegens privé redenen ons duidelijk gemaakt. ( geen twijfels hierbij.)

Beide zijn wij van plan deze bloemenzaak te kopen, en beide onze meiden erin te zetten.

Zeer duidelijke afspraken en regels zijn al gemaakt.

 

We lenen het geld als persoonlijke lening.

Ik 25K hij 25K.

 

Een overname is voor mij iets nieuws.

Nou is mijn vraag zonder dat ik de eigenaar beledig.

Is 55K als vraagprijs niet een beetje hoog ?

- Is het gebruikelijk dat is zijn boekhouder om alles vraag ?

- Zijn er nog zaken waarop ik moet letten die zeer van pas komen ?

 

Ik ben gewoon opzoek naar wat tips en trucks bij overname.

 

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Beide hebben wij een vrouwtje thuiszitten die hier en daar wat zwart werken.

Sinds kort komt er ter overname een bloemen winkel. Een van de meiden werkt ook 6 jaar bij deze bloemenzaak weliswaar zwart. Maar ze kent de omgeving, klanten, mensen etc.

Handig om dat zo openbaar te posten via een niet anoniem profiel.... ::)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

TIPS:

- zorg dat je weet wat de omzet van afgelopen drie jaar is

- zorg dat je ook weet wat alle kosten toen waren

- reken uit wat de kosten zouden zijn geweest zonder gebruik van zwartwerkers, dus inclusief sociale lasten, belasting, verzekeringen, pensioen, etc.

- reken op basis daarvan uit hoe lang het gaat duren om die 55K weer terug te verdienen, inclusief een redelijk percentage ivm. de kosten van de lening cq. ter compensatie van rendement op het geinvesteerde vermogen. Hou daarbij rekening met te verwachten kostenstijgingen.

- vraag de verkoper waar hij de vraagprijs op baseert en of er nog ruimte in zit.

- kijk op internet wat de overnamekosten zijn van soortgelijke winkels

- neem als ontbindende voorwaarde op dat jij de winkelhuur voor een vergelijkbaar bedrag kan voortzetten (soms wordt een huurprijs verhoogd...)

- bedenk welke bedrijfsvorm voor jou en je vriend gepast is

- zet alle afspraken tussen jou en je vriend op papier

- maak ook afspraken over evt. ontbinding

- stel een arbeidscontract op voor je werknemers

- etc., etc.

 

Link naar reactie
  • 1

Beide hebben wij een vrouwtje thuiszitten die hier en daar wat zwart werken.

Sinds kort komt er ter overname een bloemen winkel. Een van de meiden werkt ook 6 jaar bij deze bloemenzaak weliswaar zwart. Maar ze kent de omgeving, klanten, mensen etc.

Handig om dat zo openbaar te posten via een niet anoniem profiel.... ::)

 

Tsja... Toen ik las "Beide meisjes zitten toevallig ook in de snijbloemen" dacht ik dat ze toppenknippers waren (wietplanten), maar later bleek het dus echt om snijbloemen te gaan :D

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Beide hebben wij een vrouwtje thuiszitten die hier en daar wat zwart werken.

Sinds kort komt er ter overname een bloemen winkel. Een van de meiden werkt ook 6 jaar bij deze bloemenzaak weliswaar zwart. Maar ze kent de omgeving, klanten, mensen etc.

Handig om dat zo openbaar te posten via een niet anoniem profiel.... ::)

 

Mijn kneus moest dus een reus zijn, verkeerde knopje...:( Excuus Norbert!

 

 

Link naar reactie
  • 0
Nee heren.

Gelukkig heeft mijn profiel niks te maken met de bloemenzaak.

Je geeft aan dat je vriendin, en die van je maat, allebei al een tijdje zwart werken. De belastingdienst heeft hier op HL ook een account, leest vrolijk mee, en is prima in staat er achter te komen wie je bent, en wie je vriendin is.

 

Wat de heren bedoelen is dat het misschien niet zo heel verstandig was om die informatie op een openbaar forum te zetten... ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen afgestudeerde in dit soort dingen maar ben op dit moment ook bezig met een bedrijfsovername.

 

Je moet je eerst afvragen of er daadwerkelijk € 10.000.- aan voorraad ligt (inkoopwaarde ex btw?)

En hoeveel hiervan is daadwerkelijk verkoopbaar? Haal eerst kapotte of moeilijk verkoopbare artikelen eruit. Het is volgens mij ongebruikelijk dat je hetzelfde betaald voor de voorraad als de verkopende partij. Jij doet een grote aankoop in een keer, zij hebben het met kleine bestellingen en dus minder risico bij elkaar gekregen.

 

Je kunt in mijn ogen geen bod uitbrengen zonder dat je de boekhouding hebt gezien. Er ligt misschien wel voor €10.000.- aan voorraad, maar wie zegt dat alle rekeningen hiervan betaald zijn? Anders gezegd: Jij betaald €10.000 voor de voorraad aan de verkoper en vervolgens mag je ook de leverancier betalen.

Goodwill heb ik geen verstand van, maar weet wel dat daar je risico ligt. Voorraad en inventaris kun je verkopen op het moment dat het mis gaat, goodwill niet. Daarnaast vraag ik me altijd af of de goodwill niet direct met de verkoper de deur uit vliegt.....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.