• 0

Starten Fitnesscentrum

Beste,

 

Samen met mijn vader hebben wij het idee om een fitnesscentrum te beginnen op een A2 locatie. We hebben al een pand bezichtigd (1700m2) mooie grote hallen voor fitnessapparatuur en groepslessen. Het pand was een voormalig industriepand. Van de Makelaar hebben wij diverse documenten gekregen alleen raak ik het een beetje kwijt op het gebied van vergunningen en bestemmingslocatie.

 

Zo zit er Artikel 9 bedrijfsdoeleinden bij, maar hier staat niks in over een sportschool of fitnesscentrum. Moet ik nu naar de gemeente om te vragen voor toestemming? Ik snap dat er het een en ander geregeld moet worden ivm geluidsoverlast oid. Maar ik ben benieuwd of er iemand is die misschien soortgelijk ervaring hiermee.

 

Als er nog aanvulde informatie nodig is hoor ik dit graag.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Waarom fitness? Heb je zelf specifieke diploma's, is er geen andere in de buurt?

Lijkt mij dat het geen kwaad kan om even bij de gemeente te informeren of een fitnesscentrum mag binnen de betreffende bestemming...

 

In mijn omgeving zitten er fitnesscentra in een industriewijkje (voormalig winkelpand) en bij een winkelcentrum (voormalig postkantoor).

Link naar reactie
  • 0

Zelf ben ik zo'n 7 jaar fanatiek bezig met fitness. De Sportscholen in de omgeving vragen 48 euro per maand (onbeperkt fitness + groepslessen). Veel mensen willen alleen fitnessen en voor de rest niks. Ik hoor iedereen dan ook klagen over de huidige prijzen, te kleine ruimtes, te veel mensen etc.

 

Mijn interesse ligt hier dan ook uiteraard en daarom heb ik ook besloten om niet door te gaan met het assurantiekantoor.

 

Mijn idee is dan ook om onbeperkt fitness aan te bieden voor 25 euro.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom fitness? Heb je zelf specifieke diploma's, is er geen andere in de buurt?

Lijkt mij dat het geen kwaad kan om even bij de gemeente te informeren of een fitnesscentrum mag binnen de betreffende bestemming...

 

In mijn omgeving zitten er fitnesscentra in een industriewijkje (voormalig winkelpand) en bij een winkelcentrum (voormalig postkantoor).

 

Aan de ene kant denk ik: Waarom zou ik niet iets mogen beginnen? Ik heb toch het recht om te ondernemen. Ook al zit er een fitnesscentrum naast (bij wijze van). Of ligt dit hier anders? Als de gemeente geen toestemming geeft omdat er al 2 andere in de omgeving zitten lijkt me dit zeer apart...

Link naar reactie
  • 0

De Sportscholen in de omgeving vragen 48 euro per maand (onbeperkt fitness + groepslessen). Veel mensen willen alleen fitnessen en voor de rest niks. Ik hoor iedereen dan ook klagen over de huidige prijzen, te kleine ruimtes, te veel mensen etc.

 

Mijn idee is dan ook om onbeperkt fitness aan te bieden voor 25 euro.

En heb je een idee hoeveel klanten je moet hebben om je maandelijkse kosten kwijt te kunnen?

In groepslessen gaat imho het (abonnements)geld niet zitten, dus die 48 euro zal niet uit de lucht gegrepen zijn. Voor 25 euro per maand heb je een hoop klanten nodig...waardoor het weer druk wordt...wat jij weer niet wil..

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
Aan de ene kant denk ik: Waarom zou ik niet iets mogen beginnen? Ik heb toch het recht om te ondernemen. Ook al zit er een fitnesscentrum naast (bij wijze van). Of ligt dit hier anders? Als de gemeente geen toestemming geeft omdat er al 2 andere in de omgeving zitten lijkt me dit zeer apart...
Nee, dergelijke eisen stelt een gemeente niet. Dat vroeg ik puur uit interesse...

 

Maar waarom bel je de gemeente niet even. In het algemeen zien gemeenten graag dat er wordt ondernomen (ivm. werkgelegenheid, inkomsten, ed.), maar moeten ze zich wel houden aan de bestemmingsplannen. De gemeente zou je dus prima moeten kunnen informeren over de mogelijkheden cq. beperkingen van de huidige bestemming.

 

Of jij van die 25 euro kunt rondkomen terwijl je concurrent het dubbele vraagt hangt af van allerlei factoren mbt. omzet en kosten.

Link naar reactie
  • 0

De Sportscholen in de omgeving vragen 48 euro per maand (onbeperkt fitness + groepslessen). Veel mensen willen alleen fitnessen en voor de rest niks. Ik hoor iedereen dan ook klagen over de huidige prijzen, te kleine ruimtes, te veel mensen etc.

 

Mijn idee is dan ook om onbeperkt fitness aan te bieden voor 25 euro.

En heb je een idee hoeveel klanten je moet hebben om je maandelijkse kosten kwijt te kunnen?

In groepslessen gaat imho het (abonnements)geld niet zitten, dus die 48 euro zal niet uit de lucht gegrepen zijn. Voor 25 euro per maand heb je een hoop klanten nodig...waardoor het weer druk wordt...wat jij weer niet wil..

 

Bedankt voor je reactie.

 

Dit bedrag is ook niet uit de lucht gegrepen. Financiering hebben we voor dit plan niet nodig. Dan trekken wij hier ongeveer 600.000 euro voor uit. Een hoop geld uiteraard.

Ik ga toch uit van een 1000 klanten in het eerste jaar. Daar kan ik de kosten wel van betalen.

Link naar reactie
  • 0

Puur uit nieuwsgierigheid: welke machines ga je aanschaffen? Merk/soort...

Lease, huurkoop of koop via veilingen of MP?

25 euro, is dat met een jaarabonnement of maandelijks opzegbaar?

Ben je van plan om ook verschillende abonnementen aan te bieden?

Moet je veel aanpassen in het pand? Er bestaat een lijst waarop staat waar een fitnesscentra aan moet voldoen? Bijvoorbeeld aantal urinoirs per x aantal beoefenaars er.

 

Leuk plan, waar ga je vestigen? Hopelijk bij mij in de buurt, dan heb je nu alvast een lid ;)

Ice76 - The Ice Cream Dealer

Rockin The World

www.ice76.com

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Samen met mijn vader hebben wij het idee om een fitnesscentrum te beginnen op een A2 locatie. We hebben al een pand bezichtigd (1700m2) mooie grote hallen voor fitnessapparatuur en groepslessen. Het pand was een voormalig industriepand. Van de Makelaar hebben wij diverse documenten gekregen alleen raak ik het een beetje kwijt op het gebied van vergunningen en bestemmingslocatie.

 

Zo zit er Artikel 9 bedrijfsdoeleinden bij, maar hier staat niks in over een sportschool of fitnesscentrum. Moet ik nu naar de gemeente om te vragen voor toestemming? Ik snap dat er het een en ander geregeld moet worden ivm geluidsoverlast oid. Maar ik ben benieuwd of er iemand is die misschien soortgelijk ervaring hiermee.

 

Als er nog aanvulde informatie nodig is hoor ik dit graag.

 

 

Het kan natuurlijk nooit kwaad bij de gemeente langs te gaan en je verder te laten informeren.

 

Als de gemeente akkoord gaat, kun je dit het beste op papier laten bevestigen.

Dan komt nog een stukje veiligheid om de hoek kijken, luchtverversing, ontruimings- en brandmeldinstallatie, vluchtwegaanduiding en noodverlichting, minimale toezicht op sportende mensen.

EHBO voorzieningen, opgeleid bedrijfshulpverlener. m.i. komt er nog wel wat meer bij kijken dan het huren van een pand alleen.

 

In de plaats waar ik woon, Leiden, staat de sportscholen op een afstand van 500mtr. uit elkaar. Een gemeente zal het bevorderen van sport en tevens het bieden van werkgelegenheid alleen aanmoedigen.

Link naar reactie
  • 0

Puur uit nieuwsgierigheid: welke machines ga je aanschaffen? Merk/soort...

Lease, huurkoop of koop via veilingen of MP?

25 euro, is dat met een jaarabonnement of maandelijks opzegbaar?

Ben je van plan om ook verschillende abonnementen aan te bieden?

Moet je veel aanpassen in het pand? Er bestaat een lijst waarop staat waar een fitnesscentra aan moet voldoen? Bijvoorbeeld aantal urinoirs per x aantal beoefenaars er.

 

Leuk plan, waar ga je vestigen? Hopelijk bij mij in de buurt, dan heb je nu alvast een lid ;)

 

Goedemorgen,

 

Allereerst ook jij bedankt voor je reactie. Het liefste heb ik machines van TechnoGym. Nieuw kopen en leasen ga ik zeker niet doen. Dus ergens een mooie stapel opkopen voor een schappelijke prijs zal mijn voorkeur hebben.

25 euro per maand is voor nu de richtprijs. Ik vind dit ook een eerlijke prijs en geeft een mooi voordeel ten opzichte van de concurrentie die hier zit. Wellicht dat het nog gaat naar een 22.50 voor 6 maanden en 19.99 euro voor een jaar.

 

Aan het pand zal pand zal nog wel het een en ander moeten worden geïnvesteerd. Zo moeten er nieuwe douches, kleedruimtes en zal er nog een bar inkopen waar alleen non-alcoholische dranken worden geschonken. Maar ook een sauna en later misschien een zonnestudio. Ruimte is er genoeg, dus dat is niet het probleem. Voor de rest moeten de ruimtes afgewerkt en ingericht worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Samen met mijn vader hebben wij het idee om een fitnesscentrum te beginnen op een A2 locatie. We hebben al een pand bezichtigd (1700m2) mooie grote hallen voor fitnessapparatuur en groepslessen. Het pand was een voormalig industriepand. Van de Makelaar hebben wij diverse documenten gekregen alleen raak ik het een beetje kwijt op het gebied van vergunningen en bestemmingslocatie.

 

Zo zit er Artikel 9 bedrijfsdoeleinden bij, maar hier staat niks in over een sportschool of fitnesscentrum. Moet ik nu naar de gemeente om te vragen voor toestemming? Ik snap dat er het een en ander geregeld moet worden ivm geluidsoverlast oid. Maar ik ben benieuwd of er iemand is die misschien soortgelijk ervaring hiermee.

 

Als er nog aanvulde informatie nodig is hoor ik dit graag.

 

 

Het kan natuurlijk nooit kwaad bij de gemeente langs te gaan en je verder te laten informeren.

 

Als de gemeente akkoord gaat, kun je dit het beste op papier laten bevestigen.

Dan komt nog een stukje veiligheid om de hoek kijken, luchtverversing, ontruimings- en brandmeldinstallatie, vluchtwegaanduiding en noodverlichting, minimale toezicht op sportende mensen.

EHBO voorzieningen, opgeleid bedrijfshulpverlener. m.i. komt er nog wel wat meer bij kijken dan het huren van een pand alleen.

 

In de plaats waar ik woon, Leiden, staat de sportscholen op een afstand van 500mtr. uit elkaar. Een gemeente zal het bevorderen van sport en tevens het bieden van werkgelegenheid alleen aanmoedigen.

 

Bedankt voor je reactie.

 

Ga volgende week langs bij de gemeente om te horen hoe en wat. Voor zover ik weet zit er al een vluchtwegplan, noodverlichting, airco en luchtverversing in. Ga hier bij de volgende bezichting even extra op letten!

 

Nu is de gemeente waar ik woon niet zo groot volgens wikipedia een ~22.000 inwoners. Ik zal dan ook afhankelijk zijn van de klanten die nu bij de andere sportscholen zitten.

 

EHBO en BHV heb ik niet dus hier ga ik zeker nog even extra naar kijken.

Bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
  • 0

Nu is de gemeente waar ik woon niet zo groot volgens wikipedia een ~22.000 inwoners. Ik zal dan ook afhankelijk zijn van de klanten die nu bij de andere sportscholen zitten.

 

Volgens cijfers uit 2012 is ongeveer 15% van de totale bevolking (ouder dan 4 jaar) lid van een fitnesscentrum.

 

Extrapolerend: met een inwonersaantal van 22.000 inwoners kan je concluderen dat er ca. 3.300 personen (ouder dan 4 jaar) actief aan fitness zouden doen. Van deze 3300 personen is ca. 15% <16 jaar oud. Dus jouw doelgroep zou 2800 sporters binnen de gemeente zijn, die bij jouw 2 concurrenten sporten?

 

Je geeft aan 1.000 abo's nodig te hebben om uit de kosten te komen, en er zijn 2 concurrenten.

 

In het meest gunstige geval (12x20euro) 240 euro/jaar x 1.000 = 240.000 euro abo omzet, excl. food&beverage.

 

De kosten zijn onbekend (huur, energie, personeel, inventaris, afschrijving, overige kosten)

 

Ik zou nog wel even gaan nadenken en goed calculeren voordat je deze beslissing wilt doorzetten...

 

 

 

maakeenstart.nl

Link naar reactie
  • 0

Goed antwoord van maakeenstart. :)

 

Bijgaand een berichtje over fitnesscentra.

 

In Leiden b.v. wonen ca. 122.000 mensen, is een studentenstad, dat rouleert wat makkelijker en zorgt voor nieuwe instroom. Hier zitten een aantal fitnesscentra opgezet door de grotere ketens, maar ook een aantal kleinere.

 

Wat vaak voorkomt is dat bestaande abonnementen worden overgenomen, je hebt dan geen inkomsten vanuit een abonnement, behalve dan de eventuele bar-omzet.

 

Neem ook in je berekening mee, wat er kan gebeuren als bestaande fitnesscentra met acties komen, of erger nog, er wordt nog een fitnesscentrum geopend. >:(

 

Stel gerust verdere vragen hier. :)

 

Link naar reactie
  • 0

Nu is de gemeente waar ik woon niet zo groot volgens wikipedia een ~22.000 inwoners. Ik zal dan ook afhankelijk zijn van de klanten die nu bij de andere sportscholen zitten.

 

Volgens cijfers uit 2012 is ongeveer 15% van de totale bevolking (ouder dan 4 jaar) lid van een fitnesscentrum.

 

Extrapolerend: met een inwonersaantal van 22.000 inwoners kan je concluderen dat er ca. 3.300 personen (ouder dan 4 jaar) actief aan fitness zouden doen. Van deze 3300 personen is ca. 15% <16 jaar oud. Dus jouw doelgroep zou 2800 sporters binnen de gemeente zijn, die bij jouw 2 concurrenten sporten?

 

Je geeft aan 1.000 abo's nodig te hebben om uit de kosten te komen, en er zijn 2 concurrenten.

 

In het meest gunstige geval (12x20euro) 240 euro/jaar x 1.000 = 240.000 euro abo omzet, excl. food&beverage.

 

De kosten zijn onbekend (huur, energie, personeel, inventaris, afschrijving, overige kosten)

 

Ik zou nog wel even gaan nadenken en goed calculeren voordat je deze beslissing wilt doorzetten...

 

 

 

 

Bedankt voor je reactie.

Sorry ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest. Het pand wordt gewoon gekocht en hiervoor is geen financiering nodig. Mijn vaste kosten bedragen dan g/w/e/ systeem software, personeel en overige kosten.

Ik weet dat er momenteel bij de ene sportschool 1300 leden zijn. De andere heeft ongeveer 600 leden. Beide vragen 48 euro per maand (dit hebben ze onderling afgesproken | dit weet ik want ik heb veel contact met de medewerkers daar). De sportschool van 600 leden staat op het puntje van faillissement (paar jaar terug compleet nieuw pand laten bouwen, inboedel, zwembad erbij... veel kosten en buiten de stad etc).

Bij beide sportscholen zijn omlaag gegaan met honderden. Mensen rijden liever 15 km verder om daar bij een sportschool 29 euro te betalen (Klinkt raar, maar mensen voelen zich ook gewoon genaaid omdat ze op TV genoeg reclame zien voor goedkopere bedragen).

 

Maar serieus, als ik 1000 leden te pakken krijg dan teken ik daar vandaag nog voor.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goed antwoord van maakeenstart. :)

 

Bijgaand een berichtje over fitnesscentra.

 

In Leiden b.v. wonen ca. 122.000 mensen, is een studentenstad, dat rouleert wat makkelijker en zorgt voor nieuwe instroom. Hier zitten een aantal fitnesscentra opgezet door de grotere ketens, maar ook een aantal kleinere.

 

Wat vaak voorkomt is dat bestaande abonnementen worden overgenomen, je hebt dan geen inkomsten vanuit een abonnement, behalve dan de eventuele bar-omzet.

 

Neem ook in je berekening mee, wat er kan gebeuren als bestaande fitnesscentra met acties komen, of erger nog, er wordt nog een fitnesscentrum geopend. >:(

 

Stel gerust verdere vragen hier. :)

 

 

Ik probeer juist door deze scherpe prijs, genoeg faciliteiten en service een verschil te maken met huidige fitnesscentra's. Als de huidige sportscholen goedkoper waren geweest dan had ik nooit aan dit idee gedacht. Er doet zich nu gewoon een goede situatie voor in mijn ogen. Ik denk ook niet dat iemand anders voor deze prijs kan concurreren zonder ook met zo'n startkapitaal te beginnen (op uitzondering van een basic fit / fir for free, maar daar is het hier denk ik net wat te klein voor(stad)).

Link naar reactie
  • 0

Al eens gedacht aan franchising met de door jezelf genoemde basic fit of fit for free? Dan kun je meeliften op hun succes en daarnaast, als jij het niet doet, dan doet een ander het wel en dan word je compleet weg geconcurreerd.

 

Bedankt voor je reactie.

Verdient geen fluit, geen eigen inbreng - ruimte voor creativiteit en slechte reputatie.

Link naar reactie
  • 0
Het pand wordt gewoon gekocht en hiervoor is geen financiering nodig. Mijn vaste kosten bedragen dan g/w/e/ systeem software, personeel en overige kosten.

Alles leuk en aardig, maar je vader kan natuurlijk die 600k ook steken in iets wat wel rendement oplevert. Normaliter hou je bij je berekeningen dan ook rekening met het rendement op vermogen en bereken je aldus hoe lang het duurt voordat die 600k weer is terugverdiend.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat er momenteel bij de ene sportschool 1300 leden zijn. De andere heeft ongeveer 600 leden. Beide vragen 48 euro per maand (dit hebben ze onderling afgesproken | dit weet ik want ik heb veel contact met de medewerkers daar). De sportschool van 600 leden staat op het puntje van faillissement (paar jaar terug compleet nieuw pand laten bouwen, inboedel, zwembad erbij... veel kosten en buiten de stad etc).

 

Als ik dit lees dan zou je misschien kunnen overwegen om even geduld te hebben. Als deze sportschool op omvallen staat, kun je mogelijk wel eens een betere slag slaan (als er geen doorstart wordt gemaakt dan)...

maakeenstart.nl

Link naar reactie
  • 0

Het pand wordt gewoon gekocht en hiervoor is geen financiering nodig. Mijn vaste kosten bedragen dan g/w/e/ systeem software, personeel en overige kosten.

Alles leuk en aardig, maar je vader kan natuurlijk die 600k ook steken in iets wat wel rendement oplevert. Normaliter hou je bij je berekeningen dan ook rekening met het rendement op vermogen en bereken je aldus hoe lang het duurt voordat die 600k weer is terugverdiend.

 

Klopt. 300k omzet in het jaar ga ik de kosten echt makkelijk van betalen. Voor de groepslessen huur ik een ZZP'er in. Ik kan zelf de hele dag daar rond lopen om mensen te begeleiden en adviseren. Bij 1000 leden komt er ongeveer op een avond zo'n 250 man binnen lopen.

Dan komt de investering snel weer op je terug. Je moet je niet vergissen dat de meeste sportschooleigenaren schathemel rijk zijn. Nu doe ik het echt niet voor het geld. Het is ook mijn passie om met sport bezig te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Even een update: Gesproken met de makelaar. Er mag een fitnesscentrum in.

Mag de sleutel voor een weekend hebben. Dan wil ik er even doorheen met een aannemer, installateur en dakdekker. Kijken wat er allemaal moet gebeuren en tevens probeer ik een kostenoverzicht te maken van de verwachten in- en uitgaven zodat deze helder zijn.

 

Alvast bedankt voor alle reacties.

Link naar reactie
  • 0

Verkopende makelaars zijn natuurlijk wel lief, maar 100% vertrouwen doe ik ze niet.

Ik zou toch echt even direct contact opnemen met de gemeente omtrent bestemmingsplannen etc.

 

Wat als straks je buurman een chemische fabriek wordt met stankoverlast etc?

 

Ook jij bedankt voor je reactie :)

Zal contact opnemen met de gemeente.

Link naar reactie
  • 0

Klopt. 300k omzet in het jaar ga ik de kosten echt makkelijk van betalen. Voor de groepslessen huur ik een ZZP'er in. Ik kan zelf de hele dag daar rond lopen om mensen te begeleiden en adviseren. Bij 1000 leden komt er ongeveer op een avond zo'n 250 man binnen lopen.

Dan komt de investering snel weer op je terug.

 

Niet dromen, maar rekenen :-)

 

Eerst maar eens zien dat je aan 1000 leden komt. Die gaan namelijk niet alleen voor de prijs, dus alleen daarop concurreren is niet voldoende

 

Verder : Bij 1000 leden 250 man op een avond -> Ieder lid komt week in week uit, maand in maand uit 2 keer in de week sporten? Ik geloof het absoluut niet maar wellicht heb je cijfers die dat onderbouwen.

 

Je moet je niet vergissen dat de meeste sportschooleigenaren schathemel rijk zijn.

 

...Nu lever ik aan vrij veel sportscholen en ik kom vrij weinig schathemelrijke eigenaren tegen. Sterker nog...ik wil in de meeste gevallen eerst een groot deel van het geld binnenhebben voor ik lever. En dat doe ik niet omdat ik het leuk vind maar wel omdat er iets teveel failliet gaan

 

Nogmaals: niet dromen maar rekenen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.