• 0

Italiaanse bedrijven begeleiden

Goedemiddag,

 

Momenteel loop ik een stage bij een consultancy bedrijf in Firenze, Italie. Ik ben nog niet zo lang geleden afgestudeerd en het lijkt me ontzettend mooi Italiaanse bedrijven te begeleiden bij een introductie op de Nederlandse markt. Dit met name op het gebied van marketing, sales en branding.

 

Om een beter beeld te krijgen van eventuele interessante sectoren in Nederland, ben ik op zoek naar specifiekere informatie over Nederlandse bedrijven die reeds producten uit Italie importeren. Zo weet ik al wel dat de grootste goederenimport bestaat uit chemische grondstoffen, fabrikaten, machines en veroersmaterieel. Maar loop ik tegen een muur op bij het achterhalen welke bedrijven nu precies verantwoordelijk zijn voor deze import.

 

Waarom ik precies wil weten welke bedrijven importeren uit Italie: ik ben er namelijk van overtuigd dat deze bedrijven een schat van informatie bevatten. Informatie die het mij op den duur mogelijk maakt Italiaanse bedrijven (met exportpotentieel) goed te kunnen begeleiden/helpen.

 

Wie-o-wie kan en wil mij bij deze zoektocht helpen? :)

 

In ieder geval alvast ontzettend bedankt.

 

Vriendelijke groet,

 

 

Thomas

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi!

 

Er zijn veel "clubs" die dit doen.... Ik heb het omgekeerd jarenlang gedaan; alleen dan omgekeerd.

Ik had in Oost / Centraal Europese landen een goed netwerk van ondernemers... wij hielpen zo dus lokaal daar en ik hier in Nederland....

 

Wat ik je wil meegeven is dat er heel veel aanbieders dit soort zaken doen; advies / uurtje factuurtje ... Wij deden het bij ons eigen activiteiten ; dus onze klanten zagen ook dat wij ondernemers "zijn" en niet zomaar "advies" Dat was voor ons onderscheidend .... Mijn tip; zorg voor een echt goed netwerk van partners die je blind wil vertrouwen

 

Succes!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Top, bedankt voor jullie antwoord.

 

Gaandeweg worden er inderdaad steeds meer dingen duidelijk. Zo heb ik de afgelopen dagen veel gesproken met mensen die hier (in Italië) al langer actief zijn. Wat in vrijwel alle gesprekken naar voren kwam is dat er weliswaar genoeg Italiaanse bedrijven zijn met export potentieel, maar hebben ze niet de 'export geest' die wij in NL hebben.

 

Veel bedrijven, zelfs de grotere, hebben nog steeds een erg familiair karakter. Een consequentie hiervan is dat het management van deze bedrijven vaak nog steeds bestaat uit familieleden. Dit in plaats van meer geschikte en meer gekwalificeerde managers aan te nemen. Hierdoor zijn deze bedrijven geneigd om het bij het 'oude' te houden en zijn ze vaak minder snel geneigd om hun product te exporteren.

 

Dit terwijl deze bedrijven er juist vaak goed aan zouden doen om juist nu in deze tijd van globalisatie te starten met exporteren. In de praktijk blijkt het helaas moeilijk om deze bedrijven hiervan te overtuigen.

 

Vandaar dat ik vandaag de zogenoemde top sectoren in NL heb bestudeerd. Mijn doel: datgene vinden dat wij in Nederland nodig hebben, maar ontbreekt en Italië kan leveren... Op deze manier vervolgens een selectie maken van de Italiaanse bedrijven die hiervoor in aanmerking komen (formaat, omzet, bedrijfscultuur, ervaring etc.).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.