• 0

Racefiets kopen op de zaak

Beste Higher level leden,

 

Ik heb een eigen zaak in wieler-gerelateerde producten. Nu vraag ik mij af, is het mogelijk om een racefiets te kopen 'op' die eigen zaak? Ik ga deze sowieso gebruiken om van en naar de zaak te rijden, daarnaast is het een mogelijkheid om deze in te zetten tijdens promotionele activiteiten. Neemt niet weg dat ik er voornamelijk in privé tijd rondjes op zal rijden uiteraard. Mag dit?

 

Bij voorbaat dank,

 

Sander

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede middag Sander.

 

Wellicht dat de belastingdienst, voor de btw, dezelfde richtlijnen hanteert als voor personeel ?

 

Zie: http://goo.gl/AiFgsf

 

Ik ga ervan uit dat er, indien er voldoende reclame met (aan) de fiets (vast) gemaakt wordt, er geen enkel bezwaar tegen is om de fiets zo veel als mogelijk in te zetten zonder enige fiscale consequenties.

 

Met vriendelijke groet.

Link naar reactie
  • 0

Als je een auto ´mag´ kopen om van en naar de zaak te rijden, zie ik niet in waarom dat niet met een fiets zou kunnen.

Bij de auto is er door een bataljon ambtenaren een mooie set regels vervaardigd om het privé-element mee te nemen in de winstberekening. Bij andere vervoermiddelen is dat niet zo, daar zul je dus zelf een mooie regeling voor moeten verzinnen. Bijvoorbeeld elk jaar 10% van de nieuwprijs als bijtelling, dan pak je in 5 jaar de helft van de aanschaf-kosten.

Daarnaast wordt, als je 'm op de zaak zet, verzekering, onderhoud, parkeergeld en fietsbelasting aftrekbaar. Of een bijtelling van 10% van de nieuwprijs dan nog redelijk is voor de verhouding zakelijk/privé, mag je met de inspecteur uitvechten.

 

Dat deel ging over de inkomstenbelasting.

 

Voor de btw (omzetbelasting) geldt dat woon-werk-verkeer als privé geldt. Een fiets die voor 50% privé gebruikt wordt, en voor 40% voor woon-werk-verkeer en voor 10% voor zakelijke ritjes, daarvan zou dus 10% van de btw aftrekbaar zijn. Mits je die 10% kan aantonen met een kilometer-administratie, dus ik zou je willen adviseren om de fiets voor de omzetbelasting niet zakelijk te houden maar privé, dus geen btw terugvragen op aankoop en onderhoudskosten.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Goed idee, goed administreren, al je bonnetje bewaren, alles net inboeken.

Ik hoop dat je ook hetzelfde doet met de bonnetje van de boekhouder want dat wordt in dit geval je grootste post.

 

Alleen vraag ik mij als fietser dan af, ben jij wel een fietsenmaker of gewoon een webshopboer die een 'slimmigheidje' zoekt om zijn Pinarello op de zaak te zetten?

 

Voor fietsenwinkels is dit namelijk makkelijk op te lossen, elke zichzelf respecterende fietsenwinkel heeft namelijk demofietsen om hun klanten de mogelijkheid tot een dagje proeffietsen aan te bieden.

Problem solved.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.