• 0

Oldtimer privé of toch zakelijk (vrijgesteld van BTW)

Pff, ik kom er niet meer uit, na heel wat Google werk. :( Hopelijk kunnen jullie hulp bieden!

 

- Ik (eenmanszaakje) ben vrijgesteld van BTW. (kinderopvang)

- Wil graag een Oldtimer busje gaan aanschaffen (1980). Vraagprijs = € 4500

- Ik zal waarschijnlijk weinig zakelijk rijden (ca 1000 km per jaar), privé wel meer dan 500 km.

- Vanwege mijn 'zaak' moet de auto 7 zitplaatsen hebben. (deze heeft er 8)

- Dit jaar (sowieso) en misschien 2015 zou ik de auto evt in de winter kunnen laten staan ivm lage MRB. Liever niet, altijd fijn om in geval van nood mobiel te zijn.

- Ik zou het busje willen 'pimpen' zodat ik rijdend reclame kan maken.

 

Waar ik tegenaan loop in mijn Google-tocht: voorbeelden met BTW (forfait) Maar hoe verloopt dit in mijn geval, aangezien ik met BTW nooit wat te maken heb?

 

Ik kom er daardoor niet uit of het gunstig kan zijn om hem op naam van de zaak te kopen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Fiebie,

 

De economische waarde van de auto lijkt mij nihil daarmee is de bijtelling ook nihil (auto ouder dan 15 jaar betaal je 35% van de economische waarde aan bijtelling). De auto zakelijk kopen lijkt mij in dit geval het meest voor de hand liggen aangezien dan alle kosten voor de auto kunt aftrekken van de winst. Dat je de btw niet kunt aftrekken is jammer maar daar kun je in het geval je de auto prive aanschaft ook niets mee.

 

 

[edit: doorlink naar website met commercieel belang verwijderd - Mikky]

Link naar reactie
  • 0

De economische waarde van de auto lijkt mij nihil daarmee is de bijtelling ook nihil

 

Bij een vraagprijs van €4500,-- lijkt mij de economische waarde niet nihil. De economische waarde is de marktwaarde van de auto. Stel dat de auto wordt gekocht voor €4000,--, dan is dat de economische waarde. Uiteraard kan deze wijzigen, bijvoorbeeld op het moment dat hij is gepimpt.

 

De bijtelling zou dan zijn €4.000 x 35% = €1.400 per jaar. De bijtelling kan niet hoger liggen dan de werkelijke kosten van de auto.

 

Zijn de kosten van de auto per jaar €2.000,-- (incl. afschrijving), dan trek je dus af: €2.000 -/- €1.400 = €600.

Zet je de auto niet op de zaak, dan trek je af 1.000 x €0,19 = €190. Je moet dus op basis van de verwachte kosten bepalen of het voor jou verstandig is de auto op de zaak te zetten.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het woord nihil is door mij verkeerd toegepast. Bedankt voor de aanvulling. De waarde van de auto is laag en hiermee de bijtelling ook.

 

Veranderd naar mijn idee niet dat het zakelijk aanschaffen de beste optie blijft. In deze constructie is namelijk ook geen km registratie nodig en bij het uitkeren van een km vergoeding (€ 0,19) voor privé gebruik wel. Scheelt dus ook aanzienlijk in de administratieve last.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat er al niet verzonnen wordt om hobbies door de fiscus te laten sponsoren. Want daar lijkt het toch wel erg sterk op als je hem in de winter niet wilt gebruiken.

 

Ik denk dat je in eerste instantie eens over de veiligheid en de voorschriften zou moeten nadenken in plaats van aan een paar dubbeltjes voordeel.

 

1. Bij mij komt maximale veiligheid van de passagiers (en dat zijn dan hier waarschijnlijk ook nog eens kinderen) op de eerste plaats. Die maximale veiligheid biedt een oldtimer uit 1980 je eenvoudig niet.

 

2. Voor zakelijk personenvervoer (en daarover praten we hier) gelden heel andere eisen dan voor een vacantieritje met de familie in een oldtimer. Ik betwijfel of je vergunning zou krijgen om zo'n oldtimer als regelmatig vervoer voor je kinderopvang te gebruiken.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 1

Wat er al niet verzonnen wordt om hobbies door de fiscus te laten sponsoren. Want daar lijkt het toch wel erg sterk op als je hem in de winter niet wilt gebruiken.

Het in de winter gebruiken van een dergelijke auto brengt onevenredig veel extra wegenbelasting met zich mee. Het getuigt van goed ondernemerschap om op de kosten te letten. Overigens gaat het hier niet om een hobby, maar noodzakelijk vervoer van kinderen.

 

Ik denk dat je in eerste instantie eens over de veiligheid en de voorschriften zou moeten nadenken in plaats van aan een paar dubbeltjes voordeel.

 

 

1. Bij mij komt maximale veiligheid van de passagiers (en dat zijn dan hier waarschijnlijk ook nog eens kinderen) op de eerste plaats. Die maximale veiligheid biedt een oldtimer uit 1980 je eenvoudig niet.

De ouderdom van de auto van 1980 zegt niet veel over de veiligheid, deze auto moet ook gewoon APK gekeurd worden. Onderhoud en rijstijl zijn eerder van invloed.

 

2. Voor zakelijk personenvervoer (en daarover praten we hier) gelden heel andere eisen dan voor een vacantieritje met de familie in een oldtimer. Ik betwijfel of je vergunning zou krijgen om zo'n oldtimer als regelmatig vervoer voor je kinderopvang te gebruiken.

Over welke vergunning praten we hier? De taxiwet (wet personenvervoer) is volgens mij niet van toepassing.

 

Off-topic vind ik het alleen maar te prijzen dat iemand een oldtimer gaat rijden. Er zijn al genoeg 13-in-een-dozijn auto's op de weg. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen hobbyist Chinatradeconsult... Had deze toon meer op een Viva forum verwacht dan hier. Beetje jammer dat je gelijk een stempel op me drukt.

 

Vanwege mijn werk moet ik naar 7 zitters kijken. Op die zoektocht trof ik een oldtimer. Ik heb de verkoper gebeld oa over de gordels, want uiteraard speelt veiligheid ook een belangrijke rol.

Tijdens dit gesprek vertelde hij me over die 35% als ik m op mijn bedrijf zou zetten en pet de 3 maanden stil laten staan om zo belasting te besparen. Ik verdien geen bakken met geld, dus wat ik zou kunnen besparen, is mooi meegenomen. Maar volgens mij gaf ik al aan dat ik dit laten staan liever niet deed.

Ik ben dit aan het uitzoeken omdat er wordt gezegd dat je 1x die keuze kan maken voor de belasting.

 

Speciaal rijbewijs oid heb ik niet nodig, omdat ik onder bepaald aantal personen vervoer. Hoefde ik in mijn Zafira ook niet.

 

Bedankt Griffioen voor je reacties.

 

Zal me nu gaan verdiepen in afschrijving, nog geen verstand van.

Link naar reactie
  • 0

De ouderdom van de auto van 1980 zegt niet veel over de veiligheid, deze auto moet ook gewoon APK gekeurd worden. Onderhoud en rijstijl zijn eerder van invloed.

Wat zou je zeggen van kreukelzone, airbags, ABS, ESP om er maar een paar te noemen. Een voorzichtige rijstijl helpt me niet veel als er een of andere idioot in mijn busje zonder kreukelzone of airbags knalt of als ik zonder ABS een noodstop moet maken op een nat wegdek.Zoveel over de veiligheid van een oldtimer uit 1980.

 

Ik zou mijn kleinkinderen niet graag in zo'n auto laten meerijden.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Wat zou je zeggen van kreukelzone, airbags, ABS, ESP om er maar een paar te noemen.

 

Kreukelzones bestaan al sinds 1959 op auto's. Mercedes was de eerste. Het is in de jaren 80 gemeengoed geworden.

 

Airbags in Fords stammen al uit 1971. Maar een bus uit 1980 zal ze wellicht niet hebben, wat voor de inzittenden ook niets uitmaakt want een bus anno nu heeft ook geen airbags voor passagiers.

 

ABS stamt al uit 1978 voor auto's. Daarbij helpt ABS niets als je aangereden wordt. Het helpt je hooguit zelf beter te remmen, als je al niet schrikt van het gerommel in je rempedaal...

 

ESP helpt ook niets bij aanrijdingen door anderen. ESP helpt hooguit om je eigen gebrek aan voertuigcontrole in te dammen. Bij een bus van 1980 lijkt me ESP nauwelijks relevant. Je moet er wel heel wild mee omgaan, wil je ESP nodig hebben om niet uit de bocht te vliegen. En juist die rijstijl lijkt mij bij een bus met X kids niet aan de orde.

 

Maar terug on topic.

 

Ik deel de mening dat voor de IB de bus beter zakelijk aangeschaft kan worden. Doorgaans weegt de 35% bijtelling prima op tegen de kosten voor het privégebruik.

 

Voor de BTW is er niets aan te doen. Kinderopvang is (hier) BTW vrij zodat er met de BTW op de autokosten qua aftrek en qua correctie voor privé niets aan de hand is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Joost. Toch nog even off topic omdat het wel en wee van kinderen, waarvoor iemand de verantwoording heeft tijdens de uitoefening van een beroep, op de eerste plaats dient te komen en niet het feit of ik bepaalde kosten voor een oldtimer door de fiscus gesponsord krijg.

 

Ik heb maar een paar voorbeelden van de vele veiligheidsinrichtingen genoemd die er in de afgelopen 35 jaar bijgekomen zijn. Dat er gedeelte hiervan in 1980 al was, is een feit. Maar ze behoorden in die tijd zeker niet tot de standaarduitrusting van iedere auto. Ik heb als voorbeeld aangegeven dat bij een aanrijding het ontbreken van een kreukelzone en airbag je eigen voorzichtige rijstijl je niet erg helpt. Natuurlijk helpen ABS en ESP je niets bij een aanrijding. Dat beweer ik ook helemaal niet. Dat soort inrichtingen helpt je alleen om je auto onder bepaalde omstandigheden beter onder controle te houden.

 

Hoe je het ook wendt of keert, met een 35 jaar oude oldtimer bied je de kinderen, waarvoor jij op dat moment de verantwoording hebt, niet de optimale veiligheid die je van een kinderopvang mag verwachten. Voor Euro 4.000 kun je een jongere gebruikte 7-zitter, met tenminste een aantal van de veiligheidsvoorzieningen die er in de jaren 80 en 90 standaard bij iedere auto bijgekomen zijn, kopen en daardoor je passagiers meer veiligheid bieden.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Off topic: Ben het helemaal eens wb de veiligheid! Maar in mijn Zafira had ik op de achterste 2 rijen ook geen airbags. En lijken die achterste 2 stoelen minder comfortabel dan de stoelen in het busje.

En als ik een maxi cosi voorin wil vervoeren, moet de airbag uitgezet worden. Ik heb op youtube crashtests bekeken, wordt van beide niet zo blij eigenlijk.. Pluspunt vind ik persoonlijk de hogere zit.

 

Maar goed, als het dit busje niet wordt, om welke reden ook, dan zou ik inderdaad naar een >15 jr oude 7 zitter gaan kijken. Daarom is alle info over belasting, afschrijving ed nog van harte welkom.

 

Dus weer even on-topic.

Met afschrijven heb ik nog niet te maken gehad, dus ook nieuw terrein, bedankt voor de link vd Belastingdienst! Ik ga in dit geval uit van de € 4000 aanschafprijs en 5 jaar gebruik als hij dat zou trekken. Alleen lastig punt vind ik de restwaarde in het geval van een oldtimer. Wordt die niet meer waard door de jaren heen? (Volkswagen T3)

 

De geschatte autokosten tot nu toe: € 3500,- (MRB, verzekering, brandstof, onderhoudskosten, ed). Die schrijf ik dan onder 'Auto- en transportkosten" zetten.

De bijtelling is € 1400,- die schrijf ik bij de Netto omzet bij. En de afschrijving onder "afschrijvingen", alleen lastig te bepalen hoeveel die dan is, ik ga van € 300,- uit.

Met BTW doe/kan ik dus niks doen ivm vrijstelling.

Klopt dit tot nu toe?

 

Maar omdat de kosten veel hoger zijn dan de bijtelling ben ik verder gaan zoeken of dit een probleem is en kwam ik op het volgende:

Excessief privégebruik (privégebruik hoger dan bijtelling)

Zijn de werkelijke kosten van uw privégebruik hoger dan het bedrag dat u normaalgesproken moet verrekenen? Dan moet u de werkelijke kosten van uw privégebruik verrekenen met de autokosten.

 

Voorbeeld 1: normale auto

Uw totale autokosten (inclusief afschrijving, verzekering, brandstof enzovoort) bedragen € 10.000. Van deze kosten is 80% toe te rekenen aan uw privégebruik van de auto. Dat is € 8.000. De cataloguswaarde van de auto is € 24.000. De bijtelling is normaal gesproken 25% van € 24.000 = € 6.000. Maar omdat de kosten voor uw privégebruik in dit geval hoger zijn, moet u € 8.000 verrekenen met de autokosten.

 

Voorbeeld 2: zeer zuinige auto

 

Uw totale autokosten (inclusief afschrijving, verzekering, brandstof enzovoort) bedragen € 10.000. Van deze kosten is 80% toe te rekenen aan uw privégebruik van de auto. Dat is € 8.000. De cataloguswaarde van de auto is € 24.000. De bijtelling is normaal gesproken 14% van € 24.000 = € 3.360. Maar omdat de kosten voor uw privégebruik hoger zijn dan 25% van de cataloguswaarde (€ 6.000), moet u het verschil bij het berekende privégebruik tellen. Het bedrag dat u bijtelt is in dit geval € 3.360 + € 2.000 = € 5.360.

 

Moet ik in mijn geval dan ook extra bijtellen?

 

En kan ik de aankoopkosten ook nog ergens onderbrengen?

 

Pfff ben nu wel beetje gaar van alle cijfertjes en belastingsite doorspitten, doe mij maar poepluiers en snottebellen! :P

Link naar reactie
  • -1

Ik heb er uit het aanbod in het internet willekeurig een uitgezocht.

 

Voor Euro 3.650,- kun je met gemak een modernere 7-zitter, bouwjaar 2002, vinden met ABS, airbags voor, gordijn airbags, zijairbags, stuurbekrachtiging en vele accessoires meer.

 

Zie HIER

 

Als het moderatoren team van mening is, dat de bovenstaande link verwijderd moet worden, kan TS me graag een PB sturen om de link te krijgen.

 

Edit. Terwijl ik dit zat te schrijven heeft TS geschreven dat ze al een Zafira met 7 zitplaatsen had en welke nadelen die auto had t.o.v. een busje uit 1980 waar bv helemaal geen airbags inzitten. Sorry maar beter een paar airbags dan helemaal geen. Het argument van comfort op de laatste 2 stoeltjes kan toch niet serieus bedoeld zijn als je met die auto maar 1000 km per jaar rijdt ....... Ik blijf erbij dat een oldtimer uit 1980 dan misschien wel een leuke auto is, maar zeker niet mijn eerste keus om kinderen in te vervoeren.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
dit geval uit van de € 4000 aanschafprijs en 5 jaar gebruik als hij dat zou trekken. Alleen lastig punt vind ik de restwaarde in het geval van een oldtimer. Wordt die niet meer waard door de jaren heen? (Volkswagen T3)

 

Zou de restwaarde gewoon op € 1000 houden. dus 3000/5 = 600 per jaar afschrijven. ;)

 

Kan je hem na die 5 jaar ineens voor 20000 verkopen maak je een mooie boekwinst van 19000 :) Alleen jammer dat je daarover dan weer moet afrekenen met de BD :-\

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er uit het aanbod in het internet willekeurig een uitgezocht.

 

grote bakken tegen een lage prijs zijn er genoeg te vinden maar het gaat TS waarschijnlijk om de lage MRB en bijtelling privé zoals in zoveel van dit soort topics.

 

De keus voor dit soort auto´s moet je natuurlijk zelf maken maar als ondernemer moet je jezelf toch afvragen of het bedrijfseconomisch verantwoord is. Vaak wegen de besparingen niet op tegen de hogere onderhoudskosten. heb zelf 2 jaar zonder kosten in een youngtimer gereden totdat bij de eerstvolgende APK ineens een waslijst gebreken verholpen moest worden.

 

Gelukkig was de inruilprijs op een nieuwe energiezuinige auto net zo hoog als de aanschafprijs 2 jaar eerder. :) Nu wel een hoge afschrijving maar nauwelijks onderhoudskosten ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Handig dit forum, zowel verstand van cijfers en belasting, als van auto's.. ;)

 

Zowel Zafira als Touran kunnen ervaren. Zullen qua veiligheid vast stukken beter zijn dan de bus.

Voor mij belangrijk;

-7 persoons, maar ook makkelijk bereikbare stoelen. Ik wil de kleintjes het liefste direct achter me hebben, maar door de kinderstoeltjes is de achterste rij slecht te bereiken. En moeilijk te gordelen.

-Meer ruimte als alle stoelen in gebruik zijn. Voor zowel bagage als kinderwagen(s)

-Schuifdeur zou erg fijn zijn. Is me iets te vaak gebeurd dat deur tegen andermans auto aanging.

-Hoog van binnen, zodat mijn 2 grote honden (waarvan Duitse Dog van schofthoogte 90cm) niet meer hoeven te moonen.

-Niet nieuw meer, zodat kras of deuk extra geen stress oplevert

- Niet te duur in aanschaf en niet zwaarder dan 1450kg (uiterlijk 1550kg) ivm MRB.

 

Chrysler kwam heel ver in wenslijstje, alleen veel te zwaar. Seat Alhambra daarna, maar helaas geen schuifdeur. En toen kwam busje op mijn pad. En ik ben helemaal weg van VW busjes :-K

Komt aan meeste wensen tegemoet en toen werd gesproken over het op naam van bedrijf zetten, zodat financieel meer voordeel kan opleveren, werd ik nog enthousiaster!

Ik zag de bus al voor me met mijn logo en met de handafdrukken van mijn opvangkindjes. Anders dan doorsnee, tikkie prettig gestoord.

 

Maar inderdaad, punt veiligheid weegt ook erg zwaar... Zal ook eens bij wat ouders peilen hoe die er over denken.

Link naar reactie
  • 0

Zelf kwam ik ooit tot de conclusie dat de hoeveelheid administratie die verplicht is, niet opweegt tegen het financiële voordeel (of nadeel, want dat kan ook) van hetzij een auto van de zaak of een privé auto met kilometer vergoeding voor zakelijk gebruik.

 

Daarom gebruik ik helemaal geen eigen auto meer. Ik huur of leen tegen vergoeding.

Administratief veel makkelijker. Maar ik maak heel weinig zakelijke kilometers.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.