• 0

Factureren via stichting derde rekening

Dag allemaal,

 

Ik ben druk bezig met een collectief initiatief waarbij meerdere winkels via één online e-commerce platform hun producten verkopen. De betaling zal ook collectief zijn, waarbij de consument in één keer afrekent voor meerdere bestellingen bij meerdere winkeliers.

 

Deze betalingen zullen bijeen komen op een stichting derde rekening van een Payment Service Provider. De gelden zullen vervolgens door mij aan de winkeliers worden uitbetaald in het systeem van de PSP.

 

De winkeliers kunnen hun eigen producten en bestellingen beheren in een door ons gebouwd systeem.

Nu gaat de vraag over hoe het juridisch zit met het factureren door winkeliers naar hun klanten.

Het idee is namelijk dat de winkeliers een factuur kunnen aanmaken in ons beheergedeelte gericht naar hun klanten. Maar de klanten betalen in feiten niet direct de winkelier, maar de stichting derde rekening.

 

Kan dat zomaar? Of hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Ik hoor graag van jullie!

 

met vriendelijke groet,

 

Roy

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

In feite ben jij een online platform waar je klanten dingen kunnen kopen die jij afneemt van andere leveranciers. Maar in plaats dat de klant de schoenen bij x besteld en de veters bij y (2 handelingen) kunnen ze bij jou de schoenen van x en de veters van y bestellen.

 

Jij factureert de klant, x en y factureert jou.

Een stichting lijkt me daar niet handig voor, want jij zal ook resultaat willen hebben etc.

 

Het meest voor de hand liggende rechtsvorm hiervoor lijkt mij een coöperatie, waarbij leveranciers lid kunnen worden en dan via de platform van de coöperatie een extra verkooppunt hebben.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

De stichting derde rekening staat los van mij. Dit staat gekoppeld aan een apart bedrijf (Payment Service Provider) die voor mij de betalingen verzorgt. Mijn rechtsvorm wordt straks sowieso iets waarmee ik winst kan maken.

 

De stichting derde rekening zorgt er dus ook voor dat de betalingen los van een partij ten alle tijden worden uitbetaald aan de rechthebbende. Mocht ik bijvoorbeeld omkiepen of de Payment Service Provider, dan worden deze gelden evengoed uitbetaald aan de rechthebbende (de winkeliers). Ik factureer vervolgens mijn commissie op de verkoop apart naar de winkelier en de Payment Service Provider factureert vervolgens los van de stichting de transactie- en abonnementskosten aan mij.

 

Veel webwinkels maken ook gebruik van een Payment Service Provider. De gelden worden dan door de PSP zelf uitbetaald aan de webwinkel. De webwinkels factureren dacht ik wel gewoon naar de directe klant, maar de klanten betalen in feite iemand anders; de stichting derde rekening van de PSP.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.