• 0

SEOshop vs. Prestashop (SaaS vs. open-source)

Sinds een klein jaar hebben we een eigen product in de Nederlandse markt geïntroduceerd. Voor dit doeleinde hebben we een Wordpress site opgezet met daarin een webshop (Woocommerce plugin). Binnenkort willen we met ons product ook de Duitse en Engelse markt betreden. Een goed moment om een nieuwe website te overwegen. Hierbij willen we jullie onze overwegingen voorleggen en zijn we benieuwd of we zaken over het hoofd hebben gezien. Ook zijn we benieuwd naar jullie ervaring met de systemen.

 

Uitgangspunten/wensen:

- 3 URL's (.nl, .de, .co.uk)

- overzichtelijke webshop: 1 product (5 varianten, 1 accessoire), dus filters, cross-selling, etc. is niet nodig

- responsive website en aanschaf van ons product moet ook echt gemakkelijk op de smartphone kunnen worden uitgevoerd

- we hebben geen programmeer kennis, dus we willen geen aanpassingen in 'code' doen

- eenvoudig SEO instellingen toevoegen (titels, meta tags, etc.)

- koppeling met boekhouding en logistieke software

- koppelingen met veel gebruikte betaalmethodes voor de specifieke landen (NL, DE, UK)

 

Op dit moment gebruiken we Wordpress/Woocommerce. De belangrijkste reden voor ons om een switch te overwegen is dat Wordpress/Woocommerce, ondanks de vele beschikbare koppelingen, net niet helemaal mooi en naadloos werkt zonder dat je geavanceerde kennis hebt. Zo klopt regelmatig uitlijning van knoppen net niet, zijn formulieren niet overzichtelijk en is naar onze mening de webshop gewoon net niet strak genoeg. Wellicht iets te amerikaanse look/feel van Woocommerce? In ieder geval is er regelmatig hulp van bevriende programmeurs nodig om zaken 'af' te maken.

 

De alternatieven zijn in twee hoofdgroepen in te delen: SaaS oplossingen en open source oplossingen. In beide groepen hebben we vooralsnog de keuze al teruggebracht naar SEOshop (Saas) of Prestashop (open-source). Deze keuze is gebaseerd op ervaring van anderen in onze omgeving. Daarnaast zijn beide diensten prima geschikt voor de landen waarin wij actief willen zijn.

 

SEOshop

Voordelen:

- werkt uit de doos, producten toevoegen, template vullen, koppelingen instellen, klaar

- updates automatisch, geen angst dat bepaalde koppeling eruit valt

- communicatie naar klanten (facturen, emails) gemakkelijk in te stellen

- aanbod koppeling met boekhouden en logistiek voor ons perfect

- inclusief hosting

Nadelen:

- maandelijkse kosten

- je krijgt toch een soort gevoel van lock-in > voor bepaalde templates, features en koppelingen ga je een extra bedrag per maand betalen

 

Prestashop:

Voordelen:

- keuze uit heel veel templates

- enorm aanbod koppelingen en plugins

- gevoel van vrijheid (in design en inrichting)

- open source > dus naar verwachting zijn nieuwe ontwikkelingen sneller beschikbaar dan bij SaaS

Nadelen:

- in ons geval setup kosten door betrekken designer voor template inrichting omdat dit naar verwachting lastiger is dan bij SEOshop

- onderhoud systeem: uitvoeren updates (naar ik begreep nogal frequent, x3 voor de 3 verschillende URL's)

 

Kortom: bij SEOshop kunnen we verwachten dat de webshop er strak uitziet en alles gewoon werkt zonder daar al te veel over na te denken, met als keerzijde dat je minder vrijheid hebt (design, enz.) en hogere maandelijkse kosten. Bij Prestashop moet je wellicht iets meer moeite doen om het er strakker uit te laten zien maar zijn we op de langere termijn wellicht goedkoper uit. Wel moet je het platform zelf meer managen (updates etc, inrichten) en zo nu en dan zal hulp van een (betaalde) expert nodig zijn.

 

Wat vinden jullie? Hebben jullie ervaring met een van de genoemde platformen? Zien we belangrijke overwegingen over het hoofd?

 

Alvast hartelijk dank voor jullie feedback.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Prestashop:

Voordelen:

- keuze uit heel veel templates

- enorm aanbod koppelingen en plugins

- gevoel van vrijheid (in design en inrichting)

- open source > dus naar verwachting zijn nieuwe ontwikkelingen sneller beschikbaar dan bij SaaS

Nadelen:

- in ons geval setup kosten door betrekken designer voor template inrichting omdat dit naar verwachting lastiger is dan bij SEOshop

- onderhoud systeem: uitvoeren updates (naar ik begreep nogal frequent, x3 voor de 3 verschillende URL's)

 

Wat betreft de updates, je voert geen update uit per URL maar per shop.

Je hebt maar 1 shop, in dit geval met 3 verschillende URL's, met eigen talen en tarieven (localization English, German, Dutch).

 

Jullie afweging, zoals ik dit bericht lees, is kosten en gebruikersgemak versus risico's en vrijheid.

 

Templates (opensource) heb je in alle vormen en maten, maar je vergeet dat dit nu juist de winkel is van waaruit je sales wilt genereren.

 

Als je een uniek design kunt vinden bij jullie keuze SEOshop dan zal je een keuze moeten maken of de maandelijkse kosten afwegen tegen de risico's en efforts, die je echter ook kunt "afkopen" bij de bevriende programmeurs.

 

Vergeet ook niet dat je een bedrag kwijt bent om Prestashop op een goede server te laten draaien.

 

Al met al, wil je een zorgeloos shopbestaan, dan zou ik adviseren om naar SEOshop te gaan. Ondanks het lock-in gevoel. Dan kun je alle energie kwijt in datgene waar jullie sterk in zijn, het online verkopen van jullie producten.

maakeenstart.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zou in deze overweging WooCommerce ook niet zomaar afschieten. Er zijn meer dan voldoende themes beschikbaar die wellicht wél de uitstraling hebben die je zoekt.

 

Met WPML is WooCommerce ook in meerdere talen te runnen.

Quattrociocchi, producent van oa Olivastro, De Beste Biologische Olijfolie ter Wereld, volgens Flos Olei! www.quattrociocchi-olie.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hi Gerald,

 

Denk ook aan updates, onderhoud en hosting. Wat gaat het je in tijd en geld kosten als je je Prestashop moet gaan updaten? Wat als er iets mis gaat en je geraakt offline of je checkout werkt niet meer? Kun je dan iemand bellen die het direct voor je oplost? en betaal je hiervoor? Hoe zit het met de performance: laadtijden en uptime? Wat is de kans dat het platform plat gaat en wat loop je dan aan euro's mis?

 

Ook na livegang moet de business blijven draaien. Genoeg dingen om over na te denken. Ben benieuwd wat het wordt!

 

Groeten Jeroen

Link naar reactie
  • 1

Zo klopt regelmatig uitlijning van knoppen net niet, zijn formulieren niet overzichtelijk en is naar onze mening de webshop gewoon net niet strak genoeg.

 

Dit zijn allemaal design/css issues die niks met WP/Woo te maken hebben hoor.

 

Kort door de bocht een reactie: als je denkt naar het niveau toe te groeien dat je zelf een webdeveloper in dienst kunt nemen, overweeg dan de shops als OC/Magento/Woo. Wil je dat absoluut niet, dan is het wellicht handiger om SEOshop te nemen.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Allen hartelijk dank voor de feedback.

 

geplaatst door: QuincyRossieau

Ik zou in deze overweging WooCommerce ook niet zomaar afschieten.

Je opmerking heeft ons wel aan het denken gezet. Met bestaande plugins is onze huidige WooCommerce oplossing goed uit te bouwen naar onze wensen.

Discussie blijft nog wel steeds SaaS vs. Opensource.

 

geplaatst door: Richard Theuws

Dit zijn allemaal design/css issues die niks met WP/Woo te maken hebben hoor.

Je hebt gelijk. Aangezien we zelf niet voldoende expertise hebben zullen we kennis moeten inkopen op dit soort zaken.

 

 

 

Wanneer we 1 URL hadden gehad was SEOshop wat ons betreft een 'no-brainer'. Zit gewoon goed in elkaar en werkt 'uit de doos' zonder veel aanpassingen. Met 3 URL's echter betaal je ook 3x voor het gewenste pakket (weliswaar met een beetje korting), waardoor de SEOshop oplossing weer zo duur wordt dat WP of Prestashop vanuit financieel oogpunt weer een aantrekkelijke oplossing wordt.

 

Een belangrijk punt voor ons is de 'managebaarheid' van 3 URL's/shop in Prestashop vs. SEOshop. Is het 1 backend waar je per pagina/product 3 varianten hebt? Of zijn het gescheiden backends met voorraad koppelingen? Iemand ervaring op dit punt? @Rubyonrails > wellicht kan jij iets melden over hoe dit bij SEOshop werkt?

Link naar reactie
  • 0

Ik denk eigenlijk dat je het beste voor een managed product kunt gaan, of dat nu een SEOshop of een custom built site (met SLA / doorlopende ondersteuning) is.

 

Je hebt aardig specifieke eisen en de kans is groot dat je (ook nu al) doorlopend met kleine issues zit die je het liefst opgelost zou zien.

 

De vraag die je voor jezelf zult moeten beantwoorden is of dat er budget-technisch allemaal wel uit kan natuurlijk.

 

Overigens kun je met pakketten als Magento en Open Cart ook multistores draaien, dus idd 3 URL's vanuit 1 admin besturen.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0
Een belangrijk punt voor ons is de 'managebaarheid' van 3 URL's/shop in Prestashop vs. SEOshop. Is het 1 backend waar je per pagina/product 3 varianten hebt? Of zijn het gescheiden backends met voorraad koppelingen? Iemand ervaring op dit punt?

Bij een multistore-omgeving in PrestaShop wordt één gemeenschappelijke backend (database plus admin) gedeeld door zo veel "storefronts" als je maar wilt. Aan elke storefront (webwinkel) kun je één of meer domeinnamen koppelen, bijvoorbeeld met aparte TLD's voor verschillende landen of talen. Je kunt de webwinkels hetzelfde assortiment en daarmee voorraden laten delen, maar ook een gedeelte van het assortiment uitsluitend in één webwinkel voeren.

 

Open-source alternatieven zoals OpenCart (OC) en Magento bieden vergelijkbare mogelijkheden voor een multistore-opzet.

Link naar reactie
  • 0

Gerard; hoe dit dit voor jou afgelopen? Op welke pakket ben je gekomen?

 

Ik loop exact tegen hetzelfde aan als jij; wil een overzichtelijk pakket zonder aan code's te moeten sleutelen, Seoshop heeft voorkeur, maar daar kun je per abonnement maar 1 URL instellen; dus niet per taal 1 URL. Momenteel zit ik bij Luondo ( www.sterkebollen.nl: probeer de taalvlaggetjes maar eens); dit werkt met dit betreft goed maar is niet zo uitgebreid in mogelijkheden als SEOshop.

Link naar reactie
  • 0

Beste Janwill-O en anderen, na lang wikken en wegen hebben we onlangs onze keuze gemaakt voor SEOshop. We gebruikten een combinatie van Wordpress/Woocommerce waar we niet heel erg tevreden mee waren. Het kost relatief veel aandacht om de website strak te houden en bestel processen goed te laten verlopen. Zo zijn een aantal keer onze betalingsmodules eruit geklapt na een Wordpress update. Met beperkte kennis van programmeertaal moesten we een derde erbij halen om dat te 'repareren'. Daarnaast waren we niet tevreden over templates met betrekking tot 'bestelling bevestigingen' en facturen. Wellicht kan je dit helemaal naar je zin maken, maar het ontbrak ons gewoon aan de kennis om het gemakkelijk strak te krijgen. Kortom we zochten naar een oplossing waarbij alles eigenlijk strak staat en je alleen je eigen content hoeft toe te voegen.

De belangrijkste redenen voor ons om te kiezen voor SEOshop zijn:

- SEOshop voert zelf updates uit, geïnstalleerde 'third party' apps blijven daarbij altijd functioneren

- Uitgebreide 'app store' zodat je gemakkelijk kan koppelen met bijvoorbeeld je logistieke- en boekhouding-software van derden

- heldere backoffice van je webshop waarbij je alle content (producten, facturen, bevestigingen, enz.) makkelijk kan beheren

 

Daarnaast zitten basis zaken als hosting, SEO en analytics standaard in je pakket. De keus voor wat betreft website templates is wel beperkter dan bij Wordpress, maar voor ons was het voldoende. Wil je echter de templates aanpassen dan zijn daar voldoende mogelijkheden voor. Wij werken tot op heden gewoon met een standaard template.

 

Overigens heeft SEOshop net een eigen betaalmodule geïntroduceerd met daarin veel betalingsmogelijkheden en scherpe tarieven voor iDeal.

 

Samengevat: de maandelijkse abonnementskosten zijn, bij meerdere URL's, niet goedkoop, maar wij denken dat je dat zo terugverdient doordat je je niet constant bezig hoeft te houden met de techniek achter je webshop (updates, koppelingen, hosting, enz.), waardoor je je volledig kan focussen op de content. Door de abonnementsstructuur hoef je bij de start van je webshop niet meteen een grote investering te doen maar kan je snel beginnen en je shop doorontwikkelen op basis van wat je leert in de praktijk van je klanten.

 

We zijn op dit moment onze shop nog aan het inrichten. We moeten nog een aantal aanpassingen doen maar daarna zal ik de URL delen zodat jullie wellicht feedback kunnen geven.

Link naar reactie
  • 0

Interestante tread ...

 

Ik ben zelf groot voorstander van WOO-Commerce.

Vooral in deze case ... naar mijn mening is WOO-Commerce ideaal voor een webshop met een kleine product diversification.

 

Zelf gebruik ik ook WOO-Commerce heb het thema zelf ontwikkeld en naar mijn mening is hier vrij weinig technische kennis voor nodig...? Snap niet goed dat WOO-Commerce wordt weggezet als een hoog technische platform?

 

Mijn tip in deze is om nog eens goed WOO-Commerce te overwegen.

Mocht dit het echt niet zijn kies 2-3 opties en test deze uitvoerig en voel of dit wel beter bij jullie past.

 

Succes.

 

Digital Marketing http://agency.eoi.digital/ | Digital Transformation https://transform.eoi.digital/

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. @ Think Twice; kan je concrete voorbeelden geven met betrekking tot 'het uiterste halen uit de techniek'?

 

Ik ga er vanuit dat grote partijen zoals SEOshop ook het platform doorontwikkelen en ik als webshop eigenaar ook gebruik kan maken van nieuwe technieken. Het is waar dat open-source platformen daar natuurlijk in voorop lopen vanwege de enorme ontwikkelcapaciteit van alle mensen die bijdragen aan het opensource platform. Maar als webshop wil je ook wel enige continuïteit en stabiliteit en hoef je ook niet meteen de laatste trends in je shop te hebben geïmplementeerd.

 

Bij ons is het ook een kwestie van prioriteiten, we hebben een product waar veel van onze aandacht bij nodig is (door-ontwikkeling) en we hebben niet de capaciteit en kennis om ons bezig te houden met de techniek achter de shop. Vergelijk het wellicht met het openen van een fysieke winkel in een winkelstraat. Je huurt dan ook een partij in om de gevel te renoveren en de inrichting van de winkel op te tuigen. Zelf focus je dan vooral op je product collectie enz.

Link naar reactie
  • 0

Feedback gevraagd: zoals gezegd hebben we uiteindelijk gekozen voor SEOshop. We hebben inmiddels de webshop staan (er moeten nog een paar puntjes op de i hier en daar). Ik ben benieuwd naar jullie feedback. Ik doe er ook een link naar de oude shop bij (WOO-commerce/Wordpress). Het betreft een pakketbrievenbus. We hebben de naam van het product veranderd van LockBox naar ALFRED, omdat we ook op de Duitse en Engelse markt actief gaan worden. LockBox was daar geen optie.

 

Adres nieuwe shop: www.alfred-pakketbrievenbussen.nl

Adres oude shop: www.lockboxdelivery.com

 

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van layout en algehele look & feel.

Alvast hartelijk dank.

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag gerald,

 

als Higherlevel moderator wil ik je vragen om een Wat vinden jullie van mijn...-topic te starten volgens de aanvullende regels van dit forumonderdeel (zie de ReadMe). Een moderator verwijst dan eventueel nog weer terug naar dit topic.

 

Aardig van je om de oude site als vergelijking te noemen, want dat doet bijna niemand. Een markt in snelle ontwikkeling met dit product. Spannend met in ieder geval een nieuwe naam en webshop!

 

Modgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.