• 0

Website framewerk/SAAS voor datingsite ?

 

Met kennis ben ik een idee voor een datingsite aan het uitwerken.

Ja, die markt is druk maar secondlove en tinder konden toch interessante niches vinden,

en daarbij is een datingsite in ruime zin een vraag/aanbod-tool waar zelfs marktplaats.nl toe behoort.

 

Voor een datingsite heb je een website site nodig met bijbehorende apps.

 

Nu zie je juist in populaire website-segmenten bepaalde framework of SAAS-oplossingen ontstaan,

Zoals Wordpress voor Blog-sites of SEShop/Prestashop voor webshops.

Omdat er al vele datingsites zijn.... weet iemand of daar een website framework of SAAS oplossing voor beschikking is ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb een aantal jaren geleden voor een klant onderzoek gedaan naar dergelijke mogelijkheden.

 

Mogelijk heb ik de vraag niet goed begrepen, maar ja, er zijn providers die een SAAS oplossing bieden. Echter, die zijn voor wat ik toen heb ondervonden allemaal Engelstalig. Je kunt kiezen uit partner en affiliate profielen. Vaak worden dan "gebruikers" uit een bestaande database gekoppeld zodat je al begint met "echte" profielen.

 

Nu zijn er verschillende andere oplossingen, van standaard thema's (bijv. joomla, wordpress etc.) tot aan add ons die het mogelijk maken om mensen via een platform met elkaar in contact te laten komen.

 

Een framework is wat mij betreft een ontwikkelplatform (zoals bijv. zend, codeignitor) van waaruit een developer/engineer kan ontwikkelen.

 

Wat ik wil meegeven, de techniek is in deze wat mij betreft niet van belang. Alles kan ontwikkeld worden. Zelfs zonder een heel erg groot budget.

 

Echter, als je een nichemarkt zou vinden of op het oog hebt... hoe bereik je dit publiek dan? En hoe zorg je dan voor een goed gevuld database met echte profielen? Voorbeelden van secondlove en tinder (en vergeet ook paiq niet).. deze jongens hebben een aardig budget voor marketing.

 

Samengevat:

1. vind een nichemarkt

2. ontwikkel / koop een platform (datingsite) die aansluit op de markt (dat kan vol technische features zijn, maar ook uitstraling speelt een hele belangrijke rol)

3. vul een database met profielen

4. zorg voor een relatief groot marketingbudget zodat je de doelgroep kunt bereiken

maakeenstart.nl

Link naar reactie
  • 0

Er is open source software beschikbaar voor dating en matchingwebsites.

Google is your friend

Tuurlijk moet er vandaag gegoogled worden maar het is lastig om dan door het bos de bomen te zijn.

 

Volgens mij is HL-man Peter ten Berge actief met Q-mates.nl, welke site gebaseerd is op PilotGroup DatingPro.

Maar Q-mates.nl lijkt niet meer actief te zijn, wat ook kan betekenen dat Peter heel veel verstandige dingen over dating sites weet te vertellen.

Joehoe Peter

 

Link naar reactie
  • 0

 

Nick reageerde via PM.

> Ik wou toch ook even mijn bijdrage leveren aan dit onderwerp.

> Eerst en vooral een opmerking: SaaS of Opensource. Er zijn hier natuurlijk veel voor-en nadelen.

> Waarom deze keuze? Waarom geen zaken bekijken zoals Drupal, Magento, etc.

 

Mijn indruk is dat er tools zijn in nivo's en dat je flexibiliteit vaak inruilt voor inspanning.

Met HTML5 en PHP kun je alles maar ben je wel even zoet

Met Wordpress ben je sneller klaar maar ben je wel beperkt tot een blogger-site.

Magento beschouw ik als een framework voor een product webshop

Met Drupal heb ik geen ervaring maar ben geneigd het tussen PHP en Joomla te plaatsen.

 

> Alsook in hoeverre gaat u de website bekend maken? SEO, advertenties, social media, etc.

Tuurlijk maar dan hebben we het over promotiebeleid... heel belangrijk maar weer een ander verhaal en wellicht nog eens een andere thread....

 

> Tenslotte hoever staat u met het effectieve stappenplan,

> hoe ga je de website opbouwen (zelf of extern),

> hoe ga je de website uitbouwen (modulaire uitrol of niet?).

Het liefste zou ik eea extern als SAAS doen, net zoals SEOshop of Prestashop dat doen voor webshops/// maar dan moet er dus wel een geschikte SAAS-service zijn, vandaar deze thread.

De diensten op de datingsite die we gaan aanbieden staan stapsgewijs/modulair gepland... en de website zal die ontwikkeling moeten bijbenen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Met Wordpress ben je sneller klaar maar ben je wel beperkt tot een blogger-site.

Nee hoor. Heb al complete applicaties geschreven binnen Wordpress. Een quick & dirty prototype voor een datingsite is ook prima te doen.

 

Voor een productieversie zou ik het niet kiezen overigens. Maar wilde toch even dit misverstand rechtzetten.

Link naar reactie
  • 0
De diensten op de datingsite die we gaan aanbieden staan stapsgewijs/modulair gepland... en de website zal die ontwikkeling moeten bijbenen.

Daarmee sluit je eigenlijk SAAS per definitie uit - daarbij bieden zij de software en gebruik jij het als je eigen website, maar je bent en blijft afhankelijk van de functionaliteit die (standaard) aangeboden wordt.

 

Verder zou je zelfs op basis van een webshop kunnen beginnen - een datingprofiel en een product verschillen in essentie niet zo heel veel van elkaar (foto, beschrijving, eigenschappen), alleen hoe je er mee omgaat is anders.

Link naar reactie
  • 0

Verder zou je zelfs op basis van een webshop kunnen beginnen - een datingprofiel en een product verschillen in essentie niet zo heel veel van elkaar (foto, beschrijving, eigenschappen), alleen hoe je er mee omgaat is anders.

En het feit dat je bij een datingsite pas de prijs van het product weet als je ermee getrouwd bent ;D.

In theorie heb je natuurlijk wel gelijk, maar de structuur van een datingsite is compleet anders. Bij een datingsite registreer je voordat je de profielen kunt bekijken, terwijl je bij een webshop eerst de producten kiest en je je daarna (eventueel) registreert. Ook is een datingprofiel een heel stuk uitgebreider dan een productbeschrijving. Daarnaast moeten profielen op een datingsite met elkaar kunnen communiceren. Maar goed, dit weet je natuurlijk zelf ook wel.

 

Wat Wordpress en dergelijke betreft, ik vind het een slecht plan om een applicatie als uitgangspunt te nemen wat voor een ander doel ontworpen is. Uiteindelijk kost het je meer en het resulteert in de meeste gevallen niet in een schaalbare en stabiele oplossing.

Een SAAS oplossing kun je, zoals Peter ook al aangeeft, op basis van jouw wensen in elk geval al uitsluiten. Naar mijn idee blijven er dan twee opties over: compleet op maat laten ontwikkelen of een bestaande, al dan niet open source, datingsite als uitgangspunt nemen.

Link naar reactie
  • 0
In theorie heb je natuurlijk wel gelijk, maar de structuur van een datingsite is compleet anders. Bij een datingsite registreer je voordat je de profielen kunt bekijken, terwijl je bij een webshop eerst de producten kiest en je je daarna (eventueel) registreert. Ook is een datingprofiel een heel stuk uitgebreider dan een productbeschrijving. Daarnaast moeten profielen op een datingsite met elkaar kunnen communiceren. Maar goed, dit weet je natuurlijk zelf ook wel.

Daarom zeg ik ook "...hoe je er mee omgaat is anders" - natuurlijk zou je daar het nodige aan moeten aanpassen, maar het beperken van toegang op basis van ingelogd zijn is niet heel lastig aan te passen, en in elke zichzelf respecterende webshop kun je zelf eigenschappen van producten toevoegen (hobbies, burgelijke staat, kinderwens, etc). Dat met elkaar kunnen communiceren is ook geen nanotechnologie, dus in essentie ben je met een webshop in 1 klap al een stuk verder dan met iets als WordPress. ;)

 

Maar goed - helemaal eens verder met je conclusie dat ofwel open source ofwel maatwerk de enige alternatieven lijken.

Link naar reactie
  • 0

Mijn indruk is dat er tools zijn in nivo's en dat je flexibiliteit vaak inruilt voor inspanning.

Met HTML5 en PHP kun je alles maar ben je wel even zoet

Met Wordpress ben je sneller klaar maar ben je wel beperkt tot een blogger-site.

Magento beschouw ik als een framework voor een product webshop

Met Drupal heb ik geen ervaring maar ben geneigd het tussen PHP en Joomla te plaatsen.

 

Ik wil ook even inhaken, aangezien je hier compleet appels met peren die weer met bananen en druiven aan het vergelijken bent.

 

PHP is een programmeertaal voor backends

HTML5 is een opmaaktaal voor de frontend (de website zelf dus)

 

Een CMS is heel wat anders dan een Framework. Een CMS is een kant en klaar systeem, waarin je een website kunt optuigen en beheren. Een Framework is eerder een verzameling van bouwstenen, waarmee applicaties kunnen worden gebouwd, waarin ook vaak een bepaalde methodiek is verwerkt (bv MVC). Veel CMS'en zijn gebouwd rond een Framework, maar ook weer niet altijd. Met een Framework heb je zeker niet gelijk een compleet CMS tot je beschikking.

 

Wordpress, Joomla, Drupal en Magento zijn allemaal CMS'en gebouwd in PHP.

 

Voor de snelle simpele websites kun je prima af met een kant en klaar CMS. Echter ook grote websites kunnen prima draaien op een kant en klaar CMS. Echter waar een CMS vervolgens te kort gaat schieten is als je specifieke dingen wilt, die niet out of the box worden aangeboden. Ook heb je vaak met een CMS allerlei features tot je beschikking, waar je toch geen gebruik van maakt. Maar vergis je niet, bovengenoemde CMS'en (en ook vele anderen) zijn tegenwoordig behoorlijk geavanceerd, waarmee je echt hele mooie dingen kunt maken.

 

Wil je echt iets heel specifieks op maat hebben, dan gaat een ontwikkelaar toch al snel richting het gebruik van een Framework (bv Zend, Codeignitor, Symphony, enz), want dan kan hij het zelf helemaal maken zoals het moet gaan worden. Een goede ervaren ontwikkelaar is met een framework niet zo heel veel langer bezig als wanneer een CMS wordt gebruikt, waar nog allerlei specifiek maatwerk bij moet worden toegepast, maar dan krijg je wel iets wat helemaal 100% aansluit bij jouw wensen.

 

Eigenlijk het bouwen van iets helemaal van scratch af aan zonder gebruik van Frameworks doet vrijwel niemand meer. Ook voor de frontend zijn tegenwoordig goede frameworks beschikbaar zoals jQuery en Bootstrap.

 

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0
Wil je echt iets heel specifieks op maat hebben, dan gaat een ontwikkelaar toch al snel richting het gebruik van een Framework (bv Zend, Codeignitor, Symphony, enz), want dan kan hij het zelf helemaal maken zoals het moet gaan worden.

Die conclusie deel ik niet helemaal, eerlijk gezegd, want ook zonder framework kun je het zelf helemaal maken zoals het moet gaan worden. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ja sorry, nu ik het teruglees zie ik dat ik het niet helemaal juist heb verwoord. Wat ik vooral bedoelde is dat als je iets op maat gaat maken, dat je het dan helemaal kunt maken zoals je het wilt ongeacht of je wel of geen framework gebruikt. Maar als je wel een framework gebruikt kun je gebruik maken van bouwstenen, die je veel werk schelen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ja sorry, nu ik het teruglees zie ik dat ik het niet helemaal juist heb verwoord. Wat ik vooral bedoelde is dat als je iets op maat gaat maken, dat je het dan helemaal kunt maken zoals je het wilt ongeacht of je wel of geen framework gebruikt. Maar als je wel een framework gebruikt kun je gebruik maken van bouwstenen, die je veel werk schelen.

Hier ben ik het volkomen mee eens.

Maar van scratch af aan is in mijn beleving niet dat je iets ontwikkeld zonder gebruik te maken van een framework of andere hulpmiddelen zoals third party componenten. Uiteraard is er niemand meer die hier niet gebruik van maakt.

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard is er niemand meer die hier niet gebruik van maakt.

Tenzij de klant geen Open Source wil, maar wel het intellectueel eigendom wil hebben... ;)

 

Of je dan een framework gebruikt of niet is wederom een keuze.

En dat komt voor, maar van de meeste componenten kun je ook een source code versie kopen.

Verder denk ik dat we hier best een lange tijd over kunnen discussiëren, maar daar heeft topic starter niets aan denk ik :). We zitten met onze conclusie in elk geval op één lijn :).

Link naar reactie
  • 0

 

Dank Walter voor je toelichting.

 

Een datingsite heeft dus afwijkende eigenschappen tov een webshop achtige site.

Daarbij zoekt/ondersteunt een 'normale' datingsite connecties tussen gelijken

maar ik streef naar een datinsite met connecties tussen ongelijken;

dus 2 soorten gebruikers met verschillende spelregels.

Ter vergelijking.... een 'datingsite' voor fotografen en fotomodellen zoekt ook connecties tussen ongelijken.

 

Link naar reactie
  • 1

Ik heb ooit (5 jaar gelden) een dating website ontwikkeld voor een klant.

Toen ook al zeer lastige markt ... (website is ondertussen weer offline had enkel 2900 leden)

 

Voordat er in deze branche echt geld verdient gaat worden zul je over veel kennis moeten beschikken en op niveau mee kunnen vechte in de markt en een lange adem moeten hebben.

Het systeem is 1 en daarin raad ik Wordpress aan (ben het eens met Fvddungen).

http://themeforest.net/tags/dating

(kosten voor het op maat inrichten en opzetten schat ik rond de 5000 / 6000 euro)

 

Op de 2de plaats moet je rekening houden met een marketing budget van rond de 50 a 60 K ... En dan nog zal het waarschijnlijk een lange en tijdrovende weg van 1-2 jaar zijn voordat je winst maakt.

 

Bezint eer ge begint ...

 

Ben normaal niet van het ontmoedigen maar de dating branche ... als je het voor de lol doet leuk maar als je er echt geld mee wilt verdienen denk echt heel goed na ... De dating website die ik ontwikkeld had was das tijds top alles werkte met zelf chat en cam functies in het systeem ...

 

Ieder geval erg veel succes ...

 

 

Digital Marketing http://agency.eoi.digital/ | Digital Transformation https://transform.eoi.digital/

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp nog steeds niet waarom de techniek in deze discussie een bovenliggend belang lijkt te hebben.

 

Wat maakt het je als opdrachtgever uit, of je nu van scratch laat ontwikkelen (met of zonder framework) of een kant- en klare oplossing zoekt (saas, cms met thema).

 

Als je echt serieus met een datingsite geld wilt gaan genereren, dan heb je a. een grote zak geld nodig en b. een hele lange adem en c. en een beetje geluk.

 

De verhouding van de kosten voor een technische oplossing en het benodigde marketingbudget staan zover uit elkaar...

 

Ik zou zeggen, reserveer uit het gehele budget een X bedrag, en ga dan verder met het uitschrijven van de onderneming. Zodra je er helemaal van overtuigd bent dat je werkelijk het datingpad op wilt.... dan heb je een 'vast' budget voor de inrichting van de site en kun je heel gericht op zoek naar een oplossing.

maakeenstart.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp nog steeds niet waarom de techniek in deze discussie een bovenliggend belang lijkt te hebben.

Misschien omdat topic starter hier naar vraagt?

 

Nu zie je juist in populaire website-segmenten bepaalde framework of SAAS-oplossingen ontstaan,

Zoals Wordpress voor Blog-sites of SEShop/Prestashop voor webshops.

Omdat er al vele datingsites zijn.... weet iemand of daar een website framework of SAAS oplossing voor beschikking is ?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.