• 0

Fiscale administratie voor kinderopvang aan huis

Mijn vrouw start een kinderopvang, een kleinschalige in ons woonhuis. Bij zo’n kleinschalige gaat het om maximaal zes kinderen. We hebben zelf drie kinderen in de basisschoolleeftijd. Zij vangt dus maximaal drie ‘vreemde’ kinderen op, in de leeftijd van 0 tot en met 4 jaar. Naar de administratie zullen we niet zo veel omkijken hebben, want we zullen de werkzaamheden uitvoeren onder de paraplu van een gastouderbureau.

 

Onze financieel adviseur heeft ons geadviseerd om als bedrijfsvorm de v.o.f. te kiezen. We zijn in augustus naar de Kamer van Koophandel geweest om die op te richten. Nu is het zo dat we aan de daadwerkelijke kinderopvang pas kunnen beginnen, zodra de verbouwingswerkzaamheden zijn afgerond. Het huis waarin op de begane grond de kinderopvang komt, stamt uit 1930 en moet nog compleet gerenoveerd worden. Waarschijnlijk wordt het pas rond volgend jaar juli, dat de kinderopvang van start kan gaan.

 

Nu heeft onze financieel adviseur ons een offerte toegestuurd om voor € 300 per maand de administratie uit handen te nemen rond belastingaangifte en dergelijke. Daarbij hanteert hij als ingangsdatum de datum waarop de v.o.f. is opgericht. Daar hebben wij toch wat vraagtekens bij, want de daadwerkelijke werkzaamheden beginnen dus pas een jaar later. Waarom zouden we zo’n € 3.000 gaan betalen voor het uit handen nemen van de belastingaangifte tijdens een periode waarin de werkzaamheden nog niet eens gestart zijn?

 

Graag horen wij hoe jullie hierover denken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

3600 euro lijkt me een fors bedrag voor een administratie van kinderopvang aan huis. Zeker als er ook nog een gastouderbureau tussenzit wat veel uit handen neemt.

 

En daarmee is de oprichting van de vof niet te rijmen. Je schrijft dat jouw vrouw de opvang start. Wat zijn jouw werkzaamheden dan?

 

De verbouwing zal ook niet helemaal fiscaal aftrekbaar zijn als bedrijfskosten omdat het hier jullie woonhuis betreft. Voor de exacte regels zullen de fiscalisten wel reageren. ;)

 

Even voor jouw beeldvorming: voor 2 volle ordners verwerken tot jaarstukken btw aangifte per kwartaal en ib aangifte voor mij en mijn vrouw betaal ik 875 euro per jaar. En betaal ik geen cent belasting teveel. :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag jongerebroer

 

Als het gros van de admin al loopt via het gastouderbureau (GOB) dan lijkt mij 300 per maand een fors bedrag. Jullie maandelijkse facturatie beperkt zich tot de factuur aan het GOB. Daarnaast moeten de eigen kosten verwerkt worden in de administratie. BTW-aangifte is niet aan de orde.

 

Einde jaar moet een balans gemaakt worden en een winst- en verliesrekening.

 

Ik ken legio kantoren die dat graag voor 299 euro per maand willen doen ;)

 

HenkH maakt terecht een opmerking over het nut van een VOF. Daar wil ik iets meer over zeggen. Fiscaal zal jij niet snel gezien worden als ondernemer in de VOF. Als je al werk verricht dan zal dat doorgaans ondersteunend van aard zijn. Ik neem daarbij aan dat je partner beschikt over de noodzakelijke papieren en jij niet. Als dat zo is dan mag jij zelf niet eens een dagopvang bestieren. Als je enkel ondersteunend werkt in de VOF dan zal je partner als ondernemer gezien worden en jij niet. Dat scheelt vooral in de fiscale aftrekposten als de zelfstandigenaftrek en startersaftrek, die jij niet krijgt.

 

Je hebt dus wel een VOF (de KvK hield je terecht niet tegen) maar fiscaal kan dat wel eens heel anders uitpakken.

 

Over de fiscale afhandeling van de verbouwing kan ik nu niets zeggen omdat er geen details bekend zijn over hoe jullie de woning willen verbouwen.

 

Als de adviseur 300 per maand rekent vanaf de start van de VOF dan heb ik twee vragen:

1. waarom wordt de VOF al 1 jaar voorafgaand aan de feitelijke start opgericht?

2. heb je je adviseur ook gevraagd hoe hij uitkomt op 300 per maand voor een slapende VOF?

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Even voor de beeldvorming: wat doet deze financieel adviseur nu al voor jullie? En wat gaat het gastouderbureau precies doen op dit vlak? Gaan jullie (of je partner) komende 10 maanden nog geen omzet genererende werkzaamheden verrichten?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Heel hartelijk dank voor jullie reacties! Over het algemeen vinden jullie dus dat het geoffreerde bedrag van € 300 per maand voor de te leveren werkzaamheden te fors is. Dat sluit ook aan bij onze beleving. Als het nu om ordners vol met mutaties zou gaan, dan kunnen we ons er nog iets bij voorstellen. Echter, de komende tien maanden gaat het in wezen om een slapende v.o.f., waarbij nog geen omzet-genererende werkzaamheden plaatsvinden...

 

Laat ik voor het vormen van een duidelijker beeld eerst nog wat meer toelichten over hoe de huidige situatie ontstaan is. Tot nu toe zijn mijn vrouw en ik heel tevreden over de handelwijze van de financieel adviseur. Hij heeft mij gedurende afgelopen jaren namelijk uitstekend begeleid bij mijn uittreding uit een v.o.f. binnen familieverband. Doordat ik uitgetreden ben en daarbij dus uitgekocht, bestaat er voor mij nu de noodzaak om de betreffende uitkoopsom weer binnen afzienbare tijd te herinvesteren. In het geval ik dit nalaat, klopt de belastingdienst uiteindelijk bij mij aan met het verzoek om ongeveer de helft af te dragen. Nogmaals, de financieel adviseur heeft mij bij dit traject uitstekend begeleid. Zijn diensten rond deze uittreding zijn al vergoed, doordat hij nog voor de gang naar de notaris zijn vergoeding op de uitkoopsom in mindering heeft laten brengen.

 

Hij heeft ons uitgelegd dat het fiscaal technisch het gunstigst is om de uitkoopsom van de voorgaande v.o.f. weer te herinvesteren in een nieuwe v.o.f., vandaar dat we weer voor deze ondernemingsvorm gekozen hebben. Mijn vrouw heeft de wens om een eigen gastouderopvang te beginnen. Dit leek ons een realistisch scenario voor de nieuw op te richten v.o.f.. Zo gezegd, zo gedaan. We hebben inmiddels een ander huis gekocht, waarin de begane grond geschikt kan worden gemaakt voor de kinderopvang. Wij zijn meteen naar de Kamer van Koophandel gegaan voor het laten regelen van de oprichting van de nieuwe v.o.f.. Mijn vrouw heeft de benodigde certificaten inmiddels behaald. Ik ga graag de benodigde administratieve ondersteuning bieden. Tot zover loopt alles dus op rolletjes...

 

totdat wij van onze vertrouwde financieel adviseur deze offerte toegestuurd kregen met het verzoek per omgaande te ondertekenen en terug te zenden. Dit komt op ons zeer vreemd over.

Link naar reactie
  • 0

de 300 euro per maand sec voor boekhouding van de vof is fors of jouw adviseur moet daarin een x aantal uren advies in hebben verwerkt.

 

Omdat je al jaren met hem samenwerkt kan je hem toch gewoon vragen waarop dit bedrag gebaseerd is?

 

Ik betaal mijn boekhouder per kwartaal een voorschot en na bespreking van de jaarstukken en belastingaangifte krijg ik gewoon een gespecificeerde rekening. Heel transparant allemaal. :)

Link naar reactie
  • 0

Naar de administratie zullen we niet zo veel omkijken hebben, want we zullen de werkzaamheden uitvoeren onder de paraplu van een gastouderbureau.

 

Het gastouderbureau maakt dus al de contracten, de urenregistratie en stuurt inkoopfacturen naar de v.o.f.

 

Ik ga graag de benodigde administratieve ondersteuning bieden. Tot zover loopt alles dus op rolletjes...

 

En gezien bovenstaande, welke administratieve ondersteuning ga jij dan bieden voor 3 opvangkindjes?

 

Inkoopbonnetjes voor voeding, gebruiksartikelen, speelgoed etc. invoeren?

 

En je hebt in de kinderopvang ook al niets te maken met BTW, dus vraag ik me af wat zowel jij als de boekhouder dan in administratief opzicht gaan doen.

maakeenstart.nl

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor alle reacties. Wederom heel waardevol! Voor het krijgen van duidelijkheid leek het me verstandig om eens rechtstreeks bij de Belastingdienst aan te kloppen. Dit heb ik inmiddels gedaan.

 

Zoals ik eerder liet weten, had onze financieel adviseur verteld dat bij het herinvesteren van mijn uitkoopsom een termijn van toepassing zou zijn van drie jaar. Volgens de Belastingdienst is dat echter totaal geen criterium. De herinvestering moet al binnen een jaar plaatsvinden. Daarna zal ik alsnog moeten afrekenen over de stakingswinst, die gelijk is aan mijn volledige uitkoopsom minus de optelsom van de investering in de nieuwe firma en de verbouwingen die voor deze firma zijn uitgevoerd. Ik ben trouwens vergeten te vermelden dat mijn vrouw de werkzaamheden gaat uitvoeren onder de vleugels van een overkoepelende organisatie. Misschien geldt bovenstaande wel alleen in het geval het om een zelfstandige v.o.f. gaat.

 

De verbouwingen aan ons huis voor het mogelijk maken van de kinderopvang, zijn inmiddels gestart. Ons huis is voor een groot deel gefinancierd met mijn uitkoopsom. De Belastingdienst heeft me erop gewezen dat het bij die verbouwingen belangrijk is om ervoor te zorgen dat het eindresultaat goed ‘splitsbaar’ is: dat er een afsluitbare deur zit tussen het privégedeelte en het firmagedeelte, zodat het firmadeel eventueel in de toekomst ook als werkruimte verhuurbaar is aan een ander.

 

Bij de Belastingdienst hebben we ter plekke de rekenhulp op hun website doorlopen om te achterhalen hoe een en ander zit rond een werkruimte voor kinderopvang. Dit leidde al vrij snel tot de mededeling dat beter contact opgenomen kan worden met een deskundige, omdat de regelgeving blijkbaar zo complex is. Tot die conclusie was ik inmiddels ook gekomen. De medewerker stelde voor om een brief aan de Belastingdienst te schrijven, waarin we de hele situatie uitleggen. Zodra daarop gereageerd wordt met een bevestiging en eventuele aanwijzingen voor het uitvoeren van de verbouwingen, staan we later sterker wanneer we die aanwijzingen hebben opgevolgd en er alsnog een grote aanslag op de deurmat valt.

Link naar reactie
  • 0

Klein dingetje die ik je mee wil geven omdat je kennelijk (straks?) aan het corresponderen bent met de BD.

Je moet heel goed lezen wat er staat in de correspondentie. Hier komt een praktijkvoorbeeld (die vaker voorkomt):

 

Een cliënte van mij kwam enkele jaren geleden (dat was de eerste kennismaking, via via) bij mij met de mededeling: “Ik heb een schriftelijke bevestiging dat de belastingdienst vindt dat het X is in mijn geval”.

Zij had met hulp van iemand een vraag gesteld, zoiets van: “Ik wil Y gaan doen, vinden jullie dan dat het X is in mijn geval”?

Waarop de BD uiteraard (kijkend naar de wetteksten) zei: “Als je Y gaat doen, dan is het X”.

 

Maar de BD zei helemaal niet dat zij vond dat zij “Y” deed (want daar konden zij helemaal niet over oordelen zo op afstand), maar er werd gewoon uit de wet min of meer geciteerd (“Als je Y doet, dan is het X”).

En vervolgens las mijn cliënte dit als “een bevestiging van dat de BD vindt dat het X is in mijn geval”.

 

Dus: let goed op wat er nou precies staat.

 

Link naar reactie
  • 0

Staking van een onderneming gaat niet samen met de herinvesteringsreserve. Bij staking kun je wel een beroep doen op een doorschuivingsregeling, waarbij je dan binnen 12 maanden na het moment van staking moet hebben geherinvesteerd. Die termijn kan echter wel worden verlengd als de aard van de bedrijfsmiddelen dat vereist. Daarvoor moet je een separaat verzoek indienen bij de Belastingdienst. Dat vergt weleens wat overtuigingskracht, een beetje fatsoenlijke fiscalist is dan wel nuttig.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.