• 0

Omzetten van Eenmanszaak naar VOF

hallo allemaal.

Mijn moeder heeft al 14 jaar een winkel (eenmanszaak) waar ik al 14 jaar samen met haar werk en ook 50 % van de winst ontvang. Nu is er voor mij totaal geen enkele zekerheid (mocht zij willen besluiten te stoppen heb ik ook niks of nergens recht op) Dus lijkt het mij misschien verstandiger om er een vof van te maken. Is voor haar ook misschien beter, mocht het misgaan in de toekomst, dan staat ze er niet alleen voor wat betreft de financien.

 

NU had ik begrepen dat het omzetten van ez naar vof een kwestie van formaliteit is en dat dat zo gebeurd is. Maar nu vraag ik me af of we er ook nog voordelen aan hebben? Ik neem aan dat de EZ uitgeschreven wordt en dat er opnieuw ingeschreven wordt maar dan als VOF ,hebben we dan ook weer belasting voordeel als zijnde startende ondernemers? die we in het begin ook hadden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

En hoe geef je die winst nu aan in jou belastingaangifte?

 

Voor jou zal de verandering het grootst zijn, je word medeverantwoordelijk voor alle schulden.

maar je kunt (indien je genoeg uren werkt en niet alleen ondersteunend werkt) en je doet nu nog geen ondernemersaangifte mogelijk alsnog ondernemer worden aangemerkt incl de daarbij horende ondernemersvoordelen binnen de inkomsten belasting

 

Door het simpel inschrijven word je moeder in elk geval niet zomaar ineens weer starter. voor de startersvoordelen word gekeken of je in de afgelopen 5 jaar ondernemersaangifte hebt gedaan, het maakt niet uit of dat voor een vof of voor een eenmanszaak was. Als aangifte hebt gedaan als ondernemer en zelfstandigenaftrek genoot dan ben je niet opeens weer starter als je van rechtsvorm veranderd.

 

voor jou hangt het af van hoe je tot nu toe aangifte hebt gedaan. Als jij geen ondernemersaangifte hebt gedaan dan zou je nu als vennoot van de vof mogelijk wel gezien worden als ondernemer en dan zouden de startersvoordelen ook voor jou kunnen gelden.

Maar met zekerheid is daar niet zoveel over te zeggen want het hangt af van hoe je nu aangifte doet en hoe alle feiten precies liggen. veel meer dan een algemeen verhaal in welke richting je kunt denken zit er wat dat betreft niet in.

 

Tot slot zou je moeder te maken kunnen krijgen met stakingswinst waarover ze moet afrekenen omdat zij een deel van het bedrijf overdraagt aan jou. Er zijn echter ook weer fiscale faciliteiten waarbij jou moeder onder bepaalde voorwaarden niet hoeft af te rekenen als zij het doorschuift aan een werknemer of familielid.

 

Maar om 1 misverstand weg te nemen het omzetten van een eenmanszaak in een vof is fiscaal niet een formaliteitje met weinig gevolgen.. De fiscale gevolgen kunnen aanzienlijk zijn naar aanleiding van de gewijzigde situatie.

 

De handelingen bij de KvK zijn inderdaad niet zo spannend, 1 of 2 formuliertjes invullen juiste handtekeningen eronder en klaar.. maar fiscaal doe je er zeer verstandig aan deskundig advies in te winnen.

Link naar reactie
  • 0

Waar ik ook vooral benieuwd naar ben is hoe je in de winst hebt gedeeld zonder zelf in loondienst te zijn of zelf een emz te hebben. Dat was wellicht wel makkelijk voor jullie om netto winst gewoon te delen, maar ik denk dat de fiscus daar toch heel anders over denkt. Lijkt me ook wel verstandig om dat eens goed na te gaan of jullie dat tot nu toe wel correct deden. De fiscus mocht dat anders eens gaan beschouwen als zwart werken.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Heb ik wel eens gedaan en ook weer terug. Je moet een balansafsluiting maken voor het moment van overstap. Dat kun je dus het best op een kwartaal-of jaarwisseling doen. Dan moet je ook nog afspraken maken over welke componenten op de balans van wie zijn. En hoe waardeer je de voorraad? Dat is een heel gesprek, met je moeder en met je boekhouder.

succes ermee.

groeten, Maarten

De Fluitstudio dwarsfluiten, reparaties aanpassingen en ergonomie

http://www.fluitstudio.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.