• 0

Middelling vragen - wanneer?

Ik heb begrepen, dat je voor de inkomstenbelasting middelling kunt vragen over 3 aaneengesloten voorgaande jaren. Ik neem aan, dat je als inkomen het bedrag hanteert dat de belastingdienst na verwerking van 3 aangiften heeft vastgesteld. Is dat correct?

 

Je wacht dus tot je de definitieve vaststelling over alle betreffende jaren hebt?

 

Je vraagt dus middelling, na afloop van alle jaren waarover je middelling vraagt.

Hoeveel tijd heb je, na afloop van die jaren?

 

Als het tijdvak waarover je middelling vraagt, ook een jaar bevat dat je verlies leed, telt dat dan als negatief inkomen, of als nul inkomen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je reactie.

Ik heb nog wat vragen:

 

Als in een jaar wel inkomen was, maar na de verschillende aftrekposten werd dat voor de inkomstenbelasting op nul gesteld door de belastingdienst, telt dat jaar dan ook voor de middelling als een jaar met nul inkomen?

 

Is midelling over 3 jaar het maximum aantal jaren?

Of moet middellling altijd over 3 jaren gaan?

 

Voor elk jaar ontvang je een aanslag, een beschikking over dat jaar en later een definitieve beschikking. Soms ontving ik na de definitieve beschikking nog een definitieve beschikking over datzelfde jaar, maar meestal niet. Volgens de boekhouder kunnen ze nog na 10 jaar de laatste beschikking herzien. De onherroepelijke vaststelling van de drie betrokken aanslagen, is de eerste definitieve beschikking over elk van die jaren? Daarna hoef ik niet te wachten of ze alsnog iets anders besluiten?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Electra,

 

Middeling gaat altijd over 3 aaneengesloten jaren. Van deze 3 jaren tel je het belastbaar inkomen uit werk en woning bij elkaar op en deel je ze door 3. Over het inkomen wat hieruit komt, wordt de belasting berekend.

Waar je boekhouder het over heeft, kan ik niet zeggen. Wat ik je wel kan zeggen is dat je verzoek binnen 36 maanden na het onherroepelijk worden van de laatste definitieve aanslag moet worden ingediend.

Kijk ook eens op onze site voor meer informatie.

 

Shyra

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Hallo Electra,

 

Het antwoord op je eerste vraag is volgens mij ja.

 

En voor je laatste vraag: heb je na jaren met winst toevallig ook jaren met verlies gehad?

Als dat het geval is geweest, kan het zijn dat je een nieuwe definitieve aanslag ontvangt over een eerder jaar en soms ook nog geld terug. Dat is waarschijnlijk wat je boekhouder bedoelt.

Vond dit linkje over verliesverrekening in de Inkomstenbelasting http://financieel.infonu.nl/belasting/73107-verliesverrekening-inkomstenbelasting.html

Er staat vast iets beters en recenters over op site van Belastingdienst zelf, maar dat hebben ze dan niet geoptimaliseerd voor mijn vrienden van Google. ;)

 

Volgens mij kun je een verzoek tot middeling indienen zodra je minimaal 1 definitieve aanslag hebt over elk van de drie jaren die je wilt middelen. Wellicht kan een van de HL-huisfiscalisten dat even bevestigen.

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 1

@Henk: dat is wat ik ook schreef. (maar dan op een andere manier)

 

De Belastingdienst kan een definitieve aanslag nog jaren later vervangen door een andere definitieve aanslag, zoals de boekhouder van Electra al meldde. Volgens mij ziet Electra het goed dat ze daar niet op hoeft te gaan zitten wachten.

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

OKé, dat geeft wat meer duidelijkheid. Soms staat er wel iets op de site van de belastingdienst, maar is de letterlijke tekst voor meerdere uitleg vatbaar.

 

Ik zie bijvoorbeeld wel, dat een intermediair belasting gegevens kan opvragen over voorgaande jaren, maar niet of je zelf je eigen oude beschikkingen nog ergens kan downloaden.

 

Ik heb deze vragen, omdat ik probeer op tijd te berekenen of en wanneer ik het beste middeling kan vragen. Bedrijfsomzet is natuurlijk niet goed te voorspellen. Maar van mijn pensioen straks ben ik ook niet meer zeker. Na de vele leeftijd verschuivingen en andere wetsveranderingen kloppen mijn eerdere inschattingen niet meer.

 

Misschien is voor mij de beste optie om te stoppen met mijn bedrijf, als ik pensioen ga ontvangen. Nu lijkt dat gecompliceerder dan vroeger, zodat ik probeer me er op tijd op voor te bereiden.

 

Na wat ik nu over bedrijfsbeëindiging heb gelezen, weet ik dat de verplichtingen nogal zijn gewijzigd sinds de laatste keer dat ik een bedrijf beëindigde. Destijds vulde ik het IB formulier voor ondernemers over het laatste jaar in. Ik gaf de bedrijfsbeëindiging door. Het volgende jaar kreeg ik een formulier en wat vragen of er nog extra inkomsten waren geweest. Daarna kreeg ik een beschikking en het was afgehandeld. Nu is er een hele lijst extra administratieve verplichtingen.

 

Ik zet nu de verplichtingen voor straks in een elektronische agenda, zodat ik er straks automatisch op tijd aan herinnerd wordt. Als iemand nog tips voor me heeft, waar ik straks aan moet denken, dan lees ik die graag.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 61 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.