• 0

Als starter binnen jaar bedrijfsmiddelen vervangen - afschrijvingen?

Hallo allemaal!

 

Ik ben sinds kort 100% zelfstandig fotograaf (bijbaan opgezegd - uren criterium ga ik wel halen dit jaar) en eigenlijk gaat het best lekker en zie ik de toekomst vol vertrouwen tegemoet. Nu zit ik alleen met een vraag over het vervangen van recentelijk nieuw aangeschaft materiaal - Ik heb al even rondgespeurd op internet, maar kan niet echt een bevredigend antwoord vinden.

 

Ik heb dit jaar m'n prive-gekochte lenzen + 2 camera-bodies ook weer prive-verkocht en nieuw / beter materiaal zakelijk hiervoor in de plaats gekocht. Ik ben hier toch niet 100% tevreden mee en mogelijk ga ik dit materiaal vervangen (al binnen een jaar na aankoop - mijn eisen zijn inmiddels aan het veranderen nu ik full-time fotografeer). Hoe zit dat nu met afschrijvinen?

 

- Mag ik als starter de lenzen + camera bodies (allemaal aanzienlijke waarde) in 1x afschrijven (willekeurig afschrijven?), zakelijk verkopen en dan de nieuw aan te kopen lenzen + camera bodies ook van m'n winst aftrekken (hopelijk dit keer niet in 1 jaar)

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

 

BestDayEver Fotografie  - Award-winnende bruidsfotograaf uit Alkmaar met een spontane & kleurrijke stijl.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

 

- Mag ik als starter de lenzen + camera bodies (allemaal aanzienlijke waarde) in 1x afschrijven (willekeurig afschrijven?), zakelijk verkopen en dan de nieuw aan te kopen lenzen + camera bodies ook van m'n winst aftrekken (hopelijk dit keer niet in 1 jaar)

 

Ja dat mag, maar vergeet dan niet de verkoopopbrengst aan te geven als baten van je onderneming. Bovendien moet je BTW berekenen over de verkoopprijs.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.