• 0

BTW of geen btw kopen uit NL factuur adres in Panama

Beste,

 

Ik heb al verschillende threads gevonden over dit onderwerp maar ze kwamen niet overeen met mijn situatie.

 

Ik ben Nederlands maar ik werk voor een bedrijf in Panama (ik ben ook maar erg weinig in NL, maar dat is volgens mij niet relevant).

 

Voor dit bedrijf heb ik een product besteld hier in NL en omdat ik in NL was en hier op een prive adres laten afleveren. Nu hadden zij geen btw verrekend maar komen hier nu opeens op terug en willen dat ik alsnog de btw ga betalen.

 

Het factuur adres is in Panama (dus geen btw), het aflever adres is prive in NL.

 

Moet ik nu wel of niet btw betalen? Hun zeggen van wel maar ik geloof van niet.

 

Alvast bedankt!

Mvg

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zou mooi zijn als je geen BTW zou hoeven betalen in dit geval. Als dat zo is, koop ik voortaan alles met een rekening op een adres in een niet EU-land, laat het naar mijn adres in Nederland sturen en gebruik het dan daar. Scheelt me 21% BTW. Je zult echt wel moeten aantonen dat het naar Panama is gegaan als je zonder BTW wilt kopen. En ik denk eerder, dat jij de BTW bij uitvoer zou moeten terugvragen dan dat een leverancier je op een nederlands adres zonder BTW kan leveren.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Zou mooi zijn als je geen BTW zou hoeven betalen in dit geval. Als dat zo is, koop ik voortaan alles met een rekening op een adres in een niet EU-land, laat het naar mijn adres in Nederland sturen en gebruik het dan daar. Scheelt me 21% BTW. Je zult echt wel moeten aantonen dat het naar Panama is gegaan als je zonder BTW wilt kopen. En ik denk eerder, dat jij de BTW bij uitvoer zou moeten terugvragen dan dat een leverancier je op een nederlands adres zonder BTW kan leveren.

 

Ja heb je idd wel een goed punt hier ja... ok dan zal ik het maar accepteren. Toch nogal een faal van hun kant vind ik dat ze daar 2 weken na de levering nog mee komen.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de suggestie, ik ga meestal via Brussel (dichterbij) maar ik denk niet dat dat de moeite waard is. Het is idd maar kleine hoeveelheid en het uiteindelijke btw bedrag is echt niet zoveel maar als ik het betaal wilde ik wel weten dat het ik daadwerkelijk moest betalen (gaat om +/- 60 euro)

Link naar reactie
  • 1

Lijkt me om dit geval te gaan:

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/reisbagage/goederen_uitvoeren/teruggaaf_omzetbelasting_btw_bij_uitvoer

 

Daar ik zelf in Zwitserland woon, heb ik regelmatig hiermee te maken als ik boodschappen of grotere aankopen doe in de EU-buurlanden. De winkel geeft een "Ausfuhrschein" mee met de kassabon of de factuur. Dat laat ik aan de grens afstempelen waar ik de EU verlaat (in jouw geval dus Brussel) en daarna moet dat (bvb. bij een volgend bezoek) terug naar de winkel zodat zij aan hun btw-controle kunnen aantonen dat de goederen de EU verlaten hebben. Ze betalen dus in principe pas je btw terug als je hen dat bewijsje overhandigt of opstuurt. Buiten de grensstreek zijn de meeste winkels en handelaars niet goed op de hoogte van dit systeem. Ik kan me de verwarring dus wel enigszins voorstellen. Maar als je leverancier een beetje moeite wil doen, dan kost het hem verder geen geld en krijgt zijn klant toch een korting.

 

Trouwens, de Nederlandse belastingdienst vermeldt het hier niet... maar in principe is een bewijs van inklaring in jouw woonland ook een geldig bewijsstuk van de uitvoer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.