Jump to content
MichielB1995

Zelf beginnen met privechauffeur bedrijfje [wet- en regelgeving]

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben Michiel 19 jaar en wil samen met mijn broer een bedrijfje beginnen in de privechauffeur branche.

We hebben dit nu ook enigszins, we zijn een jaar geleden begonnen met het concept om als privechauffeur mensen in de regio te vervoeren. Echter doen we dit nu met 8 anderen omdat we de vraag anders niet aankunnen. Door de grote vraag ontvangen we ook vaak vragen of we een factuur kunnen sturen, dit kan niet aangezien we ons nog niet bij de KvK hebben ingeschreven. Daarom heb ik 2 vragen:

 

- Als wat is het slimst om ons in te schrijven bij de KvK?

- Zodra ik dit gedaan heb, heb ik dan bepaalde vergunningen nodig?

 

Ik hoop graag op een reactie zodat ik hopelijk langzaam een bedrijfje kan opbouwen.

 

Groeten,

Michiel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Michiel

 

Zoals ik het lees rijden jullie nu onverzekerd rond (verhuur van je voertuig, ook al ben jij de bestuurder, voor vervoer van derden is niet verzekerd op je standaard autoverzekering). Ik hoop dat jullie geen ongelukken maken want dat kost je je bezittingen.

 

Bovendien negeren jullie de Wet op het Personenvervoer en het Besluit personenvervoer.

 

Lijkt mij dat jullie dit niet kunnen aanbieden zonder taxivergunning.

 

Voordat er schade komt en jullie (eventueel) alle 10 opgezadeld worden met claims en eventuele boetes wegens overtreding van genoemde wetten, lijkt het mij gezond ondernemerschap om de zaken eerst op orde te maken voordat jullie nog 1 rit maken.

 

Succes

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Michiel,

 

Aan je verhaal af te lezen heb je volgens de belastingdienst een onderneming en ben je verplicht om je in te schrijven bij de KvK. Zij geven dit dan door aan de belastingdienst. Je hebt te maken met verschillende belastingsoorten die afgedragen dienen te worden.

Denk hierbij aan btw, inkomstenbelasting en eventueel loonheffing (personeel).

Aangezien jullie al een tijdje bezig zijn, zal de begindatum van inschrijving met terugwerkende kracht gedaan moeten worden. De Kvk kan je helpen met je inschrijving. Je kunt een hoop informatie vinden op onze site: Belastingdienst.nl/starters.

Specifieke belastingvragen kun je ook op Twitter stellen aan @BDzakelijk of bel ons op 0800-0543.

 

Wacht niet met inschrijven!

Veel succes met de onderneming.

 

Met vriendelijke groet,

 

Saskia, Webcare Belastingdienst

 


Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het idee dat hier sprake is van chauffeursdiensten en niet van taxivervoer in de zin van de Wet Personenvervoer? Althans, ik kan me zo voorstellen dat een 19-jarige niet over een eigen - geschikte - auto beschikt om taxidiensten mee te verrichten.

 

Ook een niet-ondernemer kan overigens een factuur sturen, zolang je maar zorgt dat je er niets over btw op zet. Maar wat Belastingdienst zegt: het kan zomaar zijn dat je al een poosje btw in rekening had moeten brengen. Het kan geen kwaad om eens een keer precies vast te stellen wat jullie aan het doen zijn en dat te vergelijken met de regels.


Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het idee dat hier sprake is van chauffeursdiensten en niet van taxivervoer in de zin van de Wet Personenvervoer? Althans, ik kan me zo voorstellen dat een 19-jarige niet over een eigen - geschikte - auto beschikt om taxidiensten mee te verrichten.

 

Het klopt inderdaad dat wij een chauffeursdienst aanbieden en niet over een eigen auto beschikken. Is het dan nog steeds zo dat we niet verzekerd zijn? Aangezien als ik in een auto van me ouders rijd met hun erbij is toch ook iedereen verzekerd? Zo ja, welke vergunningen moet ik dan aanvragen?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is het dan nog steeds zo dat we niet verzekerd zijn? Aangezien als ik in een auto van me ouders rijd met hun erbij is toch ook iedereen verzekerd?

 

Er zit natuurlijk wel een heel groot verschil tussen privé met je familieleden of vrienden in een auto zitten en zakelijk chauffeuren/ personen vervoeren . Dat laatste is niet alleen mogelijk aan wetgeving en vergunning gebonden, maar is ook standaard uitgesloten op iedere particuliere én op nagenoeg alle zakelijke autoverzekeringehn.

 

Doe je dit toch zonder voorafgaande toestemming van de verzekeraar dan is er niet alleen geen dekking voor de cascoschade aan de auto, maar zal de eventuele WA (letsel)schade aan de inzittenden en derden ook op jou persoonlijk worden verhaald.

 

Zie ook dit artikel over personenvervoer van Achmea Independer, met daarbij ook opmerkingen over het aanbieden van de zogenaamde UberPOP taxidiensten.

 

 


B2Bsure, vooruithelpers bij risicomanagement & verzekeringen

Solopartners: belangenbehartiging en klachtenregeling voor ZZP'ers in de zorg 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Beste Michiel,

 

Het leveren van privéchauffeurs valt niet onder de Taxiwet. Je hoeft daarom niet aan de eisen te voldoen die in de Taxiwet worden genoemd. Je hebt ook geen vergunning nodig om je activiteiten uit te voeren.

Maar je moet natuurlijk wel voldoen aan de eisen van de overheid aan een bedrijf

 

Miki


RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonder eigen auto's, heb ik niets gezegd ;)

Met of zonder eigen auto's en ongeacht of er wel of geen vergunning of wetgeving op van toepassing is: betaalde chauffeursdiensten blijven uitdrukkelijk van de verzekeringsdekking uitgesloten.

 

EDIT: zie reactie 16:45 onder. Bij Chauffeuren in de auto van de klant zelf ligt dit mogelijk anders


B2Bsure, vooruithelpers bij risicomanagement & verzekeringen

Solopartners: belangenbehartiging en klachtenregeling voor ZZP'ers in de zorg 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met of zonder eigen auto's en ongeacht of er wel of geen vergunning of wetgeving op van toepassing is: betaalde chauffeursdiensten blijven uitdrukkelijk van de verzekeringsdekking uitgesloten.

 

Als ik wel een verzekeringsdekking wil hebben, aan wat voor een dekking moet ik dan denken? En is dit een persoonlijke dekking of voor het gehele bedrijf in een keer?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als ik wel een verzekeringsdekking wil hebben, aan wat voor een dekking moet ik dan denken?

Gewoon, een autoverzekering waarbij het zakelijk vervoeren van personen niet is uitgesloten.

 

Wat voor soort dekking je vervolgens wilt hebben : alleen WA(M), WA(M) + Casco, ongevallen inzittenden etc, hangt af van wat jij wil en wat verzekeraar wil aanbieden.

Voor bijvoorbeeld beginnende verhuur- en taxibedrijven zijn er vrijwel geen verzekeraars te vinden, en kun je dan bij Rialto terecht voor de (immers wettelijk verplichte) WAM dekking

 

En is dit een persoonlijke dekking of voor het gehele bedrijf in een keer?

Het is een dekking op de auto.

 

Maak je gebruik van wisselende auto's dan kun je soms gebruik maken van een zogenaamde kilometerdekking. O.a. Centraal Beheer Achmea biedt dat aan voor Snapcarr-verhuurders (maar daar is dus geen sprake van een chauffeursdienst maar van verhuur van een particuliere auto aan een ander).

 

Maar als ik je een tip zou moeten geven waar te verzekeren zou ik zeggen: probeer eerst Centraal Beheer, daarna eventueel Bovemij en VVS (specialistische automotive verzekeraars) en pas als die allemaal niet willen bel je Rialto. Bij Rialto krijg je in principe altijd een verzekeringsdekking, alleen is die dan meestal beperkt tot WA(M) en relatief duur.


B2Bsure, vooruithelpers bij risicomanagement & verzekeringen

Solopartners: belangenbehartiging en klachtenregeling voor ZZP'ers in de zorg 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik ook af en toe hier in Vlaanderen uit de buurt een jonge gast als chauffeur voor als ik ver weg moet, rijdt dan mijn auto, is de auto dan niet verzekerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik ook af en toe hier in Vlaanderen uit de buurt een jonge gast als chauffeur voor als ik ver weg moet, rijdt dan mijn auto, is de auto dan niet verzekerd?

 

Hmmm... het kwartje begint bij mij nu pas te vallen :-\ : kennelijk biedt de topicstarter zijn diensten niet aan met eigen of andermans auto's maar chauffeurt hij in de auto van de klant zelf?

 

In dat geval ligt de zaak toch iets anders en is mijn eerdere reactie/advies mogelijk niet of niet geheel van toepassing.

 

Als je in jouw eigen auto gebruik laat maken van een privé chauffeur, is de eigen verzekering van de auto /eigenaar meestal gewoon van toepassing. Ik raad echter sterk aan om het door de klant te laten checken bij de verzekeraar. Vooral als er sprake is van een particuliere verzekering waarbij zakelijk gebruik niet is toegestaan zou er discussie kunnen ontstaan of de rit door de betaalde chauffeur niet toch een (voor de bestuurder) zakelijk karakter heeft.

 

Daarnaast moet de chauffeur of diens werkgever rekening houden met het feit dat je als bestuurder (of werkgever van) wel aansprakelijk bent voor

[*]niet verzekerde casco schade (bijvoorbeeld als de auto van de klant niet all risks verzekerd is!)

[*]eigen risico

[*]no claim verlies

 

Met het verplicht stellen van en controleren op cascodekking van de klant kun je deze risico's tot acceptabele proporties. Wil je je daarnaast toch nog indekken voor eigen risico en no claimverlies, dan kan dat via een kilometerpolis. Voor aanbieders, zie boven

 

Conclusie RonL, in reactie op uw vraag: vermoedelijk is er gewoon dekking, maar contacteer voor de zekerheid uw eigen verzekeraar.

 

 

 

 


B2Bsure, vooruithelpers bij risicomanagement & verzekeringen

Solopartners: belangenbehartiging en klachtenregeling voor ZZP'ers in de zorg 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je Norbert, heb er nooit bij nagedacht eerlijk gezegd, ik tik een tientje per uur af en weg is ie, maar inderdaad als het in de voorwaarden staat ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allen,

 

Ik heb een vraag dat betrekking heeft op deze topic. Ik heb onderhand een bedrijf gestart en heb mij ingeschreven in de KvK. Maar ik loop tegen een vraag aan waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden.

 

Voor zover ik heb begrepen valt het aanbieden van chauffeursdiensten niet onder de Wet personenvervoer 2000, want het is geen taxidienst. Maar ik mijn vraag is of er net zoals in de WP2000 er rij- en rusttijden zijn vastgelegd. Ik heb soms klanten die naar het buitenland willen met hun eigen vervoer (o.a. berlijn en praag) Dat is een lange afstand (8 en 13u rijden). Maar hierna moet ik nog terug. Moet ik mij dan ook houden aan deze rij- en rusttijden. (laten we er vanuit gaan dat ik veilig 2x13 uur kan rijden zonder al te veel rust te nemen).

 

Ik hoor graag als iemand hier meer over weet.

 

Met vriendelijke groet,

 

Musti

Share this post


Link to post
Share on other sites

(laten we er vanuit gaan dat ik veilig 2x13 uur kan rijden zonder al te veel rust te nemen).

Laten we er vanuit gaan dat er ook andere weggebruikers zijn. ::)

 


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou me in dat geval inschrijven voor de 24 uur van Le Mans...

 

...wat wensen of eisen klanten in de praktijk en in hoeverre wijkt dit af van eisen of normen die elders gesteld worden?

 

Mooie vraag voor Antwoord voor Bedrijven als je er zelf niet uit komt.

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zou me in dat geval inschrijven voor de 24 uur van Le Mans...

 

Chauffeurs in de 24 uur van Le Mans rijden niet 13 uur aan een stuk.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chauffeurs in de 24 uur van Le Mans rijden niet 13 uur aan een stuk.

Joh, dat is me echt niet ontgaan...

 

...musti123 een PM gestuurd (je quote selectief, de rest van mijn bericht is meer dan serieus zonder dat daar een reactie van topic starter op volgt).

 

Het lijkt mij een praktische oplossing om met de klant te wisselen, maar die moet daar natuurlijk wel voor open staan. Hoe komt klant terug als jij zelf direct de terugreis aanvangt? Of wat is dan het doel van de reis?

 

Waarom (laten) autorijden en niet treinen of vliegen? Dat is in veel gevallen sneller en goedkoper. Al helemaal als je dit ooit met twee betaalde chauffeurs zou willen invullen.

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept