• 0

Betaaltermijnen

Kan zijn dat ik er al 's eerder over heb gepost, maar ik blijf me verbazen over de standaard termijn van 30 dagen die bedrijven hanteren voor het betalen van facturen. Waarom is het redelijk om 30 dagen te wachten met betalen als het werk dat ze betalen is afgerond? Als ik als freelancer de maand augustus voor een klant werk, dan financier ik ahw het werk voor, omdat ik achteraf wordt betaald. Maar dan vindt iedereen het redelijk dat de klant nog 's 30 dagen wacht. Ik vind dat helemaal niet redelijk.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, ik heb het op dit forum zelf ook al eens diverse keren ter sprake gebracht. Ik hou 14 dagen standaard aan, maar geen enkele klant houdt zich daar aan. Gelukkig heb ik enkeling, die vrij vlot betaalt, maar de meesten betalen pas na 30 dagen of zelfs nog langer. Soms maak ik mee dat er wel 3 maanden overheen gaan. En je kunt er echt niets aan doen. Dus ik blijf me afvragen wat die hele betalingstermijn toch voor zin heeft. Overigens moet ik eerlijk bekennen dat ik me zelf er ook schuldig aan maak, hoor.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helemaal met je eens. Ik hanteer voor de zakelijke markt een betaaltermijn van 14 dagen, maar het is me weleens gebeurd dat ik na ruim drie weken informeerde en het antwoord kreeg dat men aldaar een uitbetalingstermijn van 30 dagen (na ontvangst op de crediteurenadministratie!) hanteerde. Er werd niet gevraagd of ik akkoord was met deze eenzijdige afwijking op wat was overeengekomen, nee, het werd me gewoon meegedeeld, daar moest ik het maar mee doen. Belachelijk gewoon.

 

Gevolg is dat ik soms facturen van mijn leveranciers e.d. pas achterin de gestelde termijn kan betalen, omdat ik eerst op mijn betalingen moet wachten. Ik moet er straks weer zo ééntje bellen...

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Voorschotnota sturen misschien een idee?

Zeker een idee, doe ik ook weleens, bij particulieren overigens altijd, maar voor de zakelijke markt moet het dan wel om een redelijk groot arrangement gaan, waarbij je nogal veel moet inkopen, e.d.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Er werd niet gevraagd of ik akkoord was met deze eenzijdige afwijking op wat was overeengekomen, nee, het werd me gewoon meegedeeld, daar moest ik het maar mee doen.

 

Gaat deze discussie over opdrachtgevers die de betalingsafspraken niet nakomen, of de lengte van betalingstermijnen die wettelijk zijn vastgelegd?

 

Indien niets tussen partijen is afgesproken, wordt wettelijk een betalingstermijn van 30 dagen gehanteerd.

 

Dat sommige opdrachtgevers zich niet aan de afgesproken betalingstermijn houden, kun je in sommige markten eenvoudig ondervangen door een % van het totaal bedrag te factureren voordat de werkzaamheden beginnen, een zg. voorschotnota.

maakeenstart.nl

Link naar reactie
  • 0
Indien niets tussen partijen is afgesproken, wordt wettelijk een betalingstermijn van 30 dagen gehanteerd.
Zowel in de offerte, de voorwaarden als in de factuur wordt de 14 dagen termijn vermeld, dus dat is wat er is overeengekomen.

 

Zojuist weer zo eentje gebeld en ook daar was het op de stapel van 30 dagen gekomen... Ze gaan hem overigens deze week wel betalen, is mij verteld.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

De discussie gaat volgens mij over de redelijkheid van betalingstermijnen, al is de wettelijke norm 30 dagen, tenzij anders overeengekomen. Dat de overeengekomen termijn wordt overschreden, vind ik laakbaar. Mijn ervaring is wel dat je het enigszins kunt beïnvloeden door al bij een overschrijding van slechts enkele dagen aan de bel te trekken.

 

Het lullige is dat het gewoon in de keten doorwerkt. Ik had laatst nieuwe goten besteld (ruim zestig meter, dus een pittig bedrag) en kreeg inderdaad deelfacturen voor die klus. Die ondernemer vroeg mij tijdens een praatje bij het afgeven van de eerste factuur al heel openhartig of ik deze een beetje op tijd ging betalen, omdat hij en ik in principe onbekenden van elkaar waren. Ik heb hem toen eerlijk geantwoord, dat ik altijd binnen de termijn betaal en deze niet zal overschrijden, maar dat ik daartoe gedwongen word door de betalingen die nog onderweg zijn.

 

Uiteindelijk moeten degenen die achterin de keten zitten het meest voorfinancieren. Dat maakt het zo onredelijk in mijn beleving.

 

Succes en groet,

 

Hans

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Zowel in de offerte, de voorwaarden als in de factuur wordt de 14 dagen termijn vermeld, dus dat is wat er is overeengekomen.

 

Rest je nog om wettelijke rente te berekenen, maar of dat nu "klantvriendelijk" is?

 

En het klopt dat het in de keten doorwerkt. Als je uit eigen (prive) kapitaal een opdracht moet voorfinancieren doet het altijd zeer zodra de andere partij de door jou verwachtte betalingsdatum niet nakomt. Om van de mogelijke financiële risico's nog maar niet te spreken.

 

Maar kun je mij een reden geven waarom een voorschotnota naar mijn idee zelden wordt gehanteerd? Of heb ik het mis?

maakeenstart.nl

Link naar reactie
  • 0

Bij gebreke van een afspraak geldt inderdaad de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. Het is dus zaak desgewenst andersluidende afspraken te maken en erop toe te zien dat die worden nagekomen.

 

Voorschotfacturen sturen (eventueel voor een bepaald %) is een optie, maar dit is niet in iedere branche gebruikelijk. Anders wordt het een kwestie van ofwel afwachten (afhankelijk van het commerciële belang), dan wel overgaan tot incasso. Dit laatste kan in eerste instantie eerst intern, door op korte termijn te herinneren en aan te manen. En als dat niet werkt, dan wordt er doorgaans snel betaald zodra er een sommatiebrief volgt met rente en kosten. ;)

Link naar reactie
  • 0

Kan zijn dat ik er al 's eerder over heb gepost, maar ik blijf me verbazen over de standaard termijn van 30 dagen die bedrijven hanteren voor het betalen van facturen. Waarom is het redelijk om 30 dagen te wachten met betalen als het werk dat ze betalen is afgerond? Als ik als freelancer de maand augustus voor een klant werk, dan financier ik ahw het werk voor, omdat ik achteraf wordt betaald. Maar dan vindt iedereen het redelijk dat de klant nog 's 30 dagen wacht. Ik vind dat helemaal niet redelijk.

 

Ik vind dat ook niet redelijk voor dienstverlening, de 30 dagen historisch zo gegroeid en uit de tijd dat een het hele administratieve proces veel trager liep en ook omdat er toen veel meer handelstransacties waren, het was nu eenmaal moeilijk om al je goederen direct bij ontvangst te betalen dus kreeg je wat tijd om alvast wat te verkopen voordat je moest betalen. elke administratieve handeling kostte al snel een paar dagen omdat er iets per post moest worden doorgestuurd, zelfs een bankbetaling kostte minimaal 5 dagen en soms wel 10 dagen voordat het overschrijvingsformuliertje, via de post bij de bank kwam, om daarna te worden afgestemd met de ontvangende bank om uiteindelijk via de post op het dagafschrift van de ontvanger te komen..

 

Tegenwoordig is dat proces compleet veranderd. Afgelopen zondag heb ik de facturatie voor een evenement gedaan, 40 facturen versturen koste me maar twee uurtjes via moneybird. incl het importeren van alle adressen en aanpassen van de facturatielayout

Om 13 uur had ik ze verstuurd en om 13:15 had ik de eerste Ideal betaalmelding binnen..

 

Kortom er is geen enkele reden anders dan van "werkkapitaal beheer" dat een betalingstermijn tegenwoordig veel langer dan een dag of 5 a 7 moet zijn. Zeker bij dienstverlening, het is nog steeds zo dat vrijwel altijd wekelijks een urenstaat word ondertekend door de klant.

Ik probeer ook zoveel mogelijk de betaalafspraak op 14 dagen te zetten. Ik maak het ook áltijd onderwerp van gesprek in het verkoop/offerte gesprek. Sinds de invoering van de wettelijke termijn van 30 dagen zet ik in mijn offertes ook 30 dagen betaaltermijn maar de facturatiefrequentie heb ik aangepast naar wekelijks (want waarom kan de uurstaat wel elke week getekend maar is een wekelijkse factuur "raar").

Deze werkwijze heeft 1 grappige bijwerking die ik ook niet had voorzien, klanten willen toch het liefst maar 1 per maand betalen (de drang om het aantal administratieve handelingen te beperken) , maar omdat ik dus zo rond de 10e van elke maand al de eerste factuur heb liggen en dat de oudste is, worden begin van de volgende maand uit gemak in 1x de 4 facturen van de maand ervoor gepakt en heb ik rond de 10e van de volgende maand de hele voorgaande maand ontvangen, per saldo heb ik dus nu mijn geld eerder..

(en bij klanten die wel elke week betalen op 30 dagen ben ik per saldo ook iets beter af)

 

 

Mijn ervaring is echt om de betaaltermijn nadrukkelijk onderwerp van gesprek te maken, niet alleen in het verkoopgesprek maar ook in andere contacten met de klant. De dakgoten man uit het verhaal van Hans vind ik een mooi voorbeeld.. want ondanks de uitleg van Hans dat hij ook afhankelijk is van binnenkomende gelden weet ik zeker dat Hans wat extra (morele) druk voelde om op tijd te betalen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Kortom er is geen enkele reden anders dan van "werkkapitaal beheer" dat een betalingstermijn tegenwoordig veel langer dan een dag of 5 a 7 moet zijn.

Ach, als je ruim de tijd neemt om koffie te drinken en even met je collega's te kletsen kan het nog steeds binnen een half uurtje geregeld zijn... ;)

 

Ik heb een keer een klant gevraagd waarom hij altijd zo lang wachtte, en zijn motivatie was om zoveel mogelijk rente te kunnen vangen op zijn saldo. Naast dat ik hem voorgerekend had dat het dan om een paar centen ging is 'ie eens gaan kijken hoeveel rente hij uberhaupt op zijn zakelijke rekening kreeg: 0% ;D

Link naar reactie
  • 0

weet ik zeker dat Hans wat extra (morele) druk voelde om op tijd te betalen.

Nou, de kredietbeperking in de factuur hielp daar ook een handje bij. ;)

 

Maar voor alle duidelijkheid: ik betaal altijd binnen de gestelde termijn, al is het soms (noodgedwongen) op het randje... Inderdaad vanwege beheer werkkapitaal.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Christine,

 

hoe factureer je je diensten?

 

Betaling makkelijk maken en zowel digitaal als op papier factureren doet soms wonderen.

 

Net naar hoe de afspraken gemaakt zijn, zou je natuurlijk ook per week of tweewekelijks i.p.v. per maand kunnen factureren.

 

Of geef een projectkorting op een hoger uurtarief met korte betaaltermijn. Dan kunnen klanten dat soms weer beter intern doorverkopen. ;D

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Aan de andere kant moet personeel ook een paar weken wachten op de werkzaamheden verricht op de eerste week van de maand.

als je die vergelijking wil gebruiken dan zeg je dus dat Christine op de 30e van de maand betaald zou moeten worden voor de hele maand werk.. het gaat er niet om dat je maar eens per maand word betaald, het gaat erom dat je nadat je de hele maand hard hebt gewerkt nog een keer een maand kan gaan zitten wachten omdat het kennelijk normaal is dat je een ontvangen factuur waarvan vaststaat dat ervoor gewerkt is nog een maand laat liggen..

 

Edit: @ronl, realiseer me dat je meer op de post van Highio reageerde dan op de (start)post van Christine

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Net naar hoe de afspraken gemaakt zijn, zou je natuurlijk ook per week of tweewekelijks i.p.v. per maand kunnen factureren.

 

Bovenstaande heeft ook de voorkeur, al is het alleen maar om te voorkomen dat als je opdrachtgever in zwaar weer terechtkomt en hij kan je niet meer betalen dan duurt dat met maandelijks factureren en 30 dagen betalingstermijn 60 dagen voordat je ergens achter komt. Dan heb je met een beetje pech 60 dagen minus zon- en feestdagen voor niets gewerkt. Met een beetje coulance naar je opdrachtgever toe, werk je nog 10 dagen door voor je stopt. ??? "Het komt wel goed, we betalen je volgende week heus wel."

 

Zwart/wit misschien, maar hoe eerder je factureert, des te sneller je ergens achterkomt.

 

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk ook afhankelijk van het soort product of dienst. Ik stuur factuur altijd vooraf aan de dienst, en laat vooruitbetalen. Werkt in 80% uitstekend. Maar de grotere bedrijven maken daar vaak de uitzondering.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Sluit u een overeenkomst met een bedrijf, overheid of consument? Dan geldt vaak een betalingstermijn. Deze termijn mag niet onredelijk zijn. Er is geen wettelijke minimumbetalingstermijn.

 

Zelf merk ik dat in mijn geval de facturen aan particulieren sneller worden betaald dan door zakelijke klanten. Zelf hanteer ik 14 dagen als termijn, wat in de meeste gevallen niet word overschreden. 1 keer heb ik mee gemaakt dat de klant aan het einde van de klus tijdens de aan mij aangeboden bakkie koffie het bedrag van de offerte werd overgemaakt (factuur moest ik nog maken). Waren alle klanten maar zo ;D

Link naar reactie
  • 0

Zelf factureer ik na iedere periode van 4 weken en hanteer een betalingstermijn van 14 dagen. En ik moet zeggen dat het gros zich daar aan houdt en de rest stipt 30 dagen na factuurdatum op mijn rekening staat. :)

 

Heeft er misschien mee te maken dat ik in mijn A.V. heb opgenomen dat ik de dienstverlening kan opschorten indien de klant in gebreke blijft. ;)

 

Moet ie zelf weer aan de slag met die borstel (waar die mij voor inhuurt omdat ie er zo'n hekel aan heeft) ;D

Link naar reactie
  • 0

Heeft iemand van jullie ervaring met factoring als optie om sneller je geld binnen te krijgen?

 

Je levert een paar procent in, maar hebt wel gelijk het gefactureerd bedrag op je rekening staan.

 

Gevoelsmatig voel ik nogal wat belemmering om een derde achter 'mijn klant' aan te laten zitten. Immers worden er buiten mij om gesprekken gevoerd om betalingen te versnellen, en moet je maar afwachten of je klant daar ook zo blij mee is ::)

Link naar reactie
  • 0

Daar kun je met sommige maatschappijen afspraken over maken, ik ken een bedrijf dat na het verstrijken van de betaaltermijn een seintje van de factoringmaatschappij krijgt en dan zelf de klant benaderd met een betalingsherinnering.

 

Mocht de nieuwe termijn ook verstrijken zonder betaling gaat de factoringmaatschappij over tot incasseren.

 

Albert.

 

 

 

 

[full quote van voorgaand bericht verwijderd]

Link naar reactie
  • 0

Nu zitten we ineens op het spoor van incasseren, terwijl het topic gaat over de (on)redelijkheid van betaaltermijnen? Weliswaar vaak aan elkaar gerelateerd, maar in de kern verschillende onderwerpen, dunkt me.

 

Succes en groet, Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hans, helemaal waar.

 

Terug op de inhoud: inderdaad bedenkelijk dat zonder schroom de genoemde betaaltermijnen rijkelijk worden overschreden. Dat dit ook door grote corporates meer regel dan uitzondering lijkt is zorgelijk, omdat het niet het proces is dat niet klopt maar een besluit is genomen om later te betalen. 14 of 30 dagen lijkt me heel redelijk als betaaltermijn voor opgeleverd werk; maar als kleine zelfstandige maak je toch moeilijk een vuist tegen een grote corporate waarvan je nog meer werk hoopt te krijgen ...

 

Tijs

Link naar reactie
  • 0

Aan de andere kant moet personeel ook een paar weken wachten op de werkzaamheden verricht op de eerste week van de maand.

als je die vergelijking wil gebruiken dan zeg je dus dat Christine op de 30e van de maand betaald zou moeten worden voor de hele maand werk.. het gaat er niet om dat je maar eens per maand word betaald, het gaat erom dat je nadat je de hele maand hard hebt gewerkt nog een keer een maand kan gaan zitten wachten omdat het kennelijk normaal is dat je een ontvangen factuur waarvan vaststaat dat ervoor gewerkt is nog een maand laat liggen..

 

Edit: @ronl, realiseer me dat je meer op de post van Highio reageerde dan op de (start)post van Christine

 

 

 

Het was meer een algemene opmerking.

Ik begrijp het, ik ging van mijn eigen situatie uit, monteurs die een of twee dagen voor mij werken.

Ik heb nooit mensen die weken lang werken voor me, dan is het inderdaad anders, dan loop je soms weken of maanden achter, factuur eind van de maand, werkzaamheden begin van diezelfde maand en dan met geluk 30 dagen termijn.

Ja ik ben bij. :)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.