• 0

Dreigend faillisement eenmanszaak, wat zijn de gevolgen voor mijn CV?

Ik ben beherend vennoot van een CV, naast een EMZ nu zijn er financieel problemen in de EMZ en prive.

als ik als natuurlijk persoon failliet wordt verklaard wat zijn dan de gevolgen voor de CV, alsmede de beherende vennoot. ik kan hier op het internet niet specifiek hierover wat vinden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Daan,

 

In het kort:

- Het vermogen van de CV is afgescheiden van jouw privevermogen. Als jij persoonlijk failliet gaat, kan de curator geen aanspraak op het CV-vermogen maken. Uiteraard ook niet op het vermogen van eventuele beherende medevennoten en commandieten.

- Jij blijft wel handelingsbekwaam, echter niet meer beschikkingsbevoegd. De curator beheert jouw persoonlijk vermogen. Hij kan aanspraak maken op jou stukje eigen vermogen in de CV (ervan uitgaande dat dit positief is). In theorie zou je het beheer kunnen voortzetten, echter kan je geen zelfstandige beslissingen meer nemen die (mede) voor jouw eigen risico zijn.

- Uiteraard werkt dit alles niet als de commandiet een rechtspersoon is waarvan jij zelf de aandelen hebt.

 

Succes, Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Als beherend vennoot ben je met je persoonlijke vermogen hoofdelijk aansprakelijk. Dit lees je op onze site: http://bit.ly/1o2TVMY.

Neem, voor meer informatie over wat voor jou persoonlijk de gevolgen zijn, contact op met de KvK.

 

Met vriendelijke groet,

Saskia, Webcareteam Belastingdienst

 

 

Beste Saskia,

 

Dit geldt alleen als de CV zelf failliet zou gaan in plaats van de beherende vennoot.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.