• 0

Belastingplannen 2015 voor ondernemers

Een dag na de hoedjesparade en het belastingplan 2015 is ingediend bij de Tweede Kamer. Ik teken daar voor jullie ondernemers het volgende uit op, onder voorbehoud dat dit een plan is en dus niet al vaststaat dat onderstaande ook wet wordt:

 

Tarieven IB en heffingskortingen

Het tarief van de eerste schijf gaat omhoog naar 36,5% (nu 36,25%). In het nieuws is geweest dat het tarief verlaagd zou worden. Dat is de halve waarheid. Oorspronkelijk stond een percentage van 36,76% in de planning voor volgende jaar. Dus ten opzichte daarvan een verlaging.

 

De algemene heffingskorting gaat omhoog met 100 euro tot maximaal EUR 2.203. Voor hogere inkomens daalt deze weer tot EUR 1.342.

 

De maximale arbeidskorting bedraagt straks 123 euro meer op EUR 2.220. De maximale arbeidskorting voor hogere inkomens (vanaf 49.900) daalt stapsgewijs verder naar EUR 184.

 

Investeringsregelingen als de S&O aftrek en de RDA aftrek blijven ongewijzigd.

 

WKR: de werkkostenregeling

Het ziet er naar uit dat deze dan nu eindelijk verplicht gaat worden, zei het met wat aanpassingen. Zo was in de plannen tot nu toe een belastingvrije ruimte toegekend van 1,5% van de loonsom. Dat daalt nu naar 1,2%. Zie de website van de Rijksoverheid. Leuk detail is dat zaken als PC’s telefoons en tablets voortaan belastingvrij ter beschikking gesteld mogen worden, zonder dat er rekening gehouden hoeft te worden met privégebruik. De eis dat sommige zaken (zoals pc’s) minstens 90% zakelijk gebruikt moeten worden, vervalt.

 

!!DGA-Loon!!

Thans is het zo dat een gebruikelijk loon voor een DGA gesteld kan worden op 70% van een marktconforme beloning met een minimum van EUR 44.000 en/of het loon van de best betaalde medewerker. In 2015 gaat de doelmatigheidsmarge (die 30%) omlaag naar 25% zodat een DGA-loon dan gesteld kan worden op 75% van een marktconforme beloning.

 

Ik merk op dat de commissie Van Dijkhuizen vorig jaar in haar adviezen aan de overheid al zinspeelde op 90% van een marktconform loon. Gaat het die kant echt op dan wordt de eenmanszaak mogelijk plots weer aantrekkelijk. Het is wel duidelijk dat de overheid (al sinds 2004 na het arrest over de afroommethode) steeds een stap verder gaat in het optrekken van salarissen van DGA’s. Een slechte ontwikkeling als je het mij vraagt!

 

BTW renovatie en herstel woningen

Het huidige tarief van 6% op arbeid blijft in elk geval gehandhaafd tm 1 juli 2015.

 

Opnemen pensioen in derde pijler (zoals lijfrente) bij arbeidsongeschiktheid

ZZP-ers krijgen meer vrijheid om inkomen vanuit een bestaande lijfrente aan te vullen bij arbeidsongeschiktheid. Voorheen was dan revisierente verschuldigd (20%), doch daar wordt nu vanaf gezien. Exacte details ontbreken nog.

 

Buitenlandse geldboeten niet aftrekbaar voor IB/VPB

Als je nu met je auto van de zaak op vakantie over de grens tegen een prent aanloopt dan is die boete fiscaal aftrekbaar in je onderneming (alleen binnenlandse boetes zijn niet aftrekbaar). Per 2015 worden buitenlandse boetes (ook voor andere vergrijpen uiteraard) niet langer in aftrek toegestaan.

 

Weinig schokkends, hoewel de tendens t.a.v. het DGA-loon mij negatief opvalt.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Reuswaardige column Joost!

 

Het is wel duidelijk dat de overheid (al sinds 2004 na het arrest over de afroommethode) steeds een stap verder gaat in het optrekken van salarissen van DGA’s. Een slechte ontwikkeling als je het mij vraagt!

 

Yep, en dat terwijl de mogelijkheden om pensioen in eigen beheer op te bouwen over dat salaris steeds verder worden beperkt.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben natuurlijk maar blond, maar die DGA beloning blijf ik onzinnig vinden. Ik begrijp dat als je belasting wilt ontduiken door een BV op te richten, dat je dan aangepakt wordt. Dan mag de fiscus het "gebruikelijk loon" van mij op 150% zetten.

 

Maar als je ondernemer bent en je huurt van je laatste spaarcentjes een paar werknemers in, wat is er dan redelijk aan dat je jezelf nog meer moet betalen dan die werknemers? En krijg je de betaalde belasting terug als je bedrijf failliet gaat?

 

 

Link naar reactie
  • 0

De inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (werkgeversheffing) wordt verlaagt van 7,5% (2014) naar 6,95%. Het verlaagde tarief van de inkomensafhankelijke Zvw-bijdrage wordt verlaagt van 5,4% (2014) naar 4,85%

 

Is al bekend wat het maximum wordt waar over betaald moet worden ?

Link naar reactie
  • 0

Is al bekend wat het maximum wordt waar over betaald moet worden ?

Voor zover mij bekend niet. Het zogenaamde Maximumbijdrage inkomen (2014: € 51.414,-) wordt meestal pas in december definitief vastgesteld.

 

Het maximumbijdrageinkomen ZVW is meestal nagenoeg gelijk aan het maximum jaarloon voor de sociale verzekeringswetten. Als de stijging van de het SV jaarloon tussen 2013 en 2014 - en de stijging van de minimumlonen per juli 2014 - maatgevend is voor de stijging tussen 2014 en 2015 neemt het SV jaarloon in 2015 toe tot € 51.939,- en zou het maximumbijdrage inkomen ZVW daar heel dicht bij in de buurt kunnen liggen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.