• 0

Activiteiten overhevelen van BV A naar BV B of toch niet?

Goedenavond,

 

Mijn organisatie bestaat inmiddels 7 jaar en hebben tot nu elk jaar groei gerealiseerd. Onze sales afdeling wordt inmiddels te groot om zelf leiding te geven. We hebben daarom met een 'zwaargewicht' afgesproken om de aankomende maanden (heel 2014) intensief samen te werken waarbij hij verantwoordelijk is voor onze accountmanagers en daar ook naar wordt beloond.

 

Bevalt de samenwerkingen dan zijn er wellicht plannen om een nieuwe BV op te richten en deze 'zwaargewicht' voor 1/3de vennoot te maken. In deze nieuwe BV zouden dan alleen de activiteiten en de kosten en opbrengsten van deze specificieke sales afdeling (waar hij verantwoordelijk voor is) in worden ondergebracht. Daarnaast zal de nieuwe BV 'gebruik maken' van alle faciliteiten ( naam,werkplek, website, admin enz) van de huidige BV. De derde vennoot is ook bereid om een x percentage per nieuwe medewerker in te brengen waardoor de mogelijkheden op snellere groei worden bevorderd. Het dient dus een losstaande BV te worden die puur gebruik maakt van de naam en mogelijkheden van de eerste BV.

 

Echter zegt mijn gevoel dat dit niet juist is, mede doordat er activiteiten van de huidige BV naar een nieuwe BV overgaan. Dit is niet logisch en zorgt er waarschijnlijk ook voor dat de huidige BV minder waard gaat worden. Ook voorzie ik problemen inzake:

 

- in welke BV zullen de contracten van de (nieuwe) sales mensen worden opgenomen?

- Vrijwel alle opgebouwde klantrelaties zullen worden ondergebracht in de nieuwe BV, maar dit beperkt ons weer als we wel klanten willen overzetten naar de eerste BV (aangezien er daar ook mensen worden aangetrokken, maar van een hoger niveau; professionals).

 

 

 

Het heeft toch wat meer haken en ogen en ik vroeg me af of er geen makkelijkere oplossing is waarbij iedereen een goed gevoel heeft. Een x % aan deze 'zwaargewicht' geven (BV A) in ruil voor een x bedrag investering is wellicht een betere optie. Maar kan je dan ook weer snel van iemand af als de werk relatie niet slaagt?

 

Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag.

 

gr

 

 

 

-

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hallo

 

Leuke casus. Aandachtspunten zijn: als je de salesactiviteiten onderbrengt in een aparte entiteit, wat is dan het verdienmodel? Want een sales afdeling is (met alle respect) een 'cost center'. Het geld wordt (denk ik) in de andere BV A verdiend. Dus hoe worden de -vanuit de BV A doorbelaste kosten- bedrijfseconomisch gedekt!?

 

Het geven van aandelen in BV A heeft ook als nadeel, dat de nieuwe aandeelhouder bedrijfseconomisch geniet van de overige bedrijfsactiviteiten. Terwijl daar juist zijn toegevoegde waarde niet zit. Ook wellicht fiscale en financiële nadelige consequenties.

 

Graag geef in je in overweging om BV A met de nieuwe zwaargewicht (als IB ondernemer?) een VOF aan te gaan. Dat lijkt me de meest eenvoudige en transparante oplossing. BV A brengt dan arbeidsprestatie van de bestaande salesteam in. De zwaargewicht kapitaal (groei) en de eigen arbeid. Dan kun je samen bepalen welke afspraken je maakt. Bijvoorbeeld: salesprestaties (budget), welke tegenprestatie je hiervoor betaalt. Hoe je extra prestaties verrekend. Hoe de eventuele winstverdeling plaatsvindt. Wat de zwaargewicht als basispakket aan vergoeding krijgt etc etc.

 

Bovendien kan de zwaargewicht ook wellicht starten als IB ondernemer (startersaftrek, MKB vrijstelling?). Diverse fiscale voordelen!

 

Een VOF is vormvrij. Geeft maximale vrijheid om operationele zaken en verwachtingen af te spreken. Bij overlijden of als de zwaargewicht iets anders wil (andere baan), dan kan worden bepaald dat de overeenkomst komt te vervallen. Iedereen heeft dan weer de handen vrij.

 

Tevens blijft nu het personeel gewoon bij BV A. Wel zo makkelijk. Want er lijkt me niet overduidelijk dat er sprake is van een overgang van onderneming. Dus werknemers kunnen zich verzetten. Arbeidsrechtelijk allemaal gedoe. En veel onnodige en onwenselijke onrust.

 

Succes

 

Peter Schuitmaker

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.