• 0

Datum tenaamstelling auto ivm bijtelling

Beste lezers.

 

Zoals u wellicht kunt zien ben ik al enige tijd een trouwe lezer van dit prachtige forum. Maar nu zit ik met een simpele vraag. Is er iemand die mij misschien duidelijkheid kan verschaffen?

Via Google en met de zoekfunctie op dit forum krijg ik het antwoord niet boven water. Ik ben bang dat ik niet de juiste termen kan vinden om het antwoord te krijgen.

 

Maar nu mijn vraag.

Ik wil dit jaar nog een nieuwe auto kopen voor mijn bedrijfje. Ik rijd momenteel in een auto met 20% bijtelling. De auto die op het oog heb is een auto met 14% bijtelling (nog in 2014, in 2015 20%).

Ik ben een keer tegengekomen dat de bijtelling ingaat de maand na de aanschaf van de auto. Ik kan die kreet echter nergens meer terug vinden.

 

 

Concreet.

Als ik de auto aanschaf vóór 01012015, heb ik dan vanaf 2015 een 14% bijtelling? Of moet ik de auto aanschaffen vóór 01122014.

 

Dank voor uw bijdrage.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb hier mee te maken gehad door aanschaf van een volledig elektrische auto. Ik heb nog 0% bijtelling (5 jaar lang) omdat de auto in 2013 op kenteken is gezet. Als dat na 31-12-2013 zou zijn gebeurd, was de bijtelling 4%. Vandaar dat in de laatste maanden van 2013 zoveel Mitsubishi's en Tesla's op kenteken zijn gezet.

Daaruit valt dus af te leiden dat jij ervoor moet zorgen dat je auto uiterlijk 31-12-2014 op kenteken wordt gezet.

(en ik heb begrepen dat je ook profiteert van de lagere bijtelling als je de auto tweedehands koopt. Dus als je in 2014 een auto koopt die in 2013 op kenteken is gezet, geldt de lagere bijtelling).

 

Zie ook hier: http://www.zuinigeleaseauto.nl/advertorial/leasen-een-zuinige-tweedehands-auto/

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat niemand je op dit moment kan vertellen wat echt handig is. Want volgens mij is dit nog niet bepaald namelijk.

Datgene ik begreep uit ‘premature’ berichten is dat de 14% categorie inderdaad komt te verdwijnen m.i.v. 2016, althans dat is de bedoeling (met de politiek weet je het overigens nooit…).

 

Maar volgens mij betekent het dat niemand meer vanaf (bijvoorbeeld) 01-01-2016 14% ‘bijtelling’ heeft. Dus ook niet wanneer je op dat moment al een auto hebt.

Als het doorgaat dan, wel te verstaan. En als mijn interpretatie klopt natuurlijk.

 

EDIT:

Op dit moment is er een overgangsregeling. Maar straks dus niet meer, volgens mij.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een keer tegengekomen dat de bijtelling ingaat de maand na de aanschaf van de auto. Ik kan die kreet echter nergens meer terug vinden.

Iets wat daar op lijkt, staat in de wettekst (die overigens niet bepaald leesbaar is). Je bepaalt op de datum van eerste tenaamstelling (dus niet aankoopdatum) van de auto in welke uitstootcategorie de auto valt. Die categorie is dan vervolgens het resterende deel van die maand en de 60 volgende maanden van toepassing. Een wijziging van de uitstootgrenzen heeft geen gevolgen voor de bijtelling in die iets meer dan 60 maanden. Op zich kan wel het tarief dat bij een uitstootcategorie hoort worden gewijzigd.

 

We zitten nu met spanning te wachten op de 'Autobrief 2.0', die naar verwachting nog deze maand naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Daarin staat hoe het kabinet van plan is per 2016 de bijtellingsregels te veranderen. Of daarin ook al staat of en hoe wordt voorzien in overgangsrecht, is nog even afwachten. Daarna (of misschien wel tegelijkertijd) volgt een wetsvoorstel waarin dat wel zou moeten staan, maar dat kan dan nog gedurende de behandeling in de Tweede Kamer wijzigen. Is het eenmaal aangenomen, dan kun je er redelijk van uitgaan dat het ook zo wordt ingevoerd, al wil de Eerste Kamer tegenwoordig nog wel eens dwarsliggen (volgend jaar zijn de Provinciale Statenverkiezingen en met die uitslag staat redelijk vast hoe de samenstelling van de Eerste Kamer zal gaan worden, dat kan ook nog een rol gaan spelen).

 

Of de nieuwe regeling met overgangsrecht gepaard zal gaan? In zijn algemeenheid is men zich in 'Politiek Den Haag' redelijk bewust van de gevolgen van een onbetrouwbare overheid. Als wijzigingen op dit punt worden ingevoerd zonder overgangsrecht, dan is het hek van de dam: dan durven mensen geen langjarige beslissingen meer te nemen. Bovendien is de autolobby een nogal sterke. Dus ja, ik verwacht wel enige vorm van overgangsrecht.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik zou me kunnen voorstellen dat een vergelijkbare overgangsregeling wordt ingevoerd, c.q. dat afschaffing van het 14%-tarief binnen de bestaande wetgeving wordt geëffectueerd (door verschuiving van de CO2-grenzen kun je het 14%-tarief ook effectief uitschakelen). Het doel is mede om oneerlijke concurrentie weg te nemen, daarvoor is geen effectief terugwerkende kracht nodig. En dit past binnen de in de keuzebrief van Wiebes aangekondigde, gelijkblijvende opbrengsten uit auto's.

 

Maar in ieder geval tot de autobrief er is, blijft het koffiedik kijken (voor mij althans, ik zit wel dicht op het vuur, maar dan van de andere kant - het nieuws bereikt mij pas als het officiëel is).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Graag wil ik alle schrijvers hartelijk danken voor hun bijdrage.

 

Mijn vraag is duidelijk geworden. Als ik de auto voor het eind van dit jaar op mijn naam heb staan geld voor mij de komende 60 maanden de 14% regeling.(uiteraard afhangend van beslissingen uit Den Haag)

 

@Ronaldinho, dank voor het stukje wettelijke tekst. Dat was inderdaad het stukje dat ik gelezen heb en niet meer terug kon vinden.

 

Nogmaals dank voor de antwoorden. Deze materie is voor mij weer een stukje duidelijker geworden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.