• 0

verkoop auto en btw

ik heb een eenmanszaak en 3 jaar geleden een verkoopwagen gekocht in België, btw vrij want deze werd al door de verkoper afgedragen in België.

Nu ben van voornemens om de verkoopwagen te verkopen, alleen loop ik even vast in de administratie of ik nu btw bij de verkoopprijs moet berekenen of niet.

ik heb gegoogeld maar krijg geen vergelijkbare situaties met uitzondering van privé situaties.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

bedankt voor de snelle reactie,

het kwam zo vreemd over, ik heb namelijk geen btw terug kunnen vorderen maar moet nu dus wel btw afdragen.

maar het is inderdaad 0% levering geweest.

 

wat mij overigens ook nog bevreemd is dat wanneer ik de wagen verkoop deze bij mijn winst word opgeteld terwijl dit met eigen geld betaald is(spaargeld) , ik ga nu dus eigenlijk inkomstenbelasting betalen over de verkoop van de wagen wat mijn eigen geld is?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik neem toch aan dat je dat eigen spaargeld hebt geboekt als privéstorting. Daarna heb je de afschrijvingen ten laste van de winst gebracht en nu blijkt (wellicht) dat de verkoopopbrengst meer is dan de boekwaarde, dus dat je eigenlijk iets teveel hebt afgeschreven. Dat verschil is dan inderdaad winst, maar feitelijk alleen een correctie van het eerder teveel in aftrek gebrachte bedrag.

 

Of heb je de auto nooit in de administratie verwerkt? Dan is het voor de IB nu ook geen winst, want dan hoort de auto niet tot het ondernemingsvermogen. Dus wat heb je in de tussentijd gedaan met de auto in de boekhouding (ook qua eventuele bijtelling voor privegebruik voor zowel de IB als de btw)?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.