• 0

Hoe zou je dit aanpakken?

 

Ik verkoop producten die geïnstalleerd moeten worden, hetgeen ik uitbesteed aan een installateur, een zelfstandige. Dus geen medevennoot noch medezaakvoerder.

De kwaliteit werd steeds minder, de klachten van klanten namen toe, reden om begin deze week de medewerking op te zeggen.

Gisteren kreeg ik dan een sms van hem dat hij uit het magazijn waar mijn producten staan alles heeft meegenomen.

Het magazijn is van een gemeenschappelijke vriend, hij heeft toegang en ik heb toegang.

Hij wil nu de spullen in bewaring nemen totdat de facturen zijn betaald. Let op, ik heb nog nooit een dag de 30 dagen betalingstermijn overschreden, noch zijn er facturen direct opeisbaar, wat er nog open staat is binnen de 30 dagen termijn, dus geen achterstallige betalingen.

 

Ik heb dus direct de politie gebeld waren ter plaatse maar meneer had de spullen al ergens anders geplaatst.

Natuurlijk heb ik die voorraad nodig om te werken, ik kan het echter binnen twee weken weer aangezuiverd hebben.

Naar het politiebureau gegaan en aangifte van diefstal gedaan. Een kopie van het verslag als slachtoffer heb ik in mijn bezit.

 

Wat nu te doen, want de politie kan nu niks doen zegt ze.

Wat is nu wijsheid?

 

Kan ik hem een factuur sturen voor de ontvreemde goederen?

Wat als ik beslis de facturen niet te betalen en hem de goederen te laten houden? Ik moet even calculeren, ik zou verlies lijden maar

minder hoofdpijn hebben en minder gezeur.

 

Wat ik eigenlijk wil is dat hij de goederen houdt en de facturen daarmee vereffenen, hoe doe ik dat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Verrekenen kan officieel niet.

 

Een factuur sturen voor de ontvreemde producten kan helaas niet, dan moet je de aangifte intrekken en vervalt daarmee je rechten. Je gaat namelijk dan akkoord met het feit dat hij de spullen mee mag nemen.

 

Via het civil recht kun je wel schade vergoedingen eisen en eventueel een verrekening afdwingen via de rechter.

 

Je eerste stap morgen zou gewoon bellen en voorstellen om de boel te verrekenen.

Mocht dat op niets uitlopen dan meteen juridisch advies inwinnen bij een expert.

 

Bij verkeerd handelen kun je je zaken behoorlijk verkijken.

Link naar reactie
  • 0

Ik moet even calculeren, ik zou verlies lijden maar minder hoofdpijn hebben en minder gezeur.

Om wat voor factuurbedragen gaat het en wat is de datum waarop je zou gaan betalen? Je kunt dit doorzetten, maar je zou ook kunnen beslissen (als je financiën het toelaten) om de facturen per direct te betalen. Dan kun je morgen weer gewoon door en ben je van de hele geschiedenis af. Minder verlies, minder hoofdpijn en minder gezeur ...

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er juist om dat ik wil bewerkstelligen dat hij met de materialen (ik kan ze wel gebruiken maar is niet echt nodig) blijft en ik de facturen niet hoef te betalen.

 

Dan zou je de goederen inderdaad kunnen factureren. En zijn facturen met jouw facturen verrekenen.

 

Wat de uitkomst wordt bij een ‘zaak’ weet ik natuurlijk niet. Hij/zij zou natuurlijk kunnen beweren dat er geen levering is geweest (maar hij/zij heeft het zelf opgehaald!). Of dat er geen overeenkomst is (maar dan erkent hij dat hij de goederen ‘gestolen’ heeft, lijkt mij). Of iets anders bedenken.

 

Persoonlijk zou ik het nooit zo doen trouwens, maar dat terzijde (gelukkig ben ik dienstverlener).

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er juist om dat ik wil bewerkstelligen dat hij met de materialen (ik kan ze wel gebruiken maar is niet echt nodig) blijft en ik de facturen niet hoef te betalen.

 

Dan zou je de goederen inderdaad kunnen factureren. En zijn facturen met jouw facturen verrekenen.

 

Wat de uitkomst wordt bij een ‘zaak’ weet ik natuurlijk niet. Hij/zij zou natuurlijk kunnen beweren dat er geen levering is geweest (maar hij/zij heeft het zelf opgehaald!). Of dat er geen overeenkomst is (maar dan erkent hij dat hij de goederen ‘gestolen’ heeft, lijkt mij). Of iets anders bedenken.

 

Persoonlijk zou ik het nooit zo doen trouwens, maar dat terzijde (gelukkig ben ik dienstverlener).

 

 

Objectief gezien begrijp ik je reactie (het laatste gedeelte), ik ben ook een zeer redelijk persoon al zeg ik het zelf maar als iemand onbeschoft wordt en je spullen jat, zonder reden want ik heb altijd op tijd betaald, word ik ineens anders, dan kun je je misschien ook wel voorstellen.

Link naar reactie
  • 0

(...) dan kun je je misschien ook wel voorstellen.

 

Jazeker, zo bedoelde ik het ook niet. Ik zou het persoonlijk niet zo doen omdat het een hoop gedoe zou kunnen opleveren.

Ik vind het op zich niet zo verkeerd wanneer een goederenleverancier een factuur stuurt voor goederen die iemand uit zichtzelf uit zijn magazijn haalt. Lijkt mij ook niet echt ongebruikelijk, eerlijk gezegd.

 

Maar in dit geval, gezien er kennelijk een conflict op de achtergrond speelt, is het misschien niet zo simpel.

Link naar reactie
  • 0
Het gaat er juist om dat ik wil bewerkstelligen dat hij met de materialen (ik kan ze wel gebruiken maar is niet echt nodig) blijft en ik de facturen niet hoef te betalen.
Was je dit wellicht al van plan en had hij de indruk gekregen dat jij hem niet zou gaan betalen?

 

Ik denk dat je er beter aan doet om zaken op te lossen dan om zaken op de spits te drijven. Waarschijnlijk willen jullie beiden liever zonder slepende conflicten gewoon los van elkaar verder aan het werk kunnen...

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Samenvattend:

De relatie is al ontwricht. Immers hij heeft jouw spullen in beslag genomen zonder enige toezegging, danwel juridische grondslag. En dat noemen we dan inderdaad diefstal !

Echter de politie doet daar, behalve de aanklacht op papier zetten, niets mee. En jij wil het liefst de materialen wegschrijven tegen de factuur die jij nog aan hem moet voldoen. Voor dit laatste zul jij je redenen hebben, alhoewel je toch ook weer nieuwe materialen aan moet schaffen(wellicht kosten die minder dan de factuur die nog voldaan moet worden?)

 

In ieder geval.. Je wilt verder niet teveel gedoe!? Dan lijkt mij dit toch de beste oplossing:

Hij wil nu de spullen in bewaring nemen totdat de facturen zijn betaald.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.