• 0

Onduidelijke koopvoorwaarden en geen annulatie mogelijk.

Vandaag heb ik 1000 magneetstickers besteld bij AliExpress.

Het zag er op het eerste zicht veelbelovend uit en plaatste de bestelling.

Nadat het ontwerp had doorgestuurd kreeg ik het bericht dat mijn bestelling het dubbele ging kosten.

Deze prijs was meer dan dat ik hier plaatselijk zou betalen, dus wenste ik de bestelling annuleren.

De verkoper wilde de bestelling niet annuleren en gaat me nu iets toesturen wat ik helemaal niet besteld heb en waar ik helemaal niets mee kan doen.

De magneetstickers die hij nu gaat toesturen zijn maar de helft van de afmeting die ik gevraagd heb, waardoor de tekst helemaal niet meer leesbaar is.

 

Zelf heb ik al vele malen besteld via Ebay, Amazon en andere internationale sites, en steeds voorzagen ze in een duidelijk koopproces om zoveel mogelijk moeilijkheden te vermijden.

AliExpress doet dat niet, waardoor de klant blijft zitten met zijn onbeantwoorde klacht,...en een kredietkaart die gedebiteerd is.

Nooit meer AliExpress.

Order NO:63903386549407

AliExpress.thumb.jpg.4ed6ce1caf3a14ccb218d1cc708388d9.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Jan,

 

Welkom op HL.

 

Er zijn maar 2 manieren waarop je veilig geld overmaakt naar een leverancier die zijn spullen aanbiedt in AliExpress en dat is Paypal en Escrow. Alleen daar heb je de kans je geld terug te krijgen als er iets niet klopt.

 

Gebruik nooit Moneygram of Western Union omdat je niet weet aan wie je betaalt. In vele gevallen is dan je geld weg en hoor je nooit meer iets.

 

Geld gewoon per bank overmaken kan, maar het is niet herroepbaar. Je weet dan wel aan wie je hebt overgemaakt maar dat is dan ook het enige.

 

Betaling met credit card is eveneens niet aan te bevelen omdat je niet weet waar je gegevens terecht komen en je misscien later nog wel eens voor verrassingen zou kunnen komen staan.

 

Misschien kun je de betaling met CC door je bank laten annuleren. Mogelijk kunnen ze je helpen omdat het nog maar een paar uur geleden is dat je de transactie hebt gedaan. Neem dus contact op met je bank.

 

Nog een keer voor iedereen die bij Chinese leveranciers wil bestellen: Als ze geen Paypal of Escrow accepteren, doe dan geen zaken met deze leverancier. Accepteren ze het wel maar komen dan ineens met een of ander smoesje dat het met deze order nou net niet gaat via Paypal of Escrow, haak dan meteen af. Ze willen je oplichten.

 

Succes

 

René

 

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

...Het zag er op het eerste zicht veelbelovend uit en plaatste de bestelling.

Nadat het ontwerp had doorgestuurd kreeg ik het bericht dat mijn bestelling het dubbele ging kosten.

 

...De magneetstickers die hij nu gaat toesturen zijn maar de helft van de afmeting die ik gevraagd heb, waardoor de tekst helemaal niet meer leesbaar is...

Hierop is overeenkomst recht van toepassing. Voor een overeenkomst is er wilsovereenstemming (=alle partijen moeten het willen) nodig.

 

Als je geweten had dat:

* de afmeting de helft zou zijn, of

* de prijs het dubbele

dan had je nooit de bestelling geplaatst. Er is dus geen wilsovereenstemming. En dus geen overeenkomst. En dus geen verplichting te betalen. Dus je klacht zal bij Mastercard wel kans maken. heb je wel toevallig een bevestiging van de bestelling? Iets waarop staat hoe het eruit gaat zien?

 

Blijf wel met de verkoper in gesprek, en blijf aangeven dat je dit product niet wilt, en vooral dat je dit niet besteld hebt. En weiger de aflevering - dan gaat het terug en in sommige gevallen betekend dat ook dat je je geld terug krijgt. Als je het aanvaardt, dan is het 'geleverd', en ben je betalingsplichtig en dan moet je gaan klagen over de levering.

Link naar reactie
  • 0

Nog een keer voor iedereen die bij Chinese leveranciers wil bestellen: Als ze geen Paypal of Escrow accepteren, doe dan geen zaken met deze leverancier.

 

Niet helemaal mee eens, maar wel 'veilig' om zo te werk te gaan.

 

Accepteren ze het wel maar komen dan ineens met een of ander smoesje dat het met deze order nou net niet gaat via Paypal of Escrow, haak dan meteen af.

 

Wel helemaal mee eens; als de afspraken veranderen, stop met onderhandelen, zoek een andere leverancier.

 

Ze willen je oplichten.

 

Op het moment dat jij als koper zijnde zegt alleen Paypal te willen gebruiken kun jij ook de oplichter zijn. Paypal beslist namelijk in 90-95% van de claims in het voordeel van de koper. Ik kan me dus vanuit de verkopende partij ook voorstellen dat ze aangeven niet met Paypal te willen werken.

 

ChinaTradeConsult

 

Kort door de bocht; import, zeker vanuit Azië, is een vak an sich. Garanties zoals deze in Nederland/Europa gelden zijn er niet, en als je een fout constateert na levering ben jij (als kopende partij) vaak simpelweg de sjaak; je zoekt maar uit hoe je het oplost.

 

Ondervind je er problemen mee, schakel dan een bedrijf zoals dat van René in om je te helpen (of een vergelijkbaar bedrijf). Vaak zul je merken dat het prijsverschil tussen zelf inkopen (en alles zelf regelen, met alle risicos van dien) niet opweegt tegen de voordelen.

 

Wel zelf doen is echt doorzetten en ook de tegenslagen accepteren. Zelf ben ik al een kleine 20 jaar bezig met productie en import vanuit het buitenland, en nog steeds komen we hier en daar een bultje in de weg tegen.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

TomV72, Het is pas na betaling dat de verkoper moeilijk ging doen en heb hem dan ook proberen duidelijk te maken dat ik niet het dubbele wou betalen, of ik geen magneetstickers wou die maar de helft van de grootte waren. Maar dat viel in dovemansoren, en nu staat op de site van AliExpress ; "Shipped"

Hier voeg ik nog een communicatie bij van de verkoper.

AliExpressx.thumb.jpg.70379428f699f662267d2ee1bb9e43f8.jpg

Link naar reactie
  • 0

Hierop is overeenkomst recht van toepassing. Voor een overeenkomst is er wilsovereenstemming (=alle partijen moeten het willen) nodig.

Dat werkt met chinezen wel even wat anders. Bovendien, hoe wil je je recht gaan halen voor een order van USD 180,- bij een leverancier die 9.500km ver weg zit? Ook al zou het USD 18.000,- zijn is het heel erg moeilijk en alleen met dure advocaten in China mogelijk. En daar is het dan nog zo, dat ieder zijn eigen advocaat betaalt, of hij nu wint of verliest.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Ondervind je er problemen mee, schakel dan een bedrijf zoals dat van René in om je te helpen (of een vergelijkbaar bedrijf). Vaak zul je merken dat het prijsverschil tussen zelf inkopen (en alles zelf regelen, met alle risicos van dien) niet opweegt tegen de voordelen.

We kunnen niet altijd alle problemen oplossen. Zeker niet als je met echte oplichters te maken hebt gehad. Bij problemen met een leverancier in AliExpress heb je (beperkte) mogelijkheden zelf nog wat op te lossen. Kun je het daar niet oplossen, is het de vraag of het alle moeite wel loont. Voor een order van USD 180,- bv loont het de moeite niet een derde partij in te schakelen. Daarvoor zijn de kosten gewoon te hoog. Vandaar ook dat ik probeer preventief te werken en af en toe hier op algemene problemen en risico's voor startende ondernemers en "beginnelingen" met het importeren uit China te wijzen.

 

Groet

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

charlottehigher, op AliExpress is het niet mogelijk om via PayPal te betalen. Eerlijk gezegd was ik altijd een beetje huiverig om op de site van AliExpress iets te kopen. Maar sinds de grootste beursintroductie ooit van Alibaba - wat de overkoepelende organisatie is van AliExpress - wou ik het toch proberen.

Ik kan nog steeds niet geloven dat Alibaba met zulke gebrekkige kopersbescherming is kunnen uitgroeien tot zulke 'corporate megadont'.

Link naar reactie
  • 0

Richard, zaken doen is altijd een beetje gokken. Hoe groter de gok, hoe groter de winst kan zijn.

 

Maar met AliExpress zijn de kansen dat het mis gaat voor mij toch iets te groot. Voor zeer kleine bedragen kan je het misschien nog proberen, maar dan zijn het meestal prullen zonder veel waarde.

Link naar reactie
  • 3

Ik ben er voor Jan eens ingedoken en heb een hele discussie met Jack gehad. Het heeft me precies een uur tijd gekost om dan eindelijk toch nog iets te bereiken. Of Jack nu woord houdt is nog de vraag maar het lijkt erop dat Jan toch gaat krijgen wat hij wil en dat zonder bij te betalen.

 

Ik zal die discussie hier als PDF aanhangen omdat het misschien voor sommigen handig is te weten hoe je zoiets het beste aanpakt als het je overkomt. Let wel, dat ik dit nu gedaan heb is een uitzondering. Voor een order van USD 180,- loont het echt de moeite niet daarvoor een bemiddelaar in te schakelen. Bombardeer me nu svp niet met soortgelijke problemen voor kleine orders want ik kan die echt niet allemaal pro Deo gaan doen.

 

Groet

René

 

PS. Jan hou ons SVP op de hoogte.

DOHO_Chat_Jack.pdf

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Ik heb laatst ook een order proberen te plaatsen via alibaba.

 

Voor een partij zonnebrillen met CE en UV400

Maar ik had al snel door dat er meer handelaren op alibaba zitten die je een poot willen uitdraaien dan mensen die recht toe recht aan zijn dan al niet over het taalgebruik te spreken. Ze spreken weliswaar chinees maar ze verwoorden over het algemeen hun services zo algemeen mogelijk.

 

Ik heb nu al wel 10 verschillende CE certificaten in de mail gekregen maar een legitieme zat er niet tussen.

Link naar reactie
  • 0

Nou, dit is voor mij nu een verrassing. Jack heeft er blijkbaar toch nog eens een keer goed over nagedacht.

 

Hij kiest nu toch eieren voor zijn geld en stort het geld terug. Destebeter want dan weet je ook zeker dat je geen slecht product gaat krijgen.

 

Ik begrijp dat je in zaken 'hard' moet zijn maar er bestaat nog steeds zoiets als 'goed fatsoen' en zakenpartners zich aan gemaakte afspraken houden.

Blijkbaar is het in China nog steeds een Doggy-Dog-World, waar enkel het recht van de sterkste primeert.

 

Nogmaals dank.

Link naar reactie
  • 0

In tegenstelling tot wat je vaak hoort, is China een geweldig land om zaken te doen. Het is echt niet zo dat elke chinese zakenman een oplichter is. Maar wat je je bij het zakendoen moet realiseren is het volgende:

 

De manier van het zakendoen is bij chinezen onder elkaar volledig verschillend van hier. Niet iedere Chinees kan zich aan onze gebruiken aanpassen en niet iedere westerling kan zich aan de chinese cultuur aanpassen. Het vinden van een gulden middenweg is vaak erg moeilijk voor beide partijen.

 

Niet iedere sales (die vaak net van school komt) beheerst de engelse taal zo goed als wij. Dat veroorzaakt veel misverstanden.

 

En natuurlijk heb je in China ook oplichters. Die hebben het wel erg gemakkelijk omdat de "klant" 9.500km ver weg zit en voor kleinere bedragen echt niet naar China gaat of deskundige hulp zoekt als hij bedrogen wordt. Bovendien gaat het daar net als hier. De politie zal het, als je geluk hebt, wel noteren als je daar aangifte doet, maar er daarna geen halszaak van maken om de oplichters aan te pakken. Daarvoor zijn er ook teveel.

 

Je kunt gerust zaken doen met chinezen. Je moet alleen dubbel op je hoede zijn omdat je weinig mogelijkheden hebt om verhaal te halen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.