• 0

Mode.. gat in de markt! Maar durf niet

Hoewel ik niet in de mode wereld zit heb ik altijd wel een goede neus gehad voor een 'niche' in de modebranche. Dat betekende eigenlijk heel eenvoudig: Ik had een behoefte voor een bepaald artikel, ging op zoek, artikel is nergens te krijgen. Mijn oplossing tot nu toe is geweest, zelf laten maken. Bij alle artikelen is het tot nu toe zo geweest dat de mode er een jaar later zelf mee kwam en het een algemeen modebeeld werd en het dan ook overal te verkrijgen was. Nu zit ik weer in dezelfde positie. Het artikel is niet te verkrijgen in Nederland terwijl het een 'algemeen' modeartikel zou moeten zijn die modemerken eigenlijk zouden moeten produceren. Alleen... niemand heeft eraan gedacht.. Laat ik het nu weer voor mezelf maken bij een coupeuse of zou ik 'groter' moeten denken?

Omdat ik al eerder een nieuw concept heb opgezet ( niet in kleding maar speelgoed) ben ik ook bang om groot te investeren en dat een winkel als de hema of andere copieeermachines het in een paar maanden goedkoper en groter op de markt kunnen zetten. Dat is me dus al eerder overkomen.

Via een naaiatelier zou ik de eerste lijn kunnen opzetten, ben bekend met de modebeurzen. weet ook hoe ik het via bladen reclame zou moeten/kunnen maken, Zijn altijd in voor een goed produckt en concept. Maar... zoals ik al zei. De copieermachines werken sneller en goedkoper. Dat betekend voor mij veel werk en een schouderklopje omdat ik het 'gat' opvul met een goed produckt en ik schiet er niets mee op. Ben alleen een stuk armer.

Wie heeft advies voor me?

Groeten Ingrid

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ken die mode branche niet zo, mar als ik een ide zou hebben, zou ik denk ik:

 

- Kijken of er geen westrijden in die mode branche zijn:-)

 

- Contact zoeken met een mode ontwerper c.q. die ook distribueerd. Ik heb ooit vooor een opdracht bij MoreFashion (voorheen) Tineke Mode gewerkt, daar zaten ze te brainstormen over de nieuwe kleurtjes en de collectie. Als je daar aan klopt en zegt ik heb een leuk idee, maar als het aan slaat wil ik daar een geld bedrag voor, is daar volgens mij wel een mouw aan te passen.

 

Ja, zoek gewoon eens wat contacten in die mode branche en zoek uit hoe ze met ideeën om gaan?

 

Volgens mij zijn er mensen die hier hun geld mee verdienen! Freelance ontwerpers toch!

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Wil je je belevenissen voor wat betreft het speelgoed verhaal uit de doeken doen? Kom zelf, op zoek naar originele denkspellen/puzzels, regelmatig dingen tegen waarvan ik denk dat het een rage zou kunnen worden. Een artikel dat dan nog niet in Nederland verkrijgbaar is. Dan is het steeds weer dubben, koop je klein in en kijkt wat het doet, koop je veel met het risico met veel voorraad te blijven zitten wanneer een grote speelgoedketen het ook leuk vindt en veel goedkoper in de markt zet.

 

VrGr

Het is geen topprestatie om nooit te vallen, maar om na het vallen weer op te staan.

Link naar reactie
  • 0

Met spelletjes is het toch een ander verhaal.. ik heb het speelgoed concept ( een winkel met alleen maar sprookjesartikelen) met de speelgoed ontwerpster van de Hema besproken tijdens een borrel. TE enthousiast ( er ligt een hele speelgoed wereld open om in productie te nemen) en een veilig gevoel omdat het speelgoed van de hema alleen op het Jip en Janneke gericht was. ( hoe naief en dom kun je zijn?) Terwijl wij in de eerste 6 maanden van de start van de winkel zitten

veranderd het speelgoedconcept van de Hema van jip en Janneke in het thema Sprookjes. Alle artikelen die ik tijdens de borrel genoemd had stroomden alle filialen van de Hema binnen. In HEEL Nederland.Terwijl wij prinsessen& dekbedovertrekken laten maken bij dure ateliers, ridderlampen bij groothandels had de Hema de hele winkel al vol liggen. Ben jankend de Hema uitgelopen toen ik na een jaar 130 sprookjesspeelgoed artikelen had geteld. De ontwerpster is ondertussen onderscheiden door de Hema voor haar concept. En wij waren een grote klantenkring kwijt die eerst NERGENS sprookjesartikelen konden kopen en nu voor een habbekrats even snel bij de Hema alles konden kopen. Het is nu 4 jaar geleden en ze teren nog steeds op het sprookjesthema. In de laatste folder wordt er zelfs verkleedkleding aangeboden voor ridders, prinsessen en piraten. Dus.... dat is mijn verhaal.

Over jouw verhaal ( spelletjes) las ik laatst een leuk artikel. Er is een nieuw spel ontwikkeld. De makers laten er 40.000 maken en staan hoopvol op de speelgoedbeurs in New York. Niet 1 exemplaar verkocht. Niemand kende het spel. Eigenlijk failliet. Maar toen besloten ze om ALLE coffee compagny's een exemplaar te sturen. Soort free trial. Aan de hand van de info in de doos konden ze bestellingen bij de leverancier plaatsen voor prive gebruik. Bingo. Zo'n heerlijk miljonairs verhaal. Krijgen het niet aangeleept en verkopen nu ook weer op de speelgoedbeurs in New York.

p.s. in nederland begint de cofee compagny ook overal fillialen neer te zetten.

Groeten Ingrid

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

door het toch wel veel gehoorde "wij zetten iets (klein) in de markt en een grote jongen gaat er met de winst vandoor" zou je haast de neiging krijgen om direct exclusieve importeursrechten aan te schaffen (indien mogelijk) maar ja dat lijkt mij ook zo'n sprong in het diepe.

 

VrGr

 

Het is geen topprestatie om nooit te vallen, maar om na het vallen weer op te staan.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ingrid,

 

Jouw verhaal komt bij bekend voor. Vorig jaar dat mijn bedrijf minder ging had ik ook een idee voor een kledingstuk die als basis dient en eigenlijk overal verkrijgbaar zou moeten zijn. Ik heb echt stad en land afgezocht en tot op heden kan ik het nog steeds niet vinden.

 

Heb toen een plan opgezet om het te gaan laten produceren, maar ik ben vast gelopen omdat ik toen al tegen mijzelf zei ik moet een label opzetten anders ben je het kwijt. En aan een label hangen toch een paar kledingstukken.

 

Kortom; bedenk/creeer een naam voor jouw kledingstuk (label) waar mensen voor uit hun bed rollen om het te hebben. Zet dit in de markt met een goede prijs kwaliteit verhouding. Je kunt deze hype van te voren al gaan aanwakkeren door de pr en media in te duiken. Alle modebladen gratis een kledingstuk te geven waarbij ze wel een redactioneel verhaal aan jouw merk wijden. Geef BN'ers een kledingstuk en bedenk net zoals bij de coffee shop ook zo'n trial maar dan gericht op jouw produkt.

 

Op deze manier kan het wel overgenomen worden door de andere winkels maar dat werkt dan niet als het merk de overhand heeft genomen. Op deze manier kun je al jouw kledingstukken op de markt gaan brengen.

 

Ik wil wel met je brainstormen hoor hier bij HL om een gave naam te bedenken en wellicht kun je mijn idee ook uitbrengen dan koop ik het bij jou ;D

Hang al zo'n 10 jaar rond op internet en verdien er een leuk zakcentje mee :-))))

 

Freelance secretaresse nieuws

http://www.secretaresse-nieuwtjes.nl

Link naar reactie
  • 0

hoi Ingrid

 

Ik denk toch dat je het in eigen regie moet houden en op zoek moet gaan naar de juist productie kanalen.

 

Misschien kan ik je daar bij helpen.

 

Ik ben zelf naar jaren productie ervaring bezig een firma op te zetten die zich dienstverlenend richt op de kleding branche. Het is mij dus niet tedoen zelf een kleding merk op tezetten maar juist vanuit mijn ervaring en kontakten in oa. China en India ondersteuning te bieden

 

Ik ben daarom erg benieuwd of vanuit jou ervaring gezien dit een goed concept zou zijn

 

Groetjes

Indirect (olaf)

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Denise,

 

Wat jammer dat je niet hebt doorgezet.Mijn probleem is juist dat ik heel goed weet hoe ik het aan de man moet brengen. Maar het blijft tricky als warenhuizen het veel goedkoper kunnen produceren, en ik geloof niet zo in exclusieviteit. Liever half nederland zo'n ding dan een paar juppen die het merk zo leuk vinden.

We houden contact.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Olaf,

Ik heb weer gehoord dat de kleding productie uit china aan banden wordt gelegd, toch?

Ik weet dat bepaalde bekende kinderleding merken werken met 'een tussenpersoon'. Dat schijnt vrij goed te gaan. Probleem is wel,.. meteen vrij grote aantallen.

Het verhaal van Perry, ..aankloppen bij een bedrijf met een goed idee lijkt me dan weer prettig-er.

Weet het gewoon niet. Plan zit al een jaar in 'de planning' ben al op zoek naar stof, patroon etc. Maar zet de stap niet.

Groet ingrid

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ingrid

 

Sorry reageerde te snel

 

Het is niet zo dat de Chinese overheid een export maatregel in het leven geroepen heeft, maar heeft ook met ingang van dit jaar het quota system gestopt.

Het is nu wel wachten op een tegen reactie van uit Europa. De eerste zijn ne de Turken die hun eigen markt een beetje beschermen.

Verder zijn de dremples juist minder groot geworden omdat je niet meer met cooperaties te maken hebt en je dus zaken kan doen met een ieder die een Export licentie heeft.

Over de aantallen is het altijd vechten maar er zijn ook kleinere leveranciers te vinden, en er is ook altijd een mouw aan te passen.

Het is alleen zo alles valt en staat met relaties.

 

Maar heb je ook eens aan India of oost europa gedacht.

Productie technisch is elk probleem op te lossen

 

Groetjes

Olaf

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Olaf,

 

eerst even reageren op ander berichtje

 

Zorg dat je het groot winkel bedrijf voor blijft

en zoek naar de goedkoopste productie kanalen

 

Dat kan... als je in grote aantallen besteld zoals zij kunnen doen.

 

Het lijkt mij juist zo heerlijk om het 'productie proces' goed in de gaten te houden en dan is turkije ietje dichterbij.

 

ingrid

Link naar reactie
  • 0

Hoi Denise,

 

Wat jammer dat je niet hebt doorgezet.Mijn probleem is juist dat ik heel goed weet hoe ik het aan de man moet brengen. Maar het blijft tricky als warenhuizen het veel goedkoper kunnen produceren, en ik geloof niet zo in exclusieviteit. Liever half nederland zo'n ding dan een paar juppen die het merk zo leuk vinden.

We houden contact.

 

Ingrid ga gewoon beginnen en doe het klein dat geeft zekerheid en zelfvertrouwen. Op die manier komen er vanzelf kansen op je pad die je een richting geven. Op deze manier heb je niets te verliezen. Zoals ik jouw verhaal lees zit het allemaal wel goed. Vergeet niet ANGST is je slechtste raadgever GEWOON DOEN!

Hang al zo'n 10 jaar rond op internet en verdien er een leuk zakcentje mee :-))))

 

Freelance secretaresse nieuws

http://www.secretaresse-nieuwtjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Ingrid,

 

Bij de nieuwsitem wordt verwezen naar de volgende link: http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=49605

 

Wellicht dat dit iets voor je kan zijn. Mijn vrouw heeft zelf al eens kleding laten maken in Sri Lanka. Goede kwaliteit en vakmanschap, mooie stoffen, lage prijs. Je zou kunnen helpen met de wederopbouw van een getrofen gebied door daar een atelier te openen en je werk hier te verkopen. De KvK kan je wellicht verder helpen aan contacten in het kader van deze actie.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Na alles gelezen te hebben, ..en ik ben nog niet klaar om alle links te bekijken misschien toch liever via een dealer-agentschap dan zelf naar verre landen reizen.

Olaf hoe ver ben jij met de ontwikkelngen van je bedrijf?

 

Groeten Ingrid

Link naar reactie
  • 0

hoi Ingrid

 

Ik ben aardig op de rit. ben op het moment mijn webside aan het schrijven.

Zodat ik mogelijke klanten beter kan benaderen.

Mocht je intresse hebben laten we dan even kontakt hebben.

Dan kan ik je meer vertellen over de mogelijkheden van mijn bedrijf.

 

groetjes

Olaf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.