• 0

Kettingbotsing gehad, maar tegenpartij rekt schade-uitkering... Mag dat?

Verzekeringen, mijn favorieten bezigheid >;(

 

Iets meer dan 2 weken geleden ben ik betrokken geraakt bij een kop/staart botsing.

Een koeriersdienst vondt het nodig om op volle snelheid op een file in te rijden.

 

Mijn bus is economisch total loss verklaard door een schade expert (door ons aangestuurd, omdat de veroorzaker dit niet wilde).

De tegenpartij weigert nu uit te keren omdat ze wachten tot de ander partijen (de auto's voor mij) allemaal een claim hebben ingedient. De tegenpartij wil het als 1 schade behandelen.

Van 1 partij verwacht ik niet dat daar een schade formulier van komt. De auto was voor het ongeluk al niet veel meer waard. En tegen advies van de politie en garage is hij wel gewoon door gaan rijden. De schade die hij daarmee veroorzaakte is waarschijnlijk groter dan dan schade die er was veroorzaakt.

 

Hoelang mag de tegenpartij dit blijven rekken?

 

Je mag maar 14 dagen een auto huren, waarvan je vervolgens maar 75% uitgekeerd krijgt. (dit vanwege kostenbesparing op eigen transportmiddelen)

De rechtsbijstand wil alleen maar brieven blijven sturen naar de tegenpartij, maar ondertussen zit ik zonder vervoer en mag ik vanaf a.s. zondag ook niet meer huren.

 

Ik snap niet dat een tegenpartij, die duidelijk fout is geweest, de zaak zo mag rekken en vervolgens mij in financiële problemen kan helpen.

Iemand een advies?

 

(Edit: titel verduidelijkt)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou dan in ieder geval de extra kosten die door de vertraging worden veroorzaakt alsnog meenemen in de claim. Verder is het toch vaak er bovenop blijven zitten en vinger aan de pols houden, ben ik bang...

Sterkte!

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Alleen de huur mag maximaal 14 dagen (weet niet precies waarom, maar dit kom ik de diverse websites tegen.)

 

Ik ben er in mijn zoektocht op internet wel achter gekomen dat dit lease bedrijf heel vaak maanden lang het geld vast houdt.

 

Is het toegestaan om, als het werkelijk heel lang blijft duren, naar het bedrijf, waar de veroorzaker werkte, te gaan, om te vragen of zij er spoed achter willen zetten?

Link naar reactie
  • 0

die 14 dagen huur is niet heilig maar inderdaad wel een soort standaard termijn die altijd vergoed word omdat je nu eenmaal tijd nodig hebt een vervangende auto te kopen, maar als er omstandigheden zijn waardoor langer huren noodzakelijk is dan kun je de tegenpartij daar ook voor aansprakelijk stellen, het is als het ware een extra claim die je moet neerleggen.. het handigste is als je een tussenpersoon hebt die dat regelt..

het lijkt mij dat als de tegenpartij de schade uitkering uitstelt omdat niet alle gegevens hebben dat zij dan uiteindelijk ook de extra huurkosten moeten vergoeden omdat die vertraging niet aan jou te wijten is, struikelblok is natuurlijk dat zij nog geen schuld erkennen omdat ze op info van een van de partijen wachten en dus ook nu nog niet gaan toezeggen te zullen betalen. Je zult vermoedelijk dus met de onzekerheid blijven zitten of de huurkosten wel volledig vergoed gaan worden.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Vergeet niet dat je ook een verantwoordelijkheid hebt de schade die je lijdt te beperken. Die periode van twee weken is reëel omdat je in die periode kunt bepalen of je gaat repareren of vervangen. Daarna maak je die keuze en neemt de schade alleen nog toe met de rente.

 

Dat neemt overigens niet weg dat je kunt overwegen in kort geding een voorschot te vorderen. Mogelijk dat de druk daarvan al voldoende is om het voorschot te betalen.

 

Voor de toekomst: bij een meer uitgebreide dekking bij je eigen verzekeraar, heb je dit soort gezeur niet, omdat je eigen verzekeraar de schade aan jou vergoedt. Maar dat is iets dat je verzekeringsadviseur je beter uit kan leggen dan dat ik dat kan.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet all risk verzekerd, dat is met bestelbussen alleen interessant met bussen van max 3 jaar oud.

 

Ik weet al wat ik wil, hij is zo ver kapot dat total loss, de enige optie is. Maar ik mag niets met het wrak zolang de verzekeraar geen officieel standpunt heeft ingenomen.

Ik heb alleen even geen 20.000 op de bankrekening om een ander te kopen.

 

Dat kort geding ga ik morgen meteen aanvragen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Ik ben niet all risk verzekerd, dat is met bestelbussen alleen interessant met bussen van max 3 jaar oud.

 

Ik weet al wat ik wil, hij is zo ver kapot dat total loss, de enige optie is. Maar ik mag niets met het wrak zolang de verzekeraar geen officieel standpunt heeft ingenomen.

Ik heb alleen even geen 20.000 op de bankrekening om een ander te kopen.

Heb jij door dat je jezelf ontzettend tegenspreekt? Als je wel een uitgebreidere dekking had gehad, had je nu geen problemen gehad.

 

Overigens hanteer ik bij de keuze wel/niet verzekeren altijd de vraag of ik het risico zelf kan dragen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jasper,

 

Binnen twee weken wa erkend, schade vastgesteld en uitgekeerd is wel een beetje optimistisch.

In het geval van een kettingbotsing is het allemaal nog iets gecompliceerder omdat ook de -door jou veroorzaakte schade- verhaalt moet gaan worden.

Ondanks dat het voor jou als betrokkene simpel lijkt.

 

Dat er niet wordt getaxeerd voor de aansprakelijkheid erkend is lijkt me niet meer dan logisch.

Zelf een expert inschakelen bespoedigd dit proces niet en met een beetje pech word dat niet vergoed.

 

De eigenaar/ gebruiker of lease maatschappij achter de broek aan zitten lijkt mij in dit stadium volstrekt zinloos.

 

De afweging om dit risico al dan niet af te dekken maak je toch zelf? Begrijp niet dat je de afweging door een ander laat maken.

 

Resumé morgen bellen met verzekeraar en vragen of nav het schadeformulier de aansprakelijkheid erkent kan worden.

Antwoord op schrift vragen met toelichting als deze afgewezen wordt.

 

Van nodeloos rekken lijkt mij nog geen sprake. Succes!

Link naar reactie
  • 0

Het is inmiddels 3 weken, de expertiseexpert wordt gedekt door de rechtsbijstand, dus die kosten mogen ze zelf proberen te verhalen.

 

Als ik niet zelf een expert had ingeschakeld, hadden ze waarschijnlijk nog niemand gestuurd. Volgens mijn laatste gesprek met de verzekeraar, blijkt dat er nog niet eens een dossier nummer is gemaakt.

 

De keuze heb ik inderdaad zelf gemaakt, wat niet wil zeggen dat ik mijn geld niet wil hebben.

 

Morgen maar weer gaan bellen. Bedankt voor de tip.

 

Ik heb mezelf voorgenomen, om alle partijen te blijven bellen, als de drukte het toelaat.

De verzekering van de tegenpartij om te vragen wanneer het in behandeling genomen gaat worden.

De rechtbijstand, om te vragen of zijn de tegenpartij achter hun broek wil blijven aanzitten.

En tenslotte mijn tussenpersoon om te vragen of hij de DAS en de tegenpartij achter hun broek aan wil zitten.

Ik wil het nodeloos rekken proberen te voorkomen, gezien de verhalen op internet zullen ze het wel proberen.

Link naar reactie
  • 0

Als je een bestelbus nodig hebt om je werkzaamheden te kunnen blijven uitvoeren, kun je volgens mij je energie beter steken in de aanschaf van een tweede/derdehands busje van een paar duizend euro. Voorlopig kun je dan gewoon blijven ondernemen en de afhandeling afwachten. Dat oeverloos blijven bellen wekt alleen maar irritatie bij de betreffende partijen.

 

Ik neem aan dat je toch wel een paar duizend euro liquide middelen achter de hand hebt voor noodgevallen?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Daar had ik zelf ook aan gedacht, maar een bus moet zo aangepast worden om podiumkarren te kunnen vervoeren, dat die kosten neit bij een paar 1000 euro blijven.

Denk hierbij aan een vaste oprijplaat, vrachtwagenstrip om de karren vast te zetten en een minimale afstand van 200cm tussen de wielkast en tussenschot.

Vooral dat laatste zorgt er voor dat er weinig tot niets is op de tweedehands markt.

 

Dat mensen geirriteerd worden kan best, dat ben ik ook.

Vandaag wel voor elkaar gekregen dat DAS een aangetekende brief heeft gestuurd, waarin men eist dat binnen 5 werkdagen het dossier in behandeling wordt genomen door de tegenpartij en dat men binnen 10 werkdagen moet aangegeven of men de schuld aanvaard.

Tevens is daar, ondanks dat de tegenpartij die ook al heeft, een kopie van het politierapport, het expertisserapport als de schadeformulieren toegevoegd.

 

Daarnaast is de partij waar wij tegen aan zijn gereden gevraagd om binnen 5 dagen te laten weten of er een claim komt. Juridisch kunnen we hier verder niets mee, er zijn geen afspraken over de tijd waarin een claimingedient kan worden. Er is wel een verjaringsregeling, maar datd uurt veel te lang.

 

Helaas was een voorschot niet mogelijk, omdate rnog geen dossier is.

 

Er lijkt nu wel iets van schot in te zitten. Bedankt voor de tips.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.