• 0

Verlies 2013 verrekenen met IB 2014?

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals mijn favoriete docent belastingrecht zegt: "dat hangt er van af".

 

Het hangt onder andere af van de vraag of je nog andere inkomstenbronnen had in 2013, en of je inkomen had in 2010, 2011, 2012. Het hangt er ook een beetje vanaf wat je precies bedoelt met 'het verlies wat in in 2013 had'. Het hangt er ook vanaf of 2013 het eerste jaar van je onderneming was en hoe je onderneming er in 2013 uit zag.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Zoals mijn favoriete docent belastingrecht zegt: "dat hangt er van af".

 

Het hangt onder andere af van de vraag of je nog andere inkomstenbronnen had in 2013, en of je inkomen had in 2010, 2011, 2012. Het hangt er ook een beetje vanaf wat je precies bedoelt met 'het verlies wat in in 2013 had'. Het hangt er ook vanaf of 2013 het eerste jaar van je onderneming was en hoe je onderneming er in 2013 uit zag.

 

Ik ben halverwege 2013 gestart met mijn eenmanszaak en heb toen geïnvesteerd waardoor ik op een verlies kwam voor 2013. Dit verlies is bij de inkomstenbelasting verrekent met de inkomsten uit mijn bijbaan. Dit samen is het totale verzamelinkomen 2013. Voor het verzamelinkomen voor 2013 had ik evengoed nog een aardig verlies. In 2010,2011,2012 heb ik geen inkomen gehad. Ik had ergens gehoord dat het mogelijk was om het verlies van 2013 dan als aftrekpost/kosten te verrekenen met de inkomstenbelasting 2014.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat doet de belastingdienst automatisch. Maar het is wel goed om even op te letten dat het inderdaad gebeurt.

 

Ik weet overigens niet over wat voor investeringen je het hebt, maar soms moet (of mag) je dingen die je voor je onderneming koopt op de balans zetten, in plaats van ze ineens ten laste van de winst te brengen.

 

Dat "(of mag)" slaat op de omstandigheid dat een verlies niet altijd voordelig is: het kan aantrekkelijk zijn om juist een bescheiden winst te laten zien, omdat je dan effectief gebruik kunt maken van de heffingskortingen en ondernemersfaciliteiten. De MKB-winstvrijstelling werkt bijvoorbeeld negatief bij een verlies en de heffingskortingen schuiven niet door: bij een kleine winst betaal je nu geen belasting en in een later jaar misschien wel minder, omdat je dan alsnog met de afschrijvingen je winst kunt verlagen.

 

Maar uiteraard is dat afhankelijk van de situatie en verschilt het van geval tot geval.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.