• 0

Welk BTW tarief hanteren bij doorverkoop onder 0% hoofddienst?

Ik had een theoretisch vraagje over BTW op producten. Stel ik biedt zorg aan welke vrijgesteld is van BTW. Voor het gemak, huishoudelijke ondersteuning.

 

Deze hoofddienst valt dan onder het 0% BTW tarief valt.

 

Nu komt het wel eens voor dat ik aankopen moet doen waar 21% BTW op zit. Denk aan tickets voor een evenement of boodschappen. Dit zijn echter wel aankopen die direct met de geleverde hoofddienst te maken hebben. Normaliter betaal ik ze met de pinpas van de persoon waaraan ik zorg lever maar soms komt het voor dat ik het van mijn bedrijvenrekening betaal.

 

Nu is mijn vraag, mag ik de BTW terugvragen van de belastingdienst terwijl ik de aangekochte producten op de factuur zet tegen 0% BTW?

Immers, de aankopen zijn incidenteel en de hoofddienst is 0%. Bijdiensten volgen altijd de hoofddienst.

 

Ik zou denken dat het kan maar heb een vermoeden dat de belastingdienst dit niet leuk gaat vinden en je waarschijnlijk aan de hoogste boom gaan ophangen. :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je verricht (kennelijk) diensten die vrij van BTW zijn (niet "0% BTW", want dat is iets heel anders).

Dan doe je verder helemaal niets met BTW en je hebt ook geen BTW nummer.

 

Het zit iets complexer in elkaar. De geleverde dienst waar het om gaat is opvang van kinderen aan huis. De primaire taak is dus zorg leveren ter behoeve van de opvang. Maar bijtaken zijn ook huishoudelijke taken zoals bijvoorbeeld boodschappen of uitjes.

 

In de regel valt mijn dienst onder het BTW-tarief van 21% maar wanneer er een gastouderbureau (vanuit de overheid) tussen zit veranderd het 21% tarief naar 0%. Ouders maken hierdoor dus ook aanspraak op kinderopvangtoeslag om maar iets te noemen. Het bureau draagt eraan bij dat er niet gefraudeerd wordt en regels m.b.t. kindveiligheid nageleefd worden.

 

Afhankelijk of het opvangadres een bureau als tussenpersoon willen inschakelen is mijn tarief dus 21% of 0%. Normaliter is het zo dat langdurige zorg inschakeling van het bureau betekend, kortstondige zorg vrijwel niet.

 

Ik heb wel een BTW nummer overigens. Ik heb wel bezwaar moeten indienen want in eerste instantie was dit vrijgesteld van BTW.

 

Bedankt voor je tijd :)

Link naar reactie
  • 0

Altijd handig als je meteen het hele verhaal vertelt, in plaats van een gedeelte:

 

Je verricht dus (kennelijk) zowel met BTW belaste als vrijgestelde prestaties (en nogmaals: niet "0% BTW").

Dan moet je de voorbelasting splitsen. Dat doe je als volgt:

 

- Wanneer de voorbelasting betrekking heeft op zaken die rechtstreeks gebruikt worden voor de vrijgestelde activiteiten, dan is deze in zijn geheel niet te verrekenen.

- Wanneer de voorbelasting betrekking heeft op zaken voor die rechtstreeks gebruikt worden voor de met BTW belaste activiteiten, dan kan je deze terugvragen/verrekenen.

- Wanneer de voorbelasting betrekking heeft op overhead, dan moet je deze splitsen tussen de activiteiten op basis van de (cumulatieve) omzet (excl. BTW).

Link naar reactie
  • 0

Ok, dus:

 

-Aankopen die gedaan worden voor mijn diensten die vrijgesteld zijn, daarvan kan het BTW niet teruggevorderd worden.

 

-Aankopen die gedaan worden voor mijn diensten waarvan er BTW afgedragen moeten worden, kan de BTW wel teruggevorderd worden.

 

Begrijp ik hem zo goed?

 

Over het derde punt heb ik dan nog een vraag. Onder overhead wordt waarschijnlijk ook brandstofkosten gerekend? Hoe verhoudt dit zich dan in dit verhaal?

 

Om het nog complexer te maken, het is een prive auto die ik voor zakelijk doeleinden gebruik. Ik begrijp dat normaliter de BTW teruggevorderd kan worden naar het percentage zakelijke kilometers gedeeld door totale kilometers. Wordt van dit percentage dan weer een percentage genomen op basis de omzet waarbij er wel en geen vrijstelling was van BTW?

 

Een rekensom:

 

Totale omzet €50.000 waarvan €40.000 vrijgesteld van BTW en €10.000 belast met BTW = 20% van totale omzet

 

 

7000 zakelijke kilometers / 10.000 totale kilometers = 70%

 

20% van 70% = 14% van totaal betaalde BTW op tankbonnen mag teruggevorderd worden?

 

Op andere artikelen die ik moet kopen (kantoorartikelen bijv.) mag ik maximaal 20% teruggevorderd worden?

 

Bedankt voor de uitleg!! :)

 

 

 

___________

[full quote voorgaand bericht verwijderd, is onnodige herhaling]

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het goed begrepen.

 

(klein dingetje: de belastingdienst vindt dat je de zakelijke kilometers met een 'sluitende kilometeradministratie' moet kunnen verantwoorden.)

 

(nog een klein dingetje: voor de overhead moet je eigenlijk bij elke aangifte kijken naar de werkelijke cumulatieve verhouding tot en met dat tijdvak. Dus de percentage zal elk kwartaal - of maand - anders zijn.)

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het goed begrepen.

 

(klein dingetje: de belastingdienst vindt dat je de zakelijke kilometers met een 'sluitende kilometeradministratie' moet kunnen verantwoorden.)

 

Thanks! Dit hou ik al bij dus zal verder geen probleem zijn.

 

(nog een klein dingetje: voor de overhead moet je eigenlijk bij elke aangifte kijken naar de werkelijke cumulatieve verhouding tot en met dat tijdvak. Dus de percentage zal elk kwartaal - of maand - anders zijn.)

 

Mag je ook simpelweg aan het eind van het jaar alles in 1 keer verrekenen? Het wordt allemaal anders zo erg omslachtig.

 

Dus met iedere oproep tot OZB aangifte aangeven dat ik niets aan te geven heb en bij kwartaal 4 alles in 1 keer verrekenen incl evt KOR-regeling etc.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.