• 0

faktuur voor huur betalingen winkeldpand?? of niet? [huur vrijgesteld van btw]

Beste profs,

 

Onlangs huurde ik van een particuliere eigenaar een winkelpand.

voorschot en huurgarantie heb ik eigenlijk betaald zonder factuur te krijgen( op basis van de gegevens in het huurcontract)

Nu informeerde de eigenaar naar een volgende huurbetaling.

Moet hij mij een factuur geven of heb ik die niet nodig?

Het betreft een huurbedrag vrijgesteld van btw betaling.

 

wie geeft advies......

 

 

[aanpassing: titel verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de volledigheid, huur is een brengschuld. Een factuur sturen is daarom geen verplichting. De indexeringsbrief daarentegen wel.

 

Wel is het handig om de huur separaat te betalen van de servicekosten. Je huurovereenkomst (en algemene bepalingen) kennen bepalingen wanneer je inhouding mag doen op de betaling. Door deze wijze van betaling, zul je nooit in een discussie terecht komen dat je onterecht huur hebt ingehouden.

 

Tip: zorg dat je tijdig je afrekening van de servicekosten ontvangt en controleer deze ook! De afrekening dien je namelijk wel jaarlijks te ontvangen.

Link naar reactie
  • 0

@Peter: De huur is vrijgesteld van omzetbelasting, dus mij dunkt dan ook van een evt. bijbehorende factuurverplichting vanuit die hoek.

 

Huh?

 

Wij hebben vanaf het begin vastgesteld dat je (normaal gesproken) geen factuur krijgt voor huur, althans wanneer de huur (zoals in beginsel) vrijgesteld is van BTW (je kan overigens onder voorwaarden opteren voor belaste huur, maar dat terzijde - in dat geval moet de verhuurder uiteraard wel een factuur uitreiken, tenminste als het contract de factuur niet vervangt wat ook wel eens het geval kan zijn).

 

Ik vind de formulering "brengschuld" en " factuur sturen is daarom geen verplichting" ongelukkig (zelfs onjuist), omdat dit helemaal niet de reden is en omdat een 'brengschuld' nergens omschreven staat in de wet. Het gaat er namelijk om: de prestatie (huur) is vrijgesteld van BTW en dus geen verplichting tot een factuur uitreiken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.