• 0

Brief van curator klant

Ik kreeg een tijdje geleden een brief van de curator van een failliete (ex) klant met het verzoek of ik de openstaande vorderingen wilde indienen.

Dit toch maar even gedaan. Nu krijg ik vandaag een bevestiging dat mijn vordering voor een bedrag van € 109,87 op de lijst van voorlopig erkende concurrent crediteuren is geplaatst.

 

Echter ik had 2 vorderingen met totaal andere bedragen ingediend. Is hier nu al een soort van verdeelsleutel toegepast of heeft ie gewoon mijn vordering verwiselt met die van een ander? Wat is gebruikelijk in dit soort situaties? Het gaat in elk geval om flink wat minder dan wat ik ingediend had en verwacht niet nog wat terug te zien, maar gaat mij meer om hoe dit werkt.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gewoon bellen en vragen hoe het zit. De lijst van erkende concurrente crediteuren moet gewoon al jouw feitelijke vorderingen bevatten. Tenzij een deel van je vorderingen niet erkent is, maar ook daar mag je uitleg van verwachten. Misschien ook een idee om die hele lijst op te vragen.

 

Uiteindelijk zal de curator bepalen welk percentage van de vorderingen voldaan zal worden. Grappig is, dat de curator wél altijd zijn factuur betaald krijgt ::)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

yep, achteraan gaan. Die curator heeft het "rete druk" en de mensen welke het meest van zich laten horen (ook wel drammen/schreeuwen genoemd) krijgen vaak eerder het geld.

 

The pecking order is as followed:

 

1. de curator (als hij zijn uren niet kan verantwoorden wordt de doos vaker dan niet in de hoek gezet om officieel stof te gaan happen)

2. de belastingdienst (stom stom stom, want door een grote belasting schuld zou het wel eens zo kunnen zijn dat bedrijven further down the pecking order ook op hun neus gaan)

3. de rest (en hier geld dus: wie het hardst schreeuwt wordt als eerste gehoord)

 

Wat je ook zou kunnen doen is zelf met een discount naar de failliete ondernemer of curator gaan. "als je me xx% betaald scheld ik je rekening kwijt", de kans dat ze daar snel op ingaan is hoger.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er iets anders aan de hand is.

 

Voor wat betreft erkende vorderingen geldt het volgende. Volgens artikel 121 Faillissementswet worden de vorderingen die niet betwist worden opgenomen op een lijst van erkende schuldeisers. Van een erkende vordering staat de juistheid vast, d.w.z. dat deze door de schuldenaar niet wordt betwist. Hiermee is de positie van de schuldeiser duidelijk. Hij mag meedelen in de opbrengst uit de boedel. Er zal een uitkering gedaan worden, mits er een uitkering kan worden gedaan na aftrek van de preferente schulden (o.a. fiscus), vorderingen met voorrecht en de boedelschulden. Blijft er dan nog iets over dan wordt dat onder de concurrente schuldeisers verdeeld. Dit naar rato van de vorderingen van de concurrente schuldeisers onderling.

 

Een andere mogelijkheid is dat jouw vordering ten dele betwist is en dat dit deel erkend is. Je kan de curator altijd om uitleg vragen. Waarschijnlijk staat hij niet te juichen om jou te woord te staan. Maar ja, dan had hij of zij maar een ander vak moeten leren.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Haha, dank je Edward.

 

Ik heb niet gehoord dat mijn vorderingen betwist worden. Het ging om twee verschillende facturen waarvan het door hun 'op de lijst geplaatste bedrag / vordering' geheel niet leek op één van die twee facturen. Verder had ik de getekende opdrachtbevestigingen erbij gedaan.

 

Ik heb vandaag gebeld. Kreeg een secretaresse die ook niet meer wist dan dat die brief inderdaad naar mij verstuurd was. Of ik het misschien nog een keer kon faxen...... De eerste keer had ik het digitaal gedaan per mail en daar snapte ze geloof ik niet zo veel van... >:(

 

Heb in mijn fax ook maar meteen aangeboden bij een snelle verrekeing accoord te gaan met 50% op het advies van Dennis. Ik weet dat er waarschijnlijk toch niets te halen is bij de toko, dus veel zal ik niet te verliezen hebben.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb niet gehoord dat mijn vorderingen betwist worden. Het ging om twee verschillende facturen waarvan het door hun 'op de lijst geplaatste bedrag / vordering' geheel niet leek op één van die twee facturen. Verder had ik de getekende opdrachtbevestigingen erbij gedaan.

 

De naar rato verdeling kan hiervoor de verklaring zijn. De twee vorderingen kunnen samengevoegd zijn.

 

Het is uiteraard ook niet uitgesloten dat er simpelweg een fout is gemaakt.

 

De eerste keer had ik het digitaal gedaan per mail en daar snapte ze geloof ik niet zo veel van... >:(

Nee joh, dat is alleen maar lastig. Dan moeten zij het weer gaan openen en uitdraaien, in het dossier stoppen. Veel te veel werk.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Nee joh, dat is alleen maar lastig. Dan moeten zij het weer gaan openen en uitdraaien, in het dossier stoppen. Veel te veel werk.

 

Tja, ik meende mezelf op die manier werk te besparen en dit naar hen te verleggen 8). Gelukkig kon ik het nog rechtstreeks vanuit mijn digitaal archief faxen, zodat ik het niet nog een keer uit het papieren archief moest halen en weer terug te stoppen ;D

 

Wordt vervolgd... :P

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.