• 0

Innovatie met fruitstokjes/fruit , creatieve meedenkers gevraagd

Allereerst wil ik u bedanken voor het meedenken en lezen van mijn post.

 

 

Ik ben voornemens om iets gezonds te maken voor bedrijven/consumenten (b2b/b2c) om aan de menselijke dagelijkse aanbevolen hoeveelheid fruit te voldoen. Nu kopen vele bedrijven soms fruitmanden of gaan medewerkers de kantine in om wat fruit te kopen of de supermarkt is ook een optie met haar fruitsalades.

 

Daarnaast zie je zelden innovatie met fruit in heel Nederland. Meestal zijn het gewoon fruitstukken dat te koop is of het zijn het fruitsalades met verschillende fruitsoorten. Innovatie met fruit is daarom een uitdaging.

 

Ik zat te denken om een product te creëren wat gezond, en snel weg te happen is voor een aangenaam prijsje en zo duurzaam mogelijk. Nou gaan duurzaam en goedkoop niet altijd hand in hand maar daar houden wij rekening mee.

 

Ook het verpakkingsmateriaal moet voor het verzenden moet voldoen aan aan de hygiënische normen en ik weet mijn god niet waar ik moet beginnen.

 

De hamvraag is: Hoe kan ik iets innovatiefs doen met fruit voor de consument/het bedrijfsleven?

 

Houd rekening met deze jonge ondernemer die ook nog eens student is.

 

Ik wil graag bijdragen aan een gezondere levensstijl van de burger aangezien wij de komende jaren steeds dikker en ongezonder gaan worden. En al die ongezonde snacks die makkelijk te verkrijgen zijn overal aanwezig.

 

- Zelf dacht ik aan kant en klaar gesneden fruitstukjes, spietsen en verkopen via een geschikt kanaal (help).

- Een innovatief/creatief fruitmandje

- ..

 

Ik apprecieer graag uw mening en idee hierover. Geen idee of mening is mij te gek en zie ik als constructief advies.

 

Alvast bedankt! :)

 

 

[Mod edit: titel aangepast ]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Misschien is een eigen initieel marktonderzoek meer op z'n plaats?

 

Kijk naar wat inmiddels al beschikbaar is op de markt, via bijv. Ekoplaza en andere natuurwinkels.

 

Zoek leveranciers die eventueel een bestaand product voor je kunnen leveren onder eigen naam (whitelabel) of die een of meerdere producten in het assortiment hebben die in Nederland niet of nauwelijks geleverd worden.

maakeenstart.nl

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij worden er al talloze pogingen gedaan om mensen fruit te laten eten, smoothies, knijpfruit, voorgesneden fruit enzovoort.

 

Het product waar jij naar opzoek bent bestaat al, het heet, appel. Makkelijk weg te happen, goedkoop, gezond en ook nog eens duurzaam.

 

Ik kan niet begrijpen dat er zakjes met voorgesneden appel worden verkocht, die met gassen vers gehouden worden in een plastic verpakking, voor 1,25 euro, terwijl er de lekkerste appelen liggen in de zelfde kantine of supermarkt.

 

Bovenstaande is misschien niet echt een antwoord op jou vragen, maar ik wil er mee aangeven dat het probleem niet ligt bij het gemak of ongemak van een product maar er spelen heel andere factoren een rol.

Link naar reactie
  • 0

bedoel je van die flesjes Fruit Today? Of Fruitontbijt (met vezels!)? of Smoothies (op elke hoek van de straat te koop tegenwoordig)?

 

nee geen flesjes.

Aangezien velen dood worden gegooid met gezond eten en veel fruit eten is gezond termen,

 

wil ik het toegankelijker, makkelijker en lekkerder maken om een snelle gevarieerde fruit(shot) aan te bieden. Als u niet naar het fruit komt, komt het fruit naar u. zoiets.

 

Ik probeer in die richting te denken maar het eurika! Lampje wil nog niet branden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien is een eigen initieel marktonderzoek meer op z'n plaats?

 

Kijk naar wat inmiddels al beschikbaar is op de markt, via bijv. Ekoplaza en andere natuurwinkels.

 

Zoek leveranciers die eventueel een bestaand product voor je kunnen leveren onder eigen naam (whitelabel) of die een of meerdere producten in het assortiment hebben die in Nederland niet of nauwelijks geleverd worden.

 

Daar ben ik ook mee bezig en ik verricht ook op deze manier wat deskresearch.

 

Ah dat is een goeie tip, internationaal denken. Hmm goede tip.

 

ik krijg nog een ingeving en dat is internationaal (internet) wat voorbeelden bekijken of nieuwe trends enzo. Er is nog zoveel te ontdekken in de wereld en wij hebben niet alles hier. Dank voor uw bijdrage

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij worden er al talloze pogingen gedaan om mensen fruit te laten eten, smoothies, knijpfruit, voorgesneden fruit enzovoort.

 

Het product waar jij naar opzoek bent bestaat al, het heet, appel. Makkelijk weg te happen, goedkoop, gezond en ook nog eens duurzaam.

 

Ik kan niet begrijpen dat er zakjes met voorgesneden appel worden verkocht, die met gassen vers gehouden worden in een plastic verpakking, voor 1,25 euro, terwijl er de lekkerste appelen liggen in de zelfde kantine of supermarkt.

 

Bovenstaande is misschien niet echt een antwoord op jou vragen, maar ik wil er mee aangeven dat het probleem niet ligt bij het gemak of ongemak van een product maar er spelen heel andere factoren een rol.

 

Klopt helemaal meneer, men word doodgegooid met fruit en gezond eten. Er is al veel handigs beschikbaar. Voor in de ochtend, voor na je maaltijd, voor een tussendoortje, er is inderdaad al zo veel.

 

Nou dat voorgesneden is omdat blijkbaar sommige mensen het zien als een snack. Snacks komen ook in ''voorgesneden'' vormen in je zakje terecht. Dit idee stimuleert mensen zo'n voorgesneden fruitstuk te kopen en het oogt ook wat minder zwaar en er zijn geen resten in tegenstelling als je het zelf opeet dan heb je nog het klokhuisje waar je om heen moet. Het draait allemaal om gemak.

 

Maar het is en blijft een uitdaging FRUIT.

Link naar reactie
  • 0

Bij het idee wat je nu inbrengt, denk ik vooral aan de gezonde kindertractaties op de creche of basisschool. Op tv komt ook zoiets als Pimp my lunchbox (met Mathijs Vrieze) voorbij.

 

Of denk aan die marktkoopman die 'live' ananassen perst of in mootjes hakt.

 

Ken je fruit ijslolly's?

 

Een andere inspiratiebron kan Azië zijn.

 

Om het visueel te benaderen, zou je eens rond kunnen kijken op blogs in deze sfeer of op Youtube en Pinterest om zodoende inspiratie of ideeën op te doen.

 

Zie ook de Tellsell-achtige fruit cutters en allerlei handige fruit tools die an sich een visueel aantrekkelijk resultaat geven.

 

Misschien moet je gebruikers een mobiel gereedschap in handen geven om gedrag te veranderen? Zeg maar het Franse appelmesje van de 21ste eeuw.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Om al dat gedoe met hyghiëne en transport wat te omzeilen; zou je niet kunnen bedrijven aanspreken met de vraag of je een soort boomgaardje mag opzetten op hun terrein?

 

Er is natuurlijk een dosis creativiteit(en mogelijk bijscholing) voor nodig maar dat maakt het ook wel plezant.

En het is ook wel voor sommige soorten fruit een langetermijnproject. Tegen dat je de eerste appelen, peren, noten,... kan oogsten maar daar bestaan misschien ook wel oplossingen voor.

Aardbeien, frambozen, bramen,... gaan een stuk sneller.

 

Maar het lijkt mij wel een toffe manier om mee te liften op de trend van stadslandbouw, lokaal, bio,...

 

En jij kan dan maandelijks factureren voor het onderhoud, oogsten zullen de klanten graag zelf doen vermoed ik...

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind zelf juices de beste manier om gezonder te leven ... en ze zijn nog lekker ook.

Probeer zelf dagelijks wel 1 of 2 juices te drinken.

Het heeft mijn algemeen gevoel van gezondheid verbeter.

 

Er zit hier ook een leuke business case in als je nu eens verse juices af zou kunnen leveren bij bedrijven.

In Bangkok zijn we op dit moment bezig iets soortgelijks op te zetten het is ontstaan vanuit een eigen ervaring met juices drinken in plaats van koffie.

 

 

Digital Marketing http://agency.eoi.digital/ | Digital Transformation https://transform.eoi.digital/

Link naar reactie
  • 0

Ik vind zelf juices de beste manier om gezonder te leven ... en ze zijn nog lekker ook.

Probeer zelf dagelijks wel 1 of 2 juices te drinken.

Het heeft mijn algemeen gevoel van gezondheid verbeter.

 

Er zit hier ook een leuke business case in als je nu eens verse juices af zou kunnen leveren bij bedrijven.

In Bangkok zijn we op dit moment bezig iets soortgelijks op te zetten het is ontstaan vanuit een eigen ervaring met juices drinken in plaats van koffie.

 

 

Vruchtensap (zonder de pulp van het fruit) is niet zo heel gezond helaas. Doordat er geen vezels meer inzitten worden de suikers uit het fruit te snel in je bloed opgenomen, waarna de bloedsuiker een 'klap' krijgt, waarna je bijvoorbeeld al snel weer een shot suiker zult willen of cravings.

Link naar reactie
  • 0

Hangt van het sap af.. in thailand is het niet zo ongebruikelijk om sap te produceren door ter plekke een ananas, mango of papaya te schillen en door de blender te halen. Of je het ding dan opeet of drinkt doet er niet zoveel toe, maar het is dan weer geen 'sap' zoals we dat hier gewend zijn... denk dat je geblenderde mango niet eens uit een pak krijgt zonder te wringen ;)

Link naar reactie
  • 0

Om al dat gedoe met hyghiëne en transport wat te omzeilen; zou je niet kunnen bedrijven aanspreken met de vraag of je een soort boomgaardje mag opzetten op hun terrein?

 

Er is natuurlijk een dosis creativiteit(en mogelijk bijscholing) voor nodig maar dat maakt het ook wel plezant.

En het is ook wel voor sommige soorten fruit een langetermijnproject. Tegen dat je de eerste appelen, peren, noten,... kan oogsten maar daar bestaan misschien ook wel oplossingen voor.

Aardbeien, frambozen, bramen,... gaan een stuk sneller.

 

Maar het lijkt mij wel een toffe manier om mee te liften op de trend van stadslandbouw, lokaal, bio,...

 

En jij kan dan maandelijks factureren voor het onderhoud, oogsten zullen de klanten graag zelf doen vermoed ik...

 

Thanks voor uw input. Dat stadslandbouw daar voel ik wel wat tintelen aangezien het een groeiende trend is.

Link naar reactie
  • 0

Wat zijn je resources?

Wat voor budget heb je om een innovatie te ontwikkelen, om in logistiek en/of packaging design te investeren? Om aan marketing te doen?

Hoeveel tijd heb je aan je nieuwe product te trekken?

Zit je al in de fruitbusiness of zie je hier een marktkans?

 

 

Ik ben een startende student die binnen een korte tijd (2 maanden) iets met innovatie wil gaan doen op het gebied van fruit. En ik zit al in de fruitbusiness inderdaad alleen is het festival seizoen over en dat betekent dat los verkopen er niet in zit. Ik verkoop fruitstokjes op feestjes, festivals waarvan het seizoen is afgelopen.

 

U lijkt mij een scherpe zakenvrouw, wat vindt u van zelfgemaakte smoothies (waarvan ik weet dat deze overal te verkrijgen zijn) leveren aan kleine bedrijven op industrie terreinen bijvoorbeeld. Naast het gezonde aspect wil ik een extra waarde creeren om het gemakkelijker maken om smoothies af te nemen van mij.

 

Alvast bedankt

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind zelf juices de beste manier om gezonder te leven ... en ze zijn nog lekker ook.

Probeer zelf dagelijks wel 1 of 2 juices te drinken.

Het heeft mijn algemeen gevoel van gezondheid verbeter.

 

Er zit hier ook een leuke business case in als je nu eens verse juices af zou kunnen leveren bij bedrijven.

In Bangkok zijn we op dit moment bezig iets soortgelijks op te zetten het is ontstaan vanuit een eigen ervaring met juices drinken in plaats van koffie.

 

 

Vruchtensap (zonder de pulp van het fruit) is niet zo heel gezond helaas. Doordat er geen vezels meer inzitten worden de suikers uit het fruit te snel in je bloed opgenomen, waarna de bloedsuiker een 'klap' krijgt, waarna je bijvoorbeeld al snel weer een shot suiker zult willen of cravings.

 

Kunt u hier wat meer over vertellen of heeft u een website of dergelijke?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hangt van het sap af.. in thailand is het niet zo ongebruikelijk om sap te produceren door ter plekke een ananas, mango of papaya te schillen en door de blender te halen. Of je het ding dan opeet of drinkt doet er niet zoveel toe, maar het is dan weer geen 'sap' zoals we dat hier gewend zijn... denk dat je geblenderde mango niet eens uit een pak krijgt zonder te wringen ;)

 

is dit wetenschappelijk bewezen? Heeft u bronnen want dit vindt ik interessant en dit wist ik nog niet als het zo is natuurlijk waar ik van uitga. ;)

Link naar reactie
  • 0

Kun je zelf misschien meer vertellen of laten zien op welke manier en op welke schaal je inmiddels actief bent (geweest)? Om over twee maanden 'in business' te zijn, lijk je me nog weinig concreet rondom deze vraagstelling.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Tja, over voeding gaat van alles rond op het Internet en veel mensen geloven zaken die door anderen (heel veel pseudo wetenschappers) verzonnen zijn. Dat fruitsap slecht voor je is omdat je bloedsuiker piekt is volgens mij al lang achterhaalt. Een gezond lichaam kan daar namelijk prima mee om gaan. Ik heb ook al onderzoek gezien dat zelfs het verschil in opname (bij gezonde mensen) tussen trage en snelle koolhydraten in twijfel trekt. Dat vezels de opname van suiker remmen is nogal onlogisch al hebben frisdrankfabrikanten wel gewoon meegedeind op de golven van die veronderstelling door vezels toe te voegen aan fruitsap. Het is hooguit wat beter voor de stoelgang. Op de site van voedingscentrum vindt je goede tips die ook nog eens ergens op gebaseerd zijn. Al komt het volgens mij neer op gevarieerd eten en oppassen met zout en vet, en te veel vlees.

 

Anders wordt het als je diabetes of een andere ziekte hebt of aan topsport doet dan kunnen kleine verschillen belangrijk zijn.

 

Ik was nog niet zo lang geleden in Sjanghai en ook daar is gezond eten hot bij de rijkere middenklasse. Iets wat ik hier nog niet gezien heb zijn (niet zoete) ijsjes met probiotica (yoghurt) en stukjes fruit. Heel mooi gepresenteerd in een kartonnen bakje waarboven je het ijsje eet zodat je bij breuk toch alles kan eten want het ijsje is wel aan de prijs. Gezondheid mag wat kosten.

Link naar reactie
  • 0

Om al dat gedoe met hyghiëne en transport wat te omzeilen; zou je niet kunnen bedrijven aanspreken met de vraag of je een soort boomgaardje mag opzetten op hun terrein?

 

Er is natuurlijk een dosis creativiteit(en mogelijk bijscholing) voor nodig maar dat maakt het ook wel plezant.

En het is ook wel voor sommige soorten fruit een langetermijnproject. Tegen dat je de eerste appelen, peren, noten,... kan oogsten maar daar bestaan misschien ook wel oplossingen voor.

Aardbeien, frambozen, bramen,... gaan een stuk sneller.

 

Maar het lijkt mij wel een toffe manier om mee te liften op de trend van stadslandbouw, lokaal, bio,...

 

En jij kan dan maandelijks factureren voor het onderhoud, oogsten zullen de klanten graag zelf doen vermoed ik...

 

Dat klinkt leuk al dat lokaal, regionaal .... maar onze lieve Marqt riep dat ook in het begin; nou ik zie nog steeds geen mango struiken hier op de zuid-as of ergens anders een in Amsterdam korenvelden, wijndruiven. Verder op richting Brabant kom ik ook weinig sinaasappelbomen tegen

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Wat je ook doet, gebruik Voedingscentrum niet als bron. De directeur is ex-Unilever, de 'wetenschappelijke onderzoeken' worden mede gefund door ... Unilever ... de vorige directeur was een dikke babyboomer en hun adviezen komen ook uit de vorige eeuw, met die schrijf van vijf ;) en lekker zuivel voor de calcium. (Je krijgt botontkalking van zuivel....). En hart-en vaatziekten van vlees.

Hier nog wat meer interessante info: https://www.salusi.nl/voedingscentrum-objectief-betrouwbaar/

 

De kennis over vruchtensap heb ik van Ralph Moorman (Ingenieur levensmiddelentechnologie, "Fruit moet je eten, niet drinken") en Boele Ytsma, www.deplanteneter.nl / https://www.youtube.com/user/deplanteneter

 

Kant-en-klare smoothies zijn kansrijk. Ik maak ze minstens 3x in de week als ontbijt (groene, met groente dus), meestal vaker, en het is best een heel gedoe als je net uit je bed komt. Als jij zorgt dat er een krat klaarstaat voor mensen die binnenkomen op hun werk, die smoothies besteld hebben, 's morgens vroeg ... nog mooier is het als er ook groene smoothies zijn, niet alleen fruitsmoothies.

In welke regio wil je actief worden?

Link naar reactie
  • 0

Heb even getwijfeld of ik moest reageren maar besloten om dat toch maar te doen.

 

Wat je ook doet, gebruik Voedingscentrum niet als bron. De directeur is ex-Unilever, de 'wetenschappelijke onderzoeken' worden mede gefund door ... Unilever ... de vorige directeur was een dikke babyboomer en hun adviezen komen ook uit de vorige eeuw, met die schrijf van vijf ;) en lekker zuivel voor de calcium. (Je krijgt botontkalking van zuivel....). En hart-en vaatziekten van vlees.

Hier nog wat meer interessante info: https://www.salusi.nl/voedingscentrum-objectief-betrouwbaar/

Voedingscentrum is niet geloofwaardig door de omvang en leeftijd van de vorige directeur? Tja, zo lust ik er nog wel een paar. Ik daag je meteen ook uit te bewijzen of aannemelijk temaken dat wetenschappelijke onderzoeken door Unilever of andere belanghebbenden betaald worden. En dan geen geroeptoeter van sites die de informatie van elkaar, eventueel aangedikt, doorroeptoeteren. Hier vind je de gedragscode van voedingscentrum.

 

En dat melk slecht voor je is en zelfs tot botontkalking zou lijden is nergens op gebaseerd anders dan wederom talloze sites op Internet en Youtube die elkaar napraten. Nogmaals, alles begint met een gezonde gevarieerde voeding en voldoende beweging en daar past ook een stukje vlees of zuivel in. Zuivel kan je natuurlijk ook vervangen door een andere bron van Calcium en vlees door hoogwaardige plantaardige eiwitten. Maar dat is een keuze.

 

De kennis over vruchtensap heb ik van Ralph Moorman (Ingenieur levensmiddelentechnologie, "Fruit moet je eten, niet drinken") en Boele Ytsma, www.deplanteneter.nl / https://www.youtube.com/user/deplanteneter

 

Je kan beter heel fruit eten dan sap drinken daar ben ik het helemaal mee eens gewoon omdat kauwen goed voor je hersenen en je spijsvertering is. Fruit eten is dan weer slechter voor je tanden omdat die langer met zuren en suikers in aanraking komen maar dat terzijde. Maar dat fruitsap slecht voor je zou zijn vanwege de bloedsuikerspiegel is naar mijn mening nog steeds onzin.

 

Vreemd dat groene smoothies dan een goed alternatief zouden zijn voor groenten. Zo'n smoothie jaag je bij wijze van spreken door je spijsverteringsstelsel, of dat nu gezond is waag ik te betwijfelen. Niemand zou op het idee komen om zijn avondeten in een blender te proppen om de inhoud achterover te slaan. Gewoon rustig de tijd nemen om te eten en je

, daar is niets mis mee.

 

Voor mensen die geen tijd (willen) hebben om rustig te eten zou een verse smoothie in flesjes kunnen werken voor TS. Maar dan creëer je meteen ook een probleem met verpakkingen en de logistiek (retour/schoonmaken).

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Heb even getwijfeld of ik moest reageren maar besloten om dat toch maar te doen.

Ik ook ;)

 

Niemand zou op het idee komen om zijn avondeten in een blender te proppen om de inhoud achterover te slaan.

Hoezo niet? Geprakt of geblenderd eten: zijn we daar als baby/peuter niet héél groot (en gezond) mee geworden?

 

Ikzelf ben beslist geen fruiteter. Alhoewel ik daar wel mee opgegroeid ben (met name toen het nog voor mij geprakt werd), vind ik het nog steeds een enorm gedoe om fruit schoon te maken. En als het al eenmaal uit de schil en van de pit is, valt de smaak mij toch altijd tegen.

De fruitvitamines die ik nu mis, zitten voor mij in voedingssupplementen. Van die handige pilletjes die ik zo wegslik. Verder eet ik wel heel veel groenten! Er zijn ook mensen die zowel fruit als groente niet voldoende eten. Voor die mensen kan het aantrekkelijk zijn om fruit/groente in een andere vorm te "gieten": snoep lijkt dan de uitdaging. Want wie lust er nu geen snoep? Een innovatie hierop bedenken omdat er al vélen zijn, lijkt mij een nog grotere uitdaging. Ik heb er wel over nagedacht, maar kan wat dat betreft niets creatiefs bedenken.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

En aanvullend.....

Alhoewel we dit tipic een beetje verzanden in "wat nu nieuwe innovatie... gewoon kauwen en gezond eten" lijkt het mij nog steeds een goed idee om op dat gezonde eten een innovatie te krijgen.

Immers, velen leven tegenwoordig in een junkfood, microwave, fastfood modes.

Aan de ene kant heb je de beliefers en fanatiekelingen van vers eten/koken, maar aan de andere kant zijn er heel veel gezinnen die het tegenovergestelde doen en al snel voor een kant-en-klaar maaltijd kiezen. Dat het allemaal gezonder moet en kan zien/ervaren we aan de voedingsindustrie die enorm zijn best doet om bijv. de doperwten en spinazie zo gezond mogelijk in te blikken, in te vriezen. Op het gebied van fruit zie ik daar (behalve appelmoes en diverse smaken fruitjam en ingeblikt fruit op siroop) niet veel nieuws onder de "zon".

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.