• 0

Hoe kosten gemaakt in het buitenland door te factureren aan klant?

Dag allemaal,

 

Ik heb als consultant een Nederlandse klant. Ik ga naar Duitsland, om bij een klant van mijn NLse klant een klus te doen. Alle gemaakte kosten in Duitsland kan ik een-op-een aan mijn NLse klant factureren. Daarvoor geef ik hem de scans van de bonnetjes (de originelen blijven bij mij). Na toch behoorlijk wat te hebben rondgeneust op het internet in het algemeen en dit forum in het bijzonder, is het me nog steeds niet helemaal duidelijk hoe ik de gemaakte kosten op de factuur aan mijn NLse klant behoor te plaatsen en of en hoe ik dat BTW-tecnnisch aan moet geven.

 

Stel dat de gemaakte kosten als volgt zijn:

- hotel: 300 euro + 7% BTW = 321 euro

- vlucht: 400 euro + 0% BTW = 400 euro

- diners: 120 euro + 19% BTW = 142.80 euro

 

Op de factuur aan mijn NLse klant laats ik ten eerste het bedrag voor de uitgevoerde activiteiten, tegen 21% BTW. Kan ik vervolgens volstaan met een onuitgesplitst onkostenbedrag van 863.80 euro?

 

Als ik het goed begrijp moet ik op de IB-aangifte later de volledige 863.80 euro aan mijn omzet toevoegen en kan ik de volledige 863.80 opvoeren als bedrijfskosten, toch? Ik heb dus verder niets te maken met de BTW die in het buitenland over de kosten is geheven?

 

Als ik het tot nu goed heb, betekent dat dus ook dat ik in mijn BTW-aangifte hier verder niets mee hoef, toch?

 

Groet,

Frank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je mag uiteraard de door jou gemaakte onkosten doorberekenen voor elk bedrag dat je zelf wil (als de klant het maar wil betalen!). Als je er maar Nederlandse BTW over berekent op je factuur.

 

Of je kan het in je ‘fee’ opnemen. Je moet wel (wettelijk gezien) een deugdelijke omschrijving van je diensten op de factuur zetten, dus als de onkosten in verhouding vrij hoog zijn zou je misschien het beste “Consultancy + onkosten Duitsland” of zoiets kunnen vermelden.

 

En de (betaalde) buitenlandse BTW zou je in principe (soms) terug kunnen vragen daar, maar dat is een hoop gedoe en vaak niet de moeite.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie, Peter.

 

Als ik het goed begrijp (en het goed wil doen naar mijn klant toe), moet ik dus 863.80 euro op mijn factuur plaatsen, plus 21% BTW er overheen? De daadwerkelijk betaalde BTW is niet relevant?

 

En wat als mijn klant een Duitse klant is? Bij het factureren van de activiteiten die ik voor een buitenlandse klant verricht vermeld ik altijd dat de BTW wordt verlegd (en reken ik dus 0% BTW). Moet ik dan voor de onkosten ook vermelden dat de BTW wordt verlegd en daar dus ook 0% BTW over rekenen?

 

Groet,

Frank

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.