• 0

Bevoegdheid lesgeven in (extreme) sport

Beste mensen van Higherlevel,

 

Om te beginnen wil ik iedereen bedanken voor alles wat jullie op het forum posten. Het is een luxe om zoveel informatie, kennis en ervaringen op 1 plek te hebben. Nou hoop ik dat jullie ook wat ideeën hebben bij de volgende vragen:

 

Mag een ervaren (extreme) sporter les geven zonder daarvoor een diploma oid nodig te hebben?

 

Mag deze ook les geven aan kinderen boven de 14 of is er nu extra certificering nodig?

 

Wat als men een nek breekt tijdens een cursus. Zijn cursisten zelf aansprakelijk mits je ze laat tekenen daarvoor of blijft de verantwoordelijk bij de organisatoren van de cursus?

 

Ik kan me zo voorstellen dat dit per sport en sportbond nog kan variëren. Ik heb zelf mijn onderzoek gedaan maar kom niet echt verder dan de bevoegdheden die een gymleraar in het onderwijs nodig heeft. Bij mij zou een instructeur dus in commercieel verband werken dus dat ligt weer anders lijkt me.

 

Bij voorbaat dank.

 

Gr

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat als men een nek breekt tijdens een cursus. Zijn cursisten zelf aansprakelijk mits je ze laat tekenen daarvoor

Nee, dat tekenen (vrijwaren) is alleen relevant bij verzwegen "gebreken" zoals iemand die jou niet vertelt last te hebben van rugklachten, hartklachten, epilepsie en alles wat verder - volgens jouw formulier - relevant is danwel risicoverhogend werkt

 

In alle overige gevallen kun je je aansprakelijkheid niet uitsluiten omdat dat voor een consument vermoedelijk onredelijk bezwarend is (z.g.n. grijze lijst bepaling van art 6:237 BW, lid f).

 

of blijft de verantwoordelijk bij de organisatoren van de cursus?

ja, behoudens opzet of bewuste roekeloosheid (maar dat lijkt me bij kinderen erg lastig om je daar achter te kunnen verschuilen, toch een kwestie van toezicht?) of eerder genoemde verzwijging (wat dan bij kinderen inhoudt dat de ouders moeten tekenen)

 

Ik kan me zo voorstellen dat dit per sport en sportbond nog kan variëren. Ik heb zelf mijn onderzoek gedaan maar kom niet echt verder dan de bevoegdheden die een gymleraar in het onderwijs nodig heeft. Bij mij zou een instructeur dus in commercieel verband werken dus dat ligt weer anders lijkt me.

Het is me niet geheel duidelijk of je hiermee doelt op het diploma of de aansprakelijkheid. Indien dat laatste: dat maakt geen verschil: zowel school als commerciële exploitant zijn aansprakelijk te stellen bij het tekort schieten in instructie en toezicht

 

Indien dat eerste (diploma's): ik zou het niet durven zeggen, wellicht eens een concullega polsen of hij een diploma heeft?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen van Higherlevel,

 

Om te beginnen wil ik iedereen bedanken voor alles wat jullie op het forum posten. Het is een luxe om zoveel informatie, kennis en ervaringen op 1 plek te hebben. Nou hoop ik dat jullie ook wat ideeën hebben bij de volgende vragen:

 

Mag een ervaren (extreme) sporter les geven zonder daarvoor een diploma oid nodig te hebben?

 

Mag deze ook les geven aan kinderen boven de 14 of is er nu extra certificering nodig?

 

Wat als men een nek breekt tijdens een cursus. Zijn cursisten zelf aansprakelijk mits je ze laat tekenen daarvoor of blijft de verantwoordelijk bij de organisatoren van de cursus?

 

Ik kan me zo voorstellen dat dit per sport en sportbond nog kan variëren. Ik heb zelf mijn onderzoek gedaan maar kom niet echt verder dan de bevoegdheden die een gymleraar in het onderwijs nodig heeft. Bij mij zou een instructeur dus in commercieel verband werken dus dat ligt weer anders lijkt me.

 

Bij voorbaat dank.

 

Gr

 

Ik zou eerst bij de bevoegde instanties (o.a. Judo bond) rond vragen die weten meer wettelijk en inhoudelijk wat je allemaal nodig hebt.

 

Ook al laat je iemand tekenen voor eigen aansprakelijkheid. Zij kunnen met rechtsbijstand dit zo omkeren.

JS auto onderhoud

 

Alle onderdelen en onderhoud voor elke merk.

Link naar reactie
  • 0

Even ter nuancering: de Rijksoverheid kent geen diploma-eisen op dit gebied, zoals die er bijvoorbeeld wél zijn voor docenten in het onderwijs. Natuurlijk kunnen partijen die sportlessen of vakanties aanbieden zelf eisen stellen met betrekking tot bijvoorbeeld kundigheid en ervaring van een docent.

 

Vriendelijke groet, Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier over 2 verschillende zaken: het al dan niet verplicht 'bevoegdheidscertificaat' en de wettelijke aansprakelijkheid van de aanbieder.

 

Ik denk dat de vraag over een eventueel benodigd 'bevoegdheidscertificaat' al voldoende is beantwoord.

Blijft over de wettelijke aansprakelijkheid, waarbij volgens mij ook de crux in de leeftijd zit.

 

Welke extreme sporten wil je aanbieden en welke risico's lopen de deelnemers? (verdrinkingsgevaar, vallen van grote hoogtes, hoge snelheid etc.)

 

Er zijn genoeg voorbeelden zoals bijv. abseilen van de euromast, powerboat varen langs de kust, skydiven. Misschien kun je daar meer informatie inwinnen?

 

 

maakeenstart.nl

Link naar reactie
  • 0

Bij veel sporten is het wel officieus geregeld via een landelijke of internationale sportbond. Een sportbond kan bijvoorbeeld belangrijke competities uitsluitend voor leden van de bond toegankelijk maken. Daarbij stelt een sportbond vaak eisen aan trainers, scheidsrechters, kleding, accommodaties, enzovoort, zodat via een omweg toch veelal bepaalde diploma's, certificaten of keurmerken vereist zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.