• 0

Met de arbeidsomstandigheden in de pakketbezorging is veel mis.

De pakketbezorging gaat velen van ons aan. De consument wil zo goedkoop mogelijk zijn spullen thuis hebben, en de ondernemer wil zo concurrerend mogelijk zijn, waarbij de verzendkosten vaak een grote rol spelen. Onderhandelen over de pakketprijs bij grote aantallen is voor velen van hen dan ook een must. Hierbij zou ook het belang van de mensen die werken bij de vele kleinere vervoerders (subcontractors) en zzp'ers die werken voor de grote spelers een onderhandelingsfactor moeten zijn. We willen toch een maatschappij waarin mensen gezond kunnen werken en gezond van hun oude dag kunnen genieten?

 

 

De overheid heeft een onderzoek gedaan bij de grote spelers op de markt en wil dat er maatregelen worden genomen:

 

Arbeidsomstandigheden pakketkoeriers

 

 

Resultaten verkenning inzake de bezorging van postpakketten:

 

 

Het door de FNV gefinancierde SOMO-rapport “Status: Bezorgd” (december 2012) zegt dat de arbeidsomstandigheden in de pakketdienstensector onder druk staan. Kamervragen1 stellen op grond van het rapport onder andere dat de systematiek van stukloon en onderbetaling leidt tot grote werkdruk, te hard rijden, onvoldoende rustpauzes waardoor gevaar voor zichzelf en anderen ontstaat. De Minister zegt naar aanleiding van de Kamervragen toe2 de Inspectie SZW een ‘verkenning’ uit te laten voeren ‘naar de mogelijke problemen rondom arbeidsomstandigheden bij de koeriersdiensten’ om te bezien of ‘intensivering van het toezicht’ nodig is.

Bij deze wordt u geïnformeerd over de resultaten van die verkenning.

Opzet en inhoud verkenning

In het najaar van 2013 zijn door de Inspectie SZW distributiecentra van alle grote spelers onaangekondigd bezocht.

Reden om... lees verder in de bijgevoegde pdf

factsheet-arbeidsomstandigheden-pakketkoeriers.pdf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik durf zelfs wel te zeggen dat in de pakketbezorging eigenlijk alles mis is - door de hoge werkdruk en slechte betaling zijn de bezorgers totaal niet meer gemotiveerd om nog enige service te verlenen, en is dus ook de klant de dupe.

 

Ga maar eens zoeken - pakketjes worden zelfs regelmatig in tuinen achtergelaten omdat twee keer rijden teveel tijd en geld kost.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen idee hoe het in Nederland is, maar hier in Duitsland zijn bv bij GLS en DPD de meeste pakketbezorgers zelfstandige ondernemers, met eigen voertuigen, die voor GLS de pakketten bezorgen. Er bestaat een boetekatalogus waarin boetes voor te laat uitleveren etc. etc. in vastgelegd zijn. Deze boetes zijn niet misselijk. (Euro 50,- heb je makkelijk aan je broek als je de regels overtreedt) en als ze dan Euro 1,- per uitgeleverd pakket krijgen, weet je waarom het zo'n chaos is en er elke 2 weken een andere bezorger voor de deur staat. Ze verdienen gewoon minder dan een uitkering en hebben het volle risico van een ondernemer.

 

Als dat in NL hetzelfde is, kan de overheid en ook het FNV hier niets aan doen. Als zelfstandig ondernemer heb je nl niet de rechten van een werknemer. De bezorgers hier beginnen vaak al om 05:00 uur met het sorteren en beladen van de voertuigen in het distributiecentrum. Na het uitleveren gaan ze paketten afhalen bij de klanten en zijn dan, als ze in distrbutiepunt eindelijk hun auto konden uitladen, blij als ze om 19:00 naar huis kunnen.

 

Een bezorger eens een keer wat extra in de hand stoppen als hij een pakket brengt, doet vaak al wonderen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me eigenlijk af waarom dit "vroegah" beter verliep, zeg maar ergens voor de privatisering van de pakketpost. Uiteraard waren de bezorgers toen nog in loondienst en dergelijke, maar de tarieven waren toen lager dan dat ze nu zijn. Bovendien was het volume aan pakketten veel lager.

 

Normaliter zou je bij een hoger volume verwachten dat de kosten juist lager worden, maar hier lijkt iets helemaal krom te zijn. Het lijkt erop alsof men juist minder efficient is gaan werken door de jaren heen.

 

Ik denk echter dat dat niet het geval is, maar dat er veel is dat we niet zien. Als je 1, of desnoods 100, pakketjes per dag verstuurd betaal je daar een fors tarief voor. Maar wat voor verzendkosten zouden de echt grote spelers, zalando's, wehkamps en dergelijke, weten te bedingen?

 

En wat te denken van buitenlandse bedrijven die naar nederland verzenden - je hebt dingen van $1 die niet door de brievenbus passen, en gratis vanuit hong kong naar nederland worden verzonden. Nu schijnt het dat de overheid aldaar dit op een of andere manier subsidieert, maar vast geen 7 euro per pakje.

Link naar reactie
  • 0

Er gaat zelfs zoveel mis, dat wij voor de dingen die meer dan 100 euro waard zijn een koerier bestellen.

 

Kabels ter waarde van 1700 euro worden gewoon voor de deur achtergelaten, omdat ik niet meteen de deur opendeed. Dit terwijl de week ervoor hetzelfde pakket was verdwenen omdat de chauffeur de doos gewoon voor de deur had neergezet.

Als er dan heel groot prysmian op staat, duurt het natuurlijk niet lang voordat het pakket weg is.

 

Hierdoor hebben wij een aantal jaar geleden ook besloten om eerder in zee te gaan met bedrijven in de regio, zodat spullen zelf opgehaald kunnen worden.

Vooral bij waardevolle spullen zijn die pakketdiensten niet te vertrouwen en verzekerd versturen heeft totaal geen nut.

Link naar reactie
  • 0

Een aantal bedrijven hebben een afhaalpunt voor de bestelde pakketten (bol.com bestellingen kan je bij A.H. ophalen, Tele2 bij Dixons als ik het goed hebt onthouden). Dit lijkt mij de toekomst voor het afleveren van pakketten. Een aantal webshops hanteren ook de optie om een ander afleveradres op te geven. Zou het met de steeds grotere leegstand bij de winkeliers en/of kantoorgebouwen interessant zijn om daar een afhaalpunt voor een bepaalde regio te realiseren waar de klant na werktijd hun pakketten op kunnen halen?

Link naar reactie
  • 0

Helaas hebben de meeste pakketjes, die ik van bedrijven ontvang, geen track and trace mogelijkheid meer.

Dat is oliedom en in het computertijdperk onbegrijpelijk. Met track and trace ben je beter voorbereid op wanneer je de bezorger kan verwachten. Dat scheelt heel veel tijd, moeite en stress.

 

Nu moet ik soms de hele dag wachten op een pakketbezorger. Vaak nog tevergeefs. Je weet nooit wanneer die langskomt. Zij proberen altijd te bezorgen als je net even de deur uit bent voor boodschappen of zo. Soms komt zo'n pakketje bij de buren. Maar als je dan langs gaat blijken ze net met vakantie te zijn gegaan.

 

Ik vind de postbezorging om al deze redenen en ook die van de voorgaande posts een achterlijke bedoeling. Dat kan en moet anders en hoeft in dit informatietijdperk niet veel extras te kosten.

 

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is er vooral in de steden een evolutie richting lastmile door lokale spelers.

 

De grote spelers droppen hun pakketten in een warehouse aan de rand van de stad en de lokale koeriers die de stad goed kennen doen de rest van de bedeling.

 

Dit kan dan met fietskoeriers, elektrische wagens, rivierboot of andere creatieve oplossingen.

 

De lokale bezorger kan volgens mij een grotere service bieden omdat hij zijn terugkerende klanten beter zal leren kennen en zich ook gemakkelijker kan aanpassen aan specifieke(graag leveren tussen 15h en 17h...) eisen van elke klant en op die manier ook een grotere meerwaarde hebben dan de koerier die gans het land rondcrosst.

EN hij moet ook een betere service leveren want hij is lokaal beter gekend. Dus pakjes gewoon in de tuin gooien is not done.

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

De grote spelers hebben al bezorgers die slechts in een bepaald gebied van een stad of kleine regio bezorgen. Er is geen enkele koerier die het hele land doorcrosst. De route die ze rijden is echt wel zo gepland dat er zo weinig mogelijk tijd verloren wordt.

 

Op individuele klantenwensen mbt tijd van bezorging ingaan is onmogelijk. De een wil zijn pakket tussen 10:00 en 11:00 hebben, zijn wijkgenoot tussen 13:00 en 14:00 en weer een ander, die 100 meter van de eerste vandaan woont tussen 16:00 en 17:00 uur. Moet de bezorger dan 3 x op een dag dezelfde route rijden? Dat is niet efficient.

 

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

is dit gewoon een algemeen klaagtopic of willen we er nog iets mee bereiken?

 

Mijn 2 centen op de NL Pakketdienstmarkt: hier hebben we jarenlang UPS gebruikt, met name vanwege de algehele uitstraling ("King of Queens"), maar toen DHL ons vorig jaar op een acquisitieronde bezocht zijn we overgeschakeld vanwege de scherpe prijzen, direct contact met accountmanagement (was bij UPS stuk ingewikkelder), én de makkelijkere en voordeligere mogelijkheden om oversized pakketten en pallets te versturen.

 

Over het algemeen zeer tevreden over hun dienstverlening, en ja, het gaat ook bij hun wel eens mis, maar lang niet zo vaak als we in het verleden bij andere diensten hebben ervaren (zelfs UPS lag hoger).

 

Nadeel zijn de vele verschillende diensten die DHL biedt ('dit is de ouwe van Gend & Loos service', 'nee deze is alleen voor particulieren' etc), maar daar zijn ze bij ons in het magazijn ondertussen aan gewend.

 

Postnl is laatst langs geweest omdat die er van overtuigd waren betere diensten voor een scherper tarief te kunnen bieden maar dat bleek voor hun uiteindelijk toch niet haalbaar.

 

Fedex ben ik persoonlijk kwalitatief het meest tevreden over, maar destijds leverden die nog niet binnen Nederland (nu wel geloof ik, maar we schakelen niet zomaar weer over).

 

GLS en DPD komen wat mij betreft niet in aanmerking vanwege de ervaringen die we er zelf mee opgedaan hebben in het verleden.

 

Voor pakketten die ABSOLUUT 100% zeker op een bepaalde tijd/plaats geleverd moeten worden raden wij onze klanten altijd aan een koerier te nemen, ondanks de (vaak VEEL) hogere kosten (afhalen kan ook).

 

"Nieuwe" diensten of intermediairs gebruiken wij eigenlijk niet, de zekerheid van een grote gevestigde organisatie met korte lijnen is voor ons belangrijker (we versturen hier 'meer dan 10 pakketten' per dag).

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet iemand grote spelers als Ahold, RFS en de pakketvervoerders dan maar eens ondervragen over hun standpunt t.a.v. MVO en distributie incl. retourlogistiek van hun goederen...!?

 

SOMO-rapport 2012

 

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik moet zeggen dat die koeriersbedrijven vaak helemaal niet veel duurder zijn dan de pakket diensten.

Uiteraard wel als je een doosje met een telefoon verstuurd oid. Maar als palletprijs ben ik soms zelfs goedkoper uit.

Wij werken dan met Focus Koeriers, de service is echt super goed en tot nu toe is er nog nooit iets mis gegaan.

 

Wat ik ervan begreep is dat ze met een netwerk van koeriers werken, waardoor ritten gecombineerd worden.

Dezelfde dag bezorgen is nooit een probleem, maar als je kosten wil besparen is het soms heel aantrekkelijk om het 1 of 2 dagen later te versturen.

Link naar reactie
  • 0

is dit gewoon een algemeen klaagtopic of willen we er nog iets mee bereiken?

 

Ik ben dit topic gestart omdat er nogal wat mis is met de arbeidsomstandigheden in de pakketbezorging. Wij als klant zouden daar met de onderhandelingen die we over de prijs voeren, misschien iets van kunnen zeggen. Tenslotte willen we toch dat iedereen gezond kan werken en gezond kan blijven.

 

Dat het uiteindelijk de service is, of het gebrek eraan, die hier nu naar boven komt snap ik wel, maar daar is de brief die onder mijn openingspost staat niet voor geschreven denk ik.

 

Graag daar inhoudelijk op reageren als het kan.

Link naar reactie
  • 0

 

Wat een onzin om dat op de arbeidsomstandigheden af te schuiven.

 

Dan heb je de commentaren van de verschillende pakketbezorgers niet gelezen denk ik.

Link naar reactie
  • 0

 

Wat een onzin om dat op de arbeidsomstandigheden af te schuiven.

 

Dan heb je de commentaren van de verschillende pakketbezorgers niet gelezen denk ik.

 

Die heb ik inderdaad niet gelezen, maar je gaat je toch niet achter slechte arbeidsomstandigheden verschuilen als je bij iemand in de tuin gaat staan te zeiken. Kom op zeg.

 

Enfin. Succes met de verkoop van je tilhulp, ik reageer hier niet meer.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.