• 0

183 dagen regeling buitenland

Ik ben freelancer en heb voor een project in Saoedie Arabie een contract afgesloten met een detacheringsbureau, gevestigd in Dubai. Het bedrijf in Dubai betaald mijn uren uit.

Ik ben op de hoogte van de 183 dagen regeling, waardoor dubbele belasting vermeden kan worden.

Ik ben eind Augustus begonnen en nog geen idee hoe lang dit project gaat duren.

 

Vraag: Hoe moet ik de periode van de 183 dagen regeling zien. Geld deze regeling bv voor de gewerkt dagen in 2014 en begint het tellen weer opnieuw op 1 Jan 2015? Ik lees dat deze regeling geldt in een bepaalde periode, maar heb niet kunnen vinden welke periode wordt bedoeld.

 

Dank en groet

Ruud de Jong

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Probleem met deze vraag is dat het per land verschilt. Het is afhankelijk van het belastingverdrag. In het ene verdrag staat kalenderjaar, in het andere verdrag staat belastingjaar. Dit moet strikt naar de letter van de wet worden uitgelegd. Dat betekent dat het in sommige landen zo is dat je 183 dagen tussen 1 januari en 31 december werkzaam moet zijn in het andere land. Bij andere landen moet gekeken worden naar een periode van 12 maanden. Veel ondernemers die opereren in het buitenland hebben problemen met de regeling maar eigenlijk is het een kwestie van het lezen van de verdragstekst.

 

Als freelancer val je onder de zelfstandige arbeid, artikel 14 van het verdrag tussen Nederland en Saudi Arabië. Daar staat dit:

 

b. indien hij in de andere Verdragsluitende Staat verblijft gedurende een tijdvak dat of tijdvakken die tezamen in een tijdvak van twaalf maanden beginnend of eindigend in het desbetreffende belastingjaar in totaal 183 dagen of meer beslaat of beslaan; in dat geval mogen de voordelen slechts in die andere Staat worden belast voor zover zij verkregen zijn met de werkzaamheden die hij in die Staat verricht.

 

Het moet dus gaan om een periode van 12 maanden. Jij moet gedurende 12 maanden 183 dagen in Saudi Arabië werken. In dat geval mag Nederland dus niet heffen. Saudi Arabië mag wel heffen.

Taksgemak.nl - fiscale dienstverlening en advies

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de info!!

 

Ik wil nog het volgende even afstemmen svp.

 

Zoals genoemd in de vraag is de klant een bedrijf in Saoedie Arabie. Die heeft een Amerikaans bedrijf ingehuurd voor een project. Dit Amerikaanse bedrijf heeft het bureau in Dubai gevraagd om personeel en die zijn bij mij uitgekomen.

 

Dank en groet

Ruud

Link naar reactie
  • 0

Beste Ruud,

 

Het is lastig om de situatie zo te beoordelen. Ik ben er van uitgegaan dat je geen zelfstandig ondernemer bent en niet in dienstbetrekking bent. Als freelancer val je doorgaans onder art. 14 van het verdrag tussen NL en SA.

 

Maar het is geheel afhankelijk van jouw situatie in welke categorie je valt. Je kan namelijk in 1 van de volgende categorieën vallen (ik krijg namelijk toch een lichte twijfel als ik jouw antwoord lees):

 

1. winst uit onderneming

2. inkomsten uit zelfstandige arbeid

3. inkomsten uit niet-zelfstandige arbeid

 

In alle drie de gevallen kan je een hele andere uitkomst hebben. Om dat goed te kunnen beoordelen moet je meer informatie verschaffen.

 

Allereerst moet worden vastgesteld dat je geen dienstbetrekking hebt. Zoals je zegt ben je freelancer, maar in bepaalde gevallen kan daar anders over worden gedacht. Dit is afhankelijk van de vraag met welk bedrijf jij een contract hebt gesloten, is er een gezagsverhouding? Of werk je geheel zelfstandig? En met welk bedrijf heb je dan een gezagsverhouding? Die in Dubai? Of die in Amerika? Met welk bedrijf is het contract ondertekend? Aan de hand van dat soort vragen kan worden bepaald in welke categorie je valt.

 

Je zegt ook dat het bedrijf van Dubai op zoek was naar 'personeel', dat duidt weer wel op een dienstbetrekking en dus niet op zelfstandige arbeid.

 

Je snapt, het is helemaal afhankelijk van jouw geval. Over het algemeen is voor vrijwel elke situatie wel iets te zeggen. Het is belangrijk om alle omstandigheden te bekijken en mee te nemen.

Taksgemak.nl - fiscale dienstverlening en advies

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.