• 0

Nevenactiviteiten in VOF zonder overeenkomst

Beste Higherlevelers,

 

Ik ben 4j geleden een VOF gestart met 2 anderen. We hebben echter nooit iets op papier gezet. Nu is de situatie helaas zo dat ik van mening ben dat 1 van de vennoten een bijna nutteloze toevoeging is aan het bedrijf, maar omdat de beste man nogal emotioneel beladen is (het is "een creatief type" geeft hij zelf altijd als reden) vind ik het erg lastig zomaar een gesprek aan te gaan, voordat ik een beetje weet waar ik aan toe ben.

 

Nu speel ik al een tijd met de gedachte om de werkzaamheden voor de VOF (digitale productontwikkeling) gewoon door te laten gaan, maar daarnaast voor mijzelf andere dingen te ontplooien. Ik zou ideeën voor -nieuwe- digitale producten/diensten niet binnen de VOF meer willen doen, maar er buiten, in "mijn eigen tijd". (Wanneer de andere vennoten 'savonds hersendood TV liggen te consumeren zou ik eea in elkaar kunnen zetten zelf b.v.)

 

Mijn vraag is nu, mag dit wettelijk gezien? Zoals ik het instinctief aanvoel hebben de heren op alles wat ik binnen de VOF onder de gezamenlijke vlag opzet recht op ieder 1/3e van de opbrengst, maar als wij geen contract oid hebben getekend ben ik niet verplicht om *alles* met hun te doen, toch? De insteek van de VOF is gezamelijk projecten draaien, maar zonder contract is exclusiviteit niet af te dwingen, toch?

 

Wat ik hier en daar zie op het forum heeft meer met restschulden en eigendom van eea te maken, maar onze VOF is gezond en qua eigendom van de (digitale) goederen binnen de VOF maak ik me weinig zorgen..

 

Alvast bedankt voor de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een mens is in Nederland volledig vrij te doen en laten wat hij wil zolang hij de wet in acht neemt of zich aan (zelf) opgelegde beperkingen houd die zijn vastgelegd in een contract. Maar ook zonder specifiek contract moet je je aan bepaalde gedragsnormen houden, je zult dus bijv niet zo makkelijk voor bestaande klanten opeens zelf projectjes kunnen gaan doen, daar zul je goede afspraken over moeten maken wat wel en niet kan.

 

Je kunt naast je VOF ook gewoon een nadere onderneming hebben, bijv een eenmanszaak. daarbinnen kun je dan de nieuwe projecten uitvoeren die jij in de avonduren wilt doen en daarmee los je dus ook het probleem op dat zij geen aanspraak kunnen maken op hun winstdeel.

 

Uiteraard moet je daar een gesprek over hebben met je vennoten zodat zij weten waar ze aan toe zijn. Ik zou de insteek positief houden, dat jij nieuwe activiteiten wilt ontplooien of andere type projecten wilt doen om jezelf te ontwikkelen en ook duidelijk aangeven of er gevolgen zijn voor jou rol in de VOF. als zij snappen waarom jij iets wil zullen ze het makkelijker accepteren, maar wees gewoon voorbereid om eventuele zorgen weg te nemen of te zorgen voor goede afspraken.

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Bedankt voor je reactie. Mijn bedoeling is ook zeker niet dat ik klanten ga wegkapen of concurerende producten wil ontwikkelen.

 

Het gaat er mij meer om dat wanneer ik bijvoorbeeld nu een website opzet waar mensen recencies over vingerhoedjes kunnen plaatsen en daar inkomsten uit haal, ik weet dat dat gewoon veilig "van mij" is. Ondanks dat ik 100% weet dat die ene vennoot gaat lopen huilen dat we "alle energie in de zaak moeten steken".. terwijl ik weet dat hij dat ook niet doet. Het is voor mij sowieso belangrijk dan om netjes binnen die lijntjes te blijven kleuren en de nieuwe projecten in de avond uren te doen..

 

Zelf heb ik het plan om aan te geven volgend jaar dat ik er mee stop voor een gedeelte. Maar is het onredelijk dan om te zeggen (en te verwachten) dat ik voor 1/3e eigenaar blijf van huidige producten en daar verder op wil doorontwikkelen? (Ik ben overigens de enige die ontwikkeling doet, zonder mij valt het volledige technische platform van de VOF weg) Heeft er iemand ervaring met het verdelen van licenties/abonnementen? Wat zou de waarde zijn van een abonnementen pakket wat jaarlijks 'gegarandeerde inkomsten' genereerd? (just in case ik er helemaal mee stop)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.