• 0

In dienst bij werkmaatschappij i.v.m. medisch verleden

Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb het forum doorzocht of dit onderwerp al eerder aan bod is gekomen, zonder resultaat. Laat me jullie de situatie schetsen:

Ik ben al een tijdje bezig (samen met een compagnon) een eigen startup te beginnen. Afgelopen maanden stonden in het teken van partnering, daar begint nu schot in te komen.

Wij hebben beiden een fulltime baan, maar gaan er nu vanuit dat wij vanaf 1 januari 2015 full commitment aan de startup gaan geven.

De werkmaatschappij is in eigendom van 3 holdings (investeerder/compagnon/ik) in de verdeling 15 / 42,5 / 42,5.

Nu speelt het volgende:

Mijn compagnon heeft een medisch verleden. Het betreft een aangeboren afwijking waar hij al jaren geen enkele last van heeft. Maar de diagnose staat. Ook is de kans klein dat hij hier last van gaat krijgen, of zijn werk hieronder zal lijden.

Dit betekent dat het voor hem dus niet handig is om zich uit zijn holding te laten verlonen, omdat hij (als 100% eigenaar van de holding) niet in aanmerking komt voor het sociale vangnet en dus op zoek moet naar particuliere verzekering. Wegens deze diagnose, is voor hem onmogelijk geworden om een particuliere AOV te krijgen (omdat je dan gekeurd moet worden). Eventueel zou het kunnen via een AOV via het UWV, maar hier zitten ook weer haken en ogen aan.

Wij hebben bedacht dat het veruit het handigste zou zijn, als mijn compagnon gewoon in loondienst van de werkmaatschappij zou kunnen gaan (en net zo als een normale werknemer verzekerd zou zijn voor ziekte/arbeidsongeschiktheid). Maar de vraag is of dit kan...

Algemene regel is geloof ik dat DGA’s niet mee kunnen doen in (verplichte) werknemersverzekeringen. Het probleem is echter dat er meerdere definities van DGA bestaan:

- In sommige gevallen vanaf 5% aandeel, of aanmerkelijk belang.

- In sommige gevallen vanaf 50% stemmen in de AV ==> http://www.mkbservicedesk.nl/8083/wanneer-ben-dga.htm

Dus mijn vraag is: kan mijn compagnon zich verzekeren tegen ziekte & arbeidsongeschiktheid door in dienst te gaan van de werkmaatschappij? Of gaat het UWV hier moeilijk over doen (mocht het noodlot toch toeslaan)?

En als hij zich laat verlonen uit de werkmaatschappij, is hij dan vrijgesteld van gebruikelijk loon uit zijn holding? Of moet hij uit beide BV’s een salaris aan hemzelf uitkeren? De holding zou in dat geval maar 1 functie hebben, dat is het beheren van de aandelen.

Alvast bedankt!

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

@FvH: allereerst welkom op Higherlevel!

Dus mijn vraag is: kan mijn compagnon zich verzekeren tegen ziekte & arbeidsongeschiktheid door in dienst te gaan van de werkmaatschappij?

Cru gesteld, ja dat kan (voor arbeidsongeschiktheid van 2 jaar en langer)

Als besluiten over ontslag van een bestuurder volgens de statuten niet met een versterkte meerderheid van 2/3 maar met een normale meerderheid van 50% genomen worden, is de compagnon verplicht sociaal verzekerd voor WW en WGA (arbeidsongeschiktheid langer dan 2 jaar)

Maar nu komt het: als de compagnon verplicht sociaal verzekerd is, dan ben jij dat ook!

En dit betekent dat jouw compagnon (en jij) dan een dure WW-dekking en WGA-dekking hebben, inclusief enorm groot (en voor compagnon onverzekerbaar) WGA gat. In het uiterste geval (bij niet benutten restverdiencapaciteit) kun je dan terugvallen op een uitkering van minder dan 50% van het minimumloon (dus minder dan € 8.000,- bruto per jaar)

In dit geval is er een veel beter en wellicht ook veel goedkoper alternatief voorhanden :

[*]zorg voor de versterkte meerderheid voor besluiten over ontslag van een bestuurder. Zowel jij als compagnon zijn dan niet verplicht sociaal verzekerd

[*]laat de compagnon eerst toetsen of hij echt niet privaat verzekerbaar is (bijvoorbeeld via een medische prescan: toetsing verzekerbaarheid private verzekeraars, anoniem of onder WGBO regime)

[*]indien compagnon niet privaat verzekerbaar is of niet op een voor hem acceptabele manier (bijvoorbeeld gerichte uitsluiting), laat hem dan gebruik maken van de vrijwillige WGA verzekering. Dat moet dan wel binnen 13 weken na einde loondienstverband. Voordeel van de vrijwillige WGA dekking is dat iedereen wordt geaccepteerd, en er - in tegenstelling tot de verplichte WGA dekking - geen WGA gat van toepassing is

Tip: ga niet lopen doe het zelven, zorg dat de compagnon dit laat regelen via een ter zake kundige adviseur.

Die kosten verdient hij dubbel en dwars terug: zeker als er toch private mogelijkheden blijken te zijn, al dan niet in combinatie met de vrijwillige WGA dekking: dat laatste kan interessant zijn omdat alleen een private AOV het risico van de eerste 2 jaar kan afdekken: voor een DGA is dat niet op andere wijze verzekerbaar, ook niet als je als DGA ontslagen kunt worden.

Algemene regel is geloof ik dat DGA’s niet mee kunnen doen in (verplichte) werknemersverzekeringen.
Ik zal je niet te veel lastig vallen met de theorie, maar de informatie op de site van MKB servicedesk is onvolledig en op 1 punt zelfs onjuist. Er is in ieder geval geen één algemene regel maar 3 wetten die ieder afwijkende definitie van het begrip DGA hanteren. Wie geen DGA is voor de Regeling Aanwijzing DGA (die o.a. de sociale verzekeringplicht regelt), kan daarom wel DGA zijn voor de loonbelasting en is misschien ook wel of niet DGA voor de PensioenWet. Ook is het in deze diverse wetten wisselend relevant of je ook echt bestuurder bent of niet.

Lang verhaal kort: niet iets om mee te doe het zelven, zoals ook uit deze column blijkt

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Dag Norbert,

Dank voor je uitgebreide en heldere antwoord. Ik ga het overleggen en het lijkt me inderdaad zaak hier een goede adviseur bij te halen.

Nog drie vragen nav jouw antwoord:

En dit betekent dat jouw compagnon (en jij) dan een dure WW-dekking en WGA-dekking hebben, inclusief enorm groot (en voor compagnon onverzekerbaar) WGA gat. In het uiterste geval (bij niet benutten restverdiencapaciteit) kun je dan terugvallen op een uitkering van minder dan 50% van het minimumloon (dus minder dan € 8.000,- bruto per jaar)

1) Jij geeft aan dat verplichte werknemersverzekeringen voor WW/WGA erg duur zijn. Ik was juist in de veronderstelling dat deze goedkoper waren dan een particuliere AOV verzekering?

2) Wat versta jij onder het WGA-gat?

3) Hoe kom je bij de "worst case" berekening? Deze is voor mij niet terug te leiden...

Alvast dank!

• 0
1) Jij geeft aan dat verplichte werknemersverzekeringen voor WW/WGA erg duur zijn. Ik was juist in de veronderstelling dat deze goedkoper waren dan een particuliere AOV verzekering?

Huh??? Juist andersom! Behoudens 60-plussers en (hele) zware fysieke beroepen is een private AOV een factor 2 tot 5 goedkoper dan een vergelijkbare publieke dekking.

Hoewel voor een DGA niet helemaal van toepassing (want geen mogelijkheid tot Ziektewetdekking eerste 2 jaar), onderstaand een passage uit een van mijn AOV factsheets:

Kosten verzekeren

De gemiddelde kosten voor ziekte en arbeidsongeschiktheid voor werknemers bedraagt 14% van de bruto uitkering bij arbeidsongeschiktheid

De kosten voor verzekering van ziekte en arbeidsongeschiktheid van ondernemers via het UWV (vrijwillige voortzetting ziektewet en WIA) bedraagt 20,5% van de bruto uitkering. Dit is de huidige kostendekkende premie van de Overheid, m.a.w. zonder winstmarge

De kosten van private verzekering zijn variabel en hangen mede af van

- Het beroep

- De gekozen wachttijd

- De leeftijd

- De wijze van beoordeling van de arbeidsongeschiktheid

Voor een zakelijke dienstverlener van 40 jaar met een verzekerd bedrag van € 40.000,- bedragen de kosten van private verzekering:

- Bij aanvang 4,5% van de bruto uitkering

- Over de eerste 5 jaar gemiddeld 6,5% van de bruto uitkering

- Gedurende de hele looptijd tot AOW leeftijd (67) gemiddeld 7,5% van de bruto uitkering

2) Wat versta jij onder het WGA-gat?

3) Hoe kom je bij de "worst case" berekening? Deze is voor mij niet terug te leiden...

Een uitkering bij arbeidsongeschiktheid in het publieke stelsel wordt gebaseerd op premieloon x 70% x arbeidsongeschiktheidspercentage. Wie dus € 50.000,- verdient/verzekert en 50% arbeidsongeschikt raakt krijgt een WGA uitkering van 50.000 x 70% x 50% = € 17.500,-

Wie 50% arbeidsongeschikt is, is ook 50% arbeidsgeschikt. Dit wordt de restverdiencapaciteit genoemd. Wie niet minimaal de helft van de restverdiencapaciteit benut krijgt een zware strafkorting : de WGA uitkering wordt dan namelijk niet meer op het loon van 50.000,- gebaseerd, maar op het minimum loon (07-14: € 17.943) x 70% x 50% = € 6.280,-

Kortom: wie het lukt om passend werk te vinden voor de restverdiencapaciteit, krijgt een WGA uitkering en loon / inkomen uit het passend werk

Wie het echter niet lukt om passend werk te vinden (wie zit er te wachten op een gedeeltelijk arbeidsongeschikte ondernemer of werknemer???) , valt terug tot een uitkering tot onder bijstandsniveau. Hierbij is het lang niet altijd alleen een kwestie van niet willen werken , maar van het niet beschikbaar zijn van functies. De WGA en het WGA-gat zijn eigenlijk een verkapt WW risico; het gevolg van een ordinaire bezuiningsmaatregel die zowel werknemers als verplicht sociaal verzekerde DGA's raakt.

Voor verplicht verzekerde DGA's is het des te zuurder dat ze - zelfs als ze medisch gezond zijn - erg weinig mogelijkheden hebben om zich voor de eerste 2 jaar én het WGA gat te verzekeren. Per saldo zijn de kosten van zo'n aanvullende verzekering bijna net zo hoog als die van een reguliere AOV.

En voor deze verplichte verzekering met een wachttijd van 2 jaar en een uitkering die in het worst case scenario kan terugvallen tot € 6.280,- per jaar betalen DGA's (lees: hun werkmij) ruim € 500,- premie per maand aan sociale premies WW en WGA

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar