• 0

bedrijfskosten, investeringen, afschrijvingen

Hallo allemaal, dit is mijn eerste post na het halve internet te hebben doorgespit. Ik hoop dat jullie kunnen helpen

 

Om de haalbaarheid van mijn bedrijfplan te toetsen gebruik ik een excel sheet welke ik gevonden heb

Hij is wel voor 2013 maar voor een eerste toets lijkt hij me geschikt en zit er veel info in..

 

Ik begrijp echter nog altijd niet hoe het zit met kosten (investeringen) welke ik over meerde jaren afschrijf. Hebben deze nu invloed om mijn belastbare winst of niet?

 

Belastbare winst is toch: Omzet - Inkoop - Bedrijfskosten - Afschrijving?

 

In de sheet staan de afschrijving van de investeringen (CEL D42/ D43) als aftrekpost van netto inkomen. Ik dacht dat deze als aftrekpost voor de belastbare winst telde.

Investeringsaftrek staat hier wel benoemd, de investering zelf niet ?

 

Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?

 

 

 

 

Groet Henk

 

 

[link verwijderd - kreeg viruswaarschuwingen bij poging tot downloaden]

Henk Harbers

Lokaal 2H Klusworkshops & H2 Techniek

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp echter nog altijd niet hoe het zit met kosten (investeringen) welke ik over meerde jaren afschrijf. Hebben deze nu invloed om mijn belastbare winst of niet? ANTWOORD: JA!

 

Zo te horen komt de vraag voort uit een overzicht dat de cashflow (toe- of afname van de kas- en bankmiddelen) berekent. Dit zorgt mogelijk voor verwarring. De cashflow wordt namelijk indirect berekend door uit te gaan van de winst (voor belasting) en de winst te vermeerderen (te corrigeren) met de afschrijvingskosten (omdat dit geen uitgaven zijn).

 

 

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Ik kom op deze vraag bij het berekenen van mijn netto besteedbaar inkomen vanuit de verwachte omzet, inkoopkosten, bedrijfskosten en investeringen.

 

Deze sheet (ik heb hem nu geupload, kijken of het nu goed gaat ) rekent hier met de diverse aftrekposten en belastingschijven het netto inkomen van. Als ik dus speel met diverse scenario's zie ik meteen de resultaten.

 

 

Netto_besteedbaar_inkomen_2013_v1.xlsx

Henk Harbers

Lokaal 2H Klusworkshops & H2 Techniek

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad zoals ik al dacht. Indien in cel D4 afschrijvingskosten zijn inbegrepen, dan dien je het bedrag aan afschrijvingskosten dat erin is inbegrepen, nog eens in cel D43 in te vullen, zodat de winst wordt gecorrigeerd voor de kosten die geen uitgaven zijn.

Succes met de sheet gewenst!

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je met je opmerking succes met je sheet,

is dit sarcastisch omdat er fouten in zitten ? Zo ja hoor ik dat graag.

 

Ik heb hier nog eens over zitten denken maar de insteek van de berekeing begin ik te begrijpen denk ik. Omdat deze sheet mijn netto inkomen berekend zijn investeringen gewoon kosten die je in 1 jaar geheel moet tellen.

 

Voor de belastingdienst worden investeringen in delen over bijv. 5 jaar afgeschreven

Voor mij prive gaan in het eerste jaar de gehele kosten voor de investering in zijn geheel meteen van het vrij opneembaar inkomen af. De investering is tenslotte meteen in zijn geheel niet meer cash opneembaar ondanks dat er nog 4 jaar afgeschreven wordt

 

Klopt deze gedachtengang?

Henk Harbers

Lokaal 2H Klusworkshops & H2 Techniek

Link naar reactie
  • 0

Maak een concreter onderscheid tussen uitgaven en kosten. Bij een investering van € 10.000 staan er tegenover een eenmalige uitgave van € 10.000 later vijf keer € 2.000 (afschrijvings)kosten. Die kosten zijn geen uitgaven meer en komen indirect ten goede aan het besteedbaar inkomen: ze verlagen de belaste winst uit onderneming.

Link naar reactie
  • 0

Klopt deze gedachtengang?

Ja die gedachtengang klopt.

 

je hebt administratief gezien 4 stromen die je kunt onderscheiden inkomsten en uitgaven en daartegenover omzet en kosten. De inkomsten en uitgaven geven de feitelijke geldstroom weer (cashflow zo je wilt)

 

De omzet en kosten zijn diezelfde inkomsten en uitgaven maar dan met timingsverschillen op basis van wet en regelgeving.

 

je hebt kosten die geen uitgaven zijn (bijv afschrijvingen) en uitgaven die (nog) geen kosten zijn (bijv investeringen)

 

De sheet die jij gebruikt is feitelijk een soort van winst en verliesrekening (omzet -kosten = winst voor belasting) die we weer ombouwd naar een inkomsten en uitgaven overzicht en daarbovenop ook nog rekening houd met belastingen om tot de winst na belasting en in verlengde daarvan, netto of vrij besteedbaar inkomen te komen.

Link naar reactie
  • 0

Ik merk dat ik inderdaad beter onderscheid moet maken tussen inkomsten en uitgaven & kosten en opbrengsten. Nu heb ik nog een vraagstuk welke hier dan ook aan gerelateerd is.

 

Het is toch vreemd dat ik in een jaar waarin ik misschien wel goed draai maar veel investeer en dus weinig (cash) geld over heb misschien wel meer belasting moet betalen als dat ik werkelijk nog cash over heb. BD heft belasting over mijn bruto winst maar ik moet het ze betalen met het geld wat werkelijk op de bank staat.

 

Stel: Ik heb in mijn eerste jaar 30.000 geinvesteerd (welke ik afschrijf over 5 jaar) en hiermee elk jaar 50.000 omzet maak met 20.000 inkoop.

Na uitgaven en inkomsten heb ik in kas: 50.000-20.000-30.000 = 0

Voor BD is aan kosten en opbrengsten mijn belastbare winst 50.000-20.000-6.000 = 24.000 waarover de belastingaanslag ik moet betalen maar niets in kas heb omdat mijn winst weer in het in het bedrijf zit.

De jaren erna is mijn belastbare winst weer 24.000 maar is mijn werkelijke winst 30.000 en kan ik het wel betalen

 

Dit is toch raar aangezien BD door kosten en opbrensten hiermee een investerend bedrijf nekt op zijn cashflow ? (even los wat versneld afschrijven kan doen)

 

 

 

 

 

 

 

 

Henk Harbers

Lokaal 2H Klusworkshops & H2 Techniek

Link naar reactie
  • 0

Maar je betaald je investeringen in het eerste jaar namelijk meestal niet van je winst in het eerste jaar maar ofwel van eigen geld (wat je dus al had) of van een lening. Dus dan kun je prima belasting betalen

 

Dus belastingheffing zorgt dan niet voor negatieve cash voor het lopende jaar omdat je investeringen altijd financiert uit historische kasstromen of leent (om te dekken met toekomstige kasstromen)

Als jij je investeringen wél zo plant dat je ze uit eigen middelen gaat financieren met de winst die gedurende het eerste jaar maakt dan zul je je investeringsschema dus zodanig moeten plannen dat je ook rekening houd met de te betalen belasting.

 

Maar ga je dan ook nog rekening houden met de kleinschaligheidsaftrek, zelfstandigenaftrek, willekeurige afschrijving starters en nog een handvol stimulerende maatregeln (indien je daar voor in aanmerking komt. dan moet je wel aardig je best doen om cashflow problemen te krijgen door belastingheffing.

Met een goede financiele planning moet je dat soort problemen kunnen voorkomen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je met je opmerking succes met je sheet,

is dit sarcastisch omdat er fouten in zitten ? Zo ja hoor ik dat graag.

 

....

 

Klopt deze gedachtengang?

 

Nee hoor, de sheet is in orde (al zijn er verfijningen mogelijk) en ik wens u oprecht gebruiksgenot van de sheet. En ja, uw redenering klopt.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.