• 0

Google verreweg populairste zoekmachine

Nu.nl: Google verreweg populairste zoekmachine

 

Uitgegeven: 27 januari 2005 14:32

 

AMSTERDAM - De populariteit van zoekmachine Google blijft maar toenemen. Het marktaandeel van de zoekmachine kwam het afgelopen jaar uit op 84 procent. Dat is een stijging van 10 procent ten opzichte van 2003. De marktaandelen van de overige zoekmachines zijn haast verwaarloosbaar in vergelijking met marktleider Google.

 

Dit blijkt uit de Nationale Search Engine Monitor. Het Search Engine Mediabureau Checkit deed in samenwerking met bureau RM Interactive naar bekendheid, gebruik en waardering van zoekmachines onder ruim 1100 Nederlandse Internetgebruikers.

 

 

De lijst:

 

1. Google 84 procent (+10)

2. Ilse 9 procent ( -5)

3. MSN 2 procent ( -1)

4. Vinden 2 procent ( =0)

5. AltaVista 1 procent ( -1)

 

Zoekmachine Ilse zag haar marktaandeel met 5 procent dalen het afgelopen jaar naar 9 procent. Op een gedeelde derde plaats staan zoekmachines MSN en Vinden, beiden met 2 procent.

 

Toolbars

 

Voor het eerst is er ook onderzoek gedaan naar het gebruik en de waardering van toolbars. Van alle Nederlandse internetgebruikers heeft 66 procent wel eens van toolbars gehoord. Van deze mensen kent 70 procent de Google toolbar, 50 procent kent de MSN toolbar en 25 procent kent de Yahoo toolbar.

 

Het gebruik van de toolbars ligt beduidend lager. Zo maakt 15 procent gebruik van de Google toolbar, terwijl de MSN toolbar en de Yahoo toolbar door respectievelijk 3 procent en 1 procent van de internetgebruikers worden gebruikt. Het blokkeren van pop-ups en het uitvoeren van zoekopdrachten zijn de populairste functies van de Google toolbar.

 

De bekendheid en het gebruik van zogenaamde desktop search programma's blijkt laag te zijn. Bijna driekwart van de internetgebruikers heeft zelfs nog nooit van deze programma's gehoord waarmee je snel de inhoud van je eigen computer kunt doorzoeken.


 

welke zoekmachine(s) gebruiken jullie?

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bijna driekwart van de internetgebruikers heeft zelfs nog nooit van deze programma's gehoord waarmee je snel de inhoud van je eigen computer kunt

 

Ik heb google desktop geinstalleerd, maar ik gebruik het eigenlijk praktisch niet. Ik krijg af en toe wel een hit in mijn browser, maar echt wat zoeken op mijn computer lukt meestal niet goed. Dan moet ik toch weer de windows zoekfunctie gebruiken ook al is die erg langzaam.

 

Kun je nagaan wat er dan op het web een hoop info moet staan die via google eigenlijk ook niet of nauwelijks te vinden is.

Link naar reactie
  • 0

Het leuke van Google vind ik dat ze niet alleen het beste product op de markt hebben, maar dat ze ook een enorme berg goodwill hebben bij de consumenten. De goodwill komt natuurlijk voor een groot deel van het goede product, maar ik moet zeggen dat ik ze ook pluspunten geef vanwege het innotiviteit en pionierfunctie. Van de week las ik in de krant dat ze telefoonnummers willen koppelen aan zoekresultaten zodat je via internet het bedrijf of de persoon direct (en gratis) kan bellen. Weer zo'n geweldig innovatief idee!

Online marketeer van www.elskamtpuinmeubelcentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb google desktop geinstalleerd, maar ik gebruik het eigenlijk praktisch niet. Ik krijg af en toe wel een hit in mijn browser, maar echt wat zoeken op mijn computer lukt meestal niet goed. Dan moet ik toch weer de windows zoekfunctie gebruiken ook al is die erg langzaam.

 

Weet niet hoe en wat jij zoekt, maar bij vindt ik alles binnen 'no time' met de GDTS. Vooral ook e-mail doorzoeken gaat als een speer.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

We all love the Google ;)

 

Ik zoek zelf ook met google, heb zelfs de toolbar lopen.. duidelijk nog steeds de #1 search engine.

 

Maar op een of andere manier krijg ik de laatste tijd toch een wat kriebelig gevoel bij alles wat van Google komt. De zoekmachine is geniaal, de toolbar de enige die ik zou installeren, en gmail is eigenlijk wel de top in (gratis) webmail. De omvang en marktaandelen baren me toch een beetje zorgen - niet dat google het imago van misbruik heeft, maar wel alle mogelijkheid.

 

Zeker sinds de beursgang vind ik dat het bedrijf onaangenaam machtig is, de dominantie is microsoft-achtig, maar google wordt veel minder kritisch gevolgd door de massa en kenners.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Weet niet hoe en wat jij zoekt, maar bij vindt ik alles binnen 'no time' met de GDTS. Vooral ook e-mail doorzoeken gaat als een speer.

 

Bijvoorbeeld bij html en mht kan ik niet zoeken op een woord uit de titel of op inhoud en ook bij pdf is de inhoud niet geindexeerd. Van die dingetjes dat ik zeker weet dat ik iets wel heb, maar staat dan niet in de lijst. Mail gaat wel ok, ja.

Link naar reactie
  • 0
Zeker sinds de beursgang vind ik dat het bedrijf onaangenaam machtig is, de dominantie is microsoft-achtig, maar google wordt veel minder kritisch gevolgd door de massa en kenners.

 

Ik zelf krijg dat gevoel ook, maar als ik dat kenbaar maak krijg ik altijd een hoop gezeik over me heen van mensen die vinden dat Google "The bomb" is ;)

 

Persoonlijk vind ik dat Google wel heel erg veel luchtballonnetjes oplaat de laatste tijd. En dan niet alleen naar branches waaraan ze gerelateerd zijn, maar ook totaal andere branches lijken ze zich nu mee te gaan bemoeien, zoals telefonie.

 

Ik zie inderdaad ook problemen ontstaan op het moment dat Google een browser op de markt brengt (Firefox integratie), waarbij vervolgens hetgeen dat getoond wordt vanuit de Google databases komt. In ieder geval zullen zulke ontwikkelingen kritisch gevolgd moeten worden aangezien er anders gevaar bestaat dat de informatievoorziening door Google bepaald wordt.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Zeker sinds de beursgang vind ik dat het bedrijf onaangenaam machtig is, de dominantie is microsoft-achtig, maar google wordt veel minder kritisch gevolgd door de massa en kenners.

 

Ik zelf krijg dat gevoel ook, maar als ik dat kenbaar maak krijg ik altijd een hoop gezeik over me heen van mensen die vinden dat Google "The bomb" is ;)

 

Persoonlijk vind ik dat Google wel heel erg veel luchtballonnetjes oplaat de laatste tijd. En dan niet alleen naar branches waaraan ze gerelateerd zijn, maar ook totaal andere branches lijken ze zich nu mee te gaan bemoeien, zoals telefonie.

 

Als eerste wordt Google behoorlijk kritisch gevolgd, zeker door de kenners. Kijk naar alle kritiek op de privacy implicaties van gmail. Daarnaast is het, voor de diensten die ze nu aanbieden, vrij lastig om te zorgen voor 'vendor lockin'. Dus als ze de foute kant op gaan is/kan het snel afgelopen zijn.

 

Ten tweede heeft google naast een grote massa gebruikers een ontzettend boeiend concept opgezet voor distributed computing. Het zijn niet zozeer 'ballonnetjes' alswel toepassingen van die techniek op andere vlakken.

 

Als derde, en laatste, is google ontzettend innoverend en cutting-edge bezig. Ik heb zitten kwijlen bij het uitpluizen van de gmail interface (ben nerd :)) Jammer dat er niet meer informatie over de zoek engine beschikbaar is.

 

Kortom: ze zijn groot maar goed bezig en technisch erg vooruitstrevend. Wat mij betreft: hulde.

 

Link naar reactie
  • 0

Nee het gaat hier toch echt over vaste telefonie, al is het nog maar een gerucht.

 

In dit Webwereld artikel wordt dat aangehaald;

http://www.webwereld.nl/nieuws/20618.phtml

 

"Telefoongesprekken tegen lage kosten en gefinancierd uit advertentie-inkomsten: wat een prachtige uitbreiding van het inkomstenmodel van Google", juicht Hewett."

 

Die advertentie inkomsten zijn dan de link, maar het is wel een compleet ander businessmodel en bovendien vraagt support op zo'n activiteit wel een andere benadering. Typisch iets waar ze de vingers aan kunnen gaan branden, wat schade doet aan het merk en wat ze na X aantal jaar weer stoppen of verkopen. Maar misschien ben ik wel te pessimistisch, maar zo kijk ik tegen de ontwikkelingen van Google aan.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Kortom: ze zijn groot maar goed bezig en technisch erg vooruitstrevend. Wat mij betreft: hulde.

 

Wat vind je van hun telefonie aspiraties, hoe rijm je dat met hun huidig assortiment?

 

Iemand die zich bezig houdt met een wereldwijd backbone-netwerk klinkt als heel logisch voor Google met 60Gbps data verkeer. Als ze lokaal kunnen peeren zal dat hun best geld kunnen besparen. Zo'n infrastructuur verder benutten klinkt voor mij ook heel logisch.

 

Ik lees overigens in dat artikel dat ze het opzetten van de verbinding willen aanbieden als onderdeel van zoekresultaten. In het meest eenvoudige geval betekent dat niet meer dan het aanbieden van een link. Het opzetten van de verbinding en het gesprek zelf kan door een partner uitgevoerd worden.

 

Typisch iets waar ze de vingers aan kunnen gaan branden, wat schade doet aan het merk en wat ze na X aantal jaar weer stoppen of verkopen.

De technology is al (redelijk) bewezen (zie skype), ze kunnen grote hoeveelheden data aan en hebben een enorm mooi redundant netwerk van PC's en zijn bezig met goede connecties. Klinkt niet als iets dat 'typisch' mis kan gaan. En het is een (beurs genoteerd) bedrijf, typisch kenmerk van een bedrijf is dat het risico neemt, toch??

Link naar reactie
  • 0

Wat we nu zien is dat het bedrijf steeds meer activiteiten gaat ontwikkelen die allemaal wel een relatie hebben met de core business, maar die er wel steeds verder vanaf gaan. Is er niet zoiets als een golfbeweging dat bedrijven doormaken. Kijk maar naar Philips, dat constant bezig is met het opnieuw focussen. Dan weer is er een terugkeer naar core business, dan weer een verbreding van de markt.

 

Google staat nu aan het begin daarvan en ik ben wel benieuwd wat voor activiteiten daaruit gaan rollen. Zo ben ik heel erg benieuwd naar wat ze met die browser aan willen. Ik sta er niet volkomen negatief tegenover, ik vraag me alleen af hoe het zich ontwikkelt en ben enigszins sceptisch. ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Zo ben ik heel erg benieuwd naar wat ze met die browser aan willen.

 

Dat is niet zo ingewikkeld. Met die browser wil Google zich verankeren in het dagelijkse gebruik van de gebruiker. Als Google alleen afhankelijk is van het intikken van de domeinnaam google.com, is het voor de gebruiker geen enkel probleem om straks een andere domeinnaam in te tikken als daar een zoekmachine te vinden is die beter is.

 

Met het miljardenkapitaal die Google nu vertegenwoordigt, is dat een onverantwoord risico, en ze doen dus van alles om links en rechts hun klauwen uit te slaan om zich zodoende te verankeren. Desktop search, Google toolbar, een eigen browser, Blogger, translate tool, de nieuwe "API's", de foto organiser etc etc.

 

AltaVista heeft die boot volledig gemist en stelt nu niks meer voor. Ook Ilse heeft daar helemaal naast gekleund, en de zoekmachine klampt zich nu vast aan de laatste twee strohalmen (integratie met startpagina.nl en nu.nl). Ilse Media laat het hele zoekgebeuren binnenkort waarschijnlijk los om zich op de eigen rol van internet uitgever te richten.

 

Ondanks alle pogingen van Google heb ik er een hard hoofd in dat zij hun huidige voorsprong zullen kunnen behouden. Zie Napster. Zie Netscape. Hele populaire programma's kunnen binnen de korte keren van de markt geveegd worden, ook al worden ze door massa's mensen dagelijks gebruikt. Alleen als je zo verankerd bent als Microsoft, kun je je nog wat permitteren.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Pfoe, das ff slikken. Ik ben het helemaal met je eens Anders ;)

 

Google heeft een hele rits aan top programmeurs voor hun "browser project" (ze ontkennen het zelf geloof ik) weten binnen te halen. Kudos! Daar gaat zeker gaaf spul vandaan komen.

 

Maar.... Google heeft nog niet eens een duizendste van de macht van Microsoft. Microsoft's nieuwe searchengine wordt waarschijnlijk een geduchte concurrent (qua kwaliteit) en een knoepert van een teek welke alleen met serieus medisch geweld uit windows te slopen zal zijn (en daardoor dus de meerderheid naar zich toe zal trekken). Die extra rechtzaak kan Microsoft wel weer een aantal jaren rekken.

 

Een serverpark ala Google is erg gaaf, maar na te bouwen. Als Google het kan kunnen anderen het namelijk ook.

 

Een voorsprong van een applicatie is een stuk sterker dan een website, maar een stuk zwakker dan een platform. Ik heb nog niet gezien hoe Google Microsoft zou kunnen verslaan. In mijn eigen markt (mobiel) is nog een platform voorsprong te behalen. Als Microsoft daar de oorlog verliest hebben ze een serieus probleem.

 

By the way, ik ben een fan van underdogs dus ik hoop dat Google wint.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Een serverpark ala Google is erg gaaf, maar na te bouwen. Als Google het kan kunnen anderen het namelijk ook.

 

Een voorsprong van een applicatie is een stuk sterker dan een website, maar een stuk zwakker dan een platform. Ik heb nog niet gezien hoe Google Microsoft zou kunnen verslaan. In mijn eigen markt (mobiel) is nog een platform voorsprong te behalen. Als Microsoft daar de oorlog verliest hebben ze een serieus probleem.

 

Google heeft niet zomaar een serverpark/applicatie maar een eigen cluster-os platform met eigen filesysteem. Zie hier, met name de eerste paragraaf. Zou Windows zo goed schalen ;)

Link naar reactie
  • 0

Hangt er vanaf op welk gebied je wilt beinvloeden. Google zou haar zoekresultaten zo kunnen weergeven dat informatie die een bepaald denkbeeld onderschrijft hoger in de resultaten komt.. of zelfs resultaten met een ongewenste of kritische mening eruit kunnen mikken.

 

Gezien het grote marktaandeel van google zou het daarmee wellicht mogelijk zijn bijvoorbeeld de uitslag van de amerikaanse presidentsverkiezingen een zet te geven.. al heb ik niet het idee dat er iets dergelijks gebeurd.

 

Microsoft heeft gewoon de opinie tegen. Als MS iets beweerd, zoeken veel lezers direct naar de verborgen agenda, of nemen het statement meteen voor FUD-vorming aan. Bij een bepaalde set zoekresultaten twijfelen de meeste mensen niet over de volledigheid en onpartijdigheid daarvan.

Link naar reactie
  • 0

Beinvloeden is misschien een iets te zachte omschrijving van wat ik bedoel. Google kan je niks door de strot duwen, MS wel.

 

Als Microsoft in hun volgende windows release een desktop search integreerd met superieure resultaten en deze search gelijk volledig integreerd met het web, dan is google bezig met een "uphill battle".

 

Het gross van de gebruikers zal deze desktop/Internet search namelijk als standaard gaan gebruiken. Die luxe heeft Google niet en eerlijk gezegd zie ik niet in hoe google die positie zou kunnen veroveren??? Maar dat betekend niks, ze komen vast met iets gaafs op de proppen om MS de pas af te snijden. Wordt een interessante oorlog.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.