• 0

Google verreweg populairste zoekmachine

Nu.nl: Google verreweg populairste zoekmachine

 

Uitgegeven: 27 januari 2005 14:32

 

AMSTERDAM - De populariteit van zoekmachine Google blijft maar toenemen. Het marktaandeel van de zoekmachine kwam het afgelopen jaar uit op 84 procent. Dat is een stijging van 10 procent ten opzichte van 2003. De marktaandelen van de overige zoekmachines zijn haast verwaarloosbaar in vergelijking met marktleider Google.

 

Dit blijkt uit de Nationale Search Engine Monitor. Het Search Engine Mediabureau Checkit deed in samenwerking met bureau RM Interactive naar bekendheid, gebruik en waardering van zoekmachines onder ruim 1100 Nederlandse Internetgebruikers.

 

 

De lijst:

 

1. Google 84 procent (+10)

2. Ilse 9 procent ( -5)

3. MSN 2 procent ( -1)

4. Vinden 2 procent ( =0)

5. AltaVista 1 procent ( -1)

 

Zoekmachine Ilse zag haar marktaandeel met 5 procent dalen het afgelopen jaar naar 9 procent. Op een gedeelde derde plaats staan zoekmachines MSN en Vinden, beiden met 2 procent.

 

Toolbars

 

Voor het eerst is er ook onderzoek gedaan naar het gebruik en de waardering van toolbars. Van alle Nederlandse internetgebruikers heeft 66 procent wel eens van toolbars gehoord. Van deze mensen kent 70 procent de Google toolbar, 50 procent kent de MSN toolbar en 25 procent kent de Yahoo toolbar.

 

Het gebruik van de toolbars ligt beduidend lager. Zo maakt 15 procent gebruik van de Google toolbar, terwijl de MSN toolbar en de Yahoo toolbar door respectievelijk 3 procent en 1 procent van de internetgebruikers worden gebruikt. Het blokkeren van pop-ups en het uitvoeren van zoekopdrachten zijn de populairste functies van de Google toolbar.

 

De bekendheid en het gebruik van zogenaamde desktop search programma's blijkt laag te zijn. Bijna driekwart van de internetgebruikers heeft zelfs nog nooit van deze programma's gehoord waarmee je snel de inhoud van je eigen computer kunt doorzoeken.


 

welke zoekmachine(s) gebruiken jullie?

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Denk dat Google de slimste strategie van de laatste jaren hanteert. Wat ze gedaan hebben is een enorme schare gebruikers achter zich krijgen door het leveren van een zeer goede dienst (content) die niet direct in Microsoft's vaarwater kwam, maar wel grotendeels uit dezelfde groep kwamen (de gemiddelde internetter werkt met Internet Explorer en zoekt op Google). Dit in tegenstelling tot bedrijven als Netscape, die door Microsoft eigenhandig uit markt gedrukt zijn, doordat ze te snel te dichtbij kwamen.

 

Vervolgens hebben ze middels een beursgang die schare gebruikers min of meer gekapitaliseerd en nu zie je ze langzamerhand richting de desktop (lees: Microsoft) verschuiven. Ze zijn niet meer bang om het gevecht aan te gaan, maar ze zoeken hun gevechten wel zorgvuldig uit, zodat het risico bij verlies van de slag minimaal is.

 

Wat Google bijzonder goed lijkt te hebben begrepen is dat het niet zozeer de browser of mailclient is, maar de content die met die browser/mailclient wordt bekeken. In dat opzicht denk ik ook dat het inhuren van de browser-programmeurs niet meer is dan een goed inzicht kijken in hoe een browser gestuurd kan worden binnen bepaalde content.

 

Verder zie je dat de meeste balonnetjes die nu worden opgelaten voornamelijk te maken hebben met content (mail, zoeken, telefoneren) op bestaande infrastructuren, waar microsoft nog wel eens nieuwe infrastructuren wil maken (toevallig gisteren nog iets gezien over een nieuw paspoort-systeem voor Belgen).

 

De visie is: Content = king. Degene die op die markt bepalend wordt, wordt hét grote merk van de komende eeuw op ICT-gebied.

Link naar reactie
  • 0

Kijk, van dat verhaal van Dentist word ik als marketeer nou warm : Content is King. En de manier waarop we dit tot ons krijgen is geheel en al Triviaal. Dus : Service, Openheid, Snelheid & Gemak gaan het winnen. En laten we eerlijk zijn : Microsoft staat om geen van allen bekend. ;D

 

Want :

 

Maak het mij gewoon makkelijk om dingen te doen met mijn content, (Ipod).

Maak het mij makkelijk om content te kopen via kleine transacties (I-tunes)

Maak het mij gemakkelijk om een eigen website te maken, waarop ik lekker kan schrijven (Blogger)

Maak het mij gemakkelijk om foto's/video's gemakkelijk te organiseren/veranderen en door te sturen (Icasa)

En last but not least : maak het mij gemakkelijk om dingen makkelijk te vinden (Google).

 

Dussu : dat idee dat Google ook mobiel in wil, lijkt mij eerder noodzakelijk gezien de bovenstaande strategie, dan dat het nog een vraag is.

 

(O shit ! nu heb ik verklapt dat Apple en Google binnenkort samengaan. Stom, stom) 8)

Link naar reactie
  • 0

Ik kreeg het 'Epic' filmpje gisteren op een congres over zoekmachinemarketing te zien en dacht nu de link hier te gaan posten. Naar ik begrijp van Dennis bestaat het al langer (maar wat is lang op internet). Erg intigrerend in ieder geval....

 

Gisteren bleek ook wel dat dat niemand nog echt weet welke kant het op gaat. Zowel Google, Microsoft, professoren en publicisten hielden zicht wat dat betreft redelijk op de vlakte. Wel zie je dat, wat we hier ook concluderen, e.a. steeds persoonlijker gaat worden maar aand e andere kant ook steeds relationeler. Dus ik zoek 'dit', maar passend bij jouw profiel zou je ook wel eens iets aan 'dat' kunnen hebben.

 

In elk geval een enorm boeiende ontwikkeling. Tijdens de hype zeiden we dat internet de wereld zou gaan veranderen. Ik denk dat dat voor een fors deel van de wereld nog steeds op zal gaan.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Tijdens de hype zeiden we dat internet de wereld zou gaan veranderen. Ik denk dat dat voor een fors deel van de wereld nog steeds op zal gaan.

 

Ik denk dat het voor een groot deel al gebeurd is. Uiteraard gaan de veranderingen door, maar als je even stilstaat en kijkt wat er de laatste 10 jaar veranderd is zie je toch heel veel dingen.

 

De wereld is geen totally different place geworden, maar wat informatie betreft wel een stukje kleiner. Toegang tot kennis en informatie is veel laagdrempeliger geworden, ik vermoed dat we daarvan zeker de vruchten zullen plukken.

 

Ondertussen zal het internet op steeds meer plaatsen en in steeds meer toepassingen tevoorschijn komen, en het is duidelijk dat geen van de grote spelers dit wil missen.

Link naar reactie
  • 0

De visie is: Content = king. Degene die op die markt bepalend wordt, wordt hét grote merk van de komende eeuw op ICT-gebied.

 

Ben je gek. Hét grote merk van de komende eeuw? Als de afgelopen jaren iets is duidelijk geworden, dan is het wel dat bedrijven die drijven op content van derden - AltaVista, Netscape - binnen de kortste keren geschiedenis kunnen zijn. Immers: zij faciliteerden slechts de ontsluiting van content van derden, en dat kan net zo makkelijk door andere bedrijven worden gedaan. Als dat op een betere manier gebeurt, zal het publiek genadeloos overstappen.

 

Datzelfde risico loopt Google nu, en niet voor niks proberen ze zich nu te verankeren op de desktop. Maar goed, ook Netscape dacht een stevige dektop-positie gevonden te hebben. De afloop daarvan is bekend.

 

Ik beschouw he verhaal van Google en Netscape bovendien allerminst als tegenstellingen. Sterker nog, de parallel is treffend. Netscape kwam immers helemaal niet "te dichtbij bij Microsoft". Microsoft was nauwelijks met internet bezig, en Netscape had nauwelijks plannen die verder gingen dan de browser. Netscape was dan ook geen bedreiging voor Microsoft. Die laatste kwam pas met een eigen browser toen het - wonderbaarlijk laat - onderkende wat voor potentieel het had laten liggen en hoe relatief eenvoudig dat in te halen was.

 

Datzelfde lijkt zich nu met Google af te spelen. Ook nu lijkt Microsoft zich merkwaardig laat te realiseren welk potentieel het heeft laten liggen, en ook nu is het begonnen met een inhaalslag. Google heeft daarbij een enorm probleem, namelijk dat het net als AltaVista en Netscape, afhankelijk is van content van derden. Content die Microsoft net zo makkelijk kan indexeren en ontsluiten. Apparatuur zal het probleem niet zijn, geld ook niet. Wat is dan de voorsprong van Google nog?

 

Alles afhangen van de manier waarop je die content ontsluit, en objectief bekeken moet je dan constateren dat Google dat op z'n best, matig tot slecht doet. Dat wil zeggen: over 10, 15 jaar kijken we terug op 2005 en vragen we ons af "hoe hebben we in godsnaam op zo'n manier kunnen zoeken". Laten we wel wezen: alle gadgets ten spijt verschilt de manier waarop Google zoekt, niet veel van de manier waarop al decennialang in bibliotheken wordt gezocht. Je voert een paar keywords in en je hoopt op een interessant resultaat. De zoek-intelligentie staat nog volledig in de kinderschoenen en het is nog maar de vraag of Google de eerste zal zijn die als eerste stapje hoger zal komen in de zoek-evolutie. Ik acht de kans reëel (en misschien wel groot) dat een ander bedrijf als eerste met een zoekmethode komt die veel beter en sneller de informatie vindt die je zoekt, dan Google nu doet. Als dat zo is, dan is Google binnen de kortste keren gepasseerd. In die markt geldt namelijk niet content = king, maar usefullness = king. De content is immers van derden.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Webwolff bedoelt Picasa, inmiddels van Google, ook bekend van Hello.com.

 

Mooi! Bedankt!

 

Laten we wel wezen: alle gadgets ten spijt verschilt de manier waarop Google zoekt, niet veel van de manier waarop al decennialang in bibliotheken wordt gezocht. Je voert een paar keywords in en je hoopt op een interessant resultaat.

 

In het filmpje kwam het idee van googlezon al naar voren. Dus je kunt uitgaande van wat anderen bekeken hebben bij een bepaalde zoekopdracht je resultaat aanpassen. Als ze het in het filmpje kunenn verzinnen, kunnen ze het bij Google ook. Ik durf te wedden dat ze er dag en nacht mee bezig zijn. Het kan ook zijn dat de huidige manier toch nog redelijk effectief is (zeker in vergelijking met 4 jaar geleden). (Waarmee ik niet zeg dat je geen gelijk hebt).

Link naar reactie
  • 0

Anders ik ben het met je eens wanneer Google zich alleen focused op zoek engines met toeters en bellen erbij. Maar ze zijn volgens mij bezig met meer nl. webapplicaties. Hun eerste kunststukje is gmail maar ik zie veel meer mogelijkheden. Google time-keeping, google calendar, google route planner etc etc. Allemaal cross-platform dus het werkt op je PC, mobiel en PDA zonder synchronisatie of andere ellende. Webapplicaties gaan het gewoon helemaal maken (maar ja ik maak ze ook dus ben bevooroordeelt :)) Microsoft heeft daar .net voor ingezet. Heb ik weinig ervaring mee (als iemand leuke onafhankelijke whitepapers e.d. heeft houd ik me aanbevolen) maar voor zover ik het nu kan bekijken heeft Google op dit vlak voorsprong. Lukt het ze om deze voorsprong te behouden of zelfs uit te breiden dan kunnen ze winnen. Ze halen immers de 'ik-douw-mijn-software-wel-door-je-strot' tactiek van Microsoft onderuit door het platform onafhankelijk te maken.

Link naar reactie
  • 0

@Anders,

 

Het gaat er niet om van wie de content is, het gaat erom via welke platforms deze wordt aangeboden.

 

Als ik het vergelijk met TV, dan zie ik in Microsoft een soort Sony en in Google meer een Rupert Murdoch. Ook deze partijen leveren geen content, maar ze zijn afhankelijk van de content van derden. Andersom is het echter ook zo, dat deze derden ook afhankelijk zijn van degenen die hun het platform geven om de content met de wereld te delen.

 

Uit de geschiedenis blijkt wel dat degenen die de controle uitoefenen over de content vaak machtiger zijn dan degenen die de content in eerste instantie creëren.

Link naar reactie
  • 0

 

Yahoo! lanceert nieuwe zoekmachine Y!Q

Yahoo! heeft de beta-versie van de nieuwe zoekmachine Y!Q gelanceerd:

 

Y!Q is the first-of-its-kind contextual search technology that analyzes the contents of the Web page you're viewing and then gives you a list of search results directly related to what you're reading.

 

MORE...

 

even gezocth en het ziet er niet veel anders uit en de zoekresultaten zijn goed

 

http://yq.search.yahoo.com/

Link naar reactie
  • 0

Weet niet hoe en wat jij zoekt, maar bij vindt ik alles binnen 'no time' met de GDTS. Vooral ook e-mail doorzoeken gaat als een speer.

 

Bijvoorbeeld bij html en mht kan ik niet zoeken op een woord uit de titel of op inhoud en ook bij pdf is de inhoud niet geindexeerd. Van die dingetjes dat ik zeker weet dat ik iets wel heb, maar staat dan niet in de lijst. Mail gaat wel ok, ja.

 

Nog iets wat niet handig is: bestanden in verplaatste of hernoemde mappen worden nog wel gevonden maar de locatie klopt dan niet meer. Kom ik net achter toen ik een map was kwijtgeraakt omdat ik die per ongeluk verplaatst had tijdens een wilde tekenbeweging op mijn wacom.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor een heel klein en inspirerend tipje van de sluier, download hier de aflevering van ABC's 60 Minutes over Google. Het merendeel van de expansieonderwerpen die in dit topic genoemd worden, zitten ook in dat filmpje. Leuk om te zien.

 

Ik krijg er een sik van! Ik heb steeds ruzie met mijn browser en afsprelers. Als ik op de bovenstaande link klik dan opent Mediaplayer (10), maar ik heb alleen geluid...

 

Iemand suggesties?

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Dank je Ties! Werkt super!

 

Ik had in de tussentijd ook een codec voor Divx gedownload. Hierna mediaplayer opgestart en op de link gklikt. Er gebeurde een kwartier nix.

 

Ik klikte op de link na het downloaden van VLC en hij begon meteen te spelen!

 

Na een kwartier begon WMP ook te spelen en na 5 minuten een foutmelding en afsluiten van het programma....

 

Leve Open Source.... ;D

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Leuk stukje coorporate praat van de CEO's van Google over hun positionering. Beste quote:

 

"Google itself was in beta for a very substantial number of years," said Page, who is president of products. "Part of our brand is that we under-promise and we over-deliver, and being in beta is part of that. It's part of our branding strategy."

 

eweek.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.