• 0

Crowdfunding zelfstandig opzetten?

Dag collega-ondernemers,

 

Voor mijn nieuwe bedrijf heb ik een investering van 80K nodig. In principe wil Qredits dit bedrag aan mij lenen, echter we zijn er na 'n aantal gesprekken met andere mensen (waaronder ons aller Mikky!)nu van overtuigd dat ons bedrijfsidee -een Indoor Beachaccommodatie waar diverse beachsporten kunnen worden beoefend- uitstekend geschikt is voor crowdfunding.

 

De terugbetaling van onze crowdfunding geschiedt in natura. We betalen de investeerders namelijk terug in de vorm van korting op de huur van de beachsportvelden. Ook komen ze met hun naam op een groot permanent bord te staan in de hal. Veel beachvolleyballers vinden dit prima aangezien zij namelijk staan te springen om zo'n hal. We denken mede daarom dan ook dat we vrij snel een mooi bedrag via crowdfunding kunnen binnen halen.

 

De bedoeling is nu om een zo groot mogelijk deel van deze 80K te crowdfunden en het deel wat niet via crowdfunding wordt opgehaald te lenen bij Qredits (10% rente).

 

Wanneer er 'n platform uitgekozen wordt om de crowdfunding te starten dan gaat logischerwijs ook een bepaald bedrag naar het crowdfundingplatform. In dit geval gaat er 4K naar het crowdfundingplatform wat we in gedachten hebben. Een logische vraag is dan: kunnen we het geld ook zonder cf-platform ophalen? En zo ja welke voorwaarden kleven daar dan aan vast.

 

Voor deze vraag heb ik contact gehad met de AFM en zij verwezen mij door naar DNB. Zij gaven aan dat ik dit zelf moest onderzoeken en o.a. met behulp van documenten van hen zelf moest bepalen of er in dit geval sprake is van "opvorderbare gelden." Dit is een deel van hun reactie:

 

"Aan de hand van de hiervoor bedoelde informatie kunt u zelf een standpunt innemen over de eventuele toepasselijkheid van de Wft op de activiteiten van de onderneming. Het maakt daarbij niet uit of u gebruik maakt van een stichting derdengelden. U dient in dat geval aan de hand van de eigenlijke, onderliggende activiteiten van de onderneming te beoordelen of er al dan niet sprake is van opvorderbare gelden. Indien u vaststelt dat de desbetreffende verbodsbepaling niet van toepassing is, hoeft u verder geen contact op te nemen met DNB. Uiteraard blijft het steeds de eigen verantwoordelijkheid van de onderneming om te handelen in overeenstemming met de Wft."

 

Tevens heb ik contact gehad met de eigenaar van "Hof van Twello." Hij heeft ook zelfstandig 160K opgehaald bij zijn (potentiële) afnemers. Hij betaalt deze afnemers de komende jaren vooral terug in natura met producten (groenten/fruit/vlees/kaas) van zijn bedrijf. Een aantal grotere bedragen (vanaf 5K) worden via aflossing en rente terugbetaald.

 

Mijn vraag: kan iemand mij in eenvoudige bewoordingen vertellen of ik zelfstandig mijn crowdfundingplan mag uitvoeren en zo dus 4000 Euro bespaar? Wanneer aanvullende info van mijn bedrijf gewenst zijn dan vermeldt 't er maar bij!

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Feit is dat ik via de plaatselijke beachvolleybalvereniging heel gemakkelijk in contact kan komen met 450 beachvolleyballers. (Als er 300 daarvan 100 Euro inleggen heb ik al 30.000 Euro).

 

 

 

300 uit 450 is inderdaad ambitieus, maar wat is de vereniging als geheel bereid te betalen voor een overdekte trainingslocatie? je kan op 450 deuren kloppen, waar achter elke deur één persoon zit of je kan op één deur kloppen waar 450 personen achter zitten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik merk dat ik die 300 inderdaad los moet laten, van de andere kant hou ik wel van die uitdagingen.

 

Op dit moment zijn we aan 't bekijken in hoeverre we via de vereniging eventueel over de gegevens van de beachleden mogen beschikken, het is tenslotte in het belang van beide partijen.

 

Bedankt voor de tip!

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 0

@ Michael.l geld halen bij verenigingen, die het ook steeds moeilijker krijgen, is ook erg lastig. Maar gelukkig houdt Rob van een uitdaging en zijn er meerdere mogelijkheden!

 

Een samenwerking, of accomodatiebeheer, zou wellicht wel een mooie optie kunnen zijn.

 

De gegevens van leden zijn als het goed is niet zomaar verkrijgbaar, maar misschien kan je een advertentie of iets dergelijks inkopen in het clubblad?

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 1

Hai Rob,

 

Leuk dat je verder denkt over Crowdfunding in plaats van of naast geld lenen bij Qredits.

 

Zoals ik je tijdens de Innosquadsessie met Nico al meldde, ben ik voor leuke lokale initiatieven een enorme fan van Symbid. Omdat dat het enige platform is waarbij je crowdfunders mede-aandeelhouder kunnen worden in je bedrijf. En als mensen mede-aandeelhouder zijn van een lokaal bedrijf speelt dat in hun achterhoofd mee bij beslissingen over waar ze hun geld uitgeven.

 

Als je wilt gaan crowdfunden buiten een platform om is mijn advies simpel: Als jullie willen dat de crowd jullie gaat helpen deze droom te realiseren, moet je zorgen dat de crowd weet hoe ze dat kunnen doen. En jullie crowd kan veel groter zijn dan de mensen waar jullie nu aan denken.

 

Wil je dat? Stop dan met blijven nadenken over hoeveel mensen voor 100 euro willen meedoen en op jullie 'zolderkamertje' een heel ondernemingsplan uitwerken en gaan bedenken bij welke mensen je kunt gaan leuren of zij met een klein beetje geld willen meedoen. Maar ... (onderstaand lijstje is in een minuut of 10 getikt en dus niet compleet, maar een voorzet)

 

1. Claim vandaag nog het domein beachvolleybalcentrum... .nl of indoorstrand... .nl (vul op de puntjes de plaatsnaam in en ik denk dat volleyballers wel weten wat je op een indoorstrand kunt en die dus beter is om ook niet-volleyballers te interesseren).

 

2. Zet er een gratis WordPressthemaatje op.

 

3. Ga vanaf morgen op die website delen wat jullie droom is, dat jullie al vergevorderd zijn met een aantal zaken, maar dat jullie ook nog een hoop dingen nodig hebben. Want je hebt eigenlijk geen geld nodig, maar naast de huur ook een aantal dingen die je met dat geld kunt kopen. (zand, volleybalpalen, strandstoelen, reclameborden, leuke muurschildering, een echte website, een bar en ga zo maar door ;o)) En dat hoeft vast niet allemaal gloednieuw te zijn, wel goed en mooi.

 

Zet boven aan je lijstje dat je een verhalenverteller zoekt die jullie wil helpen jullie verhaal met de crowd te delen. Is een leuke case voor iemand die geld wil verdienen met het enorm populaire storystelling om als voorbeeld te kunnen gebruiken. Misschien is er op HL wel iemand die dat leuk vindt om te doen. ;)

 

4. Mail een artikel over jullie droomplannen naar het plaatselijke krantje. En vraag of je er over iets mag aanleveren voor het blaadje cq de nieuwsbrief van de volleybalclub(s) in de regio.

 

5. Ga vervolgens online je vorderingen delen en deel op 1 pagina van je website welke mensen en welke bedrijven al hebben toegezegd mee te helpen. Door dat te delen komen anderen op het idee ook te helpen. Als je toezegt dat meehelpers op een groot bord in het centrum komen te staan hoef je wellicht minder cadeaubonnen in te wisselen (De crowdfunding van Petra was geweldig, maar zij heeft een winkel en verkoopt met flessen drank veelgekochte producten. Jullie situatie/handel is heel anders)

 

6. Vraag de buurt, de leden van volleybalclub, leerlingen van een creatieve opleiding oid om mee te denken over een naam voor jullie centrum. Maak er een prijsvraag van waarbij je iets aardigs weggeeft. Goed voor de PR.

 

7. Vertel op je website ook dat je uiteraard geld nodig hebt (en bijvoorbeeld dat jullie graag in contact komen met mensen die jullie plan gaaf vinden en bereid zijn komend jaar wat spaargeld bij jullie weg te zetten tegen een hogere rente dan de bank geeft).

 

Met andere woorden, ga zorgen dat er in jullie regio een buzz ontstaat dat jullie iets gaafs willen gaan doen. Dan zou het zomaar kunnen dat allerlei mensen waar jullie nu zelf niet opkomen jullie willen helpen. En dat ene meneer Van der Leegte, Van Doorne of Philips of een lokale ondernemer die wat meer centen heeft dan gemiddeld, zich zelf bij jullie meldt dat die het leuk vindt jullie te gaan ondersteunen.

 

En dan heb je straks wellicht helemaal geen bank meer nodig en is het centrum al voor de start bekend in de regio.

 

Tot zover mijn twee centen. Leuk bedrijfsidee! Succes ermee!

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

BEACHCLUB BENEFIET BBQ (met) BIER.

Locatie volgende Hl BBQ inclusief donatiemodule: Check!

Mikky, werk aan de winkel! ;)

Ha, ha... Ja? Nou ja... jA! Als jouw indoor beach geopend is, willen we daar best wel een HL-strandfeestje geven. Geen voorafbetalde crowdfunding pay back in natura, maar crowdsourcing waar je een factuur naar toe kan zenden :P

 

Verder wellicht het uitzoeken waard (voor zover nog niet gedaan).

Sommige gemeenten hebben een sportplan welke ze mede-financieren/subsidiëren. Zie bijv. Sportplan Brabant. Misschien heeft gemeente Eindhoven ook zo'n plan. Óf haakt zelfs aan bij/is onderdeel van dat plan? Namelijk, als ik mij goed op google search heb laten informeren:

Eindhoven maakt deel uit van de stadsregio SRE (Samenwerkingsverband Regio Eindhoven) en het stedelijk netwerk BrabantStad

Óf kun je hen voorstellen zo'n plan te maken? Crowdfunding i.s.m. de gemeente zal een publicity boost (incl. die van Eindhoven) geven. Je uitnodigen om je plan toe te lichten bij de Commissie Maatschappelijke Ontwikkeling een idee?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 1

 

 

Leuk dat je verder denkt over Crowdfunding in plaats van of naast geld lenen bij Qredits.

 

Zoals ik je tijdens de Innosquadsessie met Nico al meldde, ben ik voor leuke lokale initiatieven een enorme fan van Symbid. Omdat dat het enige platform is waarbij je crowdfunders mede-aandeelhouder kunnen worden in je bedrijf. En als mensen mede-aandeelhouder zijn van een lokaal bedrijf speelt dat in hun achterhoofd mee bij beslissingen over waar ze hun geld uitgeven.

 

Hoi Karen, bedankt voor je reactie! Ben inmiddels bij Symbid geweest en heb ook 'n persoonlijk gesprek gehad daar. De investeerders die via Symbid crowdfunden doen dat in producten en diensten die een behoorlijk groeipotentieel hebben. Dat groeipotentieel hebben wij (voorlopig) niet met ons huidige plan en dat maakt ons plan volgens Symbid minder interessant voor crowdfunding via hen.

 

Komende vrijdag een canvassessie bij Douw & Koren, een crowdfundingsadviesbureau. Bedankt voor jouw mooie plan m.b.t. het opzetten van een site, ons plan kenbaar maken en zo allerlei mensen aan te trekken die ons op verschillende gebieden kunnen helpen. Ik ga ermee aan de slag!

 

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 0

Sommige gemeenten hebben een sportplan welke ze mede-financieren/subsidiëren. Zie bijv. Sportplan Brabant. Misschien heeft gemeente Eindhoven ook zo'n plan. Óf haakt zelfs aan bij/is onderdeel van dat plan? Namelijk, als ik mij goed op google search heb laten informeren.

 

Bedankt voor je tips! We zitten in de Gemeente Veldhoven en zij zijn natuurlijk een heel stuk kleiner. Volgende week een gesprek met hen. Ik ga 't aankaarten, 's kijken hoe ze er tegenover staan.

 

Eindhoven maakt deel uit van de stadsregio SRE (Samenwerkingsverband Regio Eindhoven) en het stedelijk netwerk BrabantStad

 

Yesss, reeds gesprek gehad 'n jaar geleden. Vraag me niet meer naar de inhoud, maar geld was er niet (volgens mij omdat we een commercieel bedrijf zijn).

 

 

 

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 0

€ 80.0000 is iets voor Crowdfunding en Crowd Value

 

Crowd Value

Met onze crowdfundigscampagne maken we het mogelijk dat investeerders voor een klein stukje eigenaar worden van unieke webshops. De mede-crowd-funders kunnen door “crowd voting” input leveren en zijn daardoor meer betrokken bij het resultaat van de webshops. Daardoor is crowdfunding niet alleen een manier om groeikapitaal in huis te halen, maar ook kennis van de crowd. Deze kennis van mede-investeerders geeft een crowd-based-business en resulteert in een “crowd value”.

 

Voor de ons waren dit de criteria om voor het Symbid platform te kiezen.

Dit crowdfundingsplatform heeft als kenmerk dat de funders via een coöperatie mede-eigenaar worden van het te 'crowdfunden idee”.

Zover wij konden nagaan, hebben andere crowdfundingsplatforms niet deze mogelijkheid.

 

Mede door het inzetten van deze Crowd Value maakt het voor jouw onderneming mogelijk om verder te kunnen ontwikkelen en te groeien.

 

Succes.

 

_____

[gelieve niet in elke reactie linken naar je eigen campagne]

Link naar reactie
  • 0

Ik vind bovenstaande even moeilijk om op mijn verhaal te interpreteren. In een gesprek met Symbid werd duidelijk dat Symbid voor ons bedrijfsidee gewoon niet het geschikte crowdfundingsplatform is, dus dan is het ook verstandig om daar niet aan te beginnen.

 

Dat je met crowd voters een bepaalde crowd value krijgt kan ik me voorstellen, maar op ons concept is dat principe minder (of niet) van toepassing. En als het anders in elkaar zou zitten dan lijkt me dat Symbid ons daar zelf op gewezen zou hebben. Of suggereer je dat in dit geval Symbid (en wij) een kans hebben laten schieten?

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 0

 

............

 

1. Claim vandaag nog het domein beachvolleybalcentrum... .nl of indoorstrand... .nl (vul op de puntjes de plaatsnaam in en ik denk dat volleyballers wel weten wat je op een indoorstrand kunt en die dus beter is om ook niet-volleyballers te interesseren).

 

2. Zet er een gratis WordPressthemaatje op.

 

3. Ga vanaf morgen op die website delen wat jullie droom is, dat jullie al vergevorderd zijn met een aantal zaken, maar dat jullie ook nog een hoop dingen nodig hebben. Want je hebt eigenlijk geen geld nodig, maar naast de huur ook een aantal dingen die je met dat geld kunt kopen. (zand, volleybalpalen, strandstoelen, reclameborden, leuke muurschildering, een echte website, een bar en ga zo maar door ;o)) En dat hoeft vast niet allemaal gloednieuw te zijn, wel goed en mooi.

 

Zet boven aan je lijstje dat je een verhalenverteller zoekt die jullie wil helpen jullie verhaal met de crowd te delen. Is een leuke case voor iemand die geld wil verdienen met het enorm populaire storystelling om als voorbeeld te kunnen gebruiken. Misschien is er op HL wel iemand die dat leuk vindt om te doen. ;)

 

4. Mail een artikel over jullie droomplannen naar het plaatselijke krantje. En vraag of je er over iets mag aanleveren voor het blaadje cq de nieuwsbrief van de volleybalclub(s) in de regio.

 

5. Ga vervolgens online je vorderingen delen en deel op 1 pagina van je website welke mensen en welke bedrijven al hebben toegezegd mee te helpen. Door dat te delen komen anderen op het idee ook te helpen. Als je toezegt dat meehelpers op een groot bord in het centrum komen te staan hoef je wellicht minder cadeaubonnen in te wisselen (De crowdfunding van Petra was geweldig, maar zij heeft een winkel en verkoopt met flessen drank veelgekochte producten. Jullie situatie/handel is heel anders)

 

6. Vraag de buurt, de leden van volleybalclub, leerlingen van een creatieve opleiding oid om mee te denken over een naam voor jullie centrum. Maak er een prijsvraag van waarbij je iets aardigs weggeeft. Goed voor de PR.

 

7. Vertel op je website ook dat je uiteraard geld nodig hebt (en bijvoorbeeld dat jullie graag in contact komen met mensen die jullie plan gaaf vinden en bereid zijn komend jaar wat spaargeld bij jullie weg te zetten tegen een hogere rente dan de bank geeft).

 

Met andere woorden, ga zorgen dat er in jullie regio een buzz ontstaat dat jullie iets gaafs willen gaan doen. Dan zou het zomaar kunnen dat allerlei mensen waar jullie nu zelf niet opkomen jullie willen helpen. En dat ene meneer Van der Leegte, Van Doorne of Philips of een lokale ondernemer die wat meer centen heeft dan gemiddeld, zich zelf bij jullie meldt dat die het leuk vindt jullie te gaan ondersteunen.

 

En dan heb je straks wellicht helemaal geen bank meer nodig en is het centrum al voor de start bekend in de regio.

 

Tot zover mijn twee centen. Leuk bedrijfsidee! Succes ermee!

 

In andere woorden, maar met dezelfde strekking zou dit ongeveer mijn reactie geweest zijn.

Je moet het eigen netwerk zien te activeren om jouw boodschap door te geven aan hun netwerk.

 

'Storytelling', momenteel een enorm buzz-woord, is altijd enorm belangrijk geweest in communicatie, want je moet gewoon een goed, geloofwaardig verhaal hebben om een goede crowdfundingcampagne succesvol af te ronden. (Dat het nu zo 'hip' is, is misschien wel een bekentenis dat er in marketingland veel lege boodschappen werden verzonnen ;) )

Vergis je niet: een dergelijke campagne kost altijd tijd, energie en geld.

Heb je dat al meegerekend in het op te halen bedrag?

 

Je hebt het over €4000,- die je bespaart door zonder CF-platform te crowdfunden.

Heb je gekeken wat eventueel adverteren, het ontwerpen van een website/flyer/whatever (het ontwerp kan het verschil maken qua uitstraling EN klik-gedrag), het laten maken van een video (hèt storytelling-medium :P en bovendien super deelbaar) ongeveer gaat kosten?

Kosten die je met of zonder platform zou kunnen (of moeten?) maken.

 

Mocht je vragen hebben op het gebied van video: stel ze gerust!

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo! Dank iedereen voor de handige tips. Ik ben met hetzelfde bezig, maar dan voor een accommodatie in de Ardennen. Mensen maken een donatie en krijgen daar een tegoedbon van + 5% voor terug tbv een overnachting of zelfs compleet verzorgde arrangementen (bij grote bedragen).

We bestaan al wat jaren maar hebben een 'boost' nodig na een onhandige keuze in bedrijfspartner waardoor omzet afgelopen jaar nihil is geweest.

Ik ga het ook niet via een platform doen in eerste instantie maar via eigen netwerk dat we reeds 12 jaar opgebouwd hebben buiten ons privé netwerk.

Voor zover ik weet valt dit in Belgie onder donatie en hoeft er niet over afgedragen te worden. Wel zal ik iets op mijn facturen moeten fabriceren bij inwisseling van de tegoedbon denk ik zo. Daar moet ik normaal gesproken 6% BTW over afdragen.

In feite is dat dan zo dat dit hetzelfde is als 5% korting geven, of mis ik zelf iets?

Alle feedback cq tips zijn welkom, ik ben in feite een internet dummie maar merk dat ik snel leer ;)

Ben zelfs al bezig om een website te maken op worldpress. Kan ik gewoon een rekeningnummer vermelden waar mensen op kunnen doneren? Om ingewikkelde betalingsfuncties te vermijden ;)

 

Link naar reactie
  • 0
Feit is dat ik via de plaatselijke beachvolleybalvereniging heel gemakkelijk in contact kan komen met 450 beachvolleyballers. (Als er 300 daarvan 100 Euro inleggen heb ik al 30.000 Euro). Daarnaast denk ik in mijn eigen netwerk ook nog 100 x 100 Euro op te halen. Dus zelf denk ik dat ik zonder platform 30 á 40K kan ophalen. Ik ga even bekijken wat slim is in deze.

 

Met Petra de Boevere heb ik inmiddels contact gehad, zij heeft het gedaan met cadeaubonnen. De opbrengst hiervan wordt namelijk pas als omzet gezien wanneer deze bonnen verzilverd worden. Ze is ook pas op dat moment BTW-plichtig.(De BTW gaat dus ook van je cf-opbrengsten af, ook even niet aan gedacht).

 

Ik heb zelf geen ervaring met crowdfunding, maar zie het om me heen wel gebruikt worden. Enkele observaties:

 

- Veel van de gehoste crowdfundacties lijken de minimale inleg (zeg: 25 euro) te gebruiken om fans van het idee aan te spreken. Je krijgt dan bijvoorbeeld een T-shirt met een foto van het horloge in plaats van het horloge, als de actie opgezet is om de ontwikkeling van een horloge te bekostigen. In jouw geval kun je hiermee de mensen die zelf niet in de accommodatie zijn geïnteresseerd, maar haar wel een sympathiek idee vinden, een kans geven toch mee te doen (*kuch*Richard Theuws*kuch*).

 

(Aan de andere kant loop je dan misschien het risico dat potentiële gebruikers denken: ik ga nu wel voor het T-shirt en betaal de gewone entreeprijs tegen de tijd dat de accommodatie er is. Tegoedbonnen daarentegen leveren niet alleen meer op, maar verkoop je ook aan mensen die tegen die tijd helemaal geen beachvolleybal meer spelen en dat ding ongebruikt in een la laten liggen. Al is dat voor accommodaties vermoed ik minder relevant dan voor bijvoorbeeld koelkasten; gelegenheden hebben er voordeel bij als ze ook benut worden.)

 

- Ik zit in (een deel van) de skatescene en zie daar crowdfunding worden gebruikt voor van alles en nog wat; van het vervoersbewijs voor een official tot het bouwen van accommodaties. Ik kan me vergissen, maar het lijkt erop dat er na een bepaalde tijd een soort van verzadiging optreedt. Jouw volleyballers zijn misschien heel enthousiast over je idee, maar als het het vijfde idee van het jaar is waar ze aan moeten bijdragen, gaat je opbrengst misschien lager zijn dan je verwacht.

 

Daarnaast zijn sporters vaak jonge mensen, en jonge mensen hebben minder te besteden, dus die zijn toch al wat voorzichtiger met waar ze hun geld aan uitgeven.

 

Nou ja, je weet het pas als je het probeert.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast zijn sporters vaak jonge mensen, en jonge mensen hebben minder te besteden, dus die zijn toch al wat voorzichtiger met waar ze hun geld aan uitgeven.

 

Ik hoor dat wel vaker, maar blijf het maar een rare stelling vinden. Definieer eens 'jong'. Ik ken vooral mensen van 20+ en vaak ook ouder die sporten.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

 

'Storytelling', momenteel een enorm buzz-woord, is altijd enorm belangrijk geweest in communicatie, (Dat het nu zo 'hip' is, is misschien wel een bekentenis dat er in marketingland veel lege boodschappen werden verzonnen ;) ) want je moet gewoon een goed, geloofwaardig verhaal hebben om een goede crowdfundingcampagne succesvol af te ronden.

Vergis je niet: een dergelijke campagne kost altijd tijd, energie en geld.

Heb je dat al meegerekend in het op te halen bedrag?

 

Je hebt het over €4000,- die je bespaart door zonder CF-platform te crowdfunden.

Heb je gekeken wat eventueel adverteren, het ontwerpen van een website/flyer/whatever (het ontwerp kan het verschil maken qua uitstraling EN klik-gedrag), het laten maken van een video (hèt storytelling-medium :P en bovendien super deelbaar) ongeveer gaat kosten?

Kosten die je met of zonder platform zou kunnen (of moeten?) maken.

 

Mocht je vragen hebben op het gebied van video: stel ze gerust!

 

Dag Marcel, op de een of andere manier is jouw reactie mij niet opgevallen in de reacties maar daarom niet minder interessant uiteraard. Ik wil er even op ingaan; interessant jouw uitspraak dat crowdfunding misschien nu wel zo hip is omdat er in marketingland veel lege boodschappen werden verzonnen. Ik denk dat daar wel iets in zit. Met zo'n crowdfundingcampagne wordt er openheid van zaken gegeven, er wordt veel diepgaander ingegaan op wat 't product of de dienst precies inhoudt, men krijgt volgens mij veel meer 'n beeld van de échte waarde ervan.

 

Over die besparing van € 4000,- zonder cf-platform: omdat mijn idee een lokale uitstraling gaat hebben (hooguit in een cirkel van zo'n 30 km) geloof ik op dit moment niet dat een landelijk cf-platform mij ver gaat brengen. Ik geloof in dit geval eerder in het direct benaderen van mensen in de regio die belang (kunnen) hebben in dit bedrijf. Iemand uit Breda, Nijmegen of Utrecht vindt 't niet interessant want die kunnen dichter bij huis terecht voor deze activiteiten en gaan hierin niet investeren, althans dat is mijn mening. Vandaar de reden (op dit moment) om geen extra kosten gaan te maken via een cf-platform.

 

Een andere belangrijke afweging hierin is dat heel veel cf-platforms de "deal" niet sluiten wanneer het gestelde bedrag niet wordt gehaald. Dat werkt bij ons niet want wij zijn bij wijze van blij met ieder bedrag. Wat we "tekort" komen lenen we namelijk via Qredits bij.

 

De kosten die jij noemt (adverteren, website, storytelling etc) worden grotendeels evengoed gemaakt natuurlijk, met of zonder cf-platform. We zullen ons als startend bedrijf op de kaart moeten zetten en daar komen heel wat reclame- en promotiekosten bij kijken natuurlijk.

 

Ik denk dus dat een cf-platform door ons weggelaten kan worden wanneer we een gerichte crowdfundingcampagne voeren richting diverse mensen in de regio ((beach)volleyballers, eigen netwerk, bedrijven), mét een goede website, social media, storytelling/filmpje en actieve benadering van deze mensen met ons verhaal. Daar komt wat arbeid bij kijken maar de tijd hebben we er op dit moment ook voor. We hebben daarvoor wel een afspraak bij een crowdfundingadviesbureau (Douw en Koren), zij maken met ons een plan de campagne.

 

Ik hoor graag je reactie!

 

 

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 0

*kuch*Walter*kuch* ;)

 

Rob! Goed je weer eens te zien hier! Hoe gaat het?

 

Ik denk dat Walters algemene stelling (althans zo las ik 'm) was dat je de kosten van een CF-platform moet afwegen tegen de meerwaarde. Als zij jou kosten schelen en meer voor je binnenhalen, is dat rustig 4k waard. Als je daardoor twee maanden eerder open kan, nuja, et cetera.

Maar dat is jouw afweging. Ik denk dat jouw antwoord "een hoop van die PR-kosten heb je toch, met of zonder CF-platform) zeer waar is. De meerwaarde van een platform zit 'm denk ik ook heel erg in het bereik. Dat bereik hoeft voor jou zeker niet landelijk te zijn, maar als je met hulp van een platform 75% van je doelgroep weet aan te spreken en 25% weet over te halen, waar dat zonder platform respectievelijk 50% en 10% zou zijn geweest, nuja, je weet wel.

 

Maar veel meer ben ik benieuwd naar de plannen voor je campagne, en of het gezellig was met Douw en Koren. Hou ons op de hoogte!

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hai Marcel! Goed om te horen ;) dank je!

Met mij gaat 't prima, op dit moment zijn we nog steeds in afwachting van het groene licht van de Gemeente (de buren hebben bezwaar aangetekend, procedures, rapporten etc je kent 't wel). Dus we moeten nog even geduld hebben voordat we evt. los kunnen met de crowdfunding.

 

Heel duidelijk wat je zegt, het is inderdaad 'n afweging. En achteraf (helaas) valt pas te zeggen of we de juiste afweging hebben gemaakt. Over wat jij zegt dat een deel van de doelgroep te bereiken is met dat cf-platform.... Ons filmpje wat op dat platform komt te staan (met bijbehorende cf-mogelijkheden) kunnen we ook op onze eigen site, facebook en andere sites plaatsen he (o.a. beachvolleybalvereniging), dus ik vraag me in dit geval echt af wat een cf-platform voor meerwaarde is in dat geval. Dus mocht niemand me kunnen overtuigen van een cf-platform dan denk ik dat we dat echt overslaan.

 

Ik vraag me nu wel af wie Richard Theuws is, heeft'ie toevallig ook 'n zak met geld? ;)

 

De plannen voor de campagne wil ik uitgebreid met je delen als je daar belangstelling voor hebt (na ons Douw en Koren-bezoek)

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 0

LOL, ik had wel lang haar, maar ik heet geen Marcel. :P

(Ik moet mijn avatar nog steeds updaten...)

 

Even over lokaal vs landelijk: een landelijk platform, heeft ook een lokaal bereik.

Een landelijk platform slaat niet jouw woonplaats over.

(Ik weet dat je dat wel weet, maar je formuleert het als ze elkaars 'gebied' buitensluiten.)

Je hebt in ieder geval de doelgroep goed in het vizier.

 

Het voordeel van een platform is waarschijnlijk ook dat het gebruiksvriendelijk ingericht is, zodat betalen eenvoudig is. Zorg er dus voor dat dat bij de eigen website ook het geval is.

 

Met CF mogelijkheden in de video, vermoed ik dat je doelt op interactieve mogelijkheden om kijkers naar de doneerpagina te leiden?

 

Dit blog over de recente CF campage voor Iron Sky: The Coming Race is allicht ook interessant om te lezen:

http://www.ironsky.net/blog/the-story-of-a-crowdfunding-campaign-iron-sky-the-coming-race/

 

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

LOL, ik had wel lang haar, maar ik heet geen Marcel. :P

Haha ik haal hier vanalles door elkaar, ik zie 't nu pas! Sorry Walter, sorry Marcel ;)

 

Even over lokaal vs landelijk: een landelijk platform, heeft ook een lokaal bereik.

Een landelijk platform slaat niet jouw woonplaats over.

Ik heb nog niet zo'n helder beeld van hoe zo'n cf-platform werkt. Ik heb er op dit moment 't beeld bij dat er willekeurig mensen op kijken en dat ze niet 't bereik halen wat ik zelf kan bereiken door mensen concreet te benaderen via bijv. een beachvolleybalvereniging. Op het moment dat er via mij een mail vanuit het bestuur naar de leden van zo'n vereniging gaat heb ik een 100% bereik. Daar tegenover staat de vraag: welk % van deze verenigingsleden kijkt op het cf-platform waar ik opsta?

 

Met CF mogelijkheden in de video, vermoed ik dat je doelt op interactieve mogelijkheden om kijkers naar de doneerpagina te leiden?

Yes! Dus een video op de website en fb-pagina, gekoppeld aan uitleg/aanmelding m.b.t. het cf-idee.

 

Dit blog over de recente CF campage voor Iron Sky: The Coming Race is allicht ook interessant om te lezen:

http://www.ironsky.net/blog/the-story-of-a-crowdfunding-campaign-iron-sky-the-coming-race/

Merci!

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 0

Veel van de gehoste crowdfundacties lijken de minimale inleg (zeg: 25 euro) te gebruiken om fans van het idee aan te spreken. Je krijgt dan bijvoorbeeld een T-shirt met een foto van het horloge in plaats van het horloge, als de actie opgezet is om de ontwikkeling van een horloge te bekostigen. In jouw geval kun je hiermee de mensen die zelf niet in de accommodatie zijn geïnteresseerd, maar haar wel een sympathiek idee vinden, een kans geven toch mee te doen (*kuch*Richard Theuws*kuch*).

Mede jouw uitspraak verderop of er niet 'n bepaalde vorm van verzadiging optreedt en de uitspraak hierboven "een sympathiek idee vinden" sterkt mij in het geloof dat je via een cf-platform niet moet proberen om zoveel mogelijk "in het rond te schieten" om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Cf-platforms kunnen een hoog bereik hebben, maar er bestaan er veel (spreiding mogelijke cf-ers) en ik weet niet of de mensen buiten een cirkel van 30 km. dit nu wel zo'n sympathiek idee vinden. En mochten ze dat vinden, dan zullen ze er geen € 50,- aan gaan besteden lijkt me (om er bijv. een gadget voor terug te krijgen / men wil "echte" waarde die bij hen past). Maar is mijn mening he, kenners mogen mij best van andere info voorzien.

 

Nou ja, je weet het pas als je het probeert.

Binnenkort de stoute schoenen..

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het idee dat er heel veel (hobby) investeerders regelmatig kijken op een CF platform. Ik vraag mij wel af welk percentage van een volgescheven investering familie, vrienden en bekenden is. Wellicht zijn hier cijfers over te krijgen.

 

Ik zie soms dat CF campagnes van 200k binnen 2 dagen geslaagd zijn. Met google werk zie je dan wel dat dit op Social Media uitgebreid gepromoot is door de investeringsvrager.

 

Je zou dus je CF campagne heel goed onder de aandacht kunnen brengen bij leden van een volleybal vereniging.

 

Als je via een CF platform een investering vraagt staat daar (volgens mij) altijd een rentepercentage tegenover. Dus ik denk niet dat het mogelijk is een terugbetaling in natura te laten plaatsvinden.

 

Persoonlijk zou ik niet snel geld investering in een onbekende via een zelf georganiseerde campagne. Via een platform weet je zeker dat de onderneming onder de loep is genomen en dat de uitbetaling professioneel geregeld is.

 

Heel veel succes met je plannen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.