• 0

Vpb fiscale eenheid

Ik had een paar vragen voor mijn simpele holding bv en 2x een werkmaatschappij bv. Dit jaar gestart. Ik zit met de verwerking in de administratie en de aangifte.

 

Stel de winst bij een werkmij is 10 voor belastingen. Dien je de vpb dan te journaliseren dus gaat die dan als kosten ten laste van de winst en dan heb je dus 2 vpb (kosten) en dan hou je 8 over als onverdeelde winst, deze staat dan op de balans. Klopt dit?

 

Stel dan een andere werkmij verlies maakt, deze betaalt dan geen vpb en het verlies bijv. -6 komt dan als onverdeelde winst op de balans t.l.v. de overige reserves.

 

De moeder maakt 4 winst bijv. dan heeft de 2 vpb aan kosten (20%).

 

Laat je dit zo in de balans en v&w staan, is de aangifte VPB voor de FE puur een fiscale aangifte welke geen effect heeft op balans. Dus stel dat er nog een niet-aftrekbare boete is bij de moeder van 1.

 

Dan is de winst eigenlijk 5, 2,5 vpb (20%) dus 2,5 toevoegen aan de overige reserves --> komt dit op de balans van de moeder tot uiting?

 

Hoe vindt de FE vpb aangifte plaats is dat alle winsten en verliezen optellen dus 10+ -6 + 5 = 9 dus te betalen Vpb is 1,8 (20%) voor de fiscale eenheid dien je nu dit in de afzonderlijke administratie van de BV's door te voeren of verandert er niets aan de balans en w&v door de aangifte VPb vd FE.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Peter,

 

dank voor je reactie. Naar mijn mening maakt de FE een winst van:

 

werkmij 1: 10

Werkmij 2: -6

Moeder: zelfstandige winst van 4+1=5 (niet aftrekbare boete)

 

De fiscale eenheid heeft naar mijn mening dan een winst van 9 in de vpb aangifte??

 

Vraag:

 

1) Laat je dit zo in de balans en v&w staan, is de aangifte VPB voor de FE puur een fiscale aangifte welke geen effect heeft op balans. Dus stel dat er nog een niet-aftrekbare boete is bij de moeder van 1.

 

Dan is de winst eigenlijk 5, 2,5 vpb (20%) dus 2,5 toevoegen aan de overige reserves --> komt dit op de balans van de moeder tot uiting?

 

2) Hoe vindt de FE vpb aangifte plaats is dat alle winsten en verliezen optellen dus 10+ -6 + 5 = 9 dus te betalen Vpb is 1,8 (20%) voor de fiscale eenheid dien je nu dit in de afzonderlijke administratie van de BV's door te voeren of verandert er niets aan de balans en w&v door de aangifte VPb vd FE.

 

Mvg,

 

Michael

Link naar reactie
  • 0

Oh, dus de 4 van de moeder is een andere 4 dan de 10 minus 6 van de dochters. Ik dacht dat het dezelfde 4 was. Zo zie je maar.

 

Hoe dan ook: Dan maakt de FE dus een winst van 8 en is er een belastbare winst van 9.

En dat geef je in de VPB aangifte aan, de consolidatie dus.

En die 1.8 VPB kan je natuurlijk ook gewoon verdelen in je jaarstukken zodat iedereen (moeder/dochters) hun 'eigen' bedrag neemt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dus oorspronkelijk staat er dan kwa vpb in:

 

werkmij 1: 10 *20% =2

Werkmij 2: -6 = 0

Moeder: zelfstandige winst van 4+1=5 (niet aftrekbare boete) =1

 

 

Moet ik dan naar rato het tarief aanpassen dus 2/3 *1,8 = 1,2 bij werkmij 1 en bij de moeder 1/3=0,6?

En dan moet ik dat dan in de balans van de BV's aanpassen en dus het toe te voegen deel aan de overige reserves van de BV dus ook?

 

 

Mvg,

 

Michael

 

 

 

Oh, dus de 4 van de moeder is een andere 4 dan de 10 minus 6 van de dochters. Ik dacht dat het dezelfde 4 was. Zo zie je maar.

 

Hoe dan ook: Dan maakt de FE dus een winst van 8 en is er een belastbare winst van 9.

En dat geef je in de VPB aangifte aan, de consolidatie dus.

En die 1.8 VPB kan je natuurlijk ook gewoon verdelen in je jaarstukken zodat iedereen (moeder/dochters) hun 'eigen' bedrag neemt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een managementfee nota van de moeder aan de werkmij elimineer je niet toch?

 

 

 

 

Ehm, ik mis voor alles de consolidatie van de cijfers van alle bv's binnen de fe.

 

Het is niet even alles optellen. Eerst elimineer je de transacties tussen de bv's onderling, zowel op de balansen als in de winst- en verliesrekeningen. Daarna ga je je pas bekommeren om de aangifte vpb.

 

Groet

Joost

Link naar reactie
  • 0

Moet ik dan naar rato het tarief aanpassen dus 2/3 *1,8 = 1,2 bij werkmij 1 en bij de moeder 1/3=0,6?

 

Ik zou eerder aan -1.2 VPB bij werkmij2 denken, als dit inderdaad cijfers zijn waar alle te elimineren posten in verwerkt zijn (wat dus kennelijk niet het geval is overigens - maar het is ook slechts een voorbeeld).

Link naar reactie
  • 0

Wat Peter zegt. Bij een zelfstandige behandeling betaalt W2 geen belasting, maar krijgt wel een compensabel verlies. Binnen de fiscale eenheid wordt dit verlies i.c. direct benut door de overige vennootschappen (die dus een voordeel hebben) en kan W2 dit verlies later niet zelf gebruiken. W2 dient daarvoor dus te worden gecompenseerd.

 

Overigens is het niet onverstandig om dit ook schriftelijk overeen te komen tussen de vennootschappen. Mocht het onverhoopt misgaan bij een van de vennootschappen, dan scheelt dat een hoop gedoe met de curator.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt tot zover!

 

In eerste instantie is de balans als volgt als je het zelfstandig uitwerkt met alleen een bank en kapitaal 1 euro.

 

 

Werkmij 1:

 

 

bank 9 Aandelenkap 1

Overige reserves 8 (10- 2 vpb)

 

 

Werkmij 2:

 

 

bank 1 Aandelenkap 1

Overige reserves 0 (geen toevoeging)

 

Moeder:

 

 

bank 3,5 Aandelenkap 1

deeln1 9 Overige reserves 2,5 (5-2,5 vpb)

deeln2 1 Overige reserves deeln 10

 

Klopt dit?

 

Op het FE niveau heb je een winst van 10, verlies van -6 en een winst van 5. Te betalen vpb is dan 9 *20% = 1,8. De moeder draagt deze af en dan kan je onderling regelen wie wat krijgt. Werkmij 1 zal de moeder 2 moeten betalen (10*20%) en de moeder moet werkmij 2 1,2 vergoeden (-6*20%).

Hoe boek je deze journaalposten en klopt dit zover? Verandert er nog wat aan de balansen met name de overige reserves- aangezien nu intern direct verlies is verrekend? Of ga je voor het volgende jaar gewoon weer uit van de bovenstaande balanssen?

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.