• 0

laptop zakelijk naar prive vraag

Goedenavond,

 

Ik ben nieuw op dit forum.

Ik heb een vraag ivm een laptop die ik begin dit jaar heb gekocht.

 

de laptop heeft me 929 euro inc btw gekost ( 161,23 euro btw)

De btw heb ik terug gekregen van de belastingdienst.

 

Nu wil ik deze laptop graag enkel voor prive gebruik gaan houden. ( uit de eenmanszaak halen)

 

Kan iemand mij wellicht uitleggen hoe ik dit aanpak.

 

Moet ik de volledige btw dan gewoon terug betalen aan de belastingdienst?

 

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je "verkoopt" als het ware de laptop van zakelijk naar prive. Dit doe je tegen de marktwaarde.

Stel dat deze nu €605,-- is (incl. BTW). De afwikkeling is dan als volgt:

 

1. Je moet €105,-- (21%) aan BTW afdragen aan de Belastingdienst

2. De aanschafwaarde was €767,77 (929,-- -/- 161,23), de verkoopprijs is €500,-- (605,-- -/- 105,--). Het verschil ad. €267,77 trek je van de winst af (als afschrijving)

 

Link naar reactie
  • 0

Beste griffioen,

 

Hartelijk dank voor je reactie.

 

Ik moet er wel bij zeggen dat ik deze laptop toen met prive geld gekocht heb.

 

Maakt dit iets uit ?

Als ik dan bv die 267,77 nog van mijn winst af moet halen betaal ik eigenlijk dubbel toch ? of zie ik dit verkeerd?

 

Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik iets zakelijk heb gekocht dus ik heb nog niet eerder met afschrijving te maken gehad.

 

Ik stel je hulp op prijs.

 

Bij voorbaat dank!

 

Link naar reactie
  • 0

Ik moet er wel bij zeggen dat ik deze laptop toen met prive geld gekocht heb.

 

Maakt dit iets uit ?

 

Nee, dit maakt niets uit. In je zakelijke boekhouding verwerk je dit door een prive-storting te boeken (namelijk omdat je een zakelijke uitgave uit je prive-vermogen hebt betaald) en vervolgens wordt dit bedrag geboekt op de balanspost "inventaris". Vanwege de omvang van het bedrag krijg je te maken met afschrijving. Elk jaar mag je een stukje van de waarde (=afschrijving) van je winst aftrekken. Dit bedrag is normaal gesproken (aanschafwaarde -/- restwaarde) : levensduur. Dus in jouw geval zou dit kunnen zijn (767,77 -/- 50,--) : 5 = 143,55. Door af te schrijven daalt jaarlijks de waarde van de PC op je balanspost Inventaris.

 

In dit specifieke geval blijft de afschrijving beperkt tot 1 jaar, omdat je hem nu al "verkoopt". Het bedrag van de afschrijving wordt nu bepaald door het verschil tussen de aanschafprijs en de verkoopprijs. Dit is de waardedaling (afschrijving) voor de periode dat je de PC zakelijk hebt gebruikt.

 

 

Als ik dan bv die 267,77 nog van mijn winst af moet halen betaal ik eigenlijk dubbel toch ? of zie ik dit verkeerd?

 

Bij de aanschaf van de computer trek je niets van de winst af. Pas aan het einde van elk jaar had je de afschrijving (zie boven) van je winst mogen aftrekken. In dit geval wordt het bedrag van de afschrijving bepaald op €267,77 en is dit het bedrag dat je mag aftrekken.

 

Boekhoudkundig zou dit er zo uitzien:

 

Aanschaf PC

 

Inventaris (balans) 767,77

Te vorderen BTW 161,23

Aan prive-stortingen 929,--

 

PC naar prive

 

Prive-opnames 605,--

Aan af te dragen BTW 105,--

Aan inventaris (balans) 767,77

Afschrijving (resultaat) 267,77

 

Zoals je ziet is het bedrag van €267,77 het enige bedrag dat in je resultaat terecht komt (ofwel wat je aftrekt).

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er zelf geen problemen mee, maar ik vraag me af hoe de belastingdienst (of fiscalist) hier tegenaan kijkt. Als een laptop binnen een jaar prive gekocht wordt, zakelijk gebruikt en weer aan prive verkocht wordt.

 

Op de Inkomsten belastingaangifte (voor ondernemers eind 2014) staat dan geen laptop op de balans maar er is wel afschrijving van € 267 ?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er zelf geen problemen mee, maar ik vraag me af hoe de belastingdienst (of fiscalist) hier tegenaan kijkt. Als een laptop binnen een jaar prive gekocht wordt, zakelijk gebruikt en weer aan prive verkocht wordt.

 

De aftrek vertegenwoordigt de kosten van het gebruik van de PC gedurende de tijd dat hij zakelijk is gebruikt.

 

Op de Inkomsten belastingaangifte (voor ondernemers eind 2014) staat dan geen laptop op de balans maar er is wel afschrijving van € 267 ?

 

Als hij de PC had laten vallen in dat jaar had je ook geen PC meer op de balans, en een nog veel hogere afschrijving.

Link naar reactie
  • 0

Je "verkoopt" als het ware de laptop van zakelijk naar prive. Dit doe je tegen de marktwaarde.

Stel dat deze nu €605,-- is (incl. BTW). De afwikkeling is dan als volgt:

 

1. Je moet €105,-- (21%) aan BTW afdragen aan de Belastingdienst

2. De aanschafwaarde was €767,77 (929,-- -/- 161,23), de verkoopprijs is €500,-- (605,-- -/- 105,--). Het verschil ad. €267,77 trek je van de winst af (als afschrijving)

 

Helder. Moet je hier ook nog een factuur naar jezelf voor sturen of is dat niet nodig?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.