• 0

Rente voor late Vennootschapsbelasting aangifte

Ik ben door mijn belastingconsulten en door de BELASTINGDIENST even snel een oor aangenaaid.

De aangifte was te laat. ik heb nog bij mijn consultent gevraagd doe het nu maar het bleef te laat.

nu de aanlsg opgelegd met rente tot en met 8 NOVEMBER tegen 8-1/4 % per jaar.

Ik betaalde vandaag al (10 October toen ik terug kwam uit het buitenland) maar de WOEKERRENTE loopt al dor tot 8 November en daar "is niets aan te doen"

Soms worden we gewaarschuwd voor verzekeringsmaatschappijen of andere mensen die de boel oplichten maar wat denken we hier van?

ik wil er bij de belasting dienst op aan dringen om dezelfde rente te vragen die zij mij straks gaan vergoeden nu dat zij al 8 maanden over mijn inkomstenaangifte doen.

Het is niet zo diplomatiek, maar ik voel me en ik ben GENOMEN en GENAAID. 8-1/4% rente is DIEFSTAL als het woekerleningen betreft dus waarom zou het normaal zijn voor onze BELASTINGDIENST.

ZIJN ER ERVARINGEN DIE BEWIJZEN DAT EEN VERZOEKSCHRIFT OF KORT GEDING IETS UITHAALT?

BVD EN mvg

Albert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is die 8 1/4% niet de jaarrente en betaal je daar niet slechts een deel van?

8,25% per jaar is nog ruim onder het wettelijke maximum wat bv. bij creditcardbetaling en koop op afbetaling wordt gehanteerd. Dat loopt geloof ik op tot zo'n 15%.

 

Nb. Bij de bank is de rente die je krijgt ook lager dan die je betaalt, dus dat is op zich niet raar. Dat de BD rente vraagt voor een late betaling is mij ook niet vreemd.

 

Misschien kan je uitzoeken waarom die aangifte te laat was en waarom jij dat niet tijdig wist?

Je voelt je genomen en genaaid met hoofdletters, maar wat kan je zelf verbeteren om iets soortgelijks in de toekomst te voorkomen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is waar het begint bij de consulent, en de vergelijking met credit card overdraw is misschien aardig maar ik denk meer aan de rente die de belastingdient vergoed als zij te laat zijn.

In ieder geval is het altijd zo dat als je zelf op tijd bent je niet met deze woekerrentes wordt geconfronteerd. Maar als ik dan op 10 october betaald terwijl ik de rente al tot 8 November berekend heb gekregen dan zou ik dat deel toch wel terug willen zien.

In ieder geval zal er wel weinig te behalen valleen want de staat heeft altijd gelijk. In een authoritair systeem reken je daarop maar hier heeft de staat alleen kritiek op anderen die dit zo doen.

En natuurlijk 8,25% is op jaarbasis en dat wordt berekend over de periode van 1 july tot 8 November en eerdere beatlingen gelden dan niet meer.

daarom was de vraag of er iemand ervaring heeft met verzoekeschriften

bedankt voor je reactie

Groeten

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Je wind je nutteloos op en nee er is nauwelijks jurisprudentie over wat jij woekerrente noemt..

 

Er zijn gewoon vaste regels voor de belastingrente, incl de termijnen die worden gerekend.

 

De rente tarieven zijn gebaseerd op / gekoppeld aan de wettelijke rente.

 

voor de inkomstenbelasting word inderdaad een ander rentepercentage gebruikt namelijk die voor niet-handelstransacties en deze ligt rond de 4%

 

voor de vennootschapsbelasting word de wettelijke rente voor handelstransacties als richtlijn gebruikt (met een minimum van 8%)

 

kortom je word niet genaaid, je bent appels met peren aan het vergelijken en voor beide belasting soorten geld een ander tarief.

 

Daarnaast is het zo dat de bovengenoemde rentes beide kanten op werkt.. Dus als een aanslag lang op zich laat wachten en je hebt recht op een teruggaaf word hetzelfde rente percentage gebruikt als wanneer je moet betalen..

 

Kortom, ff afkoelen, neem een biertje en bekijk dan nog eens goed of er iemand anders dan jijzelf schuldig is aan die rente.. de belastingdienst hanteert vaste regels in verschilldende situaties en op de site vind je ook voorbeelden van over welke periode je rente moet betalen.

 

Het feit dat de rente tm 8 november is berekend zal te maken hebben met het feit dat de datum is dat jou aanslag moet betalen en het is bij renteberekeningen niet ongebruikelijk om te rekenen tot en met de vervaldag, anders blijf je rente nota's sturen voor een paar euro vanwege een paar dagen verschil in betaal termijn, volgens mij is dit ook gewoon een (wettelijk) toegestane rekenwijze.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.