• 0

Import uit China [kosten en leveringsvoorwaarden]

Hallo,

 

Ik sta op het punt om via China bepaalde geroosterde nootje te importeren. Nu heb ik via de Douane en verder op internet informatie gevonden omtrent de kosten bij import, maar echt duidelijk vind ik het niet echt. Het is allemaal een beetje vaag, vooral op verschillende fora.

 

Nu heb ik een 'totale' prijs doorgekregen van mijn leverancier en ik vraag me af in hoeverre deze prijs echt 'totaal' is. Op een forum zag ik dat er nog 'verborgen kosten' erbij komen en ik vroeg me dus af of iemand hier op HL ervaring heeft met invoer van 'food' oftwel dus 'nootjes' uit bvb China o.i.d en dus eigenlijk weet wat het daadwerkelijk gaat kosten (tot aan mijn deur) of zelfs bij afhaal uit de port van Rotterdam.

 

Hopelijk ben ik duidelijk geweest.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals Sheng al schrijft: informeer je goed over de benodigde documenten die je bij invoer nodig hebt. Je hebt waarschijnlijk certificaten nodig die alleen maar in China afgegeven kunnen worden en dat gaat alleen als de goederen nog daar zijn.

 

Over welke hoeveelheden spreek je? 10kg, 50kg, 1.000kg? Afhankelijk daarvan zul je de manier van transport moeten bepalen die dan weer verschillende kosten met zich meebrengen. Een zending met DHL heeft heel andere kostenfactoren dan een zending per zeevracht.

 

Wat bedoel je met de kosten van import? Bedoel je alleen de invoerrechten of alles wat er bovenop de prijs van de goederen komt?

 

Als je het laatste bedoelt, hangt het ervan af hoe de leveringscondities van de leverancier zijn. EXW, CIF, FOB?

 

Je spreekt van een "totale prijs". Wat zit daar dan in? Ik vermoed dat het CIF is omdat "totale prijs" graag gebruikt wordt voor CIF. Als dat het geval is, krijg je te maken met (hoge) CISF kosten, die je pas weet als ze op de rekening staan, en ook is het heel goed mogelijk dat de, door de leverancier, afgesloten verzekering absoluut onvoldoende is. Persoonlijk raad ik CIF altijd af. Er zijn hier op HL al veel discussies gevoerd over CIF en CSIF. Gebruik de zoekfuctie, lees de posts door en concludeer zelf.

 

Succes

 

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Wij zitten nog steeds in de import branche. Maar met voedsel kijk extra uit. De Douane haalt evt. ook het VWA erbij om voedselveiligheid te garanderen. Zorg dat alles juist is en ook de reactie boven heeft al 70% uitgelegd wat en hoe. meer info kan je mij een bericht sturen leg ik je alles erover uit.

JS auto onderhoud

 

Alle onderdelen en onderhoud voor elke merk.

Link naar reactie
  • 0

Laat je vooral goed informeren door mensen die ervaring hebben met importeren. Het lezen op internet is goed. Maar jullie willen vrij specifieke producten importeren dus doe je er goed aan om bij een expert informatie in te winnen. Daarnaast maak duidelijke afspraken over de leverings condities. Want CIF Rotterdam All in betekend bijvoorbeeld dat je hier nog steeds in Nederland een hoop kosten kwijt bent!

 

En goude regel. Ziet het er mooier uit dan het is? Dan is het waarschijnlijk ook zo!

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Zie ook de informatie hier over op Ondernemersplein.nl

Heeft u net een mooie deal met een Chinese leverancier, dan wilt u geen onduidelijkheid wie het transport regelt en betaalt. Gebruik daarom incoterms 2010: dit zijn standaard internationale afspraken over het transport van goederen.

Met bijvoorbeeld de incoterm FOB regelt u automatisch dat de verkoper vervoerskosten, documenten, risico en verzekering regelt en betaalt tot op het schip. De kosten, documenten, risico en verzekering van het schip tot aan uw magazijn zijn voor uw rekening.

 

En, let er inderdaad op dat er regels verbonden zijn aan importeren van etenswaar en dat daar toezicht op gehouden wordt. Zie de informatie van NVWA. Waar heel wat doorlinks staan om je breder te oriënteren.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Eerst maar eens de goederencode bepalen.... Ik schat ergens hoofdstuk 20 met zo'n 7 tot 13 procent aan invoerrechten en 6% BTW. Verder nog een hoop eisen mbt voedselveiligheid, zoals maximaal toegestane hoeveelheden verontreinigingen, hygiene-eisen, eventueel GM-food, etiketteringsvoorschriften en tracebility.

 

Sorry Mikky, het heeft weinig zin om met een Chinese leverancier een Incoterm af te spreken, dat boek wordt daar niet gelezen.....

Link naar reactie
  • 0

Sorry Mikky, het heeft weinig zin om met een Chinese leverancier een Incoterm af te spreken, dat boek wordt daar niet gelezen.....

 

Incoterms is niet voor niks een afkorting voor "International Commercial Terms". Ook in China houden deze termen hetzelfde in als in alle andere landen in de wereld.

 

De prijs van een chinese leverancier baseert mede op de leveringscondities. Een prijs af fabriek (EXW) is lager dan bv een prijs FOB. Het verschil in (lokale) kosten tussen beide leveringsvoorwaarden moet door de leverancier betaald worden. Ik denk echt wel dat hij weet welke kosten hij moet calculeren om tot een prijs FOB te komen. Dientengevolge kun je stellen, dat elke leverancier die exporteert ook op de hoogte is van wat de incotermen inhouden. In ieder geval van de meest voorkomende zoals EXW, CIF en FOB. Bovendien heeft hij de mogelijkheid dit bij zijn expediteur in China na te vragen.

 

Ik begrijp je opmerking aan Mikky dan ook niet.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Wat ik bedoel is dat ik al 15 jaar facturen en contracten zie uit China met Incoterms zonder overeengekomen plaats, C-terms zonder afspraken waar het risico overgaat, CFR, CIF en FOB voor containergoederen, FOB met LC, CIF met CISF etc.

 

Maar goed zo lang de goederen geleverd worden en de facturen betaald en niet teveel geklaagd wordt.....

Link naar reactie
  • 0

Dan kun je niet zeggen, dat de chinezen dat boek niet lezen. Dan is het net zo goed een fout van degene hier die het contract met de chinezen afsluit. Ook hij heeft de verantwoording ervoor te zorgen dat er geen twijfels bestaan over de prestaties die geleverd moeten worden of hoe de documenten er moeten uitzien.

 

Dit is bv iets wat wij voor elke klant controlleren en eerlijk gezegd maken wij het zelden mee, dat we een leverancier moeten vragen zijn facturen of de andere documenten aan te passen. Een oorsprongsverklaring bv is iets waarvan niet iedere chinees automatisch weet of die vereist is. Het is de opgave van de koper dit document bij de leverancier te vragen voordat de goederen het land verlaten.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.