• 0

Eenmanszaak en samenwerken

Hallo, ik heb eens een vraag. Na veel Googlen en diverse mensen te hebben gesproken ben ik er toch nog niet helemaal aan uit. Het is als volgt: Een aantal jaar geleden ben ik wat webdesign erbij gaan doen, naast mijn huidige baan. De werkzaamheden werden op een gegeven moment wel steeds meer waarna ik heb besloten mijzelf in te schrijven bij de KvK als eenmanszaak. Ik werk alleen dus dat leek mij de meest logische keuze. Kort daarna ben ik een webshop begonnen. het is iets meer dan een webshop, maar dat doet nu even niet ter zake. ook de branche niet. Eenmaal begonnen liep ik iemand tegen het lijf die besloot mij wat te ondersteunen. Dat kon ik destijds goed gebruiken, want ik werk overdag nog. Het leek een soort werkgever - werknemer relatie te worden en dat vond ik ook prima. ik had geen idee of het goed zou gaan lopen of niet. Er is niets formeel vastgelegd en alles loopt via mijn eenmanszaak. Nu bijna 3 jaar verder loopt het erg goed en werken we nagenoeg gelijkwaardig voor de webshop. We nemen de meeste beslissingen samen en overleggen regelmatig over de werkzaamheden. Inmiddels zie ik hem dan ook als volwaardig mede-eigenaar van de webshop. De winst wordt 50/50 verdeeld. Nu zijn we dan beide op een moment gekomen dat we dit ook wat meer willen concretiseren. Ook al is er geen reden voor, in theorie zou ik van de een op de andere dag eruit kunnen gooien omdat er niets beschreven staat. Graag zou ik de samenwerking wel willen beschrijven, of een extra onderneming voor oprichten. Ik heb nog steeds webdesign opdrachten, al is het wel wat minder dan toen ik begon met mijn eenmanszaak. Graag zou ik dan ook mijn eenmanszaak houden voor al mijn webdesign projecten.

 

Ik heb een aantal afwegingen gemaakt, maar ben er nog niet uit welke de beste is. Om te beginnen zit ik met een aantal kosten die iedere ondernemer heeft. KvK, Bankkosten, aansprakelijkheidsverzekering, en kosten voor mijn boekhouder die de BTW aangiftes doet. Boekhouden is niet mijn hobby, dus ik ben erg blij dat ik daar iemand voor heb. Die kosten zijn goed te dragen van de totale inkomsten die ik heb met webdesign en de webshop. Zou ik die kosten enkel moeten dragen met webdesign dan wordt het al een stuk krapper. Ik heb overwogen een VOF op te richten naast de eenmanszaak. Echter kom ik dan op flink wat meer kosten uit, omdat mijn boekhouder verwacht dat er meer werk gedaan dient te worden voor VOF. Dit zou me ruim 60 euro per maand meer gaan kosten en dat vind ik toch zonde van het geld. Gezien de marges op de webshop niet zo heel hoog zijn is dat een flinke extra kostenpost.

 

Qua kosten zou ik het liefste zo willen laten. Dat is ook geen gedoe, geen extreem extra veel werk, enz. maar ik wil mijn compagnon er graag bij betrekken en samen goede afspraken maken. Hij heeft geen KvK inschrijving. Wat kan ik het beste doen? Ik dacht zelf aan een overeenkomst te maken waarin we beide beschrijven wat we doen, hoe we eea verdelen en dat we mijn eenmanszaak gebruiken voor het financiële deel. Kan dit zomaar, of is toch de VOF de beste optie (en waarom). Of zijn er mogelijk nog andere ondernemersvormen die op zijn situatie van toepassing zouden kunnen zijn. Graag advies. Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank je wel voor je antwoord. Ja hij trok daar inderdaad over aan de bel, en ik had dat in zijn plaats ook gedaan. Er is voor hem (zover ik weet) geen reden om te wantrouwen, maar is voor gelijkwaardigheid en zakelijk gezien is dat er nu niet. Hij noemt zich nu ook mede-eigenaar van de webshop maar in weze is hij dat niet. En ik begrijp heel goed dat hij dat wel wil zijn.

Link naar reactie
  • 0

Als je pech hebt zou iemand kunnen vinden dat jij eigenlijk loonheffingen verschuldigd bent over de betalingen die jij als ondernemer (met een eenmanszaak) doet aan jouw ‘compagnon’, die kennelijk gewoon een particulier is. Want je ‘deelt’ de winst met hem/haar schrijf je.

 

Lijkt mij helemaal geen handige constructie dit. Raadzaam om goed advies in te winnen en de afspraken duidelijk neer te zetten, zodat je niet gedoe krijgt (zowel met hem/haar als met de belastingdienst).

 

Link naar reactie
  • 0

Laat hem anders met een voorstel komen?

Hij wil gelijkwaardigheid, maar hij zal dan ook mede de verantwoordelijkheid moeten dragen. Het is jouw webshop, jij bent degene die het heeft opgezet - jullie zijn praktisch wel gelijkwaardig aan het bijdragen nu aan de onderneming, maar zomaar iemand mede-eigenaar maken en alles delen (er is meer waarde dan sec de opbrengsten nu, natuurlijk) hoef je niet zonder meer te doen.

 

Dus nog los van welke constructie precies: diegene trekt aan de bel over de lusten, maar komt diegene ook over de brug met een voorstel hoe bij te dragen aan de lasten? Neemt diegene ook verantwoordelijkheid die bij een ondernemer past of is het toch qua houding een werknemer die meer van de koek wil (op zich een logisch 'gevoel' wat kan ontstaan) maar eigenlijk niet als een ondernemer denkt?

De dynamiek zal veranderen als die ander ook eigenaar wordt en de vraag is of diegene dat ook kan, of dat in z'n dna zit. Ik heb te vaak zien gebeuren dat iemand zich inwerkt en bewijst, maar als bij puntje bij paaltje komt kan die ander niet gelijkwaardig, als mede-ondernemer mee-leveren aan een onderneming. Misschien zitten jullie al wel op een sweet spot qua samenwerking.

Dan is die ander op een andere manier zekerheid geven een beter idee dan te gaan tornen aan het feit dat het jouw toko is. Je hoeft je niet als 'dader' op te stellen over het feit dat hij nu moreel mede-eigenaar is maar op papier niet, en dat hij daar 'slachtoffer' van is. Dat heeft diegene helemaal zelf gedaan.

Let op de feitelijke constructie, maar let ook op de attitude van je partner. ALLES verandert als de ander feitelijk mede-eigenaar is en je kunt niet voorzien of dat goed gaat uitpakken. (En ja, dat is ook ondernemen, maar bij mij gaan er een paar alarmbellen af ;-)

Jij schiet in de houding en gaat advies inwinnen: zie je de ander ook in actie komen om pro-actief met een voorstel te komen?

Achterhaal of het een ondernemer is. Of hij ook de verantwoordelijkheid mede wil dragen; want als hij wel levert en zegt dat hij mede-eigenaar is maar zich niet evenredig verantwoordelijk gedraagt moet je een beetje voorzichtig zijn denk ik ... en iets bedenken waardoor je kunt experimenteren/ontdekken of dit een aanslag zal zijn op jullie succesformule of een logische vervolgstap is. Zit jij nu alles te bedenken/regelen/op te lossen?

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor jullie antwoorden. Het is en blijft een lastig verhaal. Ik ben in ieder geval wel overtuigd van de samenwerking met hem en om die op één lijn te krijgen. Deze situatie duurt nu al ongeveer drie jaar en als webshop zijn we steeds meer volwassen aan het worden. Behalve het feit dat hij deze 'kans' aan mij te danken heeft, heeft hij die kans zo goed aangepakt dat ik aan hem te danken heb dat het nu zo geworden is. Dit had ik zonder hem absoluut niet kunnen bereiken. Als ik hem eruit gooi, dan heeft hij niets, maar als ik hem eruit gooi dan heb ik zelf ook een aantal dingen waar ik niet uit ga komen en waardoor ik het in eentje misschien wel niet red. Voor mijn gevoel zijn we beide op zoek naar een stukje zekerheid, en dat wil ik graag goed geregeld hebben.

 

Over je laatste opmerking, Annedien. We zijn beide regelaars, echter wel op verschillende vlakken. Daarom passen we zo goed bij elkaar. Dit deel is echt mij stukje en op het moment dat hij met een wens komt, een wens die ik zelf NB erg goed kan begrijpen, dan wil ik alles uitgezocht hebben om met een goed voorstel te kunnen komen c.q. zijn voorstel goed te kunnen beoordelen. De term 'we zien wel' komt als het om dit soort dingen gaan niet in mijn woordenboek voor.

 

Vandaar de vraag, wat zou een goede constructie zijn. Een VOF of BV betekent dat we met flink wat extra kosten komen te zitten en mijn eenmanszaak niet echt heel rendabel meer wordt. Zo laten zou ook kunnen, maar ik verwacht dan eerder problemen met de samenwerking dan een goede constructie zoeken. Een andere boekhouder / boekhouding zelf doen zou ook nog kunnen, alleen is dat niet mijn of zijn hobby.

Link naar reactie
  • 0

En een goede onderlinge overeenkomst? Waarbij hij een aandeel van de winst krijgt of deel van de opbrengst bij verkoop? Dan hoef je geen constructie op te tuigen maar kan je wel formeel afspraken maken. Sowieso moet je je achter je oren krabben, als het niet goed 'uit kan' om een rechtsvorm op te tuigen.

En een stukje zekerheid...zoek eens op dit forum op 'conflict' en 'vof' en 'bv' ... ;)

Link naar reactie
  • 0

Als ik het dus goed begrijp Annedien, dan zeg je dat ik het beter zo kan laten en wat afspraken op papier zet? Misschien moet ik het ook maar niet groter maken dan dat het is. Ik hoop dat ik hem hiermee voldoende tegemoet kan komen. immers nu heeft hij (op papier) helemaal niets.

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je reactie, Peter. Het is maar net hoe je het inkleed. Op papier gezien is het mijn zaak, iemand helpt me en ik geef hem er wat voor. In de meeste gevallen contant. Natuurlijk niet met de bedoeling om de belasting op te lichten, maar puur vanwege het gemak. Nu het wat groter wordt zoek ik naar een goede constructie. Jouw advies is dus sowieso een rechtsvorm aangaan?

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je reactie, Peter. Het is maar net hoe je het inkleed. Op papier gezien is het mijn zaak, iemand helpt me en ik geef hem er wat voor. In de meeste gevallen contant. Natuurlijk niet met de bedoeling om de belasting op te lichten, maar puur vanwege het gemak.

Hoe jij het ook denkt in te kleden, de fiscus denkt er toch echt anders over. Nu zal het voor een eenmalig tientje wel los lopen, maar ik mag aannemen dat er toch wel wat grotere bedragen mee zijn gemoeid. Dus steek je kop eens niet zo in het zand en luister naar wat Peter zegt.

 

http://financieel.infonu.nl/belasting/89153-zwart-werken-gevolgen.html

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk! Ik steek mijn kop zeker niet in het zand, anders was ik hier niet om te informeren. Op deze manier doorgaan is dus geen optie. Zeker niet als het nog groter wordt. Zijn er nog bepaalde constructies waar ik niet aan gedacht heb, of is en blijft de VOF in mijn situatie toch de beste optie Alvast bedankt weer.

Link naar reactie
  • 0

Ook al zijn veel mensen te spreken over een Vof, blijf ik er zelf altijd behoorlijk huiverig voor. Met zo'n rechtsvorm blijf je persoonlijk aansprakelijk en het wordt best wel vervelend als jullie op een gegeven moment niet meer door 1 deur kunnen. Tuurlijk is veel dicht te timmeren door het op papier te zetten, maar dan nog.... Op Higherlevel is er genoeg herrie in keuken hierover te vinden

 

Een andere constructie kan ook zijn allebei een eigen eenmanszaak en dan heen en weer factureren. Oftewel een constructie, waarbij jij je partner inhuurt als zzp'er. Wat beloning betreft kun je een ander contractueel vastleggen, waarbij het gewoon 50/50 kan. Dat is naar mijn gevoel zeker voor de persoonlijke aansprakelijkheid een stukje veiliger.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Kijk, dat is eens een mooie constructie! Bedankt voor je antwoord. En nog eens eenvoudig ook, want die eenmanszaak heb ik al. Dan is het alleen nog zaak dat mijn compagnon een KvK nummer aanvraagt en dat we elkaar gaan factureren.

 

Is het niet zo dat je als eenmanszaak meerdere opdrachtgevers moet hebben? Dan zouden we eigenlijk mensen die bestellen de ene keer door mijn eenmanszaak moeten factureren en de andere keer vanuit de andere eenmanszaak? Of alle klanten door de andere eenmanszaak en ik stuur hem een factuur voor mijn geleverde diensten. Ik heb nog een aantal webdesign-opdrachtgevers. Is dit een juiste redenatie?

 

Nogmaals dank!

Link naar reactie
  • 0

Om zeker van te zijn dat je geen gedoe achteraf krijgt met de fiscus moet je er voor zorgen dat je beoogde ‘compagnon’ een VAR-WUO kan overhandigen.

 

Dat lijkt mij niet zo makkelijk als hij/zij maar één afnemer heeft (dat ben jij dus). Misschien kan je dit dan voorkomen als hij/zij ook zelf transacties rechtstreeks met klanten uitvoert (zonder jouw tussenkomst dus).

 

Link naar reactie
  • 0

Ja precies, dat bedoel ik. Als we beide zaken doen met klanten en elkaar het verschil factureren, dan zijn we er denk ik. het wordt dan wel ff een extra rekensommetje maar dat komt wel goed. Nogmaals erg dank voor je advies en ik ga dit voorstel uitwerken en voorleggen aan hem.

Link naar reactie
  • 0

In je eerste posting schrijf je dat je de winst al 50/50 verdeeld. Feitelijk heb je dan al een Vof/maatschap. Hierover hoeft niets op papier te zijn vastgelegd. Dat het het nu regelt door vanuit de eenmanszaak hem te betalen, het zij zo. Maar goed. Je wil een wat duurzamere oplossing. In feite hebben jullie een gezamenlijk project/concept die straks bediend worden vanuit 2 eenmanszaken. Dit is de moderne variant van samenwerken: wel de voordelen, minder de nadelen. Jullie kunnen wat afspraken over het gezamenlijke project op papier zetten. Papier is vooral van belang wanneer jullie het niet langer eens zijn met elkaar. Dus probeer zaken te verzinnen waar onenigheid over zou kunnen bestaan en leg vast hoe dan te handelen. Inkomensstromen lopen via de eenmanszaken en voor de gezamenlijke kosten heb je een kostenmaatschap. Hier dragen de eenmanszaken 50/50 aan bij. Laat een (fiscaal) jurist hier naar kijken en jullie kunnen samen verder ondernemen. Succes!

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.