• 0

Belastingen bij Partime ondernemen

Hallo,

Ik heb samen met een studievriend een VOF. we hebben nu het eerste jaar achter de rug. en we hebben nog steeds wat onduidelijkheden mbt tot de inkomsten belasting en het berekenen van winst en verlies.

Ok hier komt het.

1a) we hebben geen geld geleend van de bank, maar uit eigen zak betaald / de ouders lief aangekeken. ;) Nu is de vraag hoe verwerk je dat in de winst verlies rekening? zijn dit 'kosten' die je mag aftrekken van je omzet?

1b) Kan je persoonlijk die kosten weer terug vorderen ( inverstering terug halen ) zonder dat dit wordt gezien als winst uit onderneming?

2a) Ik werk er ook nog part-time bij. Moet ik nu 2 keer een inkomsten belastingformulier invullen? Heb ik nog recht op startersaftrek/ ondernemersaftrek?

2b) als vraag 1a met ja te beantwoorden is, komen we negatief uit dit jaar, niet veel maar toch. hoe kan ik dat dan met de aangifte en de persoonlijke inversteringen?

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is en dat iemand hier wat op kan antwoorden?

Bedankt alvast!

Yvo

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/4743-belastingen-bij-partime-ondernemen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0
  • 0

1a) we hebben geen geld geleend van de bank, maar uit eigen zak betaald / de ouders lief aangekeken. ;) Nu is de vraag hoe verwerk je dat in de winst verlies rekening? zijn dit 'kosten' die je mag aftrekken van je omzet?

1b) Kan je persoonlijk die kosten weer terug vorderen ( inverstering terug halen ) zonder dat dit wordt gezien als winst uit onderneming?

Dit moet verwerkt worden op de balans en niet op de W&V rekening.

(zie thread welke door nonex.nl is aangehaald)

De privestorting kun je (mits goed geboekt) zonder fiscale consequenties terug halen.

2a) Ik werk er ook nog part-time bij. Moet ik nu 2 keer een inkomsten belastingformulier invullen? Heb ik nog recht op startersaftrek/ ondernemersaftrek?

Of je recht hebt op de startersaftrek en ondernemningsaftrek is afhankelijk van het feit of dat je door de fiscus als IB ondernemer wordt aangemerkt.

Voldoe je aan het urencriterium, loop je ondernemingsrisico, treed je als onderneming duidelijk naat buiten etc

nadere info hierover tref je op dit forum aan. (gebruik de zoekfunctie even)

Wanneer je niet aangemerkt wordt als IB ondernemer dan dien je de "winst" op te geven als resultaat overige werkzaamheid, naast je inkomen uit arbeid in Box I. Zie voor een helder rekenmodel: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=4411

Over de verdere boekhoudkundige vragen zal Egbert (2thePoint) wel reageren.

Succes

www.camelot-legal.nl

• 0

Dank voor de reactie,

maar hoe weet ik hoe de fiscus mij inschat?

En als je het daar niet mee eens bent?

Over het boekhouden:

Blijf het moeilijke materie vinden. een balans is dat een grootboekrekening?

Ik heb wat dingen gelezen over boekhouden, maar kan de gebruikte voorbeelden niet altijd vertalen naar onze situatie. Wij leveren als bedrijf een dienst. we hebben dus geen voorraad, inkoop van goederen, behalve af en toe een inktcarteridge, webhosting, reclame of iets dergelijks.

Kort gezegd hebben we alleen ingaande en uitgaande facturen.

in een tutorial van ohmega.nl las ik een voorbeeld overeen fiets, ik snap prima hoe je dan naar een resultaatrekening moet boeken?

Maar hoe doen wij dat?? of is iedere uitgaande factuur automatisch resultaat?

Welke rekeningen zijn voor ons dan van toepassing?

Hoe boek je een persoonlijke inverstering goed?

Iets anders:

We adverteren via google en die hebben de btw naar ons verlegd. Hoe boeken we dat, netto hoeven we natuurlijk niets te betalen als berdijf, maar ik heb ergens gelezen dat je de btw wel moet berekenen in je boekhouding ?!?!

Zoals je ziet ben ik een echte Noob!!!! bedankt voor het geduld alvast

• 0

Oeps..

Om je nu in een paar posts even uit te leggen hoe je moet boekhouden en een jaarrekening in elkaar spijkert gaat mij toch iets te ver...

Trouwens, dan kon ik mijn bedrijfje ook wel opdoeken als dat zo simpel zou zijn...

In een notedop:

Je begint een bedrijf:Stort wat geld op een rekening en brengt evt goederen in.

Dan stel je een "balans" op (dat is een overzicht van je bezittingen en schulden als bedrijf) Debet de bezittingen, en credit de schulden.

Dus het geld dat je zelf inbrengt is voor het bedrijf een bezitting (bankrekening) en een schuld aan jezelf. (Debet en credit zijn gelijk)

Op het einde van het jaar heb je resultaat (V&W rekening) dat is een optelsom van alle kosten en opbrengsten die je in dat jaar hebt gemaakt.

Ook stel je weer een balans op:

Schulden: Rekening courantverhouding met jezelf en nog te betalen rekeningen

Bezittingen: Nog te ontvangen bedragen van verzonden facturen en banksaldi en evt activa (computer etc)

Tussen Debet en Credit zit nu een verschil en dat verschil is als je alles goed gedaan hebt even groot als je winst of verlies die je V&W aangaf....

Dit bedrag "boek" je als een schuld aan jezelf (of een vordering op jezelf) en tadaaa klaar is Kees....eeh Egbert... ;D

Heb je meer specifieke vragen stuur dan maar een PM... ;)

Egbert Punter

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar