• 0

levering buitenlandse BV van goederen in NL die al in NL zijn

Hallo,

Een leverancier geeft in mijn richting aan niet te kunnen leveren aan mij als de goederen in NL blijven.

Het is een Duitse BV en de goederen staan in Rotterdam.

Ik ben een NL ondernemer met dito BTW nummer verifieerbaar in VIES (alles ok op dat punt).

dus: Zijn BV zit wel in D maar de goederen in NL.

Wat kan zijn bezwaar hierbij zijn? (hij wil niet , schijnbaar vindt hij het lastig)

Als ik het goed begrijp zou hij in NL aangifte moeten doen van de BTW die hij mij in rekening zou moeten brengen? Of anders hoe zou hij dit moeten verwerken?

Alvast dank!

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

• 0

Wij hadden hetzelfde probleem maar dan andersom. Een nederlandse firma die regelmatig vanuit een duits magazijn aan duitse bedrijven levert. De duitse BTW moest berekend worden. Ik neem aan, dat dit omgekeerd hetzelfde is. Het nederlandse bedrijf had een Steuernummer in Duitsland nodig waarop in Duitsland de BTW moest worden gemeld en afgedragen. In het kader van de EU zal dit omgekeerd wel hetzelfde zijn.

Hij zal in NL de BTW aangifte moeten doen en dat zal hem gewoon te lastig zijn.

Hij kan natuurlijk ook een gokje wagen en het gewoon als communautaire levering boeken. ;D

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

• 0

Het is omgekeerd dus niet hetzelfde. In dit geval (levering in NL door een niet in NL gevestigd bedrijf aan een NL ondernemer) is de heffing van de BTW verlegd naar de ontvanger. Het Duitse bedrijf mag niet eens BTW factureren en hoeft (voor deze levering) geen aangifte te doen.

• 0

Als de leverancier al eigen goederen naar NL gebracht heeft (een fictieve intracommunautaire levering) en, zoals het hoort, dit in zijn BTW aangifte (zowel in D als in NL) vermeld heeft dan kan hij/zij nu toch niet opnieuw een ICL doen? Dat dacht ik tenminste (maar ik moet zeggen dat ik mij daar nooit echt in verdiept heb).

• 0

Levering binnen Nederland is inderdaad geen ICL, een levering binnen Nederlands na een met een intracommunautaire levering gelijkgestelde overbrenging van eigen goederen ook niet. "Een gokje wagen" en doen alsof het een ICL is is ook niet de manier.

Er is trouwens niet gezegd dat de goederen eerst door het Duitse bedrijf van Duitsland naar Nederland vervoerd zijn, het Duitse bedrijf kan ze ook gekocht hebben terwijl ze zich al in Nederland bevonden of ze geimporteerd hebben.

• 0

Je bedoelt waarschijnlijk betalen in plaats van berekenen?

Als de Duitser goederen heeft geimporteerd heeft hij invoer-BTW bij de douane betaald of via een fiscaal vertegenwoordiger verlegd. Ik begrijp het probleem ook niet, waarschijnlijk gaat de Duitser er ten onrechte vanuit dat hij inclusief Nederlandse BTW moet factureren en aangifte moet doen.

• 0

Je bedoelt waarschijnlijk betalen in plaats van berekenen?

Nee.

Ik bedoel:

- Er is een Duitse ondernemer met een BTW nummer in Nederland. *)

- Hij/zij heeft goederen in NL liggen die geleverd gaan worden aan een NL ondernemer in NL.

- Waarom zou hij/zij hier geen Nederlandse BTW over moeten berekenen?

Het is geen ICL, dat hebben wij al vastgesteld.

Op welke gronden wordt dan de BTW verlegd naar de afnemer?

*) Althans: dat zou hij/zij wel moeten hebben om een binnenlandse levering in NL te doen - en misschien is dit nou precies het probleem hier - dat wil hij/zij helemaal niet aanvragen en kan dus niet in NL leveren...

• 0

En dan zijn we nu terug naar een situatie zoals ik die eerder beschreef voor een nederlands bedrijf dat aan een duits bedrijf levert, en de goederen op voorraad heeft in Duitsland, . Het doet er niet toe hoe de goederen in Duitsland zijn gekomen. Maar als ze er zijn en vanuit een duitse lokatie naar een klant in Duitsland worden gestuurd, bestaat de plicht de duitse BTW te berekenen.

Dat nederlandse bedrijf MOET een duits belastingnummer hebben (het is geen BTW-nummer). Het nederlandse bedrijf MOET 19% Mehrwertsteuer berekenen en MOET hiervan opgave doen in Duitsland en Mehrwertsteuer afdragen. Hiervoor is special het Finanzamt in Kleef aangewezen. Je kunt immers geen bewijs van ICL voorleggen in de vorm een verzendbewijs van een vervoerder. Een van mijn klanten heeft in 2010 enorme problemen gehad omdat hij zonder Mehrwertsteuer factureerde. Hij moest nieuwe facturen schrijven, de BTW afdragen en maar zien dat hij het geld voor de MwSt. van zijn duitse klanten kreeg.

De duitse koper van de goederen kan op zijn beurt de betaalde MwSt. weer bij zijn Finanzamt opgeven ter verrekening met ontvangen MwSt.

Ik ben ervan uitgegaan dat dit, in het kader van de harmonisering, op europees niveau geregeld is, en dus ook voor Nederland zou gelden. Ik geloof dat er niks anders opzit dan de belasingen in NL te bellen en het daar aan de hand van een voorbeeld te vragen.

China Trade Consult

• 0

En dan zijn we nu terug naar een situatie zoals ik die eerder beschreef (...)

Jazeker, althans in mijn ogen.

Want de stelling dat bij een "levering in NL door een niet in NL gevestigd bedrijf aan een NL ondernemer(...) is de heffing van de BTW verlegd naar de ontvanger" kan niet kloppen in dit geval.

• 0

De verplichte verlegging van de BTW naar de Nederlandse ontvanger is gebaseerd op artikel 12 lid 3 van de Wet op de Omzetbelasting, deze luidt als volgt:

" Ingeval de ondernemer die de levering, niet zijnde een levering waarop de bij deze wet

behorende tabel II, onderdeel a, post 6, van toepassing is, of een dienst, andere dan bedoeld in

het tweede lid, verricht, niet in Nederland woont of is gevestigd en aldaar geen vaste inrichting

heeft van waaruit de levering of de dienst wordt verricht, en degene aan wie de levering wordt

verricht of de dienst wordt verleend, een ondernemer is die in Nederland woont of is gevestigd dan

wel aldaar een vaste inrichting heeft, of een in Nederland gevestigd lichaam in de zin van de

Algemene wet inzake rijksbelastingen is, wordt de belasting geheven van degene aan wie de

levering wordt verricht of de dienst wordt verleend. "

Tabel II onderdeel a post 6 verwijst naar de intracommunautaire levering (welke hier niet van toepassing is)

Ik heb er verder geen boodschap aan hoe het in Duitslang geregeld is, er zijn vanuit de EU alleen richtlijnen, de rest is nationale wetgeving. Omdat iets in het ene land op een bepaalde manier geregeld is wil dat niet zeggen dat dat ook in het andere land hetzelfde is. De meeste EU landen kennen ook geen "artikel 23 verlegging", om maar eens wat te noemen.

• 0

De verplichte verlegging van de BTW naar de Nederlandse ontvanger is gebaseerd op artikel 12 lid 3 van de Wet op de Omzetbelasting, deze luidt als volgt:

"Ingeval de ondernemer ...................... niet in Nederland woont of is gevestigd en aldaar geen vaste inrichting heeft van waaruit de levering of de dienst wordt verricht, en degene aan wie de levering wordt verricht of de dienst wordt verleend, een ondernemer is die in Nederland woont of is gevestigd dan wel aldaar een vaste inrichting heeft, of een in Nederland gevestigd lichaam in de zin van de Algemene wet inzake rijksbelastingen is, wordt de belasting geheven van degene aan wie de levering wordt verricht of de dienst wordt verleend. "

Hij levert vanuit een magazijn (vaste inrichting) in Nederland ..............

China Trade Consult

• 0

In dat geval heeft het Duits bedrijf een vaste inrichting in Nederland en beschikt hij al over een Nederlands BTW-nummer en is de vraag of hij in-of exclusief BTW moet facturen niet aan de orde.

Verder heeft er niemand gezegd dat er vanuit een magazijn geleverd, de TS heeft alleen geschreven van de goederen in Rotterdam staan, dat zou net goed een container kunnen betreffen die nog op de terminal staat (kortom, dat weten we helemaal niet).

Als de goederen toch in een magazijn staan dan zal dat magazijn vast wel als een vaste inrichting gezien worden, maar mogelijk niet van het Duitse bedrijf. Er zijn in Nederland honderden warehouses die goederen voor derden op slaan.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar