• 0

Vrije Informatie op het internet [bedrijfsgegevens gebruiken]

Ik zit met een vraag over het gebruiken van informatie/gegevens van bedrijven voor op je eigen website.

Hiermee doel ik op 2 verschillende soorten informatie

 

Bedrijfsgegevens (adres, telefoonnummer etc)

Mag een online bedrijvengids zomaar informatie gebruiken van de website van bedrijf X? Zodat de online bedrijvengids deze informatie zelf op hun eigen website kan zetten?

 

Producten/aanbod

De website www.jouwaanbieding.nl is een website welke allemaal producten/aanbiedingen van andere websites verzamelt en deze op zijn eigen website plaatst. Is het wel juridisch toegestaan om zomaar deze gegevens van andere websites te halen en op je eigen website te zetten?

 

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

‘Jouwaanbieding’ zal een affiliate site zijn, dus zij halen (als publisher) de aanbiedingen op van de adverteerder zelf (via een intermediair zoals Daisycon bijvoorbeeld).

 

Feitelijke (openbare) gegevens, zoals NAW gegevens, kan je volgens mij gewoon gebruiken. Want dat zijn gewoon feiten: In X-straat nummer Y is bedrijf Z gevestigd en hun telefoonnummer is ……

 

Maar het assortiment van anderen kan je niet zomaar overnemen.

 

Link naar reactie
  • 0

Punt 1 lijkt me juist, dat zijn openbare gegevens.

Over het tweede punt denk ik dat je ook een andere vraag kan stellen; zouden de webshop eigenaren het vervelend vinden dat er kortingscodes op dergelijke sites rond dwalen?

Persoonlijk denk ik van niet. Als ik een webshop zou hebben zou ik dat zien als een reclame middel waarbij mijn webshop aanbevolen wordt aan andere, die kortingscode is er namelijk toch al. Wie die code gebruikt, vind ik verder niet interessant, en ik kan zelf als webshop eigenaar de code intrekken en/of limiteren in aantal gebruik, kortingspercentage of bedrag, etc.

 

Wellicht niet geheel antwoord op de vraag, maar de kans op een negatieve reactie van een webshophouder (die ook daadwerkelijk commercieel kan denken) beschouw ik als nihil.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht niet geheel antwoord op de vraag, maar de kans op een negatieve reactie van een webshophouder (die ook daadwerkelijk commercieel kan denken) beschouw ik als nihil.

 

Dat is wel een beetje een onzinverhaal, eerlijk gezegd.

 

Wanner je via bijvoorbeeld Daisycon of Tradetracker wil meedoen aan een affiliate-programma, moet je eerst toegelaten worden door de organisatie zelf (Daisycon/TradeTracker dus) en vervolgens ook nog eens door de adverteerder ik kwestie.

 

Ik moet er niet aan denken dat je aanbiedingen/data van bijvoorbeeld (om maar wat te roepen) Diesel of Hema gaat publiceren en zij daar helemaal niet van gediend zijn…

Dat zal wel eens in de papieren kunnen gaan lopen!

 

Niet doen dus.

Link naar reactie
  • 0

MBH, vraag je dit als 'slachtoffer' van ongewenste praktijken van een vergelijkbare partij of ben je commerciële mogelijkheden van een vergelijkbaar concept en de wenselijkheid/ethiek daaromheen aan het onderzoeken?

 

Bij reactie kan een andere mod of ik de titel aanscherpen en krijg je ongetwijfeld meer gerichte reacties.

 

Modgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.