• 0

afschrijving tweedehands auto

Beste lezers,

 

Ik heb een eenmanszaak en wil zakelijk rijden, kan iemand mij misschien vertellen

of onderstaande berekening klopt?

 

Bmw 318i

bj 2008

energie label A

Aanschaf 14.000

catalogus prijs 40.000

Bijtelling 14% van 40.000= € 5600 per jaar

Afschrijving 14.000 ÷ 5 = € 2800

Netto bijtelling €5600 - €2800 = 2800

De bijtelling wordt bij het inkomen opgeteld dus moet er dan over die 2800 ook nog weer

42% belasting betaald worden?

 

Als bovenstaand klopt wat kost het dan netto?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp niet wat je bedoeling is met netto. Ik vind het ook altijd vreemd dat men netto wil weten om een beslissing te maken. "Netto is nonsens".

 

Je gebruikt een auto prive. Daarvoor betaal je een aandeel (OPA) en dat komt neer op belasting op een hoger inkomen, dan wanneer je geen prive zou rijden. Die 42 % heeft betrekking op het deel van je inkomen boven de €19645. Dit kun je dus niet alleen op de bijtelling betrekken.

 

Je kunt wel een vergelijking maken tussen: geen auto, auto zakelijk zonder prive gebruik en auto met prive gebruik (OPA).

 

Link naar reactie
  • 0

Bijtelling is een privé aangelegenheid bij een eenmanszaak (IB) en afschrijving zijn zakelijke kosten (net zoals benzine en onderhoud) Daar verlaag je dus jouw winst mee en dus de te betalen belasting :) maar over die bijtelling moet je dus weer afrekenen ;D Leuker kunnen we het niet maken ;)

 

 

Een andere optie is de auto privé houden en jezelf voor de zakelijke ritten 0,19 per km te vergoeden. Heb ik met mijn ouwe auto ook gedaan en kwam ik prima mee uit. Vorig jaar een nieuwe gekocht met toen nog MIA en KIA en daar kwam ik fiscaal gezien weer beter mee uit om hem op de zaak te zetten. :)

 

Link naar reactie
  • 0

wat is er aan jou situatie veranderd sinds je vraag begin dit jaar

 

Toen gaf je aan 2 auto's van 15 jaar en ouder beide zakelijk te rijden terwijl je vrijwel uitsluitend prive rijd..

Er is toen gewezen op het risico van excessief privegebruik waardoor de bijtelling ook hoger vastgesteld kan worden dan de forfaitaire waarden en nu kom je terug met een voorbeeldberekening over weer een andere (hypothetische) situatie..

 

Kun je aangeven waarom nu concreet deze vraag ontstaat.. want allerlei theoretische berekeningen heeft niet zoveel zin..

 

In algemene zin is het zo dat als je een oudere auto met een hoge cataloguswaarde koopt dat het dan niet snel loont om de auto als zakelijk aan te merken omdat de bijtelling alle zakelijke kosten als het ware absorbeert en je fiscaal gezien gewoon alles prive betaald. De bijtelling zal overigens nooit hoger zijn dan de werkelijk gemaakte kosten, maar dat onderschrijft alleen maar dat je dus in dat geval effectief geen fiscaal voordeel hebt om de auto zakelijk te zetten, enige wat er gebeurd is dat je auto op je zakelijke balans staat en de kosten via de zaak betaald worden, maar geen fiscaal voordeel.

 

bij oudere auto's is het dus vaak voordeliger om gewoon 19 cent per kilometer te declareren voor je priveauto en de btw op de kosten te verrekenen volgens de regels die daarvoor gelden.

 

Bij uitzondering zou er een situatie kunnen zijn dat de jaarlijkse kosten van de auto ruim hoger zijn dan de bijtelling en het dus wel "rendabel" is de auto zakelijk aan te merken. maar dan praat je over auto's met een lage cataloguswaarde en hoge onderhoudskosten of een youngtimer waar het bedrag van de bijtelling aanzienlijk lager is en de kosten vaak wel hoog zijn..

maar nog steeds zit je in jou geval dan met het risico van excessief privegebruik waardoor het effectief weer op hetzelde uitkomt waarbij de bijtelling zoveel zakelijk geboekte kosten elimineert dat je geen of weinig fiscaal voordeel overhoud..

Link naar reactie
  • 0

En klopt ik rij veel meer prive dan zakelijk, 80% prive en de rest zakelijk..

Dan is de bijtelling voor de BMW 80% van de catwaarde (€ 32.000,- per jaar) maar voor de IB ondernemer wel gemaximeerd tot de daadwerkelijke kosten van de auto.

 

Sorry voor het heropenen van dit oude topic, maar dit lees ik soms vaker en dit snap ik niet helemaal.

 

Bijtelling is een percentage nietwaar? 4/7/14/20/25% zijn de getallen in 2015, of 0% voor bepaalde auto's uit/voor 2013.

 

Als ik een nieuwe 7% auto koop in de BV en deze als DGA rijdt, en van de 20k KM per jaar 5k zakelijk en 15k prive rijdt, en gewoon netjes de 7% van de cataloguswaarde bij mijn bruto salaris optel + daarnaast 2.7% BTW correctie toepas op alle terug gekregen BTW (aanschaf, onderhoud, stroom/benzine etc) - dan is er toch geen aanleiding om daar meer over bij te tellen?

 

Want als je in een jaar bijvoorbeeld voor 2500 onderhoud hebt gedaan, en 1500 liter benzine (1:10) a 2400 euro, nieuwe set banden a 600 euro, plus jaarlijkse afschrijving van zeg 9000 - moet je dan dus 2500+2400+600+9000=14000 * 75% = 10500 bijtellen in plaats van 7% van 50000 = 3500?

 

Of zijn er soms andere regels van toepassing bij 2e hands autos?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat Norbert schrijft klopt niet helemaal volgens mij.

Tenminste, ik doe altijd de bijtelling zo:

Bruto catwaarde x 25%. En trek dit van de totale autokosten af.

 

Het kan niet zo zijn dat je dit maar voor 80% doet lijkt me.

De vraag in de ib aangifte is of je kunt aangeven of je minder dan 500 km Prive hebt gereden en dit kunt aantonen. Ik zie nergens staan of je verhouding weet van het Prive en zakelijke gebruik.

 

Dus: of aantoonbaar minder dan 500 km Prive,

Of de volle bijtelling, en dit aftrekken van de autokosten.

 

Vertel me als ik mis zit.......

 

 

Link naar reactie
  • 0

@infernix: bij 5000 zakelijke kilometers (inclusief woon werkverkeer) en 15.000 privé kilometers (die niets met werk van doen hebben) is inderdaad mogelijk sprake van excessief prive gebruik

 

Bij een 7% auto is de bijtelling dan 75% (het % daadwerkelijk privé gebruik) - (25-7)% (het verschil tussen de standaard bijtelling van 25% en het fiscale voordeel van deze specifieke auto)

Voor een 7% auto met 7% prive gebruik betaal je dan dus een bijtelling van 57% over de cataloguswaarde ( nieuwprijs), maar je betaalt nooit meer dan 100% van de daadwerkelijke kosten

 

Jouw berekenening waar je daadwerkelijke kosten vermenigvuldigt met bijtelling percentage klopt dus niet: is jouw auto 40.000 waard dan is de berekende 57% bijtelling € 22.800,-; maar als jouw totale kosten niet hoger zijn dan 15.000,-, dan is die 15.000,- de maximale bijtelling en dus niet 57% van die 15.000,-!

 

Wat Norbert schrijft klopt niet helemaal volgens mij.

@Ninalou: wat ik schrijf klopt voor zover mij bekend wel, alleen de interpretatie en het rekenvoorbeeld van infernix is fout: je rekent het bijtellingspercentage niet over de autokosten maar over de cataloguswaarde van de auto.

 

Jouw manier klopt overigens ook niet: je trekt de bijtelling niet van de totale autokosten af!!!!

 

Vertel me als ik mis zit.......

Bij deze: je zit mis! :)

 

Ik zie nergens staan of je verhouding weet van het Prive en zakelijke gebruik.

Die vraag wordt ook niet gesteld, maar het forfaittaire bijtellingspercentage van 25% gaat uit van een redelijke verhouding tussen privé en zakelijk gebruik. Dat geldt voor alle auto´s: dus ook voor de 0, 7, 14 en 20% categorie (en voor die lagere bijtellings% wordt ook uitgegaan van gemiddeld 25% privé kilometers ).

 

Als er geen sprake is van een redelijke verhouding (en 75% privé is echt niet meer redelijk te noemen), dan kan de bijtelling worden verhoogd tot het werkelijke privé gebruik. Voor nadere uitleg zie o.a. de informatie van leasepocket , waarvan onderstaand een kort citaat:

 

Let wel, bij excessief privégebruik kan de Belastingdienst de werkelijke waarde van het privégebruik belasten. Vandaar dat de bijtelling ‘ten minste’ 25% bedraagt, maar het kan dus ook meer dan 25% zijn.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@infernix: bij 5000 zakelijke kilometers (inclusief woon werkverkeer) en 15.000 privé kilometers (die niets met werk van doen hebben) is inderdaad mogelijk sprake van excessief prive gebruik

 

Bij een 7% auto is de bijtelling dan 75% (het % daadwerkelijk privé gebruik) - (25-7)% (het verschil tussen de standaard bijtelling van 25% en het fiscale voordeel van deze specifieke auto)

Voor een 7% auto met 7% prive gebruik betaal je dan dus een bijtelling van 57% over de cataloguswaarde ( nieuwprijs), maar je betaalt nooit meer dan 100% van de daadwerkelijke kosten

 

Jouw berekenening waar je daadwerkelijke kosten vermenigvuldigt met bijtelling percentage klopt dus niet: is jouw auto 40.000 waard dan is de berekende 57% bijtelling € 22.800,-; maar als jouw totale kosten niet hoger zijn dan 15.000,-, dan is die 15.000,- de maximale bijtelling en dus niet 57% van die 15.000,-!

 

OK. Uit het handboek:

 

Nettocatalogusprijs berekend door de fabrikant of de importeur (inclusief accessoires) + btw + bpm-bedrag vermeld op het kenteken = Grondslag bijtelling privégebruik auto

De bijtelling privégebruik auto is per kalenderjaar 0%, 4%, 7%, 14%, 20% of 25% (of 35% voor een auto van 15 jaar en ouder) van de grondslag voor de bijtelling privégebruik auto (zie paragraaf 21.3.9). U telt per loontijdvak een tijdsevenredig deel van de bijtelling privégebruik auto bij het loon van uw werknemer.

 

Als de waarde van het privégebruik meer is dan 25% (of 35% voor een auto van 15 jaar en ouder), moet u van de hogere waarde uitgaan. In dat geval spreken we van excessief privégebruik van de auto.

 

Maar dan:

 

Bij excessief privégebruik van een auto met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram per kilometer met een datum 1e tenaamstelling in 2015 is de werkelijke waarde van het gebruik belast. In 2015 trekt u daar 18% van de grondslag voor de bijtelling privégebruik auto van af.

 

Voorbeeld

De grondslag voor de bijtelling privégebruik van een auto met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram per kilometer met een datum 1e tenaamstelling in 2015 is € 40.000. De werkelijke waarde van het privégebruik is € 13.000. Dit is meer dan 25% van € 40.000. De bijtelling is nu € 13.000 -/- 18% van € 40.000 = € 5.800.

 

Hoe wordt deze werkelijke waarde nu berekend? Is dat simpelweg (prive kilometers / totaal kilometers) * grondslag?

 

En moet ik dan dus concluderen dat heel leaserijdend Nederland minder dan 25% prive kilometers rijdt?

 

Een veelal thuiswerkende DGA met vestigingsadres op woonadres kan dus onmogelijk een auto zakelijk rijden, zelfs als dit een 0% bijtellings auto betreft?

 

En dan de laatste vraag - als het nooit hoger kan zijn dan de daadwerkelijk gemaakte kosten, gelden kosten zoals aflossing en een aanbetaling dan eveneens als daadwerkelijk gemaakte kosten (hierbij uitgaande van een financial lease)?

Link naar reactie
  • 0

Jouw manier klopt overigens ook niet: je trekt de bijtelling niet van de totale autokosten af!!!!

 

Norbert, ik denk dat jullie hetzelfde bedoelen. Meestal breng je wel de 'bijtelling' in mindering op de autokosten (als negatieve kosten dus) in het resultaat.

Er zijn vast zat ondernemers/adviseurs die het als een soort opbrengst verantwoorden (ik heb zelfs ergens gelezen dat iemand het als een "buitengewone bate", hoewel daar eigenlijk iets heel anders mee bedoeld wordt, meenam).

En dan heb je ook de mogelijkheid (voor IB ondernemers) om het als correctie op het resultaat in de IB aangifte zelf te verantwoorden. Dus er zijn verschillende mogelijkheden.

 

Maar ik durf te wedden dat de overgrootste meerderheid het in het resultaat, als negatieve autokosten, verwerkt.

Uiteraard worden de autokosten (als je ook de afschrijvingen op de auto meenemt in je berekening!) nooit negatief (want de bijtelling is gemaximeerd).

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe wordt deze werkelijke waarde nu berekend? Is dat simpelweg (prive kilometers / totaal kilometers) * grondslag?

 

De waarde van het privégebruik is dan de besparing die je als privépersoon hebt.

Dat heeft dan weer niet echt met de cataloguswaarde te maken.

 

Overigens ligt hier de bewijslast bij de belastingdienst, dus zolang jij maar de forfaitaire bijtelling toepast (en verder niet al te 'excessief rijgedrag' vertoont!), dan moet er niets aan de hand zijn.

 

En dan dit: "Het handboek" is voor werkgevers en gaat over auto's van werknemers. In grote lijnen hetzelfde in deze, maar wel geschreven vanuit een iets ander perspectief.

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

De bijtelling wordt wel van de totale autokosten afgehaald!!

Het kan echter nooit negatief worden.

Ik zit dus NIET fout!

Deze info haal ik van dit forum:

 

 

Totale autokosten zijn:

Afschrijving

Tanken

Onderhoud

Wegenbelasting

Verzekering

Parkeren

Rente financiering

Etc

 

Voorbeeld:

Bruto catwaarde auto: € 20000

Bijtelling: € 25%

Bijtelling: € 5000

Totale autokosten: € 7500

 

Hoe het hier op het forum staat is dat de bijtelling van de autokosten afgetrokken moet worden.

De totale autokosten worden dus: € 2500 en de winst met € 5000 verhoogd.

 

Zoals Peter schrijft:

 

In de w-v boek ik in de 4 groep alle autokosten.

Vb:

4000 brandstof: 2000

4001 verzekering: 1250

4002 belasting: 1000

4003 afschrijving: 1250

4004 rente: 1000

4005 parkeren: 1000

4006 ib bijtelling: -5000 ( via memoriaal 31-12)

 

Totale autokosten: 2500

 

Ik denk dat dit toch echt zo moet!!

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Beste Norbert,

 

De bijtelling wordt wel van de totale autokosten afgehaald!!

 

Beste Ninalou, dat komt omdat jij met "totale autokosten" de autokosten+bijtelling (7500) bedoelt en ik alleen de werkelijke gemaakte autokosten zelf (2500). Zie ook de toelichting van Peter

 

In het voorbeeld dat je geeft gaat het daarom ook mis: jij verhoogt de winst zonder er rekening mee te houden dat de bijtelling voor de IB ondernemer is gemaximeerd tot de werkelijke autokosten (waarmee de fiscus de gemaakte kosten zelf, dus zonder bijtelling bedoelt) .

Jij betaalt op deze manier dus onnodig te veel belasting!

 

Totale autokosten zijn:

Afschrijving

Tanken

Onderhoud

Wegenbelasting

Verzekering

Parkeren

Rente financiering

Etc

 

Voorbeeld:

Bruto catwaarde auto: € 20000

Bijtelling: € 25%

Bijtelling: € 5000

Totale autokosten: € 7500

 

Waar lees je dat de bijtelling zelf onderdeel is van de totale autokosten? Dat staat niet in het rijtje. Het werkt ook erg verwarrend: die 2500 kosten zijn echte gemaakte kosten , de bijtelling van 5000 daarentegen is een fictie waarover je alleen belasting moet betalen

Wat mij betreft dus blijven de totale autokosten 2500, en is er daarnaast een bijtelling van 5000 2500 (25% van de catwaarde, maar nooit meer dan de werkelijke autokosten van 2500 immers)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Norbert,

 

Ik schrijf in onderstaand voorbeeld:

Totale autokosten: € 7500.

Ib bijtelling is € 5000

Er wordt dus niet teveel belasting betaald.

Wat je overhoudt is € 2500 aan kosten.

Hier is de bijtelling dus al mee verrekend.

 

Heeft u wel eens een IB aangifte gedaan?

Daar moet je namelijk de bijtelling ib van de autokosten afhalen.

Wanneer de kosten lager zijn dan de autokosten wordt er idd rekening gehouden met geen autokosten en geen bijtelling.

In de aangifte vul je dus bij autokosten 0 in.

 

Om deze reden boek ik dus al de bijtelling als negatieve kosten in de w-v.

Dat is erg overzichtelijk.

Zo weet je precies hoe hoog de autokosten worden en of de bijtelling hoger is dan de totale autokosten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ninalou,

 

Ik zie de oorzaak van ons (lees:mijn) misverstand al: ik ging er van uit dat de werkelijke (gemaakte)autokosten in dit geval 2500 bedroegen, en je daar de bijtelling bij optelde om tot 7500 te komen.

 

Als de werkelijke autokosten echter 7500 waren (zonder bijtelling) dan klopt jouw methode uiteraard.

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Goedendag Norbert Ninalou,

 

Ik zat het forum door te lezen ivm excessief prive gebruik.

 

Nu zag ik de volgende berekening:

 

otale autokosten zijn:

Afschrijving

Tanken

Onderhoud

Wegenbelasting

Verzekering

Parkeren

Rente financiering

Etc

 

Voorbeeld:

Bruto catwaarde auto: € 20000

Bijtelling: € 25%

Bijtelling: € 5000

Totale autokosten: € 7500

 

Hoe het hier op het forum staat is dat de bijtelling van de autokosten afgetrokken moet worden.

De totale autokosten worden dus: € 2500 en de winst met € 5000 verhoogd.

 

Nou vraag ik mij het volgende af: De bijtelling wordt van de kosten afgehaald dus zijn de kosten dan inderdaad per saldo 2500. Maar de winst wordt toch niet met 5000 euro verhoogd. Volgens mij is het of

de kosten zijn na verrekening 2500

of

de kosten zijn 7500 en de winst is 5000 euro meer.

 

gr,

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, het zijn communicerende vaten: als de kosten omlaag gaan, gaat de winst automatisch omhoog.

In formulevorm:

winst = inkomsten -/- kosten

0 = 7.500 -/- 7.500

Als je nu de kosten met 5.000 verlaagt, wordt het:

5.000 = 7.500 -/- 2.500

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het is al eerder genoemd (en ook bekritiseerd) maar mijn opinie is dat, ten eerste de benaming bijtelling een prive gebruik is. Namelijk het bijtellen 'bij' je inkomsten. Dit is een percentage van de cataloguswaarde of marktwaarde. (Zie aangifte).

 

Deze bijtelling heeft in de bedrijfsboekhouding geen betekenis. Daar wordt het niet bijgeteld ook niet negatief (afgetrokken). Daar wordt het 'Ontrekkingen Privegebruik Auto van de onderneming' (OPA) genoemd. Verder zijn het geen autokosten. Dus daar hoort het ook niet thuis.

 

Waar dan wel? Het eenvoudigste is, dat aansluit bij de IB-aangifte, om het 'Overige Buitengewone Baten' (OBB) te noemen. De fiscus wijst daar ook op volgens onderstaande screen capture.

 

Dus OPA aan OBB :) Makkelijk te onthouden.

 

Nu kun je eenvoudig dit vergelijken met de autokosten + afschrijving. Indien dit kleiner is dan OPA dan vul dit in en ook bij de OBB. Dit geeft nu de winst (inkomen) bij aangifte, waar automatisch de 'bijtelling' in zit.

 

OPA_aan_BB.thumb.JPG.82a8d426e91b0c41bda4d9c3ca7388d1.JPG

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.